Ny på forumet her og skulle gjerne hatt litt hjelp og tips fra folk med erfaring.
Jeg skal kjøpe min første hardtrail sykkel, og hadde i den sammenheng bestemt meg for å begynne på en av disse fire; Nakamura grade 4.27 GT zaskar 9r comp GT avalanche comp White XC 275 pro ....
Men; så ble jeg sterkt anbefalt å gå for en med 29" hjul, da det er mange fine stier / områder her å sykle i. Så; hva skal man velge?
Blir å sykle endel på asfalt, en del på grus, men også utforske litt åser og lette fjellturer. Så jeg vil jo helst ha en sykkel som er god på grus/traktorvei, men også fungerer greit på stier og asfalt.
Hvor stor forskjell er det på 27,5 og 29 til blandet bruk? Noen sykler å anbefale?
Tenkte å kjøpe til rundt 10000, men må vell opp 5-6 om jeg skal få en 29".
Hjulstørrelse trenger ikke ha noen sammenheng med rytterhøyde, men mere med type terreng og hvilke egenskaper man ønsker av sykkelen. For trådstarters del tror jeg det er hipp som happ. Velg den som passer, ser best ut og er billigst
Uten å utdype svaret noe særlig, ville jeg gått for 29".
Da ruller du enklere over eventuelle hindringer, mens du vil ikke rulle veldig mye dårligere med 29" vs 26"/27,5" på asfalt og grus. i tillegg er du høy.
Brusdalen har selvsagt rett i prinsippet, men jeg kan ikke dy meg:
Om du skal ha hardtail, velg 29" først som sist.
Alternativt, velg 27.5" og lev med den nagende tvilen om at du burde gått for 29". Tro meg, jeg har vært der. Og mange på forumet med meg.
Hvorfor? Nei, orker ikke gå dit. Finnes en mengde tråder på forumet som diskuterer problemstillingen, bl.a. 27,5 eller 29 - hva skal jeg velge?
Burde fortsatt være en del overliggere rundt omkring til vinterpris. I prissjiktet du nevner får man ofte utmerkede tilbud på "norske" merker fra de store kjedene.
...du vil ikke rulle veldig mye dårligere med 29" vs 26"/27,5" på asfalt og grus.
Bare for å bryte mitt eget løfte til meg selv om ikke å diskutere hjulstørrelser i detalj: Min (subjektive) erfaring er at du holder moment/fremdrift bedre på 29 også på asfalt og grus, bare for å ha sagt det. Og min 27.5 var en Scale på 8,5 kg, så ingen treg sykkel, akkurat.
Ellers er jo dette allerede en klassiker, selv om man kan diskutere resultatet lenge og vel:
Du burde ha en 29". Den er litt høyere i fronten og siden du er ganske høy vil du sitte mye bedre på enn 29 enn på en 27,5. Regner med at du ikke har syklet så mye terreng før, og hvis du vil prøve det så er det enklere å sykle i terrenget med en 29" for din del siden den hjelper deg litt på teknikken.
Cannondale Caad 12 Ultegra 2016 The Orange Beast - Homemade Cannondale Beast og the east 1 2017
Du burde ha en 29". Den er litt høyere i fronten og siden du er ganske høy vil du sitte mye bedre på enn 29 enn på en 27,5. Regner med at du ikke har syklet så mye terreng før, og hvis du vil prøve det så er det enklere å sykle i terrenget med en 29" for din del siden den hjelper deg litt på teknikken.
Jeg er 192 cm og har vært gjennom alle hjulstørrelser og har nå en 29", en 27,5" og en fatbike med 26".
For meg blir det helt feil at man ensidig fokuserer på hjulstørrelsen, her er det andre faktorer som vinkler, høyde på krankhus og lengde på ramma samt vandring som påvirker også.
Skal du sykle sti, konkurranse, grus osv påvirker hva du bør kjøpe. Hvis man er ny på sykkel, så er jo det dumme at man ikke vet hva man foretrekker før man har forsøkt....
Som nytt medlem her, er det en viss sjanse for at du ikke har sykla så mye terreng (eller ikke på ei stund). Hvis det stemmer, kjøp bare noe rimelig på tibud et sted, gjerne brukt, så kan du heller oppgradere når du blir bedre kjent med sykkelen og finner ut hva som er feil med den (det er *alltid* noe feil! :D)
Ny på forumet her og skulle gjerne hatt litt hjelp og tips fra folk med erfaring.
Jeg skal kjøpe min første hardtrail sykkel, og hadde i den sammenheng bestemt meg for å begynne på en av disse fire; Nakamura grade 4.27 GT zaskar 9r comp GT avalanche comp White XC 275 pro ....
Men; så ble jeg sterkt anbefalt å gå for en med 29" hjul, da det er mange fine stier / områder her å sykle i. Så; hva skal man velge?
Blir å sykle endel på asfalt, en del på grus, men også utforske litt åser og lette fjellturer. Så jeg vil jo helst ha en sykkel som er god på grus/traktorvei, men også fungerer greit på stier og asfalt.
Hvor stor forskjell er det på 27,5 og 29 til blandet bruk? Noen sykler å anbefale?
Tenkte å kjøpe til rundt 10000, men må vell opp 5-6 om jeg skal få en 29".
Mange intersportbutikker selger 5.27 overligger fra i fjor med 30% rabatt i disse dager. Det ser ut til å være en meget bra sykkel til den prisen.