Commuters unite!
|
Re: Commuters unite!
[Re: RobG]
14/01/2016 21:54
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Mange gode tips her, takk. I teorien skulle det ikke gjøre noe å fryse litt en sjelden gang, men jeg finner en obskur glede i å treffe blink med påkledningen uansett vær og temperatur ;-)
|
|
|
15/01/2016 06:27
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
-17 på Nordstrand nå, dette blir ny pers i lavtemp-sykling.
|
|
|
[Re: Tange]
15/01/2016 07:00
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Deilige -20 her, eller lavere. Langbuksa får vente litt til, drar sokkene litt opp over leggene og stoler på pelsen ellers. Og jeg som trodde du spøkte... Du kan ikke være vel bevart 
|
|
|
[Re: tparsli]
15/01/2016 07:45
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Ja, den er mer detaljert. For oss som kommer vestfra er det viktig å vite at vi skal bruke Eilif Dues vei, ikke Skøyen, som referanse. På Skøyen måles ikke PM2.5.
|
|
|
[Re: jaknudsen]
15/01/2016 10:22
|
Dan
More than words
|
More than words
Trengte ikke å dusje ved ankomst i dag. Bildet tatt på Haga golfbane ved Griniveien. 
|
|
|
15/01/2016 11:35
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Ble herlige -17 på tampen av strekningen Ensjø - Skøyen. Kaldest på hendene, får vurdere slike store stoffkonstruksjoner på styret.
Bra det ikke er så mange som vintersykler. Vi som gjør det bruker ca 5-6 knagger hver i garderoben + skap + tørkerom.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
15/01/2016 12:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Får vurdere slike store stoffkonstruksjoner på styret. Har nettopp gått over til XXLs rimelige bike mittens. Var skeptisk, men er mektig imponert. Fikk ikke syklet med dem i dag fordi rørene frøs til hjemme (!), men i går var det deilig å ha helt varme hender kun med tynne ull-liners. Merket litt kald luft fra åpningen ved kablene. Dekket til med tape fra Clas Ohlson. Fungerer utmerket. Opplever at det er en fordel med myke holker. Både fordi det er mykere for hendene uten sykkelhansker og fordi selve holkene holder på varmen.
|
|
|
15/01/2016 13:50
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Wølfgar på føttene gjør jobben, første sykkelvinter jeg holder meg gloheit på føttene selv om det er -18 som i dag. Det kjøpet satt langt inne pga pris, men jeg er superfornøyd nå som jeg har tatt dem i bruk.
Ellers er det Ribcap på knotten med en ekstra pannebånd-buff under, buff i halsen som jeg trekker over nesa og SPY Goggles med blanke glass. Som tidligere nevnt Hestra-snowboardhansker på hendene. De er så gode og varme at jeg har droppet styremuffene. Litt kukete å gire og bremse, men helt greit når man blir vant til det.
Ett lag ullundertøy samt t-skjorte utenpå, snowboardbukse og den tynneste dunjakka fra våre venner hos Norrøna. God og varm. Ganske svett når jeg kommer hjem etter 250 høydemeter mot himmelen.
Haakon
|
|
|
[Re: Tgabriel]
15/01/2016 16:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Deilige -20 her, eller lavere. Langbuksa får vente litt til, drar sokkene litt opp over leggene og stoler på pelsen ellers. Og jeg som trodde du spøkte... Du kan ikke være vel bevart Det sier de på jobben og. Og så kan vi glede oss til en uke til med fint vårvær og masse sol.
|
|
|
[Re: lph]
18/01/2016 10:15
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
PS! Men den gamle sykkeljakka, en Gore Phantom som sikkert er femten år gammel, synger på siste verset. En gang var den både vindtett og vannavstøtende, nå stopper den knapt mer vind enn en ulltrøye.
Så - hva kjøper man hvis man vil ha en ny, god, vintersykkeljakke, til bruk fra 0 til -10/12? Hva bruker dere? Passform er viktig her, boblete er uaktuelt... Rapha Pro Team Jacket. Jeg bruker den fra +3 til -15. Helt utrolig bra jakke i min bok. Brukt gjennom sein høst/vinter siste tre åra. Ser ut til å kunne holde i mange år til. I -15 har jeg to ulltrøyer (langermet Rapha base + Devold), en ullmiks long sleeve og PT-jakken.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
05/02/2016 19:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Hele denne uken har jeg vært uten jobbsykling. Først satt jeg på bussen mandag og tirsdag til og fra kurs inne i byen. Og så kjørte jeg bil til og fra konferanse onsdag, torsdag, fredag.
