Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Frimåned, hvordan legge opp treningen

Frimåned, hvordan legge opp treningen #2062470 19/02/2016 12:16
E
erta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Har en måned mellom jobber nå i Mars. Planen er å reise til New Zealand med sykkelen.
Forventer mange store sykkelopplevelser, men ser også en mulighet for å få lagt et godt grunnlag for rittsesongen her hjemme i løpet av denne måneden.

Er derfor ute etter noen innspill på hvordan treningen bør legges opp iløpet av en slik måned der man i utgangspunktet har all tilgjengelig tid til trening.

Mye rolig mengde? intervaller? osv...

Re: Frimåned, hvordan legge opp treningen [Re: erta] #2062490 19/02/2016 12:56
P
psychlogard Offline
Entusiast
Entusiast
P
Det kommer vel an på mange variabler:
Hva vil du med sesongen? Holde tritt med trimgruppa i bedriftslaget, eller vinne spurter i Mastercupen?
Hva slags grunnlag har du? Har du syklet i mange år, eller er debuterer du i rittsammenheng?

Uansett så er Mars antageligvis et stykke fra A-rittet ditt, og muligens i en sen basetreningsperiode.
Mye rolig trening kombinert med noen harde turer høres jo fristende ut, samtidig som det er viktig å ikke gå i fella og trene for mye. Ser for meg at det er lett å gå på en smell der hvis ikke grunnlaget er svært godt.
Ville ikke trent veldig mye mer enn det jeg er vant med. Hvis du har masse tid, så kan du jo benytte perioden til å legge inn masse sone 1 og 2, som er nyttig for utholdenhet, samtidig som du får logget mange timer, men ikke så mye total treningsbelastning.

Re: Frimåned, hvordan legge opp treningen [Re: erta] #2062522 19/02/2016 14:07
E
erta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Kan vel si meg enig i at ambisjonsnivå er relevant.
Trener vel 5-10 timer i uka og gjort dette de siste 5 åra.
Hovedmålet for sesongen er Ultrabirken, der jeg har vært topp 50 de siste åra

Redigert av erta; 19/02/2016 14:07.
Re: Frimåned, hvordan legge opp treningen [Re: erta] #2062796 20/02/2016 14:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om ultrabirken, som det er så lenge til, er målet så kan jeg ikke skjønne at det beste må være å klokke masse mil/timer i rolig bedagelig tempo og rett og slett kose seg på sykkelen (kan jo legge grunnlag som er proff). Så legge mer struktur på opplegget med intervall etc. når du kommmer hjem.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå