Diverse plager/skader tråd?
|
Diverse plager/skader tråd?
20/02/2016 08:02
|
Tommyv
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei, tenkte vi kunne ha en liten tråd for diverse ting som plager oss.. Hvertfall en liten tråd for leggen min.
Når jeg våkner om morgenen for tiden er leggen stiv som pokker bak. Det går seg som regel til med litt tøying og en tur med bikkja, men det er ganske så plagsomt. Hva kan dette være? Det kjennes ikke ut som betennelse, mer som sjukt støle muskler bak der. Men jeg aner ikke. Bør jeg fortsette treninga som vanlig, eller roe ned en uke? Stoppe helt en uke? Jeg har som regel 3-4 rulleøkter per uke for tiden.
|
|
|
Re: Diverse plager/skader tråd?
[Re: Tommyv]
20/02/2016 09:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sjukt støl som i gangsperre? Om følelsen er lik kan det jo tyde på en liten betennelse eller skade i muskulaturen. Har du prøvd med voltarol/ibux gel eller kur for å se om det tar knekken på det? Massere eller foam roller med triggerpunkt massasje for å lokalisere smerten eller sitter det i hele leggen?
Er det noe som har kommet plutselig eller har det bygget seg opp over tid?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
20/02/2016 10:14
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Ta en tur til fysio terapaut? ikke lege (de sier alltid det samme, sitt helt i ro så gir de betennelses dempende, er ihvertfall min erfaring)
fysio gir deg råd om eventuelle øvelser for å bedre/dempe smertene og kan også gi råd om hvordan man skal unngå det samme i ettertid.
Dette gjelder jo da ikke vondt som oppstår plutselig og varer en kort stund, men plager som er varige og ikke gir seg.
|
|
|
20/02/2016 10:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag skulle iallafall inte fortsätta träningen som vanligt men lite lugn träning kan kanske vara bra.
|
|
|
20/02/2016 10:31
|
Tommyv
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg driver å masserer med foam roller. Det føler jeg hjelper litt hvertfall. Gå til fysioterapi er noe jeg vurderer om det blir værre, men jeg håpte noen ville dele sine tilsvarende erfaringer..  Det bygde seg opp over tid, først denne uka det ble plagsomt. Men da prøver jeg en lett spinne uke for å vispe vekk driten. Jeg kommer tilbake med statusoppdatering 
|
|
|
[Re: Hoaas]
20/02/2016 11:54
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Har du prøvd med voltarol/ibux gel eller kur for å se om det tar knekken på det? Om trådstartaren ikkje har prøvd dette, bør han heller ikkje gjera det.
|
|
|
[Re: dagfink]
20/02/2016 11:56
|
Tommyv
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har du prøvd med voltarol/ibux gel eller kur for å se om det tar knekken på det? Om trådstartaren ikkje har prøvd dette, bør han heller ikkje gjera det. Å? Har ikke prøvd dette enda.
|
|
|
[Re: dagfink]
20/02/2016 13:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har du prøvd med voltarol/ibux gel eller kur for å se om det tar knekken på det? Om trådstartaren ikkje har prøvd dette, bør han heller ikkje gjera det. Selvmedisinering er dumt. Spesielt om man demper/gjemmer smertene, da disse kommer som følge av et eller annet. Eneste riktige er å finne årsaken. Håpløst å dra på seg vaner (uvaner) som kan ende med kroniske plager...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
20/02/2016 17:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du prøvd med voltarol/ibux gel eller kur for å se om det tar knekken på det? Om trådstartaren ikkje har prøvd dette, bør han heller ikkje gjera det. Selvmedisinering er dumt. Spesielt om man demper/gjemmer smertene, da disse kommer som følge av et eller annet. Eneste riktige er å finne årsaken. Håpløst å dra på seg vaner (uvaner) som kan ende med kroniske plager... Hehe, ibux er vel ikke akkurat selvmedisinering og "triksing og miksing". Noen ganger kan det være milde betennelser osv som ikke vil slippe, fått slike råd av både leger og fysio oppgjennom. En tredagers kur med ibux eller voltarol lager ikke noen vaner. Heller ikke å massere øm muskel med gel om den er betent. Vi vet jo ikke noe om hvordan disse plagene har oppstått eller hva som er grunnen, da må man spørre om hvilke tiltak som er gjort fra før. Bør man avstå fra å ta paracet om man har vondt i hodet et par dager?? Edit: skriveleif
Redigert av Hoaas; 20/02/2016 17:27.
