|
|
Delingsøkonomien kommet for å bli?
|
Delingsøkonomien kommet for å bli?
18/02/2016 19:34
|
turbo
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Lurer på hva folk mener om delingsøkonomien. Er det fremtiden eller en hype?
Ser poenget med å leie en bil når du trenger den, men det er lettvint å ha en i garasjen også selv om jeg ikke kjører så mye.
|
|
|
Re: Delingsøkonomien kommet for å bli?
[Re: turbo]
19/02/2016 09:10
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Jeg ser poenget i å ikke eie ting man kun trenger av og til.
Delingsøkonomi er strengt tatt ikke noe nytt (hotell, leiebil), forskjellen er jo at internett/apper gjør at privatpersoner kan tilby slike tjenester på en enkel måte.
En liten hype nå, men del av fremtiden.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
19/02/2016 09:24
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norge er langt fremme på dette med delingsøkonomi. Ref 50% deling av barn, helgemammapappahet osv. Jeg spår at det neste store blir deling av fru/sambo. Definitivt fundable, tror det blir den neste "unicorn" ! 
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
19/02/2016 09:30
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg spår at det neste store blir deling av fru/sambo. Definitivt fundable, tror det blir den neste "unicorn" ! Da må noen lage en app. Går ikke an å dele noe uten at det er på en app
- Stefan
|
|
|
19/02/2016 09:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...Jeg spår at det neste store blir deling av fru/sambo...
Mange er jo der allerede, men de færreste kjører Strava-varianten og publiserer sine bravader på sosiale medier... 
|
|
|
[Re: rockphotog]
20/02/2016 08:15
|
turbo
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg ser poenget i å ikke eie ting man kun trenger av og til.
Delingsøkonomi er strengt tatt ikke noe nytt (hotell, leiebil), forskjellen er jo at internett/apper gjør at privatpersoner kan tilby slike tjenester på en enkel måte.
En liten hype nå, men del av fremtiden. Enig i at vi har delingsøkonomi i dag. Tog og fly er andre eksempeler. Men jeg lurer på hvor langt det vil gå. Om du trenger en drill, når du trenger et hull i veggen: http://www.fastcompany.com/3050775/the-sharing-economy-is-dead-and-we-killed-it
|
|
|
20/02/2016 08:41
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Jeg spår at det neste store blir deling av fru/sambo. Tja, Tinder, Sukker og Victoria Milan er vel nære nok tror jeg.... Seriøst - delingsøkonomi har noe for seg på enkelte områder, så absolutt. Se f.eks fraktetjenesten Nimber ( idiotisk, håpløst navn ) der man kan få en slant for å ta med litt ting som er ugreit å frakte med ordinære kanaler. I fler litt store bil-rettede internettfora, har dette vært praktisert i årevis, under navnet Forumfrakt. Jeg har med forbløffelse sett girkasser, bilfelger, takgrinder og mye annet rart, reise fra fosen til Stavanger på noen få dager, gratis... Hva som blir bærekraftige tjenester, og hva som forsvinner med forsøket, vet vi ikke enda, det er litt av det som er litt kult.... I en tid da verdens og ikke minst den Norske økonomiske velstanden ikke lengre kan basere seg på økonomisk vekst, må vi finne andre måter å øke vår velstand på. Å dele av erfaringer, kapasiteter osv, og få betalt i mottytelser, er jeg også helt sikker på kommer til å bli mer vanlig... Er det noen her som skrur sykkel for andre forresten, til en litt hyggelig pris ? Dessuten kunne jeg godt tenke meg leie bort hytta mi på Hafjell til noen sporty-medsyklister. Eller vil noen bytte bort noen flasker hjemmebrygget øl ( jeg syns øl er godt, men er for lat til å brygge ) mot et skikkelig fenalår ?
|
|
|
20/02/2016 08:55
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Delingsøkonomi har fordeler og ulemper. En fordel er at man kan utnytte ressurser bedre. Som eksempelet til Initium: Hvis noen har kunnskap om å skru sykler og litt fritid, er det fint om personen kan gjøre det for en liten slump penger, og heller kjøpe mat fra noen som er flinke til å lage middag og har laget dobbelt porsjon (yep, there is an app for that..)
Problemet er at dette er ikke noe annet enn hva samfunnet har gjort i alle år. Vi har gått til en sykkelsjappe for hjelp, og vi har kjøpt take-away på hjørnet.
Slik samfunnet vårt er bygget opp kommer pengene vi bruker på fellesskapet (skole, vet etc) fra avgifter på disse tjenestene, i form av moms og skatt på overskudd. Fremveksten av et uoversiktlig marked der betaling fort skjer gjennom transaksjoner i utlandet gjør at jeg er er redd for hvordan skattlegging av disse tjenestene blir. Ikke nødvendigvis fordi staten mister mye inntekter, men fordi private aktører får et veldig konkurransefortrinn fremfor de som faktisk ønsker å leve av det.
Det nevnte eksempelet med de som vil lage en app for folk som vil dele (sic) mat er kanskje det mest ekstreme. For å få lov å drive matservering i Norge er det mange offentlige krav. Noen synes kanskje det er for strengt, men jeg hører aldri disse aktørene når Mattilsynet stenger en kebabsjappe i Brugata.
Så hvis noen er så flinke til å lage mat at de kunne hatt det som en jobb må de altså bruke masse penger på Mattilsynets regler. De må bruke penger på regnskapsføring etc. De må ta 25% moms på maten de serverer (mindre hvis det er take-away). De må betale skatt på overskuddet i bedriften. Og ikke minst: De må betale inntektsskatt på alle pengene de flytter over til sin private lommebok (lønn) for å dekke husleien. Med en uregulert "delingsøkonomi" (virker som å være sminkenavnet på alt som selges gjennom app'er), løper vi inn i en svart økonomi?
|
|
|
20/02/2016 08:59
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
For å nyansere mitt tidligere innlegg:
Noen av aktørene som definerer seg innenfor delingsøkonomi er pådrivere for at Skatteetaten skal legge til rette for at deres app'er skal kunne rapportere inntekter direkte til Skatteetaten på tilsvarende måte som alle som betaler lønn plikter å rapportere inn hvilke lønnsmottakere som har fått hva. All ære til de som pusher for et system som gjør det mulig å drive disse tjenestene lovlig og kontrollert.
Lykkes de med å "sertifisere" tjenester eller på annen måte tydeliggjøre hvilke tjenester (Uber, Airbnb etc) som rapporterer inntekter til Skatteetaten er man et hakk nærmere.
Fortsatt gjenstår det å håndtere bransjekrav (Kan Stordalen leie ut alle rommene sine på AirBnb og dermed slippe kravene som settes til hotelldrift?) og en del andre ting (driver man sitt eget lille AS må man føre regnskap, betale skattetrekk etc). Men man er et hakk nørmere..
|
|
|
[Re: Initium]
20/02/2016 10:19
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg spår at det neste store blir deling av fru/sambo. Tja, Tinder, Sukker og Victoria Milan er vel nære nok tror jeg.... Er du helt helt helt sikker på det?! 
