|
|
Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler?
|
Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler?
17/02/2016 07:29
|
gbrig
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I fjor sommer lånte jeg bort bilen til dattera mi. Hun og en kompis var ute og kjørte en tur med kompisen som sjåfør. Det ble det fartsbot av, fotoboks. Boten kom til meg. Jeg var i Portugal på det aktuelle tidspunkt, men sa til politiet at jeg kunne betale selv om jeg var sikker på at jeg ikke var sjåføren. Svaret var at det måtte jeg ikke finne på, men de skulle sende bildet fra det aktuelle politidistrikt til mitt hjemsted så jeg kunne identifisere bilføreren. I går var jeg å så på bildet, og jeg og politidama var enige om at det hvertfall ikke var meg, og heller ikke dattera mi. Den ukjente kompisen viser seg å være fra Canada og er for tiden på reise verden rundt(????). Hvem betaler bota? Jeg har ikke spesielt lyst.Eller har jeg ansvaret uansett siden det er min bil?
Geir B
|
|
|
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betaler?
[Re: gbrig]
17/02/2016 07:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
I fjor sommer lånte jeg bort bilen til dattera mi. Hun og en kompis var ute og kjørte en tur med kompisen som sjåfør. Det ble det fartsbot av, fotoboks. Boten kom til meg. Jeg var i Portugal på det aktuelle tidspunkt, men sa til politiet at jeg kunne betale selv om jeg var sikker på at jeg ikke var sjåføren. Svaret var at det måtte jeg ikke finne på, men de skulle sende bildet fra det aktuelle politidistrikt til mitt hjemsted så jeg kunne identifisere bilføreren. I går var jeg å så på bildet, og jeg og politidama var enige om at det hvertfall ikke var meg, og heller ikke dattera mi. Den ukjente kompisen viser seg å være fra Canada og er for tiden på reise verden rundt(????). Hvem betaler bota? Jeg har ikke spesielt lyst.Eller har jeg ansvaret uansett siden det er min bil? Parkeringsbot = eiers ansvar Fartsbot = førers ansvar
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/02/2016 07:48
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Den ukjente kompisen betaler, politiet har ansvaret for å kreve inn boten.
|
|
|
[Re: GeirK]
17/02/2016 08:19
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Parkeringsbot = eiers ansvar Fartsbot = førers ansvar
Bare på offentlig parkeringsplass. Parkering på privat parkering (Q-Park etc) utgjør en avtale mellom fører og parkeringsselskap.
|
|
|
[Re: JonAre]
17/02/2016 09:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Parkering på privat parkering (Q-Park etc) utgjør en avtale mellom fører og parkeringsselskap. Hvordan finner Q-Park ut hvem som parkerte bilen hvis jeg sier jeg ikke vet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/02/2016 11:23
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Parkering på privat parkering (Q-Park etc) utgjør en avtale mellom fører og parkeringsselskap. Hvordan finner Q-Park ut hvem som parkerte bilen hvis jeg sier jeg ikke vet? Er man ikke pliktig til å vite hvem som kjører ens bil da? Med tanke på at man skal være sikekr på at de har førerrett etc?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
17/02/2016 11:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Parkering på privat parkering (Q-Park etc) utgjør en avtale mellom fører og parkeringsselskap. Hvordan finner Q-Park ut hvem som parkerte bilen hvis jeg sier jeg ikke vet? Er man ikke pliktig til å vite hvem som kjører ens bil da? Med tanke på at man skal være sikekr på at de har førerrett etc? Det er man pliktig til å vite, men man er vel ikke pliktig til å vite hvem som kjørte den på et gitt tidspunkt.
|
|
|
17/02/2016 11:44
|
progres
Besatt
|
Besatt
Ingen! Du har ikke ansvar med å opplyse om hvem som har kjørt så lenge det er din nærmeste slekt. Bevisansvaret ligger hos politiet. Var borte i eksakt samme situasjon for et par år siden og villeikke bekjentgjøre at det var min svigerfar som var sjåføren. Sak henlagt. No discussion
|
|
|
17/02/2016 11:53
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Det offentlige har "hjelp" i forskrift som sier at fører og eier av bilen er solidarisk ansvarlig osv.
For private parkeringsplasser er det rent formelt en avtale mellom fører av bilen og parkeringsselskapet (man aksepterer avtalen ved å parkere der), men både rettspraksis og Parkeringsklagenemndas praksis sier klart at eier av bilen må sannsynliggjøre at det ikke var han/hun som var fører av bilen.
Fartsbot: politiet må finne ut hvem som kjørte bilen og bøtlegge føreren, ikke eieren.
Overlatelse av bilen til andre: eier av bilen, eller den som disponerer bilen må sørge for at vedkommende man evt. overlater den til har lappen, er edru etc. I praksis; dersom du overlater bilen til sønnen din som har førerkort og er edru, han drar på fest og drikker, sønnen din lar en annen full kompis kjøre osv. så er det sønnen din som blir siktet for overlatelsesmedvirkning og ikke du som er eier av bilen i vognkortet.
|
|
|
[Re: progres]
17/02/2016 11:54
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Ingen! Du har ikke ansvar med å opplyse om hvem som har kjørt så lenge det er din nærmeste slekt. Bevisansvaret ligger hos politiet. Var borte i eksakt samme situasjon for et par år siden og villeikke bekjentgjøre at det var min svigerfar som var sjåføren. Sak henlagt. No discussion Enig gitt at kompisen fra Canada er nærmeste slekt eller andre nærstående.
|
|
|
17/02/2016 12:05
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes at folk som kjører for fort, inkludert meg selv, og dermed setter andre i fare, fortjener straff. Jeg ville hjulpet politiet i innkreving av boten.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
17/02/2016 12:09
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Den ukjente kompisen viser seg å være fra Canada Hva er en ukjent venn?
|
|
|
17/02/2016 12:15
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Om det er et familiemedlem så kan man påberope seg selvinkrimineringsrett ved å ikke opplyse om hvem som har kjørt bilen.
Politiet kan ikke kreve at du opplyser dette.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
17/02/2016 12:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nei, men de kan etterforske saken, og hvis de da ber om et bilde av kone/datter/sønn/svigersønn/whatever så bør du vel gi dem det.
|
|
|
17/02/2016 12:20
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Om det er et familiemedlem I går var jeg å så på bildet, og jeg og politidama var enige om at det hvertfall ikke var meg, og heller ikke dattera mi.
|
|
|
17/02/2016 12:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Parkering på privat parkering (Q-Park etc) utgjør en avtale mellom fører og parkeringsselskap. Hvordan finner Q-Park ut hvem som parkerte bilen hvis jeg sier jeg ikke vet? Er man ikke pliktig til å vite hvem som kjører ens bil da? Med tanke på at man skal være sikekr på at de har førerrett etc? Det er man pliktig til å vite, men man er vel ikke pliktig til å vite hvem som kjørte den på et gitt tidspunkt. Jeg kjøpte leilighet av en av høvdingene i Q-park, og han sa dette var løsningen i tilfellene der privatrettslige regler gjelder: Boten følger fører, ikke bilen. Så har din kamerat fra Canada tabbet seg ut, lønner det seg ikke å drive inn boten. Case closed. Mulig dette hullet har blitt tettet de siste årene, heldigvis har jeg ikke behøvet å finne ut av det.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
17/02/2016 12:25
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Parkering på privat parkering (Q-Park etc) utgjør en avtale mellom fører og parkeringsselskap. Hvordan finner Q-Park ut hvem som parkerte bilen hvis jeg sier jeg ikke vet? Jeg vet ikke hvordan dette praktiseres, men det er vel i utgangspunktet deres problem.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
17/02/2016 12:26
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Nei, men de kan etterforske saken, og hvis de da ber om et bilde av kone/datter/sønn/svigersønn/whatever så bør du vel gi dem det. Det er mulig man bør, men såvidt jeg vet er det ikke noen plikt til det. Uansett så har nok Politiet dette, de bruker bildene fra passregisteret til slike ting.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
17/02/2016 12:30
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Det er mulig man bør, men såvidt jeg vet er det ikke noen plikt til det. Uansett så har nok Politiet dette, de bruker bildene fra passregisteret til slike ting.
Med mindre jeg tar feil, så har ikke politiet lengre anledning til å bruke passregisteret til slikt. -Jon Are, sivilt ansatt i politiet, uten å ha tatt i akkurat denne problemstillingen
|
|
|
17/02/2016 12:39
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er mulig man bør, men såvidt jeg vet er det ikke noen plikt til det. Uansett så har nok Politiet dette, de bruker bildene fra passregisteret til slike ting.
Med mindre jeg tar feil, så har ikke politiet lengre anledning til å bruke passregisteret til slikt. -Jon Are, sivilt ansatt i politiet, uten å ha tatt i akkurat denne problemstillingen Det var slik en periode 2012-2013, men så ble ny passlov vedtatt, og politiet kunne igjen benytte passregisteret: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=57329
|
|
|
17/02/2016 12:39
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Og siden synderen er fra Canada er det vel uansett ikke mye å finne i det norske passregisteret...
Enig med sykkeloyvind. Men det er opp til deg om du vil beskytte denne personen eller ikke.
|
|
|
[Re: Gråstein]
17/02/2016 12:46
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Og siden synderen er fra Canada er det vel uansett ikke mye å finne i det norske passregisteret...
Enig med sykkeloyvind. Men det er opp til deg om du vil beskytte denne personen eller ikke. Nei, i grunn ikke. Det er opp til politiet. Om politiet gjennomfører vitneavhør av bilens eier og ikke vedkommende som kjørte bilen er nærstående (straffeprosessloven § 123 og § 122) er det straffbart for eier av bilen å gi falsk forklaring.
|
|
|
17/02/2016 13:07
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg skjønner ikke problemstillingen -eier vet hvem fører av bilen var (gjennkjent fra bildet) og står fritt til å opplyse politiet om dette.
Men man kan selvfølgelig la politiet bruke tid og ressurser på å etterforske saken (innkalle eier til avhør) hvis man mener det er fornuftig bruk at politi i Norge...
Hvis det ikke er helt spesielle forhold, ville jeg opplyst politiet om dette på politistasjonen når jeg så bildet.
Hvis det er en mer prinsippiell debatt, har jeg åpenbart ikke fått med meg hvile prinsipper som diskuteres.
Thomas
|
|
|
17/02/2016 13:14
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Med mindre jeg tar feil, så har ikke politiet lengre anledning til å bruke passregisteret til slikt. -Jon Are, sivilt ansatt i politiet, uten å ha tatt i akkurat denne problemstillingen Kan hvis nok bruke passregistret til siterte ting. § 8 a Utlevering av opplysninger fra passregisteret til andre formål
Foruten til de formål som ligger innenfor loven her, kan politiet hente ut opplysninger fra passregisteret til bruk
a) i arbeid med å finne en savnet person eller med å identifisere en død person eller en person som det hører under politiets oppgaver å hjelpe
b) i arbeid med å identifisere en person som kan innbringes eller skal pågripes eller anbringes i politiarrest
c) ved forebygging eller etterforskning av en handling som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i seks måneder
d) i arbeid etter utlendingsloven med å avklare identiteten til en person som har plikt til å gi opplysninger om egen identitet
e) ved kontroll av opplysninger som skal føres inn i det sentrale registeret over strafferettslige reaksjoner
f) når den som opplysningene gjelder har gitt et uttrykkelig samtykke som er basert på frivillighet og informasjon.
|
|
|
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betal
[Re: ]
17/02/2016 14:49
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Så, når det gjelder politiet, så må man bare ta sin egen rettssikkerhet på alvor og under ingen omstendighet forklare seg om noe som helst uten advokat til sted. En god advokat vil vel da råde deg til å stort sett holde kjeften uansett.
Dette er stikk i strid med min oppfatning av hva en god advokat vil gjøre - hvor har du hentet denne oppfattelsen fra? Advokater skal gi råd ut i fra hva som vil være i klientenes interesse. Å holde kjeft vil sjelden være i klientens interesse etter min vurdering...
Redigert av kjasmas; 17/02/2016 14:50.
|
|
|
17/02/2016 16:12
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Ingen mennesker er perfekte og dermed setter de andre i fare i trafikken. Det har samfunnet bestemt at vi skal tåle, ellers hadde fartsgrensen vært 10km/t overalt. At situasjoner som leder oppmerksomheten bort fra en eller annen skilting automatisk skal gjøre deg til kriminell, skjønner jeg bare ikke at er akseptert.
Snakk om å strekke det. Hvorfor 10 km/t? Hvorfor ikke 5? Hvorfor ikke forbud? du argumenterer litt som "Vil du ligge med meg for 100 milliarder kroner? Da er du en hore som alle andre horer." Motsatt kunne jeg jo argumentert med at hvis du ikke ønsker fartsgrenser, mener du da at alle veier skal ha fri fart? (Joda, det er de som mener at totalt ansvar for egne handlinger, altså fri fart men straff dersom det at man kjører for fort forårsaker en ulykke. I praksis fungerer dette ganske dårlig..) Så hvis du ikke er uenig i at det kan være greit med fartsgrenser, mener du da at det likevel skal være greit å bryte dem?
|
|
|
17/02/2016 19:08
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg ser problemstillingen. Man vil helst ikke straffe folk som gjør noe galt ved feil.
Men.
For alle praktiske formål er det umulig å få folk til å følge fartsgrenser dersom det er frivillig. Og jeg tror ikke "Du har blitt stoppet i en fartskontroll. Kjørte du for fort med vilje sånn at vi skal gi deg en bot?" vil føre til veldig mange som innrømmer det.
Så da står vi mellom å bøtelegge også de som ikke følger med (jeg synes egentlig ikke det er helt urimelig det heller) og å ha fri fart.
|
|
|
17/02/2016 19:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
jeg sier det er ufint og problematisk å straffeforfølge folk bare fordi de bryter fartsgrensene. All den tid ingen kan regne med å få med seg absolutt alt hele tiden.
Ønsker du et samfunn der man ikke straffes for å bryte fartsgrensene?
|
|
|
Re: Fartsbot. Min bil, "ukjent" sjåfør. Hvem betal
[Re: kjasmas]
17/02/2016 21:10
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Så, når det gjelder politiet, så må man bare ta sin egen rettssikkerhet på alvor og under ingen omstendighet forklare seg om noe som helst uten advokat til sted. En god advokat vil vel da råde deg til å stort sett holde kjeften uansett.
Dette er stikk i strid med min oppfatning av hva en god advokat vil gjøre - hvor har du hentet denne oppfattelsen fra? Advokater skal gi råd ut i fra hva som vil være i klientenes interesse. Å holde kjeft vil sjelden være i klientens interesse etter min vurdering... Skal og skal fru blom. Advokater skal også tjene penger... Fikk en gang et råd av en som jobbet i politiet at i Tromsø by var det bare en advokat som virkelig gjorde hva som var det beste for klienten...
|
|
|
17/02/2016 21:21
|
EgilS
More than words
|
More than words
For det andre er det fryktelig vanskelig å forklare seg om noe uten å risikere å huske feil, spekulere eller andre uting som egentlig politiet bør finne ut av selv.
Og hvordan mener du politiet skal "finne ut av selv" om alle hadde den holdningen?
|
|
|
|
|