Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Espen]
01/05/2016 11:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jepp, men at elektriske vinsjer ville representere et høydepunkt i debattene, er det liten grunn til å tvile på. Uten tvil, men at de fleste klatrer ikke hadde kommet opp uten noe utsyr er det heller ikke tvil om (ja konsekvensene av en feil er liksom litt større når det gjelder klatring). Men den debatten vil da fortsatt foregå internt i miljøet. Trur ikke noen utenfor vil særlig bry seg om at noen begynner å bruke elektrisk vinsj for å komme opp Kolsås.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/05/2016 11:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ikke hva om, det er alt et hav av avansert utstyr innenfor klatring (teknisk) og hvis jeg ikke husker feil så har det også innenfor klatremiljøene vært og kanskje fortsatt pågår en del diskusjoner om hva som er riktig og burde være lov.
Här tror jag nog du husker rimeligt fel. Inom klatring har det varit en hel del debatter om borrbolter och en del om stil (ground up, siege stil, plassering av säkringer från rappel och liknande). Vad du menar med avanserat utstyr innenför teknisk klätring vet jag inte. Det mest avanserade är nog fremdeles kamkillar och de är nestan 40 år gamla och används av alla. Utrustningen inom klatring är fremdeles rätt enkel, kilar, bultar (pitons), kamkillar, cooperheads, hooks, slingor, tau och trinser och det mest avanserade som ibland använts är nog ett 3:1 drag. Husker ikke feil, men burde kanskje utelat ordet 'avansert'.
|
|
|
[Re: Tange]
01/05/2016 11:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag vet inte vad du tror och husker men debaterna inom klatring har inte spesiellt mycket att göra med ett hav av utrustning inom klatring utan mest om hur man får använda en del av utrustningen och vad som är bra stil.
edit: Och i de fall där man inom tekniskklatring (på en del leder) inte får/bör använda all möjligt utrustning så är det den äldsta och ofta enklaste utrustningen man inte får använda och då på grund av slitasj på berget.
Redigert av fredriks; 01/05/2016 12:23.
|
|
|
01/05/2016 12:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jepp, men at elektriske vinsjer ville representere et høydepunkt i debattene, er det liten grunn til å tvile på. Jag vet inte om det skulle bli det. Att vinsja upp någon är så långt ifrån ideen med klatring att det bara blir absurt. Det blir som att gå upp på baksidan eller att någon jumarerar upp fasta tau. Varför skulle någon bry sig? De viktiga debatterna i klätring handlar om borrbultar eftersom de påverkar andra klätrare och miljöen och vad man får göra för att få en "godkänd" bestigning av en led och att en vinsj skulle vara spesiellt relevant för någon av delarna tror jag inte.
|
|
|
[Re: erikskon]
01/05/2016 12:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Varför skulle någon bry sig? Fordi det kanskje en dag vil være noen som fortsatt ønsker å oppleve følelsen av å henge i en fjellvegg til tross for at de fysisk ikke er i stand til å gjøre dette uten hjelpemidler? https://www.youtube.com/watch?v=mKSycYx_90I
|
|
|
01/05/2016 12:57
|
Espen
More than words
|
More than words
Hører egentlig handicappede hjemme i denne debatten?
e
|
|
|
01/05/2016 14:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vet ikke, som jeg sa tidligere så er jeg usikker om klatring med eller uten vinsj er relevant for debatten. Trur det var du som trakk inn klatring.
At folk med nedsatt helse hører hjemme i debatten er for meg klart. Det er pga. disse at jeg stiller meg positivt til elsykler i marka og at jeg må akseptere at det kan oppstå noe flere konflikter eller problemer. Som jeg også nevnte tidligere i debatten så veier for meg det første tyngre en det siste.
|
|
|
01/05/2016 14:48
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Alle her som synser og mener negativt om elsykler på sti kan klappe igjen smella til de har testet en sjøl. Makan til gjeng med dåsemikler, oppfører dere som Østmarkas venner og nikkersadelen alle sammen. I årevis har vi slåss mot brukergrupper som mener at kun deres måte å ferdes i naturen på er den riktige, og plutselig så driver dere på her med samme oppførsel.
