Bilvask - køregler
|
Bilvask - køregler
10/03/2016 11:37
|
Kilometerslukern
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Skulle vaske bilen i dag, og gjør som jeg pleier: Først kjøper jeg billett og så kjører jeg bort til bilvasken.
Både i dag og forrige gang jeg vasket bilen kommer jeg da rett bak en bil som akkurat har parkert i innkjøringen til vaskeautomaten, der sjåføren SÅ går inn for å kjøpe billett. Maskina står da tom og blokkert istedenfor at jeg kunne kjørt rett inn og begynt å vaske.
Denne gangen fikk jeg litt nok og sa klart fra til den gamle kroken som eide bilen, men han hadde virkelig NULL forståelse for min reaksjon og mente at "hvis alle gjorde som han var det mye bedre".
Så... Kjøpe billett først eller sette bilen foran vaskeautomaten først? (Gitt at det ikke er kø foran automaten fra før).
|
|
|
Re: Bilvask - køregler
[Re: Kilometerslukern]
10/03/2016 11:44
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Billett først, køplass etterpå
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
10/03/2016 11:54
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge det ikke er høyesterettsdom på dette, så velger jeg å stille meg opp, betale og så kjøre inn.
At nr to i køa ikke var så forutseende er ikke mitt problem :-D dessuten er det vel slik at "alle" vasker bilen samtidig når været blir fint, så det er skjelden det ikke er noen som allerede står inne i maskina....
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
10/03/2016 11:56
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når vi nå har fått facit på dette må jeg også presentere løsningen på kassakøen:
Er det to kasser mot hverandre stiller man seg midt i mellom og lar køa gå i en "Y". Man går da til den kassa som først blir ledig. Da slipper alle å føle at de har havna i feil kassakø.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
10/03/2016 12:07
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Enig med Knirkene (på begge punkter, forsåvidt). Kunne ikke falt meg inn å betale først, for så å risikere at både en og to biler har stilt seg opp i kø når jeg kommer ut, og jeg ender opp med å ikke ha tid til å vaske bilen allikevel. Maskinvask tar gjerne opp mot 15 minutter, stor forskjell på å ha tid til ca. 15 minutter, vs. å ta høyde for at det hele kan ta både 30 og 45 minutter hvis noen andre kommer deg i forkjøpet.
|
|
|
10/03/2016 12:10
|
Holmes
Entusiast
|
Entusiast
Min erfaring er at de fleste vaskeautomater tar kort direkte ved innkjøringen. Der du enten taster vaskekode eller setter inn vaskekort. Der bruker du vanlig bankkort, og alle er fornøyde :-)
|
|
|
[Re: Holmes]
10/03/2016 12:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Min erfaring er at de fleste vaskeautomater tar kort direkte ved innkjøringen. Der du enten taster vaskekode eller setter inn vaskekort. Der bruker du vanlig bankkort, og alle er fornøyde :-) Jeg har ikke bred erfaring med ulike maskinvasker, men kortautomat for vanlig bankkort har jeg faktisk aldri sett.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
10/03/2016 12:45
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Så lenge det ikke er høyesterettsdom på dette, så velger jeg å stille meg opp, betale og så kjøre inn. Tar du opp plass i køa på Rema også, før du går og fyller handlevognen?
|
|
|
10/03/2016 13:06
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Køkultur - det er i allefall noe de fleste nordmenn ikke har hørt om. Åpnes det ny kasse på kiwi, så løper bakerste mann dit. Som nevnt tidligere er det en fin ting med Y-kø når det er kasser mot hverandre. Ikke alle som tar den, og det er ok, men når Y'en først har stilt seg opp, da bør du skjønne det (noe ikke alle gjør).