|
|
|
20/02/2016 17:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Man velger jo selv. Er jo null stress å kjøre på med (u)farlige medikamenter. Synes bare det ikke er så lurt. For min del er det faktisk stor forskjell på råd fra en lege og fra andre for hva gjelder behandling av plager.
Redigert av sveinaa; 20/02/2016 17:42.
|
|
|
20/02/2016 17:47
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Neida, jeg er enig i det, var mer et spørsmål til tommy om hvilke tiltak han hadde gjort i forhold til plagene sine. Har dog inntrykk av at det er ganske vanlig at leger og fysioer anbefaler en kort kur med betennelsesdempende på ganske mye ubestemte smerter. F eks hadde jeg én ryggvirvel som var vond, var veldig vondt å bøye seg framover. Men ikke noe vondt å belaste ryggen. Muskulaturen var øm rundt, og leddet var ømt/vondt. Ble anbefalt en kort kur, det tok "edgen" av betennelsen/skaden, og var starten på at problemet forsvant etter noen uker uten at jeg gjorde noe mer med det.
|
|
|
20/02/2016 18:07
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Ibux og den slags kan fungera i ein akuttfase, men eg oppfattar ikkje at det er tilfelle for trådstartaren. Ja, det finst ein del legar som føreskriv Ibux, Voltaren eller liknande mot belastningsskadar som har vedvart ei tid, men eg insisterer på at det svært ofte er feilbehandling og ei lettvint løysing på eit problem dei ikkje forstår.
|
|
|
20/02/2016 18:10
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Bør man avstå fra å ta paracet om man har vondt i hodet et par dager?? Dette er ei anna problemstilling. Ved hovudpine tar du Paracet for å dempa smertene, ikkje fordi hjernen er betent.
|
|
|
20/02/2016 18:33
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, jeg er som nevnt enig i at det ikke er en løsning på problemet. Hvis det har bygget seg opp over tid høres det ut som belastningsskade pga for mye belastning eller feilbelastning; feil løpeteknikk, cleats for langt fram på sykkelsko etc.
Man kan godt ta det pent en periode for å roe ned betennelsen/smertene, men om det er feilbelastning vil det bare dukke opp igjen.
|
|
|
20/02/2016 20:04
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Ibux er anbefalt ved bl.a. lårhøne, i akuttfasen, og det er ikke fordi den er smertestillende.
|
|
|
20/02/2016 21:16
|
Tommyv
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ibux og voltarol er jo betennelsesdempende, så å si man tar det for å maskere plagene blir litt feil i mitt hode. Man tar det for å forhåpentligvis bli kvitt betennelsen. At man ikke fjerner årsaken til betennelsen blir en litt sidestilt sak. Jeg vet dessverre ikke selv hvordan eller hvorfor denne plagen har oppstått, men jeg antar det er overbelastning over tid. Derfor prøver jeg i første omgang en rolig uke med lett visping for å se om det hjelper. Jeg har uansett følt meg skikkelig i kjellern de siste to dagene, så en rolig uke er nok ikke dumt uansett.  Jeg driver ikke kun med sykling, men styrketrening i tillegg. Så tar det rolig der og. Styrketrening er for alt unntatt bein da, beintreninga er kun via Sykkel. Edit: jeg kan ta en tur til fysio iløpet av uka og høre hva han sier, og rapportere hit 
Redigert av Tommyv; 20/02/2016 21:20.
|
|
|
21/02/2016 14:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Generelt er det vel lurt uansett å ta det pent hvis man føker seg dritt.
