Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Nytt alpinanlegg i trondheim

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: Kjartandaddy] #2059445 09/02/2016 19:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Kjartandaddy
Men jeg tror at Vinterparken ville gledet flere brukere enn det hoppanlegget i Granåsen gjør.

Du kan jo ta en tur i Granåsen i morgen (med mindre du var der i dag)... Jeg tipper at Granåsen gleder ganske mange flere brukere enn det Vinterparken noen gang vil gjøre. Ikke nødvendigvis med tanke på aktive utøvere, riktignok...

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: fredriks] #2059448 09/02/2016 19:36
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Jag sökte och kom fram till att det handlade om något sådant med g/s veien.

Från 30.04.2013
Sak: 82/13
Tittel: Saksprotokoll: Områderegulering av LitlgråkallenKobberdammen-Fjellsætra, offentlig ettersyn

"KU anbefaler at det opparbeides gang- og sykkelvei på hele strekningen fra Byåsen butikksenter
og opp til Skistua. Dette anbefales uavhengig av om det etableres skianlegg eller ikke.
Planforslaget legger ikke opp til dette, men i behandlingen bør det vurderes om det skal stilles
som vilkår for skianlegg og sykkelpark."

Är det vanlig praksis att man sätter sådana ultimatum?

Du får tillåtelse att bygga ditt garage efter att du har byggt nya E6 mellan trondheim oslo....

Vad kommun och stat betalar i form av anlegg och annat tror jag inte heller är spesiellt rättvist.

Det er vanlig at utbyggere av for eksempel boligområder pålegges å bygge diverse infrastruktur i samme område. Jeg mener å lagt merke til at det ikke alltid har vært direkte relevant infrastruktur i forhold til boligområdet.

Så ja, jeg vil vel si at det er vanlig praksis.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: Øyvind V] #2059480 09/02/2016 20:46
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V
Men jeg tror at Vinterparken ville gledet flere brukere enn det hoppanlegget i Granåsen gjør.

Du kan jo ta en tur i Granåsen i morgen (med mindre du var der i dag)... Jeg tipper at Granåsen gleder ganske mange flere brukere enn det Vinterparken noen gang vil gjøre. Ikke nødvendigvis med tanke på aktive utøvere, riktignok...

Ikke så ofte jeg føler trang til å slanke meg ned til en Bmi på 17, ta på meg en litt for stor hoppdress og dra opp og ta noen svev, nei. ;-)

Big wheels keep on turning
Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: RunM] #2059487 09/02/2016 21:00
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er en regelendring jeg hadde ønsket velkommen i hopp, påbudt lycradress. Begynner å bli lei av gnålet om måling hit og dit og disk i annethvert renn.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: RunM] #2059489 09/02/2016 21:02
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Fra Wikipedia:

"Verdenscuprennene i hopp og kombinert i desember 2005 og 2006 måtte flyttes til Lillehammer på grunn av snømangel. I november 2009 raste snøen ut i anlegget og gjorde at det årets verdenscuprenn også måtte flyttes til Lillehammer.[5] Anlegget måtte repareres sommeren 2010 fordi underlaget i bakkene hadde seget og fått setningsskader, og gjort unnarennet humpete.[6] Våren 2011 sprakk snønettet i storbakken og deler av plastmattene raste ut, slik at anlegget på nytt må repareres.[7][8] Storbakken hadde igjen verdenscuprenn i spesielt hopp i mars 2012 og 2013, og normalbakken hadde verdenscuprenn for kvinner i 2013."

Sikkert ikke fullstendig oversikt over renn i Granåsen. Men er vel stort sett en gang i året de samler rundt 20000 tilskuere. Kanskje jeg skal ta meg en tur opp som tilskuer i morgen?

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: Kjartandaddy] #2059495 09/02/2016 21:12
matsk Offline
Entusiast
Entusiast
Nesten så jeg vipper over til å bli pro Vinterpark når jeg ser Lykke uttale seg.

Kjenner meg veldig godt igjen i dette. Ser vel som de fleste andre her inne flere ulemper enn fordeler, men når enkelte uttaler seg frister det å bytte side. Var bl.a. en underskriftskampanje som ble delt i stor fart på Facebook for et års tid siden som var gjennomsyret av sykkel- og nedoverskihat som det var vanskelig å si seg enig med.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: RunM] #2059499 09/02/2016 21:25
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg klarer heller ikke helt å bestemme meg. GV vil gi bakker på 800 m lengde, og ca 170-180 høydemeter. Totalt ca 6300 meter total løypemeter. Mange mener at dette er latterlig lite, og ikke verdt å bygge ut for.

Marikollen skisenter ved Rælingen har ca 600 meter bakke på 150 høydemeter. Den lille fillebakken har gitt oss Norges største alpintalent.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: Kjartandaddy] #2059504 09/02/2016 21:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
För rätt många potentiella brukare så tror jag att längden på backarna är tillräklig. Barn, nybörjare, de som tränar slalom och storslalom, hopp och park folket, de som bara åker lite då och då. Jag är själv varit mycket i sälen och där har fallhöjden runt 200 m i många backar och det går att ha mycket moro där också.

Det beror väl dock på vad man jämför med och att det finns anlägg med mycket längre backar inte väldigt långt kan göra att intresset blir mindre.

