Hvilken "pels-ski" i år?
|
Re: Hvilken "pels-ski" i år?
[Re: GeirK]
08/03/2016 14:10
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det må du begynne med også.. 
|
|
|
[Re: GeirK]
08/03/2016 19:21
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Du bruker smørejern på randofellene?
Vi er flere som gjør det. Jeg gnir inn glider, og går over med smørejern etterpå. På meget lav varme, vel og merke. Man får litt bedre glid, men det viktigste er at fellene ikke blir våte av våt snø slik at man unngår kladding når man kommer høyere opp i fjellet. Å gå rundt med kjempekladder under skiene er jævelsk irriterende og tungt... Det er ikke alltid jeg går over med smørejernet når jeg tenker meg om, kanskje et par-tre ganger i løpet av en sesong. Men en bit glider er alltid i skisekken i tilfelle forhold som tilsier våt snø ved start og tørr snø i høyden.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
[Re: SiljeKH]
09/03/2016 09:11
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, de slipper bedre (riktignok mest aktuelt på racing feller når man skal gå fort), og slipper det meste av kladder ved "feil" temp som rogerha snakker om. Bruksanvisning: Kork på glider til du ser du har dekt hele fella, sett jernet på passe varme. Passe kontrolleres ved at jeg drar en finger over fella rett etter jernet.. Ikke for varmt til fingern = ikke for varmt til fella. www.superenkelforskning.no
|
|
|
09/03/2016 14:30
|
Arne_And
More than words
|
More than words
At glider på fellene er lurt er jeg med på, men gir det en vesentlig fordel å dra over med jernet etter at man har gnidd på glideren?
|
|
|
[Re: Arne_And]
09/03/2016 18:37
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
At glider på fellene er lurt er jeg med på, men gir det en vesentlig fordel å dra over med jernet etter at man har gnidd på glideren? Får inntrykk av at det blir bedre fordelt og sitter lenger. Men har ikke undersøkt det veldig nøye.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
28/03/2016 16:30
|
mad_quads
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som har testa pels-skiene sine på vått og trått påskeføre? Hvordan er erfaringene? Søker også litt input fra de som har gått mer på ski enn det jeg har (og det skal ikke så mye til) Jeg investerte i Salomon equipe RC skin før påske, og har trasket 3 mil på skikkelig plussføre i dårlige løyper. Tidvis veldig bra, men særlig når fella etterhvert ble våt bremset det veldig når jeg la vekta på en ski for å styre i nedoverbakke eller bytte spor, det er kanskje normalt under slike forhold? Ser av misfaring på fellen at det er de fremste 5-10 cm som har subbet mest nedi mens jeg har gått. Lurte derfor på om jeg hadde for slapt spenn, men etter å ha tatt "arktesten" tviler jeg litt på det og. Kan dra et a4-ark fritt 50-60 cm under sålen når jeg står på begge skia. Jeg er amatør på ski og vet ikke helt om det er en fornuftig test heller. Festet syns jeg ihvertfall var bra når jeg passet på vektoverføringen. Hvor stor effekt har det at bindinga (rottefella) kan flyttes et hakk bakover? Skulle veldig gjerne testa skiene på skikkelig vinterføre, men det blir vanskelig nå! 
|
|
|
28/03/2016 17:57
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har samme ski som deg mad_quads. Hadde en turi påska, gliden på våt snø er heller dårlig. Men klister kan også lugge ganske så bra. Tror skisesongen er over for min del, men skal teste flytting av binding neste sesong. Gi gjerne tilbakemelding hvis du får prøvd prinsippet.
|
|
|
30/03/2016 10:29
|
sruben
Fersking
|
Fersking
Jeg har Atomic Skintec Pro oppgitt til 70-95kg og målt til 78-79kg på XXL og jeg veier 70kg. Synes likevel de lugga litt innimellom på gliden, mens festet var mer enn bra nok. Flyttet bindingen ett hakk bakover og det gjorde ganske mye utslag. Ingen lugging i nedoverbakker lenger, men fortsatt litt redusert glid kontra smøreski, så mistenker at fellen subber litt nedi hele tiden, den bygger jo mye mer i høyden enn selv mange lag tørrvoks bygget opp fra grunnen. Uansett har jeg fått en helt ny skiglede etter å ha gått mange år på noen enkle turski som antageligvis hadde altfor lite spenn for meg = null feste etter kort tid. Skiturene har blitt noe jeg virkelig gleder meg til!
|
|
|
31/03/2016 18:04
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er enig med denne, alle burde vurdere ett par pels-ski. http://www.aftenposten.no/100Sport/langr...ki-719012_1.sndOgså sto fordel for den jevne mosjonist at festet er like bra etter 50 km. Da er det mye tid å tape på bakglatte ski og sliten stakemuskulatur.
|
|
|
01/04/2016 07:43
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det morsomste er at jeg gikk inn på Tri-Sport med åpent sinn og spurte rundt tapesmøring med en tydelig åpning for å kjøpe pelsski der og da. Selgeren var klar på at tape fungerte så bra at det burde prøves først om man hadde gode ski fra før...
Jeg gikk da ut igjen uten pelsski, men med en taperull.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: kolli]
01/04/2016 08:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har inget i mot felleski och det är säkert ett bra alternativ för många men jag försår inte hur det där stuntet har fått så mycket oppmerksamhet. Han vinner ett skirenn som med tanke på hans nivå inte hade något motstand. Han borde varit med på lördagen istället. Om han hade vunnit då så hade det varit riktigt interessant  Nu har jag inte sjelv testat felleski men mina tankar är. Felleski: funger bra för alla som träningski. Otroligt praktiskt att alltid ha ett par ski som fungerar när det är vansklig att smöre eller man inte vet hur snön är. Tror det är många som idag sköytar på sådana dagar. fungerar bra som enda par ski för motionister som vill träna och kanske vill gå något renn utan mål om resultat. kan fungera bra för väldigt många på problem fören också på renn. Birken har så stora höjdeskillnader att det kan vara omöjligt att smöra skidor som fungerar överallt och då kan felleski vara ett bra alternativ. tror jag inte fungerar som enda par ski för någon som vill ha bra resultat på renn. Skillnaderna i glid på en del fören mot ett par vanliga ski tror jag fortfarande är frustrerande stor i en renn situation. löser praktiska problem vid en del problemfören men borde vara helt onödiga för exempel när man kan få bra ski med några få lager blå smurning.
|
|
|
[Re: sruben]
01/04/2016 10:29
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har Atomic Skintec Pro oppgitt til 70-95kg og målt til 78-79kg på XXL og jeg veier 70kg. Synes likevel de lugga litt innimellom på gliden, mens festet var mer enn bra nok. Flyttet bindingen ett hakk bakover og det gjorde ganske mye utslag. Ingen lugging i nedoverbakker lenger, men fortsatt litt redusert glid kontra smøreski, så mistenker at fellen subber litt nedi hele tiden, den bygger jo mye mer i høyden enn selv mange lag tørrvoks bygget opp fra grunnen. Uansett har jeg fått en helt ny skiglede etter å ha gått mange år på noen enkle turski som antageligvis hadde altfor lite spenn for meg = null feste etter kort tid. Skiturene har blitt noe jeg virkelig gleder meg til! Det var bl.a. at fellen subbet nedi som Atomic fikk tyn for på testen til TV2. Vet ikke om det var samme modell, men du finner testen på nettet. Testet toppmodeller til ulike merker, Rossignol best, Atomic dårligst.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
01/04/2016 13:08
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Jeg kjøpte meg aldri pels-ski men er veldig glad for at opptil flere her bruker begrepet med den største selvfølgelighet nå.
Blir kjøp neste sesong.
|
|
|
27/08/2016 13:24
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Hei
Fortsatt en liten stund til skisesong, men mange butikker/nett har forhåndsbestilling ute nå. Jeg skal i år ha meg pelsski, men hva skal man gå for. Hvem har best tilbud og er det gjort forberedelser på 16/17 skiene kontra 15/16?
Milslukeren.no ha feks ski ute nå. Rossignol og madshus der rossignol er 1000kr dyrere. Hva går man for til vanlig trening gjennom en hel vinter på veldig ulike fører?
