|
|
Feil FTP ? - intensitet på 2 * 20 FTP
|
Re: Feil FTP ? - intensitet på 2 * 20 FTP
[Re: KenR]
28/11/2015 20:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Poenget med å teste etter en fast protokoll, helst på samme utstyr og med samme forberedelser er å få er tall, her en FTP, som er sammenlignbar over TID for å måle framgang eller tilbakegang. Derfor gir det INGEN mening å teste etter en gitt protokoll og deretter sette ned FTP på lykke og fromme til et vilkårlig tall. Det eneste fornuftige er å beholde FTP som testen gir og heller justere prosenten av FTP man trener på. Klarer du ikke 2x20 min på FTP så kjør på 95% eller 85% eller det du måtte føle er riktig intensitet. Både og. Tallet man får vil i alle tilfeller gjenspeile nivået sånn at man kan måle fremgang/tilbakegang. Men det er ikke det samme som at akkurat den protokollen gir en riktig FTP som funker like bra i praktisk trening.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
28/11/2015 22:55
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Poenget med å teste etter en fast protokoll, helst på samme utstyr og med samme forberedelser er å få er tall, her en FTP, som er sammenlignbar over TID for å måle framgang eller tilbakegang. Derfor gir det INGEN mening å teste etter en gitt protokoll og deretter sette ned FTP på lykke og fromme til et vilkårlig tall. Det eneste fornuftige er å beholde FTP som testen gir og heller justere prosenten av FTP man trener på. Klarer du ikke 2x20 min på FTP så kjør på 95% eller 85% eller det du måtte føle er riktig intensitet. Både og. Tallet man får vil i alle tilfeller gjenspeile nivået sånn at man kan måle fremgang/tilbakegang. Men det er ikke det samme som at akkurat den protokollen gir en riktig FTP som funker like bra i praktisk trening. For all del, det beste er å ha en høy FTP som man kan skryte av og en annen å trene etter slik at treningen ikke blir så hard.
|
|
|
29/11/2015 08:07
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kompis-ftp er kanskje noe annet enn den reelle ftp  Men man må jo være ærlig med seg selv, og det har lite for seg å skryte på seg høyere ftp enn det man har, og har man vært "heldig" med testen (virkelig fått ut alt på en optimal dag) kan det bli tungt med økter på 100 % ftp. Og det skal jo være tungt også!
|
|
|
29/11/2015 10:51
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
For all del, det beste er å ha en høy FTP som man kan skryte av og en annen å trene etter slik at treningen ikke blir så hard. Stått opp med feil bein først et par dager nå? FTP er et verktøy, ikke et mål. Det viktige er å finne nivået så man trener på riktig intensitet. Her går det an å nevne at Stig Kristiansen prediker en test som har risiko for å sette FTP for høyt. Det oppdager man nemlig og kan justere, men om den settes for lavt vil man trene på for lav intensitet. Så hvis noen oppdager at FTP er estimert for høyt, mener du på alvor at de skal fortsette å trene på feil intensitet eller skal de justere nivået til et mer riktig?
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
29/11/2015 13:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Poenget med å teste etter en fast protokoll, helst på samme utstyr og med samme forberedelser er å få er tall, her en FTP, som er sammenlignbar over TID for å måle framgang eller tilbakegang. Derfor gir det INGEN mening å teste etter en gitt protokoll og deretter sette ned FTP på lykke og fromme til et vilkårlig tall. Det eneste fornuftige er å beholde FTP som testen gir og heller justere prosenten av FTP man trener på. Klarer du ikke 2x20 min på FTP så kjør på 95% eller 85% eller det du måtte føle er riktig intensitet. Både og. Tallet man får vil i alle tilfeller gjenspeile nivået sånn at man kan måle fremgang/tilbakegang. Men det er ikke det samme som at akkurat den protokollen gir en riktig FTP som funker like bra i praktisk trening. For all del, det beste er å ha en høy FTP som man kan skryte av og en annen å trene etter slik at treningen ikke blir så hard. Nå er det sånn for de fleste at forskjellige FTP tester (protokoller) gir forskjellige resultater med bakgrunn i genene våre. Feks bruker man for mye av det anaerobe systemet under en "kort" ftp test vil ftp være ganske håpløs om man skal ha lang dragtid tett opp mot terskel...