Sånn, der fikk jeg sagt det.
Det har vært sagt før, men det ser ikke ut til å nå inn i de fortettede hjernene deres: El-sykkel på sti er ikke spesielt hensiktsmessig (eller veldig gøy). For alle som er i stand til å sykle uten elektrisk hjelp, vil det - nesten uten unntak - være morsommere med en umotorisert stihoj, enn å dra til skogs på knotestier med 250 ukontrollerbare watt mellom skinkene. Jeg vet, for jeg sykler litt sti til og fra jobb hver eneste dag med en stirettet el-sykkel, og det kunne ikke falle meg inn å velge el-sykkelen til ekte stiturer.
Redigert av HaakonL; 01/05/2016 14:50.
Haakon
|
|
|
[Re: HaakonL]
01/05/2016 15:14
|
Espen
More than words
|
More than words
El-sykkel på sti er ikke spesielt hensiktsmessig Det kan de sikkert bli, etterhvert som teknologen utvikler seg. e
|
|
|
01/05/2016 15:15
|
Espen
More than words
|
More than words
...inn i de fortettede hjernene deres 
|
|
|
01/05/2016 15:31
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Syklet i hvert fall over Barlindåsen mange ganger og i mange år før jeg fikk min første fulldemper. Har også gledet meg med å sykle over der med helstiv single-speed. Hadde jeg ikke oppdaget alternativer hadde jeg garantert fortsatt å glede meg over sykling der med halvdemper. Jeg kommer garantert til å glede meg over å sykle Barlindåsen på halvdemper mange ganger til.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
01/05/2016 15:39
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg vet det Øyvind. Sikkert mange morsomme turer med Aslak og gjengen.
|
|
|
01/05/2016 16:16
|
Espen
More than words
|
More than words
Da jeg bygde første singlespeed for lenge siden, gjorde jeg det fordi jeg ventet på en ny heldemper. Billig ramme fra Jenson, gode hjul og enkle komponenter. Det varte og rakk og den nye ramma kom ikke før langt utpå høsten.
Det ble en hel sommer med kun stiv SS.
Jeg har aldri vært i bedre form, tror aldri jeg har hatt mer teknisk fremgang ila en sommer.
Rett og slett, utrolig moro.
|
|
|
01/05/2016 19:17
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Jeg synes at farvefjernsyn bør forbys. Vi hadde like gode nyheter med svarthvitfjernsyn. Det tillegges at denne nye trenden med elektrifiserte velocipeder vil forsøple vår alles gudegitte evne til å bevege oss på hjul.
Jeg stemmer mot!
|
|
|
[Re: RoyK]
02/05/2016 08:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg synes at farvefjernsyn bør forbys. Vi hadde like gode nyheter med svarthvitfjernsyn. Det tillegges at denne nye trenden med elektrifiserte velocipeder vil forsøple vår alles gudegitte evne til å bevege oss på hjul.
