Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Koffein

Koffein #2064261 25/02/2016 21:30
O
oysf Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Koffein er prestasjonsfremmende sies det, men jeg lurer på en ting... Jeg får høyere puls hvis jeg inntar større mengder koffein, vil jeg ikke da oppnå terskelpuls på en lavere watt, slik at det vil gå treigere? Hvordan henger dette sammen?

Re: Koffein [Re: oysf] #2064266 25/02/2016 21:42
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Slik jeg har forstått det:
Terskelpulsen din er ikke et gitt siffer uavhengig av dagsform, men vil variere med form, restitusjon, søvn - og stimuli som koffein.

Ved inntak av koffein vil derfor Terskelpulsen din kunne være høyere enn det du vanligvis regner som din terskelpuls.

Re: Koffein [Re: oysf] #2064284 26/02/2016 06:50
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
"Terskelen" er det punktet der musklene evner å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer. Her er det altså snakk om arbeidsbelastning og ikke en gitt puls, som simson påpeker.

Grunnen til at det snakes om terskelpuls er vel at arbeidsbelastningen i stor grad samsvarer med pulsen når du når det punktet. Så kommer alle de andre variablene i tillegg... Styrer du treningen din utelukkende på puls er det derfor ikke sikkert du får optimal belastning.

Re: Koffein [Re: oysf] #2064288 26/02/2016 07:28
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Ved inntak av større mengder koffein opplever jeg også høyere puls, men også mer krampe i beina. Funka ikke for meg. Skal man øke terskler og formen, så må man nok bare trene.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Koffein [Re: NjuK] #2064289 26/02/2016 07:33
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: NjuK
Skal man øke terskler og formen, så må man nok bare trene.

Sant nok.

Jeg har god erfaring med koffein som "dop". På ritt har jeg en flaske med 8 teskjeer Nescafé blandet med 2,5 dl vann, og det hele toppet med Cola for å gjøre det drikkendes. 7 teskjeer, og virkningen uteblir, 9 skjeer, og jeg blir kvalm.

Dette luriumet drikker jeg siste 30-45 minutter av et ritt (på Birken fra toppen av Rosin). Gir ekstra kraft, eller i det minste hjelper kroppen å hente ut litt mer av reservene.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Koffein [Re: voldemort] #2064357 26/02/2016 10:54
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: voldemort
Skal man øke terskler og formen, så må man nok bare trene.

Sant nok.

Jeg har god erfaring med koffein som "dop". På ritt har jeg en flaske med 8 teskjeer Nescafé blandet med 2,5 dl vann, og det hele toppet med Cola for å gjøre det drikkendes. 7 teskjeer, og virkningen uteblir, 9 skjeer, og jeg blir kvalm.

Dette luriumet drikker jeg siste 30-45 minutter av et ritt (på Birken fra toppen av Rosin). Gir ekstra kraft, eller i det minste hjelper kroppen å hente ut litt mer av reservene.

Opplever også at kaffe og cola miskturer hjelper meg mot slutten, men om man skal starte et ritt på høy koffein/sukker dose, så vil man kunne gå på en smell mot slutten. Men som med alt annet, her må man teste ut selv, og finne ut hva ens egen kropp funker på. Selv vet jeg at marsipankake gir meg mye energi på et langt ritt.

Re: Koffein [Re: oysf] #2064358 26/02/2016 11:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Les mer om dette her: http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-blo...restasjonsevne/

Enkelt er det vel sånn at koffein som sentralstimulerendemiddel kan gjøre en i stand til å tåle litt mer smerte.

Jeg blander alltid koffein i sportsdrikken på ritt. Dette med bakgrunn i at jeg vanligvis drikker mye kaffe hver eneste dag og føler at jeg blir litt "kvikkere" som igjen sannsynligvis er placebo (ikke unormalt med 10 kopper.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Koffein [Re: NjuK] #2064362 26/02/2016 11:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
koffein/sukker dose, så vil man kunne gå på en smell mot slutten.

Alt som er ukjent kan bli trøblete i ritt.

Det jeg derimot er litt uenig i er det du skriver om sukker så lenge man har et fornuftig inntak. Det er jo sånn at de aller fleste ritt i Norge er på en sånn lengde/tid at man kjører konstant rundt terskel og sukker i sportsdrikk/gels/barer er eneste alternativ for mange. Veldig mange dropper jo og barer da det rett og slett ikke er mulig for mange å innta fast-føde i nærheten av terskel.