|
|
|
[Re: Peters]
21/02/2016 07:02
|
Peters
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei, her kommer en liten status rapport i uke 8.Har kjørt trening som planlagt gjennom vinteren. Ny rulle (Neo) og Zwift har vært motiverende. Har flyttet FTP 5 watt når jeg har følt for det,. Ca hver 3 uke. Har ikke gjennomført FTP tester, men brukt øktene som referanse for fremgang. Og kjører nå med utgangspunkt på 260 FTP greit , noe som jeg anser som min realistiske FTP. Dvs fremgang på 30 watt så langt i vinter. Med utgangspunkt i erfaringen med den korte FTP testen på Zwift i høst, vil jeg tro den ville gitt ca. 275 nå, eller det jeg nå kaller KFTP (kompis FTP) Erfaring med rulla og watt basert trening gjennom vinteren har bekreftet at det var riktig å justere FTP verdien ned, eller justere faktor til 0,925 på den korte FTP test protokollen på Zwift, for meg.
Redigert av Peters; 21/02/2016 07:23.
|
|
|
26/02/2016 15:03
|
treningsnico
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror at hvis man skal få et mest mulig realistisk resultat av en 20 minutters ftp-test så er det viktig å ikke blåse ut alt man har de siste 5 minuttene av testen. Det er vel også noe av grunnen til at feks. den lange ftp-testen på zwift har en del drag før selve testen, slik at man skal få et mer realistisk resultat på selve testen.
Erfaringsmessig når jeg selv har kjørt oppvarming + full pupp i 20 minutter, så ender jeg opp med et noe høyt resultat av ftp hvis jeg ganger med 0,95. Mens hvis jeg kjører 20-minuttersdraget etter noen drag først på høy intensitet og samtidig ikke legger inn tidenes spurt de siste 2 minuttene blir resultatet veldig riktig.
|
|
|
26/02/2016 15:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er lurt å bruke samme protokoll hver gang. Her er Allan og Coggan sin. Dragene for test er for å sikre at man ikke bruker for mye av sin anaerobe kapasitet og FTP blir for høy.
20 minutes easy warm up 3 x 1-minute wind ups with a minute rest between (100 RPM pedal cadence) 5 minutes easy 5 minutes all out (hard at first, but not so hard that you can't complete the effort) 10 minutes easy 20-minute time trial effort (like the previous 5-minute all out effort, keep in control, hard but steady, you don't want to over cook it and die at the end) 10 to 15 minute cool down
|
|
|
26/02/2016 16:33
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjørte short ftp test på zwift i forrige uke. Den har noen få harde drag før selve testen.
Fikk et ok resultat og tenkte ikke noe mer over det, men kjørte ritt på zwift denne uka, 60km og 1t 26min. Fikk 1w høyere snittwatt på 86min enn FTP, og NP 14w over FTP på 60min. Enda holdt jeg litt igjen. Tydelig at dette går begge veier, eller så kan jeg ha hatt en særdeles dårlig dag når jeg tok testen.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
27/02/2016 08:30
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Jeg har kjørt flere 20min tester men bestemte meg for å prøve meg på en 60 minutters ftp test. En del mer krevende mentalt og fysisk enn jeg trodde. Men det er vel noe alle som er interessert i frp'n sin burde prøve? Og klarer man 1time på en gitt watt er vel ikke 2x20 på ftp noe problem?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
27/02/2016 10:47
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Nå er vel ikke FTP et tall du kan sett to streker under som svar. Mange definerer FTP som det du kan holde i 45-60 min dvs ikke alltid 60 min som hele tiden blir nevnt i tråden her. Videre er vel heller ikke 95% av en 20 min test heller noe som stemmer for alle. Heller ikke laktatverdier er skrevet i stein, selv om 4 mmol regnes som terskel er det vel etter det jeg har forstått også her individuelle forskjeller. Dette kan vel andre utdype nærmere, men regner man ser det under en test siden mmol ikke er linjær med økt watt og man vil se hvor den brekker av.