Med mindre man over lang tid har funnet ut at det faktisk ikke gjor vondt verre.
|
|
|
21/02/2016 15:53
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Hehe, hvor skal jeg begynne :-)
Når jeg våkner om morran er jeg peise stiv i ryggen. Må rulle meg ut av senga hver morgen. Går seg fort til utover morran. Innen jeg ankommer jobb er jeg som regel bra. Dette kommer jeg nok alltid til å være og er resultat av bruddene jeg fikk i ryggen høsten 2014.
Går for tiden til fysio for senebetennelse i høyre skulder og i venstre kne. Styrketrening ukentlig for å fjerne dette samt holde ryggen i sjakk.
Jumpers knee i høyre kne. Men mistenker at dette ikke er jumers knee men senebebetennelse slik som det andre kneet. Styrketreningen hjelper i hvert fall.
Ellers klarte jeg å skjære fingertuppen da jeg skelte grønnsaker i går. Jævlig vondt og slutter ikke å blø...
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
21/02/2016 18:01
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg har nå fått bihulebetennelse for tredje vinter på rad. Er det slik at noen har lettere for å få dette enn andre? Jeg kan ikke huske å ha hatt dette før vinteren for to år siden. Er det slik at man har lettere for å få det igjen dersom først har fått det?
|
|
|
21/02/2016 18:48
|
Tommyv
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvordan knakk du ryggen erijon? Hørtes ikke særlig deilig ut. Ikke resten av skadene dine heller!
Jeg sleit med betennelse i en skulder i nesten to år, kun styrketrening som hjalp.
|
|
|
[Re: traktoregg]
21/02/2016 19:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg har nå fått bihulebetennelse for tredje vinter på rad. Er det slik at noen har lettere for å få dette enn andre? Jeg kan ikke huske å ha hatt dette før vinteren for to år siden. Er det slik at man har lettere for å få det igjen dersom først har fått det? Bytta jobb for tre år siden? Eller bopel?
|
|
|
[Re: Tange]
21/02/2016 19:29
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
|
|
|
21/02/2016 20:21
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Egen klagetråd på trsf. Dette må jeg tipse en bekjent om.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
21/02/2016 20:45
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har nå fått bihulebetennelse for tredje vinter på rad. Er det slik at noen har lettere for å få dette enn andre? Jeg kan ikke huske å ha hatt dette før vinteren for to år siden. Er det slik at man har lettere for å få det igjen dersom først har fått det? Skadet nesen i forkant av første gangen du fikk det? Blir det veldig plagsomt ville jeg tatt en tur til fastlegen, fått henvisning til ØNH spesialist og en eventuell operasjon. Har tre i nær familie som har slitt med bihulene, to av disse ble kvitt problemet for godt med en operasjon, den tredje ender sannsynligvis også opp med operasjon nå. Har du det èn gang om vinteren spørs det om det kvalifiserer til "kronisk" 
Redigert av Hoaas; 21/02/2016 20:46.
|
|
|
21/02/2016 20:57
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan knakk du ryggen erijon? Hørtes ikke særlig deilig ut. Ikke resten av skadene dine heller!
Jeg sleit med betennelse i en skulder i nesten to år, kun styrketrening som hjalp. Traff et tre i litt for stor fart på stien. Eller rettere sagt, jeg traff en stein i ca 50 km/t, fikk bråstopp og gikk over styret. Bak steinen sto et tre som jeg traff midt oppå hodet. Hjelm redder liv for å si det sånn. Kunne gått mye verre enn brudd i TH2, 3, 4 og 5, i tillegg til ribbeinsbrudd. Ribbeinsbruddet har faktisk vært mest plagsomt da jeg fikk større smerter på denne siden enn andre. Musklene i dette området strammet seg for å kompensere for smertene og har vært stramme siden. Trening og bevegelse har myket opp en del men etter at jeg ligger stille en stund (sover) strammer de seg igjen. Derfor er jeg stiv og støl når jeg våkner om morran. Men jeg har hatt griseflaks og lever godt med smertene. Hemmer meg ikke i det daglige, annet enn at det ikke frister like mye meg morgengym lenger. Også kjører jeg mye feigere på sykkel da, men det får så være. Jeg har nå fått bihulebetennelse for tredje vinter på rad. Er det slik at noen har lettere for å få dette enn andre? Jeg kan ikke huske å ha hatt dette før vinteren for to år siden. Er det slik at man har lettere for å få det igjen dersom først har fått det? Jeg slet også med dette for noen år tilbake. Plutselig fikk jeg bihulebetennelse hver vår, flere år på rad. Ble utredet og fikk etter hvert resept på allergimedisin (cetrizin). Har siden jeg begynte med disse ikke vært plaget.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
22/02/2016 08:10
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har du tenkt tanken på at du trener for mye/ fot hardt? Og med bakgrunn i det får et for dårlig imunforsvar. Lufter dette siden jeg leste at du hadde syklet en "monster-økt" nå nylig (på rulla). Er svært lite "rusk" som skal til før kroppen blir slått ut om man trener (for) mye...