|
|
|
[Re: Gråstein]
20/02/2016 10:23
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke satt meg så godt inn i dette som jeg liker å gjøre før jeg mener noe om ting, men det er likevel én ting som bekymrer meg:
Kjøper du tjenester på ordinært vis, må du betale for det. Det føles kanskje ubehagelig der og da, men det innebærer normalt at den som utfører arbeidet, får en god andel av pengene. Bedriftens eier får også litt, men inntektene fordeles på flere. Om bedriftseiere slipper å betale lønn, arbeidsgiveravgift og alle andre utgifter knyttet til å ha ansatte, sitter de egentlig igjen med absolutt hele inntekten. For å si det veldig kort: I verste fall kan det bli vanskelig, kanskje umulig, å skaffe seg en skikkelig inntekt ved yte utføre god del tjenester, mens noen få aktører tjener seg steinrike på å formidle tjenester. Om det skulle gå så galt, vil det være uheldig for verdiskapingen. Verre vil det være at en del yrker blir rene underklassejobber, der man lever fra hånd til munn, uten noen av de rettighetene man i dag har som ansatt. Jeg er redd det kan bli en vei til et mer klassedelt samfunn.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
20/02/2016 10:36
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Åneeei, noen tjener seg "steinrike". Jeg glemte at slikt var sosialt uakseptabelt i Norge.
Stakkars underklassefolk som kommer til å leve i et klassedelt samfunn. Det er et stort problem i Norge anno 2015, verdens mest klassedelte samfunn, med rikinger på toppen og underklasse folk under.
Hva er minstelønn i Norge forresten? Får man studielån for å utdanne seg? Gir staten gratis penger dersom du ikke har jobb/ er syk?
Noen burde lese litt mer historie, det er STOR forskjell på verden i 1880 / 1930 og 2015, især i den rike verden som vi definitivt er del av! Vi har ingen "klasser" lenger og alle har like rettigheter og muligheter. Bortsett fra kanskje paria: de narkomane, og de ikke ennå aborterte fostrene.
|
|
|
20/02/2016 10:44
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et langt større problem enn "faren for klassesamfunn" at at Norge ikke klarer å fostre et ENESTE hightech vekstselskap med globalt potensiale, mens UK, Sverige, Tyskland, Finland - alle andre klarer det ! Alle de landene kommer til å oppleve ringvirkninger av disse virksomhetene: en mer kompetent arbeidsstokk som igjen starter nye selskaper og oppretter flere jobber, høyere skatteinntekter både fra virksomhet og arbeid, støttevirksomheter rundt / ringvirkninger av vekstselskapene. Norge: Ikke et ENESTE: https://app.tech.eu/companies?places=the+europas+2015.must
|
|
|
20/02/2016 10:45
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Og noe liknende kunne man sikkert ha sagt i USA på 1970-tallet. Jeg ser fra til noen litt mer saklige argumenter, mtbmaniac.
|
|
|
20/02/2016 10:46
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Du tror fremdels at tidevannet vil løfte alle båtene? Jeg ser forresten at du forutsetter at jeg kun skriver om Norge. Hvor ser du det?
Redigert av lektorHaugen; 20/02/2016 10:48.
|
|
|
20/02/2016 10:48
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du tror fremdels at tidevannet vil løfte alle båtene? nei, jeg tror at Marx og hans lære skal redde oss fra de slemme kapitalistene 
|
|
|
20/02/2016 10:54
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
har du søkt opp zaptech ? utstyr som kan brukes til elbil lading og utforskning på mars. hitech nok?
|
|
|
20/02/2016 11:00
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
mtbmaniac: Prøver du å argumentere mot deg selv :-)
Sånn jeg forsto lektorHaugen er han/hun redd for at dagens samfunn, som oppfattes som bra, vil kunne endres. Jeg oppfatter deg også som at du synes dagens ordninger med høy minstelønn, studiestøtte etc er bra?
"Avtalefrihet" er noe som ofte oppfattes som positivt, men samtidig tror jeg vi skal erkjenne at mange av de tingene det ikke er avtalefrihet på er positivt for oss. Arbeidsmiljølovens ufravikelighet sikrer at selv de mest desperate som ellers ville godtatt hva som helst er sikret å jobbe i trygge omgivelser. På veldig kort sikt kunne det kanskje vært bra for enkeltindivider om de kunne avtalt seg vekk fra det, men for samfunnsutviklingen er disse kravene bra.