Så mine 5 cent er, bruk 20 min testen til å teste for fremgang, men bruk hue og juster % i forhold til testen. 95% som et utgangspunkt, men bruk gjerne 92% hvis du hver gang du prøver ikke klarer å gjennomføre 2 X 20 min drag på 95 % hvor du samtidig var nok restituert til å burde klare det.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: Hoaas]
28/02/2016 18:13
|
treningsnico
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjørte short ftp test på zwift i forrige uke. Den har noen få harde drag før selve testen.
Fikk et ok resultat og tenkte ikke noe mer over det, men kjørte ritt på zwift denne uka, 60km og 1t 26min. Fikk 1w høyere snittwatt på 86min enn FTP, og NP 14w over FTP på 60min. Enda holdt jeg litt igjen. Tydelig at dette går begge veier, eller så kan jeg ha hatt en særdeles dårlig dag når jeg tok testen. Hvis du har en rulle som bremser og tilpasser seg terrenget kan det være grunnen. FTP-testen blir vel kjørt på "flatmark", og erfaringsmessig så tråkker man mindre watt da enn hvis man kjører i bakke. Akkurat som man kjører mer watt i bakke utendørs. Dette er hvertfall min erfaring fra tidligere ruller med elektronisk justering av motstand.
|
|
|
28/02/2016 20:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har en fluid rulle uten elektronikk, en Elite Muin. Så ingen automatisk justering på den. Kan ha hatt en dårlig dag, rest av virus eller noe. Har følt meg veldig fresh i etterkant. Eller så har jeg blitt veldig dårlig på å kjøre 20min drag siden i fjor  Uansett er det vel bare å justere litt opp etterpå, la på 5w først, men hadde 4min i3 puls, resten i2, etter 60min på 95% FTP i går, og det føltes alt for lett. Så har lagt på litt mer nå.
|
|
|
28/02/2016 20:49
|
Kake
Veteran
|
Veteran
Har benyttet Trainerroad sin test (2x8 ish) til å finne en FTP, og det snør i helvete før jeg jeg klarer å kjøre 1 time på 290w, de fleste øktene i trainerroad base går fino men det er noen som går dass spessielt om motivasjonen før økta er dårlig.. Da kommer demonene på besøk i økta. og da blir det DNF.
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
29/02/2016 11:42
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Men blir det riktig FTP siden du ikke klarer det på 1 time?
Er ikke hele vitsen med en korrekt FTP å vite hvor tungt du faktisk klarer å sykle på den time? For så å legge opp treningen etter dette.
|
|
|
29/02/2016 15:47
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Alle FTP-målinger har en usikkerhet. Det er ikke lett å kjøre en all out timestest riktig, mens alle ekstrapoleringer (som f.eks. 20 min x 0,95) gjelder for flertallet men ikke for alle. Det betyr også at det er individuelt akkurat hvor sonegrensene går.
Jeg har kjørt 40 min all out = FTP. Det har fungert ganske bra. Å bruke protokollen for 20 min x 0,95 hadde blitt litt for lavt.
|
|
|
[Re: Kake]
29/02/2016 17:16
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Har benyttet Trainerroad sin test (2x8 ish) til å finne en FTP, og det snør i helvete før jeg jeg klarer å kjøre 1 time på 290w, de fleste øktene i trainerroad base går fino men det er noen som går dass spessielt om motivasjonen før økta er dårlig.. Da kommer demonene på besøk i økta. og da blir det DNF. Har selv brukt 2x8 da enkelte trenings opplegg jeg har fulgt har brukt det som sin mal. men de bruker da også % av resultatet man da får som intensitet og da funker det.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: Homecast]
29/02/2016 20:31
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Er ikke hele vitsen med en korrekt FTP å vite hvor tungt du faktisk klarer å sykle på den time? For så å legge opp treningen etter dette. Det mener jeg og. Klarer man ikke ftp'n fra en 20 minutters test er ftp feil eller man må HTFU.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
[Re: eGo]
01/03/2016 06:19
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Er ikke hele vitsen med en korrekt FTP å vite hvor tungt du faktisk klarer å sykle på den time? For så å legge opp treningen etter dette. Det mener jeg og. Klarer man ikke ftp'n fra en 20 minutters test er ftp feil eller man må HTFU. FTP er vel 1 time total all out med sultne tigre løpende etter deg. Man greier normalt ikke ta ut dette utenom konkurranse.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
01/03/2016 08:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når jeg leser denne tråden så tror jeg mange hadde hatt nytte av å kjøre noen laktat-tester for å finne ut sånn ca hvor terskel er. Da har man for ettertiden en veldig fin referanse med tanke på å justere FTP ved behov.