Jeg stemmer mot! Hvis du synes det er en god analogi, var det nok noen poenger i denne debatten som fløy over hodet ditt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/05/2016 11:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
El-sykkel på sti er ikke spesielt hensiktsmessig (eller veldig gøy). For alle som er i stand til å sykle uten elektrisk hjelp, vil det - nesten uten unntak - være morsommere med en umotorisert stihoj, enn å dra til skogs på knotestier med 250 ukontrollerbare watt mellom skinkene. Tror de fleste som har testet avanserte sti-el-sykler vil være uenige med deg her. Les testene av Specialized sin Levo f.eks. Mange vil finne glede i å bruke en real sti-el-sykkel som en lett og rimelig mx-erstattning, kanskje, hvis det blir frislipp. Å sykle i 25 km/t på slake stier der du ellers bare klarer å holde 5-12 km/t tror jeg mange vil synes er rasende festlig. At slik sykling kan føre til farlige situasjoner er jeg overbevist om. Akkurat som at jeg er overbevist om at vanlig terrengsykling også skaper farlige situasjoner nå og da. Situasjonene vil ble flere og farligere med tunge el-sykler som går i 25 km/t både oppover og i slakt terreng forøvrig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
02/05/2016 12:25
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
El-sykkel på sti er ikke spesielt hensiktsmessig (eller veldig gøy). For alle som er i stand til å sykle uten elektrisk hjelp, vil det - nesten uten unntak - være morsommere med en umotorisert stihoj, enn å dra til skogs på knotestier med 250 ukontrollerbare watt mellom skinkene. Tror de fleste som har testet avanserte sti-el-sykler vil være uenige med deg her. Les testene av Specialized sin Levo f.eks. Mange vil finne glede i å bruke en real sti-el-sykkel som en lett og rimelig mx-erstattning, kanskje, hvis det blir frislipp. Å sykle i 25 km/t på slake stier der du ellers bare klarer å holde 5-12 km/t tror jeg mange vil synes er rasende festlig. At slik sykling kan føre til farlige situasjoner er jeg overbevist om. Akkurat som at jeg er overbevist om at vanlig terrengsykling også skaper farlige situasjoner nå og da. Situasjonene vil ble flere og farligere med tunge el-sykler som går i 25 km/t både oppover og i slakt terreng forøvrig. Alt det Øyvind sa. Jeg tror det er lenge siden man bare måtte gi opp å tro at elsykler ikke er moro å sykle på. Med Shimano på banene og enda mer kommersielt press er nok prisargumentet (at elsykler er dyre) snart også bare å glemme. Jeg er så overbevist om at det må være fantastisk kult med elsykkel på sti at det bare gjør meg enda mer sikker på at jeg mot det. Frislipp nå og i løpet av noen år er elsykkel regelen og ikke unntaket.
|
|
|
02/05/2016 12:31
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hører egentlig handicappede hjemme i denne debatten?
e Alle må vel få delta, men debatten blir veldig rotete når kortene blandes. Dersom de som er for snakker på vegne av de med spesielle behov og den som er i mot snakker om et frislipp som vil føre til at elsykkel blir normen for alle. Det hadde vært moro å vite om hvor mang med sykdom og fysiske skavanker som uansett regelverk har lyst til å sykle ikke betydelig opparbeidet sti. Jeg har en følelse av at dette er en svært marginal gruppe.
|
|
|
02/05/2016 12:36
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Noen ganger har jeg følelsen av at jeg ser 15-20 år tilbake i tiden. Den gang var det få som syklet sti, dempere var ikke allemanseie og fulldempere var bare for de få.
Det er lite tvil om at utviklingen av lette og grove stisykler og endurosykler har hatt veldig stor betydning for å gjøre stisykling tilggjengelig for røkla (som ikke har ork, kondis, krefter eller teknikk til å sykle sti på en XC) i Norge.
Vill elektrifisering av stisykler gi en like stor økning i brukermasse som utvilkingen av sykler spesielt rettet på stisylking?
Det er en fundamental forskjell på utviklingen vi står ovenfor nå og alle de små stegene som er tatt opp gjennom historien og det er at sykkelprodusentene og andre kommersielle krefter vil eldope friluftslivet. Ser at det ble diskutert litt frem og tilbake om det finnes paralleller innenfor andre friluftsaktiviteter - jeg finner ikke det og nettopp det synes jeg er et kjempepoeng: Skal vi syklister bli de som går foran og blir med på å eldope friluftslivet? Virkelig?