Det samme gjelder nok minstelønn. Det at vi har så høy minstelønn er at vi ofte er blant de første til å ta i bruk teknologi for å effektivisere. Hvor mange mennesker ser vi feks sitte i bomstasjoner langs norske veier vs i utlandet? Innsjekking på flyplasser? Bankfunksjonærer?
Så ja, det er grunn til å være bekymret for om "delingsøkonomien" (i denne forstand har det egentlig ingen ting med delingsøkonomi å gjøre, men rett og slett arbeidsformidling) gjør at enkeltpersoner ser seg tvunget til å jobbe på vilkår som burde vært ulovlige.
|
|
|
20/02/2016 11:04
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Du tror fremdels at tidevannet vil løfte alle båtene? nei, jeg tror at Marx og hans lære skal redde oss fra de slemme kapitalistene Det må være deilig å kunne se verden i svart-hvitt. For meg er Theodore Roosevelt en større helt enn Marx. Det finnes en mellomting mellom planøkonomi og nyliberalismen.
|
|
|
20/02/2016 11:08
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var ikke jeg som trakk fram "klasser" og "rikinger" !  Marx er ikke i nærheten av å være en helt, ikke engang en mikrohelt. Hans feilaktige lære har ført til at verdensdeler er tatt over av diktatorgrupper/partier og hundretalls millioner mennesker er blitt drept på hans vakt.
|
|
|
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Du og jeg er nok enige, Gråstein.
|
|
|
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Norge har da hatt mange bra teknologibedrifter? Innen olje og maritim næring har vi vært veldig bra, men denne typen produkter er jo ikke noe du får på Appstore, så vanskeligere for vanlige folk å se.
Innen EdTech er vi bra, med etablerte firmaer som It's Learning/Fronter og nyetableringer som Kahoot! (Man kan si hva man vil om It's Learning og Fronter, men de var tidlig ute og er markedsledende i Europa på det de gjør)
I den litt uklare kategorien business-software har Visma lenge vært rangert som en av de ti største i verden, med oppkjøp de seneste årene vil jeg tro den posisjonen er ganske trygg.
Kongsberg har rom- og forsvarsteknologi som kjøpes over hele verden.
Uten at jeg kjenner bransjen godt har jeg registrert at Nordic Semiconductors har fått god omtale?
Sånn for å ta noen..
|
|
|
20/02/2016 11:12
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norge har da hatt mange bra teknologibedrifter? Innen olje og maritim næring har vi vært veldig bra, men denne typen produkter er jo ikke noe du får på Appstore, så vanskeligere for vanlige folk å se.
Innen EdTech er vi bra, med etablerte firmaer som It's Learning/Fronter og nyetableringer som Kahoot! (Man kan si hva man vil om It's Learning og Fronter, men de var tidlig ute og er markedsledende i Europa på det de gjør)
I den litt uklare kategorien business-software har Visma lenge vært rangert som en av de ti største i verden, med oppkjøp de seneste årene vil jeg tro den posisjonen er ganske trygg.
Kongsberg har rom- og forsvarsteknologi som kjøpes over hele verden.
Uten at jeg kjenner bransjen godt har jeg registrert at Nordic Semiconductors har fått god omtale?
Sånn for å ta noen.. Ja, alt er ikke mørkt på berget. Vi har det egentlig ganske bra. Men det er også litt for behagelig å klappe seg på skulderen og overbevise seg at ting egentlig er helt ok. Dessverre har vi ikke et eneste hightech vekstselskap i klasse av de våre naboer klarer å bringe til verden sånn ca "daglig".
|
|
|
20/02/2016 11:20
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Nei. Det er altfor lett å sitte her på berget og klage over at vi ikke er verdensmestere i alt.
Jeg forsto ikke listen du linket til. Det var da en vilkårlig sammenraskning av firmaer? Er et firma som har fått inn en million Euro eller to i investeringer å regne som en suksess? Da skal du se at vi har ganske mange i Norge også. Daglig!
Spotify nevnes jo ofte fra Sverige. Uten at du sikkert vil nevne Wimp og at verken Finland eller Danmark har hatt noen tilsvarende?
Hva regner du som hightech vekstselskap? Gutta bak Angrybirds?
|
|
|
20/02/2016 11:34
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg forsto ikke listen du linket til. Det var da en vilkårlig sammenraskning av firmaer? Er et firma som har fått inn en million Euro eller to i investeringer å regne som en suksess? Da skal du se at vi har ganske mange i Norge også. Daglig! Finn gjerne en bedre site, som også viser de store norske suksessene? Så kan vi sammenligne. Eksempel på hightech vekst: Hva med Klarna? Jeg håper ting kan endre seg og at vi ikke bare faller til ro med at "ting er bra" siden vi har et og annet selskap som har oppnådd en brøkdel av samme suksess. Wimp ble vel solgt tidlig og ga ingen store ringvirkninger i samfunnet. Nei. Det er altfor lett å sitte her på berget og klage over at vi ikke er verdensmestere i alt. Jeg ville ikke si at det er særlig lett å stå imot de som med seriøs mine advarer mot "faren for klassesamfunn" og "faren for rikinger".
|
|
|
20/02/2016 12:05
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
For å presisere: Jeg har ingen problemer med at gründere blir miliardærer. All ære til dem! Det jeg argumenterer er at en del av konseptene som presenteres som delingsøkonomi egentlig bare er arbeidsformidling som omgår arbeidsmiljøloven og en del skattesituasjoner. Det er det som er farlig. Ikke at folk blir rike av å skape noe.
Innen fintech viste vel mCash noe som kunne vært noe, men denne typen selskaper er litt avhengige av tilfeldigheter for å klare å bryte gjennom. (Airbnb var ikke akkurat først med sitt konsept heller..) Ikke undervurder hva DnB får til med Vipps heller.
Glemte forresten Opera. Nylig solgt for ca 10 milliarder eller noe sånt. Må vel kunne regnes som bra?
|
|
|
20/02/2016 12:09
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Finn gjerne en bedre site, som også viser de store norske suksessene?
Sorry, har ikke noen bedre liste. Men den du linket til driftes av et online selskap som samler inn kapital til firmaer, og det virker som om listen rett og slett er de kundene som tilfeldigvis har gått via dem.
|
|
|
20/02/2016 12:17
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som flere har påpekt i media de siste ukene, så er Opera en meget trist historie. Men ja, noen finansfolk og den avdøde cofounderen sin kone fikk cashout og kan nå kjøpe seg en hytte og stor bil.
|
|
|
20/02/2016 12:25
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finn gjerne en bedre site, som også viser de store norske suksessene?
Sorry, har ikke noen bedre liste. Men den du linket til driftes av et online selskap som samler inn kapital til firmaer, og det virker som om listen rett og slett er de kundene som tilfeldigvis har gått via dem. Nei det stemmer ikke http://tech.eu/about-us/
|
|
|
20/02/2016 12:26
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det var ikke jeg som trakk fram "klasser" og "rikinger" !  Marx er ikke i nærheten av å være en helt, ikke engang en mikrohelt. Hans feilaktige lære har ført til at verdensdeler er tatt over av diktatorgrupper/partier og hundretalls millioner mennesker er blitt drept på hans vakt. Oj! Klassebegrepet har blitt en del av dagligtalen. Om alle som bruker begrepet er marxister, er det mange marxister. Marx hadde ikke politisk makt. Han var teoretiker, og uten stor innflytelse mens han levde. Selvfølgelig tok han feil i mye; alle teoretikere gjør det. Sosialistiske diktaturer var en av det 20. århundres verste marer, men marxismen har også inspirert sosialdemokratiske styresett. Igjen: Det er sikkert behagelig å se verden i svart-hvitt, men det fører ingen vei.
|
|
|
|
|