Jag tror väl också att hur många som kommer till ett eventuellt anlägg beror på hur dyrt det är med heiskort. Potentialen att få folk att stå alpint tror jag finns där men om ett heiskort kostar 300 kr för en kväll så tror jag en hel del folk gör något annat.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: RunM] #2059985 11/02/2016 07:43
ventle Online
Besatt
Besatt
Siste nytt i saken er bak betalingsmur, men overskriften gir en pekepinn på hvor skapet står:

Vil ikke betale for gang- og sykkelvei
Quote:

- Ingen av dem som skal stå på ski i vinterparken kommer på sykkel eller går opp til anlegget. Dette kan ikke vi betale for.

mvh Helge
Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: ventle] #2059989 11/02/2016 07:51
perbl Offline
More than words
More than words
GSV er en sak, men det at de er like avvisende for parkeringen er kanskje ikke like naturlig. Det er nå ganske åpenbart at de vil være den direkte årsaken til et økt parkeringsbehov?

Per B.
Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: ventle] #2060005 11/02/2016 08:10
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: ventle
Siste nytt i saken er bak betalingsmur, men overskriften gir en pekepinn på hvor skapet står:

Vil ikke betale for gang- og sykkelvei
Quote:

- Ingen av dem som skal stå på ski i vinterparken kommer på sykkel eller går opp til anlegget. Dette kan ikke vi betale for.

Sikkert ikke så mange som kommer gående, men med de 50 000 besøkende de kalkulerer med kommer det til å bli mye mer folk i området enn det er i dag. Og da er det ikke urimelig å tenke på trafikksikkerhetstiltak i hvert fall i mellom parkeringsplassene. At man trenger G/S-vei helt ned kan sikkert diskuteres, men at de må sørge for ts-tiltak virker ikke helt urimelig.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: Øyvind V] #2060009 11/02/2016 08:13
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Blir kroken på døra for Vassfjellet dette, som må lage g/s-vei ned til riksveien ;-)

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: Øyvind V] #2060018 11/02/2016 08:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Inte helt oenig med dig men hur har "resten av marka" finansierats? Parkeringen från Henriksåsen byggdes väl ut för några år sedan har jag för mig. Vem betalade?

Det jag tänker på mer generellt är att det i marka och runt trondheim generellt tillrättaläggs för träning och frilufsliv och det verkar som att en del tilltak finansieras av kommunen utan något problem medans andra inte gör det.

Trafikken och parkeringen i området beror ju idag på de som går langrenn och de som går tur och om anlägget byggs så kommer ju trafikken både komma från langrennsfolket och alpint folket.

Jag förstår inte varför det nödvändigtsvis är den nya aktören som måste betala för allt som har med öktningen av bruk att göra.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: RunM] #2060035 11/02/2016 08:55
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Vil anta at det også kommer dags- og sesongkort for bruk av langrennstraseene i marka. Det koster vel tross alt kommunen en del å produsere snø og preparere løyper.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: fredriks] #2060039 11/02/2016 09:04
EgilS Offline
More than words
More than words
Inte helt oenig med dig men hur har "resten av marka" finansierats? Parkeringen från Henriksåsen byggdes väl ut för några år sedan har jag för mig. Vem betalade?

Det jag tänker på mer generellt är att det i marka och runt trondheim generellt tillrättaläggs för träning och frilufsliv och det verkar som att en del tilltak finansieras av kommunen utan något problem medans andra inte gör det.

Trafikken och parkeringen i området beror ju idag på de som går langrenn och de som går tur och om anlägget byggs så kommer ju trafikken både komma från langrennsfolket och alpint folket.

Jag förstår inte varför det nödvändigtsvis är den nya aktören som måste betala för allt som har med öktningen av bruk att göra.

Er det ikke naturlig at det gjøres forskjell på den generelle tilretteleggingen som kommunen gjør for å gi folk tilgang til marka, eller til offentlige anlegg som Granåsen, og den tilretteleggingen som er nødvendig her på grunn av en kommersiell aktør?
For selv om de sier de ikke skal tjene penger på dette så er det jo utvilsomt et kommersielt anlegg. Ikke ulikt et treningssenter i mine øyne.

Redigert av EgilS; 11/02/2016 09:06.
Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: EgilS] #2060049 11/02/2016 09:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Möjligt att man bör se det så men jag ser det väl snarare som ett tillbud till de som bor här. Det är ju inte många som tror att det ens är en bra investering att bygga alpin anlägg här,

Ett problem, eller vad man vill kalla det, är ju också att man på grund av friluftsloven inte får ha kommersiella langrenns anlägg i norge. Jag ser inte att man måste se langrenn i oppkörda löyper och alpint som två helt förskjeliga aktiviteter där den ena måste betalas av kommunen eller lokala klubbar och vara gratis för alla brukare medans den andra är rent kommersiell och kostar pengar att bruka och ska betala allt som hör till.

När det nu är som det är så tycker jag faktiskt att kommunen skulle betala en parkeringsplats om någon annan sköter självka anlägget.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: fredriks] #2060056 11/02/2016 09:24
EgilS Offline
More than words
More than words
Jag ser inte att man måste se langrenn i oppkörda löyper och alpint som två helt förskjeliga aktiviteter där den ena måste betalas av kommunen eller lokala klubbar och vara gratis för alla brukare medans den andra är rent kommersiell och kostar pengar att bruka och ska betala allt som hör till.

Jeg ser poenget ditt, men det handler vel mye om hvor kommunen ønsker å sette grensen for hva de vil tilby innbyggerne. I prinsippet kunne vi hatt kommunalt drevne treningssenter også, noe jeg ikke ser særlig forskjell på i forhold til et alpinanlegg.

Og så er det helt klart et enormt paradoks at man bruker hundretalls millioner på et mengde hoppbakker i Granåsen for noen svært få personer, men ikke ønsker å gjøre det samme med et alpinanlegg som potensielt kan brukes av flere tusen.

Eller ikke en gang virker interesserte i å gi tilgang til å tilrettelegge for stier i tilknytning til Granåsen for terrengsykling, på tross av mye arbeide fra klubb/krets for å få det med i områdeplanen. Noe som ikke hadde behøvd å koste kommunen fem flate øre