Jeg har deltatt der to ganger. Det er store høydeforskjeller, men ingen av bakkene er bratte. Men man skal være en meget gjennmomtrent stakespesialist for å holde trykket når man skal gi seg i kast med bakkene fra laveste punkt nedenfor startområdet og ut på andrerunden, man slipper seg langt ned i terrenget før man snur.
Om du er en aktiv skiløper som har staket mye så kan du gå på blanke ski. Alle de raskeste staket i fjor, blant andre mange gode Lyn-løpere, og jeg så det var flere unggutter fra andre klubber som staket med hell. Selv gikk jeg med feste, og var fornøyd med beslutningen. Jeg får ikke deltatt i år, men skulle jeg det, ville jeg sterkt vurdert blanke ski, for å teste det. Jeg gikk Troll Skimaraton i fjor på blanke ski, og det gikk veldig greit, men Hafjell Skimaraton-traséen er mye tøffere,
Man skal altså være meget sterk og stakevant for å holde trykket i to runder uten feste. Men da vil det også være lønnsomt.
Hvilket nivå ligger du på?
En annen utfordring kan være værforholdene. For to år siden var det ekstremt tett tåke, kombinert med sterk vind, og dette førte til at løpet ble stoppet etter en runde. Selv Erling Jevne applauderte den beslutningen. I fjor var det også sterk vind, men ikke tåke, så da gikk det greit å gjennomføre. Men de har nå laget en veldig fin og "uværsvennlig" trasé kilometrene opp til Pellestova, så det vil være en stor forbedring av året.
Redigert av trondob; 16/02/2016 09:09.