Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler?

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: kjasmas] #2062221 18/02/2016 15:10
Tex Offline
Besatt
Besatt
Å ja.
Vi er vel alle kjent med påbudet om kost og truger i bilen?

Selv om skiltene var dekket av snø, står de jo der og det indikerer under enhver omstendighet et varsel om noe til bilføreren. Fartsgrenseskiltet er rundt, og da ser man at det står et forbudsskilt der. Juridisk vurdert heter det da at når føreren velger å fortsette kjøringen uten å foreta nærmere undersøkelser og/eller på annen måte unnlater å foreta endringer i kjøreadferd, må dette i det minste tillegges vedkommende som uaktsomhet. Skyldkravet i veitrafikkloven er forsett eller uaktsomhet», skriver politiet i brevet.

http://www.rb.no/bil/nedsnodd-fartsgrense-ga-bot/s/1-95-5996346

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: gbrig] #2062318 18/02/2016 22:34
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Politiet skyr ingen middler eller utgifter når ATK saker skal behandles.
Andre straffesaker selv med kjent gjerningsmann blir henlagt over en lav sko mens ATK sakene skal kjøres nesten uansett selv om de aller fleste av de er forselser .
Er på ingen måte overrasket når din datter også blir innkalt til avhører selv om personen som har kjørt er Canadisk.
Antagelig driter han i hele forelegget hvis det dukker opp i postkassen hans i Canada.
Jeg klandrer han ikke for det på samme måte som jeg skylder nabo landet hundre og noen doller i fartsbot

Redigert av sl500; 18/02/2016 22:42.
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: Tex] #2062322 18/02/2016 23:09
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Tex
Å ja.

Selv om skiltene var dekket av snø, står de jo der og det indikerer under enhver omstendighet et varsel om noe til bilføreren. Fartsgrenseskiltet er rundt, og da ser man at det står et forbudsskilt der. Juridisk vurdert heter det da at når føreren velger å fortsette kjøringen uten å foreta nærmere undersøkelser og/eller på annen måte unnlater å foreta endringer i kjøreadferd, må dette i det minste tillegges vedkommende som uaktsomhet. Skyldkravet i veitrafikkloven er forsett eller uaktsomhet», skriver politiet i brevet.

Nei, det er vi ikke.
http://www.tv2.no/a/4046961

Thomas
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: gbrig] #2062330 19/02/2016 06:30
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
LilleEyolf: Du har fortsatt ikke kommet opp med noen løsning. Du fortsetter å tralte om dine ting.

Når det gjelder drapene du snakker om har vi faktisk et lovverk som definerer forskjeller mellom uaktsomhet og aktsomhet (og faktisk overlegg). Det skillet ligger rett og slett ikke i reglene når det gjelder fartsbøter. Skulle vi kanskje hatt etterforskning på hver fører som blir tatt for å finne ut om han forsettelig kjørte for fort også? :-)

Kom med en løsning!

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: Gråstein] #2062343 19/02/2016 07:06
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein
LilleEyolf: Du har fortsatt ikke kommet opp med noen løsning. Du fortsetter å tralte om dine ting.

Når det gjelder drapene du snakker om har vi faktisk et lovverk som definerer forskjeller mellom uaktsomhet og aktsomhet (og faktisk overlegg). Det skillet ligger rett og slett ikke i reglene når det gjelder fartsbøter. Skulle vi kanskje hatt etterforskning på hver fører som blir tatt for å finne ut om han forsettelig kjørte for fort også? :-)

Kom med en løsning!

Jo, akkurat det samme når det gjelder brudd på vegtrafikkloven og andre lovbrudd - det er krav om minst uaktsomhet.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: kjasmas] #2062350 19/02/2016 07:34
gare Offline
More than words
More than words
Det er betydelige krav til aktsomhet i trafikken, eksempelvis er du nærmest sikret en reaksjon fra myndighetene om du rygger ned/over noen(siden det er ekstra krav til aktsomhet når man rygger), men om du kjører på en øde landevei i mørket og kjører over en mørkkledd kar som ligger i veibanen, så kan du slippe straff. (finner ikke link til den saken som skjedde i Sandnes for noen år siden nå).

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: tparsli] #2062351 19/02/2016 07:36
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tparsli
Sitat: Tex
Å ja.

Nei, det er vi ikke.
http://www.tv2.no/a/4046961

Siden saken ble henlagt har den vel ikke skapt presedens, så dersom man da leser vurderingen Tex henviser til, og lar den ligge til grunn så kunne det jo bli interesant å se hvordan man skulle håndtert dette på en motorvei. Som kjent har disse varierende hastighet i Norge, og er man ikke kjent så vet man jo ikke. Skal man da stoppe på en motorvei og børste av skiltene? Tipper det ville skapt betydelig mer trøbbel enn en overtredelse på 10 km/t.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: Lurifax] #2062352 19/02/2016 07:40
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Lurifax

Siden saken ble henlagt har den vel ikke skapt presedens, så dersom man da leser vurderingen Tex henviser til, og lar den ligge til grunn så kunne det jo bli interesant å se hvordan man skulle håndtert dette på en motorvei. Som kjent har disse varierende hastighet i Norge, og er man ikke kjent så vet man jo ikke. Skal man da stoppe på en motorvei og børste av skiltene? Tipper det ville skapt betydelig mer trøbbel enn en overtredelse på 10 km/t.

Du skal ikke se bort fra at selv politiet forstår dette -og derfor henla saken.

Å dra slikt tull inn i diskusjonen bidrar neppe i positiv retning, forresten.

Thomas
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: kjasmas] #2062356 19/02/2016 07:47
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: kjasmas

Jo, akkurat det samme når det gjelder brudd på vegtrafikkloven og andre lovbrudd - det er krav om minst uaktsomhet.

Påpeker du nå at vi har et aktsomhetskrav?

Hvis ikke får du søke på ord som "hensynsfullt", "aktpågivende", "aktsom" og "uaktsomhet" i vegtrafikkloven.

Hvis du er klar over kravet men mener det er aktsomt å kjøre for fort forbi en fotoboks rett etter å oversett et fartsskilt, får vi være enige om å være uenige.

Thomas
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: tparsli] #2062357 19/02/2016 07:53
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

Påpeker du nå at vi har et aktsomhetskrav?

Hvis ikke får du søke på ord som "hensynsfullt", "aktpågivende", "aktsom" og "uaktsomhet" i vegtrafikkloven.

Hvis du er klar over kravet men mener det er aktsomt å kjøre for fort forbi en fotoboks rett etter å oversett et fartsskilt, får vi være enige om å være uenige.

Jeg påpeker rett og slett at også skillet mellom aktsomhet og uaktsomhet er like til stede i vegtrafikkloven som det er i straffeloven. Jeg tolker Gråsteins innlegg som om han skriver at det ikke er et slikt skille i vegtrafikkloven.

De aller-aller fleste tilfeller hvor man blir tatt i fotoboks er klart uaktsomme og skyldkravet er oppfylt.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: kjasmas] #2062362 19/02/2016 08:10
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Poenget til Gråstein er vel at det er lik straff, uansett om du er aktsam eller aktlaus når du køyrer for fort.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: -Jan] #2062365 19/02/2016 08:17
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: -Jan
Poenget til Gråstein er vel at det er lik straff, uansett om du er aktsam eller aktlaus når du køyrer for fort.

Jeg ser ikke den nyansen i innlegget, men mulig du har helt rett.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: Gråstein] #2062373 19/02/2016 08:39
C
Camo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Sitat: Gråstein
Skulle vi kanskje hatt etterforskning på hver fører som blir tatt for å finne ut om han forsettelig kjørte for fort også? :-)

Tipper Gråstein har ment å skrive om forskjell mellom uaktsomhet og forsett (og ikke aktsomhet). Det ville gi mening.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: tparsli] #2062377 19/02/2016 08:47
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Du skal ikke se bort fra at selv politiet forstår dette -og derfor henla saken.

Å dra slikt tull inn i diskusjonen bidrar neppe i positiv retning, forresten.

Godt å se at du bestemmer deg for hva som er tull eller ei. Poenget mitt var bare å vise ytterpunktet på hvor vanskelig det er å håndheve disse tingene. Hvis ting derimot blir tatt til retten, slik at en presedens skapes - vel så har man i det minste en form for likhet ved loven for alle i lignende situasjoner. Nå står og faller slike saker på fornuften i hver enkelt sak.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: -Jan] #2062386 19/02/2016 09:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Men er den egentlig det?
Det er klart at en bot fra en fotoboks er den samme uansett om du er aktsom eller uaktsom, men det lar seg vel gjøre å trekke en slik bot for retten hvis man mener man har en god sak og kan påberobe seg en god grunn til forfortkjøringen? F.eks pågående fødsel i bilen eller tilsvarende?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: sykkeloyvind] #2062390 19/02/2016 09:10
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

Men er den egentlig det?
Det er klart at en bot fra en fotoboks er den samme uansett om du er aktsom eller uaktsom, men det lar seg vel gjøre å trekke en slik bot for retten hvis man mener man har en god sak og kan påberobe seg en god grunn til forfortkjøringen? F.eks pågående fødsel i bilen eller tilsvarende?

Igjen, man kan ikke straffes dersom man ikke har vært uaktsom (i straffelovens forstand). Juristen i meg får direkte vondt når dere snakker om at man kan straffes når man er aktsom.

For fotobokser og generelt for fartsovertredelser er utgangspunktet i aktsomhetsnormen at fører av bilen må få med seg fartsgrensen på stedet og tilpasse farten til denne - avvik fra dette vil være uaktsomt i alminnelighet.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: kjasmas] #2062403 19/02/2016 09:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Men er den egentlig det?

Igjen, man kan ikke straffes dersom man ikke har vært uaktsom (i straffelovens forstand). Juristen i meg får direkte vondt når dere snakker om at man kan straffes når man er aktsom.

For fotobokser og generelt for fartsovertredelser er utgangspunktet i aktsomhetsnormen at fører av bilen må få med seg fartsgrensen på stedet og tilpasse farten til denne - avvik fra dette vil være uaktsomt i alminnelighet.

Jepp, men det er sikkert mulig å se for seg at man kan påklage straffen å hevde at man ikke var uaktsom, men hadde god grunn til forfortkjøringen, eller?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: kjasmas] #2062404 19/02/2016 09:26
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg fikk fartsbot i sommerferien i fjor, jeg kjørte for fort med forsett for å unngå en potensielt farlig situasjon. Sivil politibil bak med kamera klokket meg til snitt på 96på vei med maksimal hastighet på 80.

Situasjonen var følgende: Lå bak en bil som kjørte veldig vinglete og ujevnt, mistenkte fyll/rus så følte meg ikke helt trygg bak. La meg ut i venstre felt og passerte bilen. Men det var mye trafikk og bilene i høyre felt lå ulovlig tett hele veien slik at det var litt vanskelig å komme trygt inn igjen. Ikke veldig mye senere skulle jeg ta av hovedveien og måtte over i høyre felt. I stedet for presse meg inn trykket jeg litt på gassen for å komme inn i en større luke lengre framme slik at jeg kunne foreta en trygg avkjøring. Dette kvalifiserte åpenbart til bot, selv om politidamen påpekte at jeg hadde kjørt ryddig og trygt med god avstand i alle retninger. Slike situasjoner innbyr ikke akkurat til debatt om trafikkregler og vegtrafikkloven så jeg sa ja til å se meg selv på film med hyggelig passiar med politiet.

I følge meg selv var jeg særdeles aktpågivende og oppmerksom og kjørte for fort med forsett. Jeg hadde gjort det samme igjen i samme situasjon.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: sykkeloyvind] #2062406 19/02/2016 09:30
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

Jepp, men det er sikkert mulig å se for seg at man kan påklage straffen å hevde at man ikke var uaktsom, men hadde god grunn til forfortkjøringen, eller?

Det er fult mulig å nekte og vedta det forenklede forelegget dersom man mener man ikke har vært uaktsom, typisk ved at skiltene har vært tildekt av snø etc. slik at man ikke var klar over endringen i fartsgrense.

Om man mener man hadde en god grunn til å kjøre for fort er det nødrett eller nødverge som kommer inn og det er en tung diskusjon, generelt; det skal veldig-veldig mye til.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: KenR] #2062409 19/02/2016 09:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her er en situasjon jeg har vært i mange ganger som jeg ikke får til å løse uten å bryte trafikkregler.

Jeg ligger i en tettpakket høyrefil som beveger seg akkurat på fartsgrensen og kommer til en påkjøring på motorveien. Her kommer det en bil i akselerasjonsfeltet, som jeg må slippe inn ved å legge meg i venstre fil. Jeg ligger nå i venstre fil uten mulighet til å komme meg inn uten å bryte regelen om avstand til forankjørende - med god margin, og potensielt lage farlige situasjoner når jeg presser meg inn. Så kommer det en bil bak som vil kjøre fortere enn fartsgrensen.

Hva gjør jeg?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: KenR] #2062410 19/02/2016 09:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: KenR
Dette kvalifiserte åpenbart til bot, selv om politidamen påpekte at jeg hadde kjørt ryddig og trygt med god avstand i alle retninger. Slike situasjoner innbyr ikke akkurat til debatt om trafikkregler og vegtrafikkloven så jeg sa ja til å se meg selv på film med hyggelig passiar med politiet.

I følge meg selv var jeg særdeles aktpågivende og oppmerksom og kjørte for fort med forsett. Jeg hadde gjort det samme igjen i samme situasjon.

Spurte du politiet om hvordan de mente du burde løst situasjonen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: kjasmas] #2062411 19/02/2016 09:34
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Juristen i meg får direkte vondt når dere snakker om at man kan straffes når man er aktsom.

Samme her. Nå er det kanskje slik at uttrykkene aktsom/uaktsom leses litt forskjellig, avhengig av utgangspunkt. Vi jurister kan tenkes å legge noe annet i begrepet enn lekmannen?

Man kan ikke straffes for aktsom opptreden. Vi har ikke objektivt straffansvar. Når det er sagt, så skal det lite til før en trafikant anses uaktsom. Høyesterett har dømt trafikanter for uaktsomt drap, selv om vedkommende ikke var mer uoppmerksom enn hva enhver kan kunne komme til å være.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: GeirK] #2062416 19/02/2016 09:39
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: GeirK
Her er en situasjon jeg har vært i mange ganger som jeg ikke får til å løse uten å bryte trafikkregler.

Jeg ligger i en tettpakket høyrefil som beveger seg akkurat på fartsgrensen og kommer til en påkjøring på motorveien. Her kommer det en bil i akselerasjonsfeltet, som jeg må slippe inn ved å legge meg i venstre fil. Jeg ligger nå i venstre fil uten mulighet til å komme meg inn uten å bryte regelen om avstand til forankjørende - med god margin, og potensielt lage farlige situasjoner når jeg presser meg inn. Så kommer det en bil bak som vil kjøre fortere enn fartsgrensen.

Hva gjør jeg?

Har du mulighet til å slakke av å slippe bilen inn foran deg i stedet for å legge deg over i venstre fil

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: GeirK] #2062417 19/02/2016 09:40
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Dette kvalifiserte åpenbart til bot, selv om politidamen påpekte at jeg hadde kjørt ryddig og trygt med god avstand i alle retninger. Slike situasjoner innbyr ikke akkurat til debatt om trafikkregler og vegtrafikkloven så jeg sa ja til å se meg selv på film med hyggelig passiar med politiet.

Ja, men fikk ikke noe klart svar. Det var vel enklere å gi meg en bot fordi hun hadde et enkelt videobevis på mitt lovbrudd og det hadde vært vanskeligere å bøtlegge 10-15 biler i rekken som alle lå for tett etter trafikkreglene. Jeg mottok boten, i motsetning til Øyvind, med hevet hode og i full visshet om at jeg hadde kjørt på tryggest mulig måte i situasjonen.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: GeirK] #2062420 19/02/2016 09:43
EgilS Offline
More than words
More than words

Om man oppfatter bilen foran som en potensiell fare er det vel realtivt enkelt å slakke av på farten slik at avstanden til denne økes. Det er ingenting som sier man har rett til å ligge på fartsgrensen, og man måtte i dette tilfellet ikke kjøre forbi for å skape en tryggere situasjon.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: GeirK] #2062421 19/02/2016 09:43
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Hva gjør jeg?

Du setter på blinklyset for å vise at du ønsker å bytte felt?
Det pleier jeg å gjøre, funker hver gang (blir sluppet inn).

Hvordan gjør du det -og hvilke trafikkregler bryter du?

Thomas
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: KenR] #2062427 19/02/2016 09:53
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Situasjonen var følgende: Lå bak en bil som kjørte veldig vinglete og ujevnt, mistenkte fyll/rus så følte meg ikke helt trygg bak. La meg ut i venstre felt og passerte bilen. Men det var mye trafikk og bilene i høyre felt lå ulovlig tett hele veien slik at det var litt vanskelig å komme trygt inn igjen. Ikke veldig mye Jeg fikk fartsbot i sommerferien i fjor, jeg kjørte for fort med forsett for å unngå en potensielt farlig situasjon. Sivil politibil bak med kamera klokket meg til snitt på 96på vei med maksimal hastighet på 80.
senere skulle jeg ta av hovedveien og måtte over i høyre felt. I stedet for presse meg inn trykket jeg litt på gassen for å komme inn i en større luke lengre framme slik at jeg kunne foreta en trygg avkjøring. Dette kvalifiserte åpenbart til bot, selv om politidamen påpekte at jeg hadde kjørt ryddig og trygt med god avstand i alle retninger. Slike situasjoner innbyr ikke akkurat til debatt om trafikkregler og vegtrafikkloven så jeg sa ja til å se meg selv på film med hyggelig passiar med politiet.

Jeg synes generelt konseptet om ikke bryte fartsgrensen under forbikjøring er lite gjennomførbart. Hvis bilen foran kjører i 70 km/t i 80-sone, synes jeg ikke en forbikjøring i 80 km/t er den beste og tryggeste løsningen.

Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: anonym22] #2062429 19/02/2016 10:06
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: anonymous22
Jeg synes generelt konseptet om ikke bryte fartsgrensen under forbikjøring er lite gjennomførbart. Hvis bilen foran kjører i 70 km/t i 80-sone, synes jeg ikke en forbikjøring i 80 km/t er den beste og tryggeste løsningen.

Mange er vel enige om at det er tryggest å bryte fartsgrensen ved forbikjøring. Samtidig kan man ikke ha trafikkregler som åpner for at fartsgrensene ikke gjelder ved forbikjøring. Regelbrudd er regelbrudd. Kan man påberope seg nødrett (fødende kvinne i bilen, og ingen ambulanser å oppdrive), så KAN det være akseptabelt å bryte regler.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: tparsli] #2062458 19/02/2016 11:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvordan gjør du det -og hvilke trafikkregler bryter du?

Enten så bryter jeg fartsgrensen og kjører forbi køen til jeg finner en luke eller så blinker jeg og legger meg inn og bryter påbudet om forsvarlig avstand til forankjørende.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler? [Re: GeirK] #2062465 19/02/2016 11:55
EgilS Offline
More than words
More than words

Hva gjør jeg?

Når du først har lagt deg i venstre fil så har du et dilemma, men:
Hvor må du legge deg i venstre fil? Hvorfor ikke bare slakke av og slippe bilen inn foran deg?

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support