Ang. vaskekø så sier jeg bare; er det ingen biler i vaskehallen, kjøp billett, deretter still deg i kø. Er det kø, så kan man stille opp bilen først. Da hindrer man ikke han bak deg.
|
|
|
10/03/2016 13:37
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alle uten køkultur får seg en skikkelig verbal nesestyver ved første besøk i f.eks Tyskland, der køkultur sitter i ryggmargen, og et hvert brudd på å følge "slangen" i køen blir slått hardt ned på. I Norge blir de fleste forsøk på å ha en kontinental tilnærming til dette sett rart på. I blant lever vi virkelig opp til imaget "annerledesland"... Kjøpe billett først, kø etterpå. Noe annet burde medføre full spyling med skum og vann i vaskehallen! 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/03/2016 14:02
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Alle uten køkultur får seg en skikkelig verbal nesestyver ved første besøk i f.eks Tyskland, der køkultur sitter i ryggmargen, og et hvert brudd på å følge "slangen" i køen blir slått hardt ned på. I Norge blir de fleste forsøk på å ha en kontinental tilnærming til dette sett rart på. I blant lever vi virkelig opp til imaget "annerledesland"... Kjøpe billett først, kø etterpå. Noe annet burde medføre full spyling med skum og vann i vaskehallen!  Er ikke så sikker på om ikke Tyskland er minst like mye annerledeslandet her. I Norge er iallfall nesten alle butikker innredet med kasseplassering slik at det er enkelt å lage køer, enten til en og en kasse, alternativt felles til to kasser. I supermakeder i Italia er det ofte ikke plass og mulig å lage en ordentlig kø (med mer enn 3 personer) verken felles til alle kassene, eller til en og en kasse.
|
|
|
10/03/2016 14:08
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skulle vaske bilen i dag, og gjør som jeg pleier: Først kjøper jeg billett og så kjører jeg bort til bilvasken.
Både i dag og forrige gang jeg vasket bilen kommer jeg da rett bak en bil som akkurat har parkert i innkjøringen til vaskeautomaten, der sjåføren SÅ går inn for å kjøpe billett. Maskina står da tom og blokkert istedenfor at jeg kunne kjørt rett inn og begynt å vaske.
Denne gangen fikk jeg litt nok og sa klart fra til den gamle kroken som eide bilen, men han hadde virkelig NULL forståelse for min reaksjon og mente at "hvis alle gjorde som han var det mye bedre".
Opplevde akkurat det samme ifjor, på tross av korterminal for vanlig bankkort ved innkjøringen til vaskehallen. Da sa jeg også ifra, men ble møtt med null forståelse. Sikkert fordi det er så vanskelig å innrømme at man tar feil/har gjort noe feil.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
10/03/2016 14:52
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Jeg stiller opp bilen ved vaskehallen (og har ørlittegranne dårlig samvittighet), så kjøper jeg billett. Objektivt sett den korrekte måten å gjøre det på, ikke sant, Knirkekne? :-)
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
10/03/2016 18:52
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Dere som stiller opp bilen (foran en tom hall) for så å gå inn og kjøpe billett påfører noen andre en kostnad i form av at hallen står ubenyttet. Når du betaler for å bruke maskinen betaler du eieren av maskinen for at ingen andre kan benytte maskinen når du gjør det. La oss si at en vask tar 15 minutter og at man blokkerer maskinen i fem minuter uten at den er i bruk.
Enten har eieren priset inn at alle gjør det og regner med at hver vask i praksis tar tyve minutter. Da påfører du samfunnet et tap i form av at man ikke benytter seg av ressursene på en effektiv måte. Også kalt sløsing.
Eller eieren regner med at folk kjøper billett først og priser bruken av maskinen som at hver vask tar 15 minutter. Da legger du beslag på eieren av maskinens ressurser uten å betale for deg. Også kalt stjeling.