Det høres også veldig brutalt ut å måtte gå ned i kjelleren hele tiden. Blir ikke restitusjonstiden unødvendig lang (og på grensen til ødeleggende) om man graver dypt for ofte?
Redigert av sveinaa; 01/03/2016 08:42.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
01/03/2016 08:51
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Støttes. FTP er det man klarer maks i 20min x 0.95. Ikke noen annet. Det gir en teoretisk terskel for hva man orker i en time. Noen klarer mer mens andre klarer mindre. Jeg mener det er motsatt. FTP er det man i praksis maks klarer i 1 time. En måte å teste dette på uten å kjøre i 1 time er å kjøre maks i 20 minutter og multiplisere med 0,95, eller kjøre maks i 8 minutter og multiplisere med 0,9. Faktoren du multipliserer med vil kunne variere fra person til person og er noe du må prøve deg litt fram med for å finne ut av hva som passer for deg. http://www.hunterallenpowerblog.com/2013/01/what-is-ftp.html
|
|
|
01/03/2016 09:06
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det trenger jo ikke være så vanskelig. Har man kjørt en eller annen ftp-test, men synes f eks 2x20min terskel eller 60min sweetspot er for lett eller for tungt, justerer man deretter. Det skal ikke så mange økter til før man er nogenlunde på riktig intensitet.
Er man helt fersk, og omtrent ikke har trent før, kan jeg skjønne at det er litt vanskelig å finne riktig intensitet.
En 20min test x0.95 skal gi en teoretisk terskel man skal klare i 60min. Men som noen sier, vil det variere litt hvilken faktor man multipliserer med. Noen tåler å jobbe jevnt med mer laktat enn andre, på rulla kommer både det mentale, jevn konstant motstand og evt mye varme med i faktoren også.
|
|
|
01/03/2016 09:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
FTP er jo bare et treningsverktøy. Det vil være i stadig endring, da man sjelden er i nøyaktig lik form hver dag. 20 minutters-test er en av mange greie måter å beregne seg frem til et tall å trene utifra. At dette tallet for noen er likt et tall man på samme dag teoretisk sett skal klare å holde i en time spiller jo egentlig ingen rolle, så fremt man ikke skal sykle en times temporitt den dagen.
Akkurat som FTP aldri vil være absolutt så vil heller ikke en laktat-måling være det. Den vil kun være korrekt da den utføres, alle andre dager i året vil formen være noe annerledes. Selv tid på døgnet vil påvirke både FTP og laktatmålinger.