Re: Koffein [Re: oysf] #2064395 26/02/2016 13:19
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Det er jo en grunn til at koffein en gang var på dopinglista...

http://www.nrk.no/sport/antidoping-reagerer-pa-koffein-miks-1.6418882

Re: Koffein [Re: sveinaa] #2064397 26/02/2016 13:29
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa
koffein/sukker dose, så vil man kunne gå på en smell mot slutten.

Alt som er ukjent kan bli trøblete i ritt.

Det jeg derimot er litt uenig i er det du skriver om sukker så lenge man har et fornuftig inntak. Det er jo sånn at de aller fleste ritt i Norge er på en sånn lengde/tid at man kjører konstant rundt terskel og sukker i sportsdrikk/gels/barer er eneste alternativ for mange. Veldig mange dropper jo og barer da det rett og slett ikke er mulig for mange å innta fast-føde i nærheten av terskel.

Du misforstår meg nok, er enig med det du skriver. Det jeg mener at at det å overdrive inntaket før start kan føre til at man får lite å gå på mot slutten når man trenger påfyll. Gel og sportsdrikke er selvsagte energikilder på korte ritt.

Re: Koffein [Re: oysf] #2064413 26/02/2016 14:21
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Koffein vil ofte gi noe høyere puls, men watten du tråkker på terskel påvirkes ikke av pulsen så for watten din spiller det ingen rolle.

Det er wattbelastningen/arbeidet du utfører som styrer når du er over/under terskel. Pulsen din er i denne sammenheng bare et hjelpemiddel for å se/vurdere når musklenes arbeidsbelastning er over eller under terskel. Hvis du gjennom tester mm har funnet ut at terskelpulsen din er f.eks. 160, så betyr ikke det at du alltid er på terskel når pulsen er 160. Variasjoner i dagsform, hva du har spist, stress mv. kan føre til at du én dag tråkker 260 watt med 160 i puls mens du en annen dag tråkker 290 watt med 160 i puls. Det er imidlertid wattbelastningen og ikke pulsen som avgjør hvor mye melkesyre musklene produserer og det er watten som følgelig bestemmer når du "går i rødt"/er over terskel.

Hvis du sykler et ritt med koffein i kroppen så kan dette mao gi deg en noe høyere snittpuls enn du ville hatt uten koffein, men terskelwatten din påvirkes ikke av pulsen, den er den samme. Koffein har imidlertid en lett "oppkvikkende" effekt og det kan føre til at du klarer å holde litt høyere snittwatt med koffein enn du hadde klart uten, men vi snakker her om små forskjeller og for mye koffein er klart negativt ettersom det er vanndrivende.

Re: Koffein [Re: Open 1.0] #2064425 26/02/2016 15:11
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Effekt, ikke "wattbelastning". ICON_WINK

Re: Koffein [Re: Open 1.0] #2064437 26/02/2016 15:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Open 1.0
Koffein vil ofte gi noe høyere puls, men watten du tråkker på terskel påvirkes ikke av pulsen så for watten din spiller det ingen rolle.

Det er wattbelastningen/arbeidet du utfører som styrer når du er over/under terskel. Pulsen din er i denne sammenheng bare et hjelpemiddel for å se/vurdere når musklenes arbeidsbelastning er over eller under terskel. Hvis du gjennom tester mm har funnet ut at terskelpulsen din er f.eks. 160, så betyr ikke det at du alltid er på terskel når pulsen er 160. Variasjoner i dagsform, hva du har spist, stress mv. kan føre til at du én dag tråkker 260 watt med 160 i puls mens du en annen dag tråkker 290 watt med 160 i puls. Det er imidlertid wattbelastningen og ikke pulsen som avgjør hvor mye melkesyre musklene produserer og det er watten som følgelig bestemmer når du "går i rødt"/er over terskel.

Hvis du sykler et ritt med koffein i kroppen så kan dette mao gi deg en noe høyere snittpuls enn du ville hatt uten koffein, men terskelwatten din påvirkes ikke av pulsen, den er den samme. Koffein har imidlertid en lett "oppkvikkende" effekt og det kan føre til at du klarer å holde litt høyere snittwatt med koffein enn du hadde klart uten, men vi snakker her om små forskjeller og for mye koffein er klart negativt ettersom det er vanndrivende.

Jeg tror noen stoler for blindt på kroppen og det man får ut av effekt-måleren. Det vil alltid være variasjoner også hvor watt terskelen ligger; kroppen er dessverre ikke en maskin...

Redigert av sveinaa; 26/02/2016 15:49.

Moderator  support