Ingen av delene er særlig hyggelig gjort, men jeg skjønner at man som enkeltindivid kan se på løsningen som optimal. Det kan også være optimalt fra et enkeltindivids ståsted å kaste mat som noen andre kunne spist eller stjelt et eple fordi man er sulten, men det er IKKE en god løsning om man tenker helhetlig.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
10/03/2016 19:07
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dere som stiller opp bilen (foran en tom hall) for så å gå inn og kjøpe billett påfører noen andre en kostnad i form av at hallen står ubenyttet. Når du betaler for å bruke maskinen betaler du eieren av maskinen for at ingen andre kan benytte maskinen når du gjør det. La oss si at en vask tar 15 minutter og at man blokkerer maskinen i fem minuter uten at den er i bruk.
Enten har eieren priset inn at alle gjør det og regner med at hver vask i praksis tar tyve minutter. Da påfører du samfunnet et tap i form av at man ikke benytter seg av ressursene på en effektiv måte. Også kalt sløsing.
Eller eieren regner med at folk kjøper billett først og priser bruken av maskinen som at hver vask tar 15 minutter. Da legger du beslag på eieren av maskinens ressurser uten å betale for deg. Også kalt stjeling.
Ingen av delene er særlig hyggelig gjort, men jeg skjønner at man som enkeltindivid kan se på løsningen som optimal. Det kan også være optimalt fra et enkeltindivids ståsted å kaste mat som noen andre kunne spist eller stjelt et eple fordi man er sulten, men det er IKKE en god løsning om man tenker helhetlig. Artig teori.
|
|
|
[Re: anonym22]
10/03/2016 19:19
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Ingen av delene er særlig hyggelig gjort, men jeg skjønner at man som enkeltindivid kan se på løsningen som optimal. Det kan også være optimalt fra et enkeltindivids ståsted å kaste mat som noen andre kunne spist eller stjelt et eple fordi man er sulten, men det er IKKE en god løsning om man tenker helhetlig. Artig teori. Ja, ikke sant? Teorien kalles samfunnsøkonomi. Har du noen motargumenter?
|
|
|
10/03/2016 19:20
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men det er jo bare tøv. Har du noe som tallmateriale å underbygge dette med?
|
|
|
10/03/2016 19:40
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg ville sagt at det kalles spillteori, men anyway.
Selvsagt har han et poeng. Hvis parker-kjøp-vask gir færre gjennomførte vask gir det mindre fortjeneste for stasjonen og behov for å tjene penger et annet sted. Hvis det fører til at like mange vasker, men at folk står unødvendig mye i kø taper folk (totalt sett) fritid, og det er litt trist.
Men det ingen foreløpig har påpekt: Hvor ofte skjer egentlig dette?
For det første er det bare aktuelt nå det ikke er noen andre som allerede bruker maskinen. For det andre er det bare aktuelt hvis det, når ingen bruker maskinen, plutselig er to som vil bruke den og ankommer innenfor ca tre minutter tidsintervall.
Vi snakker nok ikke om en trussel mot verdensøkonomien her...
|
|
|
10/03/2016 19:42
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Ok, la oss se på et lite regneeksempel.
La oss si at en vask koster 100 kroner. Om alle som vasker bilen blokkerer maskinen i fem minutter og bruker maskinen i 15 minutter, vil eieren tjene 300 kroner i timen. Om man derimot bruker maskinen effektivt (altså kun 15 minutter uten ventetid) tjener eieren 400 kroner i timen.
|
|
|
[Re: Gråstein]
10/03/2016 19:46
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Nope, det er ikke spillteori selv om det ofte brukes av samfunnsøkonomer det også. Du påpeker helt riktig at tapet kun er et tap om maskinen står tom når noen vil bruke den, men det gjorde den i det aktuelle tilfellet. Og nei, det er nok ikke en trussel mot verdensøkonomien, men fortsatt ganske uhøflig mot resten samfunnet.
|
|
|
10/03/2016 20:04
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
La oss si at en vask koster 100 kroner. Om alle som vasker bilen blokkerer maskinen i fem minutter og bruker maskinen i 15 minutter, vil eieren tjene 300 kroner i timen. Om man derimot bruker maskinen effektivt (altså kun 15 minutter uten ventetid) tjener eieren 400 kroner i timen. Dette teoretiske eksempelet ditt forutsetter i grunn at maskinen kun er åpen i 1 time. I virkeligheten vil ev. forsinkelse som oppstår (ca. 1-2 minutter), bare forsinke maksimalt en kunde. Hvis det er slik at det er press på maskinen og lengre kø, vil jo andre bil i kø (eller første bil i kø utenfor opptatt maskin), ikke forsinke noen selv om eieren velger å parkere bilen først og deretter kjøpe billett. Hvis dette hadde vært et stort problem, ville jo alle stasjoner alltid hatt alle betalingsmuligheter foran maskinen, ikke inne i kassa. Videre, på mange bensinstasjoner med vaskehall skaper man minst like store problemer ved å parkere bilen et annet sted (f.eks. i veien for de som skal til/fra pumper) når man kjøper billetten, enn å sette bilen foran vaskemaskinen. Eller ved å handle pølse etter at man har fylt bensin, mens bilen fortsatt står og tar opp plass foran pumpa. Dette er garantert et vanligere forsinkelsesproblem for stasjonene enn vaskemaskinkøen.
|
|
|
10/03/2016 20:16
|
EgilS
More than words
|
More than words
Har du god tid, og masse køkultur tilgode å bruke, så betal og still deg i kø. Om du vil unngå at andre kommer foran deg i køen, eller vil være effektiv og bruke tid du ellers ville brukt på å tvine tommeltotter på å heller betale billett, stille deg i kø og betal etterpå.
Slutt å stress og ta det som det kommer, og ikke minst; ikke brukt energi på å irritere deg over at andre gjør ting annerledes enn deg selv.
|
|
|
10/03/2016 20:24
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Betal, still deg i kø, vask. Så enkelt er det. Jeg har noen år på bensinstasjon i yngre dager og var det noe som virkelig kunne sette i gang en krangel var de de smartingene som parkerte bilen foran vaska og gikke inn for å handle vask. Gjerne også full pakke med pølse osv. Har vel gått i mellom et par ganger der ja.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
10/03/2016 20:40
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Litt på siden, men vi holder oss i bilvaskeland. Ved bruk av selvvask, registrerer jeg at flere velger å stå og tørke av bilen sin med pusseskinn i hallen/plassen hvor man står og spyler, i stedet for å kjøre til et egnet sted og gjøre dette (som hvertfall her i distriktet pleier å være RETT på utsiden av anlegget) selv når det er kø. Why?
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
10/03/2016 21:25
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Litt på siden, men vi holder oss i bilvaskeland. Ved bruk av selvvask, registrerer jeg at flere velger å stå og tørke av bilen sin med pusseskinn i hallen/plassen hvor man står og spyler, i stedet for å kjøre til et egnet sted og gjøre dette (som hvertfall her i distriktet pleier å være RETT på utsiden av anlegget) selv når det er kø. Why? Av samme grunn som de mener det er greit å stille seg opp foran vaskehallen før de går inn og betaler - dyrking av personlig frihet og egosentriske behov trumfer kollektivets beste og vanlig folkeskikk
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
10/03/2016 22:27
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Dette teoretiske eksempelet ditt forutsetter i grunn at maskinen kun er åpen i 1 time. I virkeligheten vil ev. forsinkelse som oppstår (ca. 1-2 minutter), bare forsinke maksimalt en kunde.
Eksempelet fungerer også med 24 timer  Neida, jeg er enig i at effektivitetstapet antakeligvis ikke er enormt, men jeg mener fortsatt at det er dårlig stil å påføre noen andre en kostnad bare fordi du selv vil spare litt tid. I min bok er det omtrent definisjonen av egoistisk. Hvis det er slik at det er press på maskinen og lengre kø, vil jo andre bil i kø (eller første bil i kø utenfor opptatt maskin), ikke forsinke noen selv om eieren velger å parkere bilen først og deretter kjøpe billett.