Om man velger å trene utifra et FTP-tall man har fått gjennom en 20-minutters test, eller bruker et tall man føler er ca der man ligger på terskel, eller bruker et tall man har fått etter å ha syklet et hardt ritt, eller man bruker et tall fra en 10-minutters test osv osv spiller jo egentlig fryktelig liten rolle. Det er ikke sånn at kroppen blir i superform av å trene 8-minuttersdrag på 333 watt, mens den blir ødelagt av å trene 8 minutters drag på 335 watt, eller 330 watt. I et ritt vil man aldri kunne sykle på jevn watt uansett så det kan være like greit å uforske watt-verdier både over og unner antatt terskel, også på terskel-drag.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Simons1]
01/03/2016 11:48
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Støttes. FTP er det man klarer maks i 20min x 0.95. Ikke noe annet. Det gir en teoretisk terskel for hva man orker i en time. Noen klarer mer mens andre klarer mindre. Jeg mener det er motsatt. FTP er det man i praksis maks klarer i 1 time. En måte å teste dette på uten å kjøre i 1 time er å kjøre maks i 20 minutter og multiplisere med 0,95, eller kjøre maks i 8 minutter og multiplisere med 0,9. Faktoren du multipliserer med vil kunne variere fra person til person og er noe du må prøve deg litt fram med for å finne ut av hva som passer for deg. http://www.hunterallenpowerblog.com/2013/01/what-is-ftp.html Vi er helt enige tror jeg. Poenget mitt er at det ikke er gitt at person x og y treffer på sin beregnede timesterskel, hvis de prøver alt de orker i 1 hel time. Den er jo beregnet på hva man klarer i 20 minutter ganget med en faktor. Og som du sier så er den variabel. Det var også noe av utgangspunktet for min kommentar, da noen lenger opp i denne tråden holdt høyere watt over 1 time enn det som var oppgitt i hans egen FTP-test. Selv har jeg ikke tro på at jeg hadde klart min oppgitte terskel i en hel time, men jeg orker ikke prøve for å finne ut av det heller 
|
|
|
01/03/2016 12:10
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Klarer man ikke holde i 1 time er det jo ikke korrekt FTP. av det jeg har funnet av kilder på nett så er definisjonen på FTP Functional threshold power or pace (FTP) is the highest mean average power or pace you can maintain for one hour. altså klarer du ikke en time så er tallet for høyt. at noen har funnet andre måter å måle på som i utgangspuntet stemmer ved noen forhåndstall er fint, men klarer du ikke å sitte i 1 time så har du lavere FTP enn man oppgir.
|
|
|
[Re: Homecast]
01/03/2016 12:53
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har tolket ftp som den intensiteten jeg kan holde på en optimal dag der alt stemmer. Disse dagene er det ikke mange av, og om jeg skulle beregnet intensiteten ut fra en watt jeg kunne holdt i én time nårsomhelst hadde det blitt en del slappe økter gjennom vinteren.
|
|
|
01/03/2016 14:53
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Hvis jeg helst ikke vil trene den dagen, vil en 60 minutter FTP-test vise en avsindig dårlig form. Det skal ikke være lett.
Jeg har valgt Kristiansen-metoden. Teste, selv om jeg har en litt lenger test enn han brukte, og så sette en FTP som ikke er for lav. Så kan jeg justere den litt ned hvis det er for hardt. Dette er tross alt bare et verktøy.
Selv om det er irriterende irriterende når den viser seg å ha gått ned siden sist, da var det visst ikke BARE et verktøy, ikke helt...
|
|
|
[Re: Øyvind V]
01/03/2016 15:06
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har tolket ftp som den intensiteten jeg kan holde på en optimal dag der alt stemmer. Disse dagene er det ikke mange av, og om jeg skulle beregnet intensiteten ut fra en watt jeg kunne holdt i én time nårsomhelst hadde det blitt en del slappe økter gjennom vinteren. Det er vel derfor det er viktig å kjøre testen etter f eks restitusjonsuke eller med en god dose overskudd. Du kjører ikke test etter 3 harde dager Men er ellers enig med du, ftp er i mine øyne en verdi man teoretisk skal klare i 60min. I tyngre perioder med mye trening vil selv 40min arbeidstid på 90% være steinhardt, og det sier seg selv at FTP er lavere disse periodene enn når man kjørte test, men etter ny hvile er den samme eller over.
|
|
|
[Re: Rexenes]
01/03/2016 16:21
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
FTP er vel 1 time total all out med sultne tigre løpende etter deg. Man greier normalt ikke ta ut dette utenom konkurranse. Off topic. Ettter faktisk å ha hørt en litt misfornøyd tiger knurre på nært hold, kan jeg 100 % sikkert si at pacingen i det tilfellet hadde vært noe helt avsindig dårlig. Tror vi er genetisk betinget til å reagere, det var en lavfrekvent lyd som på eller annen som fikk margen til å riste ute av synk inni skjelettet, og så derfra og ut. Eller noe i den dur. Grøss. Nevnte knurring kom fra et hode omtrent så bredt som skuldrene mine. "OK, melding mottatt, yes ma'm!" Men det skulle kunne bli noen ekstreme kortintervaller av det. Eller ett kortintervall, mest sannsynlig.
|
|
|
|
|