Lysten på ny sykkel, med noe mer aggressiv form. (sykler på domane 5.2 nå). Men regner med å vente til skivebremser er litt mer vanlig før jeg bestemmer meg. Når det kommer til giring er jeg mer enn happy med mekanisk ultegra. Har prøvd Di2 og har ikke behov for det. Om det derimot blir mer vanlig med helt trådløs giring, ja da vil jeg nok kanskje slenge meg på den også.
Vet ikke om det ga noe som helst til diskusjonen, men det er nå min mening:)
Re: Dine prioriteringer på ny sykkel i 2016
[Re: hveminem]
#206578502/03/201610:30
Jeg tror at det å kjøpe ny landeveissykkel nå fort kan bli et enda større tapsprosjekt enn tidligere. Inntil standardene innen skivebremser og (trådløse?) elektroniske gir får satt seg, er det muligens fort gjort å bli sittende med en sykkel som er totalt utdatert i løpet av kort tid. Litt som når 29" kom på terrengsykler - i løpet av en vinter var 26"-ene utdatert og "umulige" å få solgt til vettug pris.
På spørsmål om dette i Japan for en måned siden svarte Shimanos produktsjef for Di2 at de ikke så på trådløst som noe som markedet ønsket. Det virket som om de faktisk trodde på og mente dette.
Jeg kommer til å prioritere en komfortabel sykkel fremfor en rask sykkel. Jeg tar ingen KOM'er uansett. Bare synd Endurance CF har så steike lang leveringstid!
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Skulle jeg kjøpt ny sykkel nå hadde skivebremser stått øverst på prioriteringslisten. Ikke fordi at jeg syns felgbremser er dårlig, men det er dit vi skal. Min spådom er som mange andres, man vil kanskje veldig fort, miste mye annenhåndsverdi i en sykkel med felgbrems.
Om det står Dura Ace eller 105 på utstyret spiller mye mindre rolle for min del, begge deler gjør jobben mer enn godt nok.
Som flere andre, tror jeg også min neste landeveissykkel bør ha skivebremser, men synes nettopp derfor at 2016 er et vanskelig år å investere i ny sykkel.
Nå foregår utprøving av skivebremser i ritt og industrien avventer UCIs endelige avgjørelse. Om skivebremser vil bli permanent tillatt i ritt - som mange forventer - vil det føre til en rivende utvikling som vil kunne gjøre dagens toppsykler med felgbremser utdaterte på rekordtid.
Og jeg venter med å kjøpe sykkel med skivebremser primært av tre grunner: - Skivebremser tillates neppe i aktive ritt/masters før tidligst 2017; - Vekt versus pris pr. i dag på aktuelle modeller med skiverbremser (uforholdsmessig høy pris for lette sykler); - Forventet utvikling av komponenter og etablering av standarder nærmeste sesonger.
Så inntil videre får jeg satse på å sykle raskere på min lett utdaterte Giant TCR Composite - med inspirasjon fra GCN
Jeg var dum nok til å selge raceren min i fjor høst. Så jeg "kan ikke" vente ett år eller 2 for å se hva som skjer. Enig i at 2016 ser ut til å bli ett vanskelig år å kjøpe sykkel.
Jeg tenker at en relativt rimelig, -15k, kanskje er det greieste nå så fremt man ikke går hele veien og handler med minimum skivebremser. Vurderer Canyon Endurace CF 7.0 eller 8.0 som vil havne på 15+. Evt ser 9.0 ut som en flott sykkel, men føler ca 20k blir i overkant for en såpass "gammeldags" sykkel uten el. gir eller skiverbrems. Ville gjerne hatt skiver, men ser ingen gode alternativer som ikke havner rundt 25k.
Er de nye landeveis-gaflene veldig mye stivere enn de gamle som ofte har litt flex. Hvordan føles denne flexen når man sykler og bremser. Er det forresten noen som har testet å sykle i felt med skivebrems?
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Jeg tenker at en relativt rimelig, -15k, kanskje er det greieste nå så fremt man ikke går hele veien og handler med minimum skivebremser. Vurderer Canyon Endurace CF 7.0 eller 8.0 som vil havne på 15+. Evt ser 9.0 ut som en flott sykkel, men føler ca 20k blir i overkant for en såpass "gammeldags" sykkel uten el. gir eller skiverbrems. Ville gjerne hatt skiver, men ser ingen gode alternativer som ikke havner rundt 25k.
er i samme båt som deg. Vurderer en Endurance CF, men leveringstid er midten av mai nå. Så med eventuelle forsinkelser snakker vi fort midten av sommeren. Det tror jeg ikke jeg tør ta sjansen på. Vet ikke om det finnes noen andre gode alternativer i 15-17000krs klassen annet enn på bruktmarkedet...
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Fikk meg landevei med skivebremser i slutten av 2014/tidlig 2015. Litt irritert over endringer på standard rundt hjulkoblinger, da jeg (på 100kg) ikke ser poenget, men nå egentlig vil ha dette ettersom det blit standarden...
Hva standarden blir er vel ganske tydelig nå rundt dette (flat mount og gjennomgående akslinger), men jeg hadde ikke giddet å vente av den grunn. Det eneste jeg ville påsett var at nav på et "dyrere" hjulsett er mulig å konvertere fra QR til gjennomgående akslinger.
Jeg tenker at en relativt rimelig, -15k, kanskje er det greieste nå så fremt man ikke går hele veien og handler med minimum skivebremser. Vurderer Canyon Endurace CF 7.0 eller 8.0 som vil havne på 15+. Evt ser 9.0 ut som en flott sykkel, men føler ca 20k blir i overkant for en såpass "gammeldags" sykkel uten el. gir eller skiverbrems. Ville gjerne hatt skiver, men ser ingen gode alternativer som ikke havner rundt 25k.
er i samme båt som deg. Vurderer en Endurance CF, men leveringstid er midten av mai nå. Så med eventuelle forsinkelser snakker vi fort midten av sommeren. Det tror jeg ikke jeg tør ta sjansen på. Vet ikke om det finnes noen andre gode alternativer i 15-17000krs klassen annet enn på bruktmarkedet...
Hvilke modeller vurderer du, og hva er argumentene?
Hvilke modeller vurderer du, og hva er argumentene?
Godt spørsmål.Jeg ser på Bianchi Intenso, Trek Domane/Synapse og tilsvarende. Jeg blir sannsynligvis å gå for en komfortracer i alle fall. Jeg skal verken sykle ritt eller jakte KOM'er.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Jeg var dum nok til å selge raceren min i fjor høst. Så jeg "kan ikke" vente ett år eller 2 for å se hva som skjer. Enig i at 2016 ser ut til å bli ett vanskelig år å kjøpe sykkel.
Jeg tenker at en relativt rimelig, -15k, kanskje er det greieste nå så fremt man ikke går hele veien og handler med minimum skivebremser. Vurderer Canyon Endurace CF 7.0 eller 8.0 som vil havne på 15+. Evt ser 9.0 ut som en flott sykkel, men føler ca 20k blir i overkant for en såpass "gammeldags" sykkel uten el. gir eller skiverbrems. Ville gjerne hatt skiver, men ser ingen gode alternativer som ikke havner rundt 25k.
Vil ikke si at du må ha skiver. Jeg har cx med skiver og racer uten, og jeg kan ikke si jeg savner det på raceren. Hvis man hele tida skal vente på neste trend blir det litt dumt og. Gjensalgsverdi er jo et poeng da, men skal du kjøpe en til 15k, så har du jo den i allefall i 4-5 år (med mindre du er sykkelhore, men skal du jo ha el.gir og skiver) og da er det jo ikke mye du får for den uansett.
Jeg beholder min 2014 Supersix på 6,5 kg som er helt gull men fikk kaffe'n i halsen da jeg så LeifArne sin Synapse Disc/Di2 på 6,15 kg (se vis meg din 2016 racer - tråden). Noe slikt settes aller øverst på ønskelisten for 2017/2018.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Ramme: Trad racinggeo a la Cannondale CAAD12/Evo og Bianchi Specialissima/Sempre Pro. Er hysterisk sugen på en Specialissima lakkert i trad blank Celeste med sort grafikk... Gruppe: Campa C, R eller SR (alt etter ønsket blingnivå), 50/34 med 11-23 i tilfelle storlagtempo og 12-29 til det jeg driver med mest. Hjul: Lav profil, slangeløsklare, alufelger. DT Swiss RR21, evt Campa Shamal Dekk: Slangeløse. Hutchinson Fusion 5 25mm eller Secteur 28 Styre: FSA Compact Sete: Selle SMP Composit Crb
Skiver: De får bli enige med seg selv først. Hvilket akselsystem, skivediametere, hva Campa kommer med og sikkert andre ting også. Kanskje skiver på sykkelgeometrier jeg liker fisler ut, at de bare blir å finne på komfortracere.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Jeg kommer til å prioritere en komfortabel sykkel fremfor en rask sykkel. Jeg tar ingen KOM'er uansett. Bare synd Endurance CF har så steike lang leveringstid!
Jeg kjøpte Endurace (uten n!) CF i fjor. Måtte vente da også, men sykkelen kom den uka som var lovet.