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/02/2016 08:19
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Tja, det kan nok stemme denne gangen, sveinaa. Jeg kjørte Tour of Sufferlandria som var ferdig forrige søndag. Hadde egentlig tenkt å ta der helt rolig forrige uke, men ble lokka med ut på rando-tur og litt til... Så ja, at det kommer en forkjølelse er kanskje ikke så rart, men at jeg får vondt i bihulene så fort jeg blir litt forkjøla - er ikke det litt rart?
|
|
|
22/02/2016 08:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vet ikke. Har du forsøkt å bruke saltvannsspray når du får antydninger til tett nese (evt nesespray)? Høres uansett slitsom ut så jeg hadde nok uansett tatt turen til legen og bedt dem henvise til øre/nese/hals spesialist.
Med tanke på trening så ville jeg nok også vurdert om effekten av sånne tunge perioder er god nok ift. et annet opplegg når det ender med at man blir syk. Om du har treningsdagbok kan du jo se om du har hatt mer trening enn vanlig de 2 andre gangene dette skjedde og.
|
|
|
22/02/2016 10:13
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Har en skulder som har gått inn og ut av ledd siden 2007. Da hadde jeg en bakre dislokasjon som er veldig uvanlig (og fette vondt). Skjedde vel 7-8 ganger til før jeg ble operert artroskopisk i 2008. Fin i ett år frem til 2009 hvor den gikk ut av ledd igjen. Var OK frem til ifjor da jeg våkna med skuldra ut av ledd på morran etter å ha sovet med hendene bak hodet, og er nå totalt opp i 15 utavledd-situasjoner. Det medfører en Latarjet-operasjon i oktober (etter sykkelsesong og Norseman) som forhåpentligvis gjør at jeg kan bruke armen normalt igjen,
Ellers hatt diverse leggstrekker, runners knee og akillesbetennelse, men fin for det nå *bank i bordet*
|
|
|
22/02/2016 11:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var plaget med vond muskulatur fra desember til starten av februar i år. Trodde jeg hadde trent feil eller for mye, at muskulaturen hadde pakket seg eller var overbelastet. Det rare var at jeg ikke hadde problemer med å holde ønsket intensitet på intervaller o.l. Framgang hadde jeg også. Greia var at jeg hadde vondt i musklene hele tiden og knærne kjentes svake ut, som at de sviktet raskere enn tidligere og vonde muskel/senefester og ledd generelt. I tillegg har jeg vært nesten konstant forkjølet siden desember. Dro til legen og tok prøver av det meste, alle verdier var fine foruten d-vitamin som jeg hadde mangel på. Kanskje ikke rart her man bor nord for polarsirkelen og problemet oppstod midt i svarteste mørketida. Etter bare få dager med d-vit tilskudd og tran merket jeg bedring, etter et par uker var problemet borte, jaggu er forkjølelsen på tur å slippe taket også. D-vitamin har mange viktige funksjoner på kropp og immunforsvar, en erfaring rikere  Glad jeg tok turen til legen og at problemet hadde en så enkel og rask løsning. Tran blir nå tatt daglig, ekstra stor dose fra høst til vår.
|
|
|
|
|