Det frister jo mest å ikke bruke all verdens med penger på en sånn ski, men vil jo gjerne at den skal gi mye god skiglede likevel.
|
|
|
[Re: ArneW]
27/08/2016 21:20
|
olechr
More than words
|
More than words
Hei
Fortsatt en liten stund til skisesong, men mange butikker/nett har forhåndsbestilling ute nå. Jeg skal i år ha meg pelsski, men hva skal man gå for. Hvem har best tilbud og er det gjort forberedelser på 16/17 skiene kontra 15/16?
Milslukeren.no ha feks ski ute nå. Rossignol og madshus der rossignol er 1000kr dyrere. Hva går man for til vanlig trening gjennom en hel vinter på veldig ulike fører?
Det frister jo mest å ikke bruke all verdens med penger på en sånn ski, men vil jo gjerne at den skal gi mye god skiglede likevel. Av rosignol og Madshus terrasonic ville jeg lett valgt Rossignol. Men Madshus kommer med nabosonic i skin. De kan bli bra
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/10/2016 11:41
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
"Dra ark under skia" trikset. Skal det fungere på pelsski. Kjøpte akkurat R-skin målt til meg der arket sitter bom fast.
|
|
|
[Re: ArneW]
13/10/2016 13:22
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
"Dra ark under skia" trikset. Skal det fungere på pelsski. Kjøpte akkurat R-skin målt til meg der arket sitter bom fast. Nå du står rett opp og ned med lik vekt på begge skia og noen andre drar i arket?
|
|
|
06/01/2017 06:57
|
Torrdal
Entusiast
|
Entusiast
Har noen prøvd å reparere fellen under skia? Har et par Fischer Twin Skin som fikk seg en skade bakerst på fellen i går. Må ha kjørt over noe med den ene skia som førte til at den bakerste delen av fellen ble delt i to, og nå ligger den ene biten som ble delt av skjevt i forhold til sporet som fellen skal ligge i.
|
|
|
[Re: Torrdal]
06/01/2017 07:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Har noen prøvd å reparere fellen under skia? Har et par Fischer Twin Skin som fikk seg en skade bakerst på fellen i går. Må ha kjørt over noe med den ene skia som førte til at den bakerste delen av fellen ble delt i to, og nå ligger den ene biten som ble delt av skjevt i forhold til sporet som fellen skal ligge i. Er enkelt å bytte. Varmer opp med smørejern, river av gammel fell, renser sporet den ligger i og klistrer på ny.
|
|
|
[Re: olechr]
06/01/2017 10:56
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For minst mulig sug fra fella, hva behandler dere fella med? Vanlig glider og kjapt over med jernet på lav varme som jeg gjør med randofellene, eller er det zero spray, pulver, gallium eller noe annet fancy som er greia her?
|
|
|
06/01/2017 17:42
|
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Eg veg ca. 70 og har eit par Fischer merka med 43, han som selde dei meinte dei var bra til meg, men eg er skuffa over festet, veldig lett glepptak om det er litt oppover. Er dette feil ski eller dårlig tenikk og optimisme over kva feste eg skulle få? Glien verka ellers ganske god.
Eg har testa skia både på vår gammald kunstsnøv og nysnøv rett under 0. På nysnøven prøvde eg å flytte bindingene framover i tillegg.
Bør eg besøke butikken å høre? Er dette noko ein kan forvente å få reklamere på?
|
|
|
[Re: khadgar]
07/01/2017 08:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Eg veg ca. 70 og har eit par Fischer merka med 43, han som selde dei meinte dei var bra til meg, men eg er skuffa over festet, veldig lett glepptak om det er litt oppover. Er dette feil ski eller dårlig tenikk og optimisme over kva feste eg skulle få? Glien verka ellers ganske god.
Eg har testa skia både på vår gammald kunstsnøv og nysnøv rett under 0. På nysnøven prøvde eg å flytte bindingene framover i tillegg.