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
02/05/2016 13:29
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Tror de fleste som har testet avanserte sti-el-sykler vil være uenige med deg her. Les testene av Specialized sin Levo f.eks. Mange vil finne glede i å bruke en real sti-el-sykkel som en lett og rimelig mx-erstattning, kanskje, hvis det blir frislipp. Å sykle i 25 km/t på slake stier der du ellers bare klarer å holde 5-12 km/t tror jeg mange vil synes er rasende festlig. At slik sykling kan føre til farlige situasjoner er jeg overbevist om. Akkurat som at jeg er overbevist om at vanlig terrengsykling også skaper farlige situasjoner nå og da. Situasjonene vil ble flere og farligere med tunge el-sykler som går i 25 km/t både oppover og i slakt terreng forøvrig. Så du forventer at MX interesserte kommer til å bli å se i marka på el-terrengsykler om elsykkelen får full tilgang? Jeg kjenner ikke MX-miljøet og skal ikke uttale meg om hva de ønsker. Men er det så ille om folk som er interessert i MX tar i bruk en eMTB som ikke bråker, ikke er raskere jevnt over eller ikke sliter mer på marka enn en vanlig stisykkel? Det er ekstremt sjelden at jeg er oppe i 25km/t i motbakke på blåsti, det er mulig i på jevnt underlag som grusveier. Og jeg har en slik avansert el-stisykkel. I dag syklet jeg et langt nedoversegment som inneholder et par motbakker, dette er sti med steinete underlag som ikke er særlig teknisk. Jeg kom inn i bakkene i bra fart ga på bra. GPS-dataene for den ene sier: 5,9% stigning, 32sek, snittfart 15km/t. Jeg syklet opp denne bakken raskere enn jeg tidligere har gjort uten motor. En snittfart på 6-7km/t er ikke usannsynlig for meg i gammel form med vanlig stisykkel. Men er virkelig dette et problem? 15km/t i stedenfor 6km/t, er det dette som skaper konflikt? I motbakke er bremsestrekket veldig kort også i 15km/t. På utforkjøringa på dagens tur runder man fort 50km/t, og her har elsykkelen ingen fordeler, men heller ulemper. Er det 15km/t i motbakken som er problemet, ikke 50km/t i nedoverbakken? Om jeg hadde havnet i konflikt med andre markabrukere i dag så kan ikke jeg skjønne annet enn at det ville skjedd i høy fart nedover, ikke 15km/t oppover. Jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen av elsykler på sti. HaakonL sin virkelighetsbeskrivelse stemmer bedre med min egen.
|
|
|
02/05/2016 13:37
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Det hadde vært moro å vite om hvor mang med sykdom og fysiske skavanker som uansett regelverk har lyst til å sykle ikke betydelig opparbeidet sti. Jeg har en følelse av at dette er en svært marginal gruppe. Jeg har pratet med Miljødirektoratet i dag og har skrevet en tekst som berører dette temaet. Den publiseres i morgen, så da er det bare å vente i spenning (:
|
|
|
02/05/2016 13:42
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Skal vi syklister bli de som går foran og blir med på å eldope friluftslivet? Virkelig? Men, det er jo myndighetene som vil eldope friluftslivet, og ikke er syklistene første gruppe ut heller. Elektriske rullestoler sidestilles allerede med gåing, det er rullestolene sin skyld, det var de som startet det hele (:
|
|
|
[Re: knut77]
02/05/2016 13:53
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Skal vi syklister bli de som går foran og blir med på å eldope friluftslivet? Virkelig? Men, det er jo myndighetene som vil eldope friluftslivet, og ikke er syklistene første gruppe ut heller. Elektriske rullestoler sidestilles allerede med gåing, det er rullestolene sin skyld, det var de som startet det hele (: Du SER forskjellen på en elsykkel og en elektrisk rullestol håper jeg???
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
02/05/2016 13:54
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Jeg prøver å holde en lystig tone og spøke litt , bruker til og med smileys, har du ikke større tiltro til meg? (:
|
|
|
03/05/2016 06:23
|
knut77
Besatt
|
Besatt
har skrevet en tekst som berører dette temaet. Den publiseres i morgen, så da er det bare å vente i spenning (: Her er en oppdatering om fremdrift på arbeidet med nytt regelverk. Her finner du også en enkel undersøkelse som sier noe om at gruppen "syke/skadde" er reell. http://emtb.no/nyheter/regelverk-elsykkel-mai2016.php
|
|
|
03/05/2016 06:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Noen ganger har jeg følelsen av at jeg ser 15-20 år tilbake i tiden. Den gang var det få som syklet sti, dempere var ikke allemanseie og fulldempere var bare for de få.
Det er lite tvil om at utviklingen av lette og grove stisykler og endurosykler har hatt veldig stor betydning for å gjøre stisykling tilggjengelig for røkla (som ikke har ork, kondis, krefter eller teknikk til å sykle sti på en XC) i Norge.
Vill elektrifisering av stisykler gi en like stor økning i brukermasse som utvilkingen av sykler spesielt rettet på stisylking?
Det er en fundamental forskjell på utviklingen vi står ovenfor nå og alle de små stegene som er tatt opp gjennom historien og det er at sykkelprodusentene og andre kommersielle krefter vil eldope friluftslivet. Ser at det ble diskutert litt frem og tilbake om det finnes paralleller innenfor andre friluftsaktiviteter - jeg finner ikke det og nettopp det synes jeg er et kjempepoeng: Skal vi syklister bli de som går foran og blir med på å eldope friluftslivet? Virkelig? Hvis du leser mine innlegg angående dette en gang til så ser du at dette er fra TrondAM's innfallsvinkel om 'sentrale verdier'. Sentrale verdier er nokså subjektive, i hvert fall i mine øyne. Og å sammenligne resultatetet av et elsykkelforbudt og et AM-sykkelforbudt tru jeg vil gi/ville ha gitt omtrent det samme resultatet. Nemlig en del av dagens stisyklister vil ikke komme seg ut på si. Litt lenger over spekuleres det i om dette ikke er en veldig marginal gruppe som vil ha nytte av elsykkel. Andre spekulerer i om ikke jeg overdriver i hvor mange ville lagt stisykling på hylla hvis det bare var lov å sykle med helstiv sikkel på sti (utenom sykkelparker selvfølgelig). En gang til vi snakker om 'sentrale verdier' og ikke om lovverket.
|
|
|
03/05/2016 08:31
|
OddArne
Entusiast
|
Entusiast
Det er mye diskusjon av regelverk her, men hva er verdien av et regelverk som ikke håndheves? Den virkelige utfordringen her er gjerne at man bruker det som på alle måter er ulovlige elsykler (for høy effekt/hastighet), enten som egenbygget eller trimmet standardsykkel. Disse ER og SKAL være ulovlige - overalt.
Om regelverk skal skjerpes så vil det ha veldig liten effekt uten effektiv håndheving. Og en god start ville være å håndheve dagens regelverk overfor jobbsyklister, slik at brukere innser at det er en reell oppdagelsesfare ved å gjøre noe ulovlig.
Importør av GT, Haibike, Diavelo, Charge og Mongoose
|
|
|
[Re: OddArne]
03/05/2016 08:34
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er mye diskusjon av regelverk her, men hva er verdien av et regelverk som ikke håndheves? Den virkelige utfordringen her er gjerne at man bruker det som på alle måter er ulovlige elsykler (for høy effekt/hastighet), enten som egenbygget eller trimmet standardsykkel. Disse ER og SKAL være ulovlige - overalt. Tja, registrerer man dem korrekt er de vel lovlige i veien  Ellers enig i det du sier. Gjerne flere kontroller på både motoreffekt og lys blant syklister, samt bøtelegging for brudd på generelle trafikkregler på lik linje med andre trafikanter.
Per B.
|
|
|
03/05/2016 10:02
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kompliment til Knut for god og informativ nettside!
|
|
|
03/05/2016 12:12
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg prøver å holde en lystig tone og spøke litt , bruker til og med smileys, har du ikke større tiltro til meg? (: Det varierer :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
|
|