Buss er kjedelig, man må passe avgangstider og i verste fall blir man kvalm, hvis man får en kødd av en sjåfør som bråbremser og brågasser hele tiden. Bil, ikke like kjedelig hvert sekund, men nesten. Å sitte i kø og bli forbisyklet føles derimot fullstendig patetisk.
Hvordan klarer folk å pendle kollektivt eller med bil? Jeg er så sinnsykt glad for at jeg har muligheten til å sykle til jobben stort sett hver dag.
|
|
|
[Re: Dan]
05/02/2016 19:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag skulle inte vilja pendla långt med bil men om jag tar kollektivt så kan jag sitta och läsa eller bara slappna av.
|
|
|
05/02/2016 23:33
|
matsk
Entusiast
|
Entusiast
Med ATB i Trondheim? Hver (sjeldne) gang jeg tar bussen blir jeg påminnet hvor sjeleglad jeg er for at buss er utelukket for meg utenom en sjelden bytur. Mulig jeg bare har vært uheldig, men kjørestilen til sjåførene jeg sitter på hos er særdeles kvalmeframbringende så godt som hver tur.
|
|
|
06/02/2016 08:03
|
Rexenes
Avhengig
|
Avhengig
Bor rett ved en togstasjon og jobber rett ved en annen. Så for meg å bruke tog de dagene jeg droppet sykkel - men det har vel kun skjedd 1 gang hver vei. Avganger passer selvfølgelig ikke - 30 tog i døgnet men nesten ingen stopper her.
Håper jeg får det til å klaffe bedre når minstejenta også begynner i barnehage så det ikke er SÅ stress med å komme hjem før mora drar på kveldsjobb.
Virker digg å bare sitte på toget å faktisk kunne gjøre viktige ting som å forberede arbeidsdagen, gjøre unna det man ikke rakk, eller bare surfe på terrengsykkelforumet. Det eneste som gjenstår da, er å få arb.giver til å gå med på at jeg har starten og slutten av arbeidstiden på toget.
Når jeg sykler til jobb (stort sett hver dag), så møter jeg en endeløs stillestående kø av biler uten passasjerer. Jeg fatter det rett og slett ikke. Potensialet må vel være enormt for å fylle opp tog/buss. Men det krever vel politisk mot/handlekraft, og det fungerer jo ikke i et demokrati.
Redigert av Rexenes; 06/02/2016 08:04.
jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
|
|
|
[Re: Rexenes]
06/02/2016 11:12
|
Raskall
More than words
|
More than words
Når jeg sykler til jobb (stort sett hver dag), så møter jeg en endeløs stillestående kø av biler uten passasjerer. Jeg fatter det rett og slett ikke. Potensialet må vel være enormt for å fylle opp tog/buss. Men det krever vel politisk mot/handlekraft, og det fungerer jo ikke i et demokrati.
Etter at jeg fikk lappen (8. januar i år) har jeg kjørt inn til jobb i Oslo fra Fredrikstad 3 ganger fordi det har vært nødvendig med bil for noen feltoppdrag (Plass til mange nettverks-switcher i en Volvo V70). Jeg har i tillegg vært gjennom Oslo på vei til Fat Camp på Hønefoss en gang. 3 av 4 ganger har jeg endt opp med å stå i kø fra Tusenfryd og inn til Oslo. Ufattelig, dørgende, intelligens-senkende kjedelig. Jeg FATTER ikke at folk gidder det hver dag. Den fjerde gangen var i går. Da dro jeg hjemmefra kl. 0530 og da gikk det noenlunde greit. Var litt kødannelse før 4-felten ved Mastemyr men resten gikk smertefritt. Så jeg har blitt greit kurert for dette å kjøre til jobb. Det skjer KUN når jeg trenger bilen i tjenesten. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har tatt et bevisst valg om å bli godværs-sykkelpendler. Kjører jeg til Rygge stasjon og tar tog derfra sparer jeg godt over en klokketime på jobbreising hver dag. Den timen er verdt mye. Sykkelpendling må skje i motsatt himmelretning av veien til jobb for å kunne parkere sykkelen trygt i Sykkelstallen på Fredrikstad stasjon. Jobben er nordover og sykkelturen må bli sørover for at sykkelen skal være trygg. Det er innendørs sykkelparkering i Moss også og i blant sykler jeg dit (32 km hver vei) og tar toget derfra. Men det gir logistikk-utfordringer med dusj og sånn siden jeg skal på toget og ikke ender sykkelturen på et sted med dusj. Så samtidig med at førerkort og bil har gitt meg muligheten til mye lavere totalbelastning i forbindelse med jobb skjærer det litt i syklist-hjertet mitt å innse at jeg må trappe ned jobb-syklingen. For jeg ser at overskuddet til familie og kvalitetstrening er mye større om jeg kjører til togstasjonen. Skulle ønske jernbaneverket etablerte innendørs, overvåket sykkelparkering på Råde stasjon også. Da hadde jeg hatt 15km sykkeltur hver vei og rett linje nordover hjemmefra til jobb.