Jeg hadde bare bestilt. Vil du ha en "komfort"-sykkel tror jeg ikke du får veldig mye bedre kjøp. Det måtte i så fall være Cannondale Synapse på tilbud. Med Ultegra koster en Synapse fort 8-10000 mer enn Endurace.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Ramme: Trad racinggeo a la Cannondale CAAD12/Evo og Bianchi Specialissima/Sempre Pro. Er hysterisk sugen på en Specialissima lakkert i trad blank Celeste med sort grafikk... Gruppe: Campa C, R eller SR (alt etter ønsket blingnivå) Hjul: Lav profil, slangeløsklare, alufelger. DT Swiss RR21, evt Campa Shamal Dekk: Slangeløse. Hutchinson Fusion 5 25mm eller Secteur 28 Styre: FSA Compact Sete: Selle SMP Composit Crb
Skiver: De får bli enige med seg selv først. Hvilket akselsystem, skivediametere, hva Campa kommer med og sikkert andre ting også. Kanskje skiver på sykkelgeometrier jeg liker fisler ut, at de bare blir å finne på komfortracere.
Sånn ca. ser min drøm ut også. Hadde det ikke vært for at jeg er redd for at skivebremsenes potensielle inntog dreper bruktprisen hadde jeg kjøpt ramme og skrudd over det jeg har på Cannondalen...
Jeg ønsker meg en sykkel med lik ramme som min 2012 SuperSix EVO, men med hydrauliske skivebremser . Jeg vil ha mekanisk Dura Ace eller trådløs elektronikk. Medium-profil tubeless-felger, gjerne i karbon, samt FSA K-Force-styre og Specialized Toupe-sete. Evt Syntace Medium-styre . Jeg vil ha kompakt-krank 50/34 og 11-28-kassett, med innebygget watt-måling. Gjerne Q-ringer. 25-28 mm dekk er en selvfølge.
Ramme: Trad racinggeo a la Cannondale CAAD12/Evo og Bianchi Specialissima/Sempre Pro. Er hysterisk sugen på en Specialissima lakkert i trad blank Celeste med sort grafikk... Gruppe: Campa C, R eller SR (alt etter ønsket blingnivå), 50/34 med 11-23 i tilfelle storlagtempo og 12-29 til det jeg driver med mest. Hjul: Lav profil, slangeløsklare, alufelger. DT Swiss RR21, evt Campa Shamal Dekk: Slangeløse. Hutchinson Fusion 5 25mm eller Secteur 28 Styre: FSA Compact Sete: Selle SMP Composit Crb
Skiver: De får bli enige med seg selv først. Hvilket akselsystem, skivediametere, hva Campa kommer med og sikkert andre ting også. Kanskje skiver på sykkelgeometrier jeg liker fisler ut, at de bare blir å finne på komfortracere.
######
Urghh.. ja den Specialissima'n er psycho barsk (fin test i siste landevei). Var det slik at Ringerikskraft havnet på Bianchi XR2 da de byttet fra Supersix i år pga hinsides pris på Specialissima ? Andre grunner kan jeg vanskelig se for meg :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dine prioriteringer på ny sykkel i 2016
[Re: Sepeda]
#206616503/03/201611:10
Den sykkelen jeg tror ville vært perfekt til mitt bruk er Trek sin Domane i Koppenberg/Classics edition med skivebrems, elektronisk trådløs Campa og moderne brede hjul.
Heldigvis for lommeboka finnes svært lite av det på ønskelista...
Jeg kommer til å prioritere en komfortabel sykkel fremfor en rask sykkel. Jeg tar ingen KOM'er uansett. Bare synd Endurance CF har så steike lang leveringstid!
Jeg kjøpte Endurace (uten n!) CF i fjor. Måtte vente da også, men sykkelen kom den uka som var lovet.
Jeg hadde bare bestilt. Vil du ha en "komfort"-sykkel tror jeg ikke du får veldig mye bedre kjøp. Det måtte i så fall være Cannondale Synapse på tilbud. Med Ultegra koster en Synapse fort 8-10000 mer enn Endurace.
Hvilken sykkel kom du fra og hvilke Endurace har du? Erfaringer med hvilken modell man (jeg) bør gå for?
Jeg var dum nok til å selge raceren min i fjor høst. Så jeg "kan ikke" vente ett år eller 2 for å se hva som skjer... Jeg tenker at en relativt rimelig, -15k, kanskje er det greieste nå så fremt man ikke går hele veien og handler med minimum skivebremser.
Kjenner ikke størrelsen din, men vil gjøre oppmerksom på at G-Sport Grensen (Oslo) selger Giant TCR Advanced 1 (2015) i M/L til kr. 12.500, nedsatt fra veiledende kr. 25.000. Kan sikkert sende, om sykkelen er aktuell for deg.
Er 180cm og har forgjengeren med samme geometri og komponenter i M. Kan varmt anbefale sykkelen. Dette er en responsiv rittsykkel som jeg like fullt opplever som behagelig på turer 20+ mil. Har kun oppgradert hjulene til DA C24 og byttet til eget favorittsete.