Enig, om det allerede er kø er det ikke noe effektivitetstap her. Hvis dette hadde vært et stort problem, ville jo alle stasjoner alltid hatt alle betalingsmuligheter foran maskinen, ikke inne i kassa.
Men har ikke mange det nå? Videre, på mange bensinstasjoner med vaskehall skaper man minst like store problemer ved å parkere bilen et annet sted (f.eks. i veien for de som skal til/fra pumper) når man kjøper billetten, enn å sette bilen foran vaskemaskinen. Eller ved å handle pølse etter at man har fylt bensin, mens bilen fortsatt står og tar opp plass foran pumpa. Dette er garantert et vanligere forsinkelsesproblem for stasjonene enn vaskemaskinkøen.
Det første er et godt poeng. Det andre er vel ikke noe poeng. En kjip handling blir ikke bedre av at det finnes andre som gjør kjipere ting.
|
|
|
[Re: EgilS]
10/03/2016 22:35
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Har du god tid, og masse køkultur tilgode å bruke, så betal og still deg i kø. Om du vil unngå at andre kommer foran deg i køen, eller vil være effektiv og bruke tid du ellers ville brukt på å tvine tommeltotter på å heller betale billett, stille deg i kø og betal etterpå.
Slutt å stress og ta det som det kommer, og ikke minst; ikke brukt energi på å irritere deg over at andre gjør ting annerledes enn deg selv. Jeg bruker lite energi på å irritere meg over akkurat dette, men synes det er morsomt hvordan man kan få andres irritasjon over egen egoistisk oppførsel til å handle om at de andre er vriene... Hele effektivitetstapet oppstår ene og alene som følge av at noen har lyst til å bli fortere ferdig på bekostning av andre. Ah, jeg elsker hvordan mennesker i flokk reduseres til ganske enkle vesener. Anbefaler litt relatert litteratur: https://no.wikipedia.org/wiki/Allmenningens_tragedie
Redigert av jens fredrik; 10/03/2016 22:36.
|
|
|
10/03/2016 22:51
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Nope, det er ikke spillteori selv om det ofte brukes av samfunnsøkonomer det også. La meg rette på meg selv. Mekanismene som ligger bak adferden kan godt forklares med spillteori. Mulig løsninger også, så jeg var litt rask på avtrekkeren.
|
|
|
11/03/2016 07:09
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
La oss si at en vask koster 100 kroner. Om alle som vasker bilen blokkerer maskinen i fem minutter og bruker maskinen i 15 minutter, vil eieren tjene 300 kroner i timen. Om man derimot bruker maskinen effektivt (altså kun 15 minutter uten ventetid) tjener eieren 400 kroner i timen. I en perfekt verden ja. Men du kan banne på at to av tre fikler med maskina, ikke skjønner hvordan koden skal trykkes inn, er inne og kjøper pølse mens de venter og kommer for sent tilbake osv. Som tidligere nevnt her er korrekt måte å parkere, kjøpe billett og så avlat i form av å ha LITT dårlig samvittighet :-)
|
|
|
11/03/2016 07:21
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
La oss si at en vask koster 100 kroner. Om alle som vasker bilen blokkerer maskinen i fem minutter og bruker maskinen i 15 minutter, vil eieren tjene 300 kroner i timen. Om man derimot bruker maskinen effektivt (altså kun 15 minutter uten ventetid) tjener eieren 400 kroner i timen. Dersom eieren ser at det er mulig å tjene mer ved kore ned ventetide foran porten, grunnet at kundene gr inn for å betale, så bør han sørge for å effektivisere. Feks sette opp en selvbetjeningsautomat, som godtar bankkort. /Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
|
|