|
|
|
[Re: Raskall]
06/02/2016 11:54
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Forstår prioriteringene dine, Raskall, bare ikke glem mottoet ditt/rule #9 
|
|
|
08/02/2016 20:00
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Fra tråden Du vet du er sykkelidiot når... Når du sykler på jobb i årets regnvær - og finner ut at du har utstyr nok til at både du og alt du har med deg er tørt og fint ved ankomst. Kan jeg spørre hva du har valgt for hendene når det regner som verst? Litt surt når det er et par grader og neoprenhanskene mine begynner å bli mettet av vann.
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/02/2016 09:04
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Litt surt når det er et par grader og neoprenhanskene mine begynner å bli mettet av vann. Min erfaring fra samme forhold er at hendene er gode og varme inni de våte neoprenhanskene. Og at alle andre løsninger gjør at jeg fryser.
|
|
|
09/02/2016 09:15
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Litt surt når det er et par grader og neoprenhanskene mine begynner å bli mettet av vann. Dette er vel hele poenget med neopren? Den skal holde på vannet for å holde deg varm. I draktversjon kalles den "våtdrakt", og den er kald dersom den holdes tørr... Hvis jeg skal ferdes med neoprensokker/våtsokker pleier jeg å fylle med varmtvann før jeg tar dem på. Da blir de gode og varme. Ulempen er at man får rosintær.
|
|
|
[Re: anderfo]
09/02/2016 09:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den skal holde på vannet for å holde deg varm. I draktversjon kalles den "våtdrakt", og den er kald dersom den holdes tørr...
Det där har jag hört många gånger men det är tull. Det är inte vannet som gör att du håller varmen i en våtdrakt och de varmaste drakterna i neopren släpper inte in något vann alls.
|
|
|
[Re: fredriks]
09/02/2016 09:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Den skal holde på vannet for å holde deg varm. I draktversjon kalles den "våtdrakt", og den er kald dersom den holdes tørr...
Det där har jag hört många gånger men det är tull. Det är inte vannet som gör att du håller varmen i en våtdrakt och de varmaste drakterna i neopren släpper inte in något vann alls. Våtdrakt vs. tørrdrakt.
|
|
|
[Re: anonym22]
09/02/2016 09:41
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Och vad är skillnaden mellan en våtdrakt och en torrdrakt som båda är lagade i neopren och vad är det som gör att de enligt en del tydligen fungerar på olika sätt?
|
|
|
09/02/2016 09:43
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Och vad är skillnaden mellan en våtdrakt och en torrdrakt som båda är lagade i neopren och vad är det som gör att de enligt en del tydligen fungerar på olika sätt? http://www.prodykkoslo.no/collections/drakt
|
|
|
[Re: anonym22]
09/02/2016 09:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan du inte svara på mitt spörsmål istället för att senda en orrelevant länk?
Jag har vindsurfat en del i mitt liv och har ägt våtdrakter och torrdrakter i neopren och jag vet att det inte är någon skillnad på dessa förutom på dragkedjor och andra system för att hålla vattnet ute. Jag har också vindsurfat i timmar utan att ramla i vattnet i våtdrakter utan att för den skull bli kall. Det motsatta är fallet, en våtdrakt blir kallare om man ramlat i vattnet.
|
|
|
[Re: tparsli]
09/02/2016 10:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Fungerer ikke på bukkestyre (Og ja, vet de kommer i versjon for bukkestyre, men de fungerer jo heller ikke, ettersom man da må ha hendene statisk på hendlene og likså godt kunne syklet på mtb  ) Med 45nrth Sturmfist 5 er jeg uansett varm på hendene i vinterkulden, men for de verste regnskyllene vil jeg gjerne høre om velfungerende alternativer til neoprenhansker, evt. neoprenhansker av høyere kvalitet enn mine rimelige White  Bakgrunnen for mitt spørsmål er som nevnt at når neoprenet blir mettet av kaldt regn oppleves det etterhvert surt, særlig i lange nedkjøringer.
|
|
|
09/02/2016 10:55
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Kan du inte svara på mitt spörsmål istället för att senda en orrelevant länk?