Bør eg besøke butikken å høre? Er dette noko ein kan forvente å få reklamere på? Ta en tur til butikken. Litt ettersom hvor du har kjøpt, men i flere av de store ekspert butikkene så har de vel garanti for feste. Så da bør det være en smal sak å få ordnet opp i det.
|
|
|
[Re: khadgar]
08/01/2017 13:41
|
Puffen
Fersking
|
Fersking
Har akkurat samme opplevelse. Kjøpte nye Fischer racing skin i går, og hadde en meget dårlig opplevelse på prøveturen. Kanskje jeg burde kjøpt den rimeligere utgaven ? Veldig dårlig feste. Føret var hardt 0 føre. Mye regn i snøen. Burde jo være nokså ideelt ? Får prøve en gang til med å flytte fram bindingene. Om dette ikke virker leverer jeg skiene tilbake. Sånn kan det umulig være
Teknisk er jeg rimelig dårlig. Men erfaringen var at når jeg la meg litt framover for å tråkke til litt, så forsvant frasparket rett bak i løse lufta. Ville ha ski som er enkle å gå på, og som prioriterer feste uten å klabbe. Har jeg kjøpt totalt feil ski for subbetur ? De gamle nedslitte elendige smørefrie Madshus fjellskia med stålkanter har bedre feste
Redigert av Puffen; 08/01/2017 15:54.
|
|
|
[Re: Puffen]
08/01/2017 20:27
|
olechr
More than words
|
More than words
Har akkurat samme opplevelse. Kjøpte nye Fischer racing skin i går, og hadde en meget dårlig opplevelse på prøveturen. Kanskje jeg burde kjøpt den rimeligere utgaven ? Veldig dårlig feste. Føret var hardt 0 føre. Mye regn i snøen. Burde jo være nokså ideelt ? Får prøve en gang til med å flytte fram bindingene. Om dette ikke virker leverer jeg skiene tilbake. Sånn kan det umulig være
Teknisk er jeg rimelig dårlig. Men erfaringen var at når jeg la meg litt framover for å tråkke til litt, så forsvant frasparket rett bak i løse lufta. Ville ha ski som er enkle å gå på, og som prioriterer feste uten å klabbe. Har jeg kjøpt totalt feil ski for subbetur ? De gamle nedslitte elendige smørefrie Madshus fjellskia med stålkanter har bedre feste Da har det mest sannsynlig blitt plukket for stive ski til deg. Hvor har du handlet hen?
|
|
|
08/01/2017 21:28
|
Puffen
Fersking
|
Fersking
Hei og takker for svar. Det er nok mulig det Mulig at race utgaven krever mer aktiv gange enn det jeg legger opp til ? Var ute på ny tur i kveld etter å ha flyttet fram bindingen. Vesentlig bedre. Særlig ved aktiv gange. Men når jeg gikk over til termosstil, begynte de å glippe igjen Noen som kan forklare den praktiske forskjellen mellom race utgaven og pro utgaven ? Hvilken gir best feste når du går rolig og langt Egentlig burde vel 100 % mohair gi bedre grep enn 70 % ?
Redigert av Puffen; 08/01/2017 21:30.
|
|
|
08/01/2017 21:43
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fischer felleski er kjent for å kreve god tyngdeoverføring for å få godt feste.
|
|
|
08/01/2017 21:58
|
Puffen
Fersking
|
Fersking
OK. Krever mer av brukeren altså `? Da bør jeg nok ned 1 nr. på stivheten
|
|
|
[Re: Puffen]
08/01/2017 22:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Hei og takker for svar. Det er nok mulig det Mulig at race utgaven krever mer aktiv gange enn det jeg legger opp til ? Var ute på ny tur i kveld etter å ha flyttet fram bindingen. Vesentlig bedre. Særlig ved aktiv gange. Men når jeg gikk over til termosstil, begynte de å glippe igjen Noen som kan forklare den praktiske forskjellen mellom race utgaven og pro utgaven ? Hvilken gir best feste når du går rolig og langt Egentlig burde vel 100 % mohair gi bedre grep enn 70 % ? Kommer an på spennet.
|
|
|
09/01/2017 06:20
|
Puffen
Fersking
|
Fersking
|