Jag har vindsurfat en del i mitt liv och har ägt våtdrakter och torrdrakter i neopren och jag vet att det inte är någon skillnad på dessa förutom på dragkedjor och andra system för att hålla vattnet ute. Jag har också vindsurfat i timmar utan att ramla i vattnet i våtdrakter utan att för den skull bli kall. Det motsatta är fallet, en våtdrakt blir kallare om man ramlat i vattnet. Det var en svært relevant lenke hvor det stod masse om tørr- vs. våtdrakt. Trykket du 'les mer'?
|
|
|
09/02/2016 10:58
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Den skal holde på vannet for å holde deg varm. I draktversjon kalles den "våtdrakt", og den er kald dersom den holdes tørr... Det där har jag hört många gånger men det är tull. Det är inte vannet som gör att du håller varmen i en våtdrakt och (...) Det fungerer utmerket med våte våtsokker, og de jeg har brukt holder varmen langt bedre hvis de er våte enn hvis de er tørre. Men hvis man først har blitt kald, er det vanskelig å få igjen varmen... Det kan være en ulempe. Derfor synes jeg det funker best å fylle dem med varmtvann før start. Tørre våtsokker er kalde fra start til slutt, først uten vann og deretter etter å ha blitt fylt med isvann fra søledammer. Hvis de er fulle av varmtvann fra før, holder de bedre varmen gjennom halvfrosne myrer og dammer med isvann uten problem, trolig fordi ikke alt vannet blir byttet ut hver gang. Det er et ganske smalt bruksområde for min del; jeg bruker dem kun på "slapseføre" på høst og vår. På annet føre hvor det er lett å holde seg tørr foretrekker jeg vanlige ullsokker. Forsåvidt har jeg nå såpass vanntette sykkelsko at jeg ikke bruker våtsokker noe særlig. Men før i tida brukte jeg dem mye til løping og orientering ved kalde og våte forhold (vanntette o-sko og joggesko er tunge, vonde, osv.). de varmaste drakterna i neopren släpper inte in något vann alls. Vanntette neoprendrakter finnes vel, men da kalles de vel ikke våtdrakt? Høres ihvertfall ut som tørrdrakt for meg. Og jeg vil tro de isåfall er mer isolert, ihvertfall hvis de er lagd for kalde forhold. Dette kan du forsåvidt lese om på lenken anonymous22 postet ovenfor.
|
|
|
09/02/2016 11:19
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Kan jeg spørre hva du har valgt for hendene når det regner som verst? Litt surt når det er et par grader og neoprenhanskene mine begynner å bli mettet av vann. Jeg kjøpte Craft hummerhansker og tynne innerhansker tidligere i vinter, og har brukt dem mye oftere enn jeg hadde tenkt. De er ikke for klumpete eller klamme når det egentlig er i varmeste laget, og de holder henda varme overraskende langt ned i temperatur. De har rett og slett vært en liten genistrek, og vel verdt pengene. Edit: Skal sies at jeg ikke har vært ute i kaldt, skikkelig pøsregn, selv om jeg har en viss tro på at de ender som førstevalg da også.
Redigert av oyvin; 09/02/2016 11:21.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: anderfo]
09/02/2016 11:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är väl inte så konstigt att du får varmare fötter om du fyller sokkerna med varmt vann. Då tillför du ju i praktiken energi till fötterna.
Vanligt bruk av neopren vid förexempel vindsurfing medför dock inte att man fyller drakten med varmt varm eller att vannet man faller i är varmt.
Angående våtdrakter/torrdrakter så var min poäng att de för vanlig vattensport är identiska med tanke på neopren och hur de fungerar. Jag tog upp det för att visa att det är en myt att man måste ha vann i en våtdrakt för att den ska värma. De varmaste drakterna (givet lika tjock neopren) är de med minst vann i sig och som har minst gjenomströmning av vann.
För dyking är det lite annorlunda då man i en torrdrakt pumpar in luft och har kläder under.
Jag har haft tillräkligt många våtdrakter, torrdrakter och tillbringat tillräkligt med tid i dem för att veta hur de ser ut och hur de fungerar.
|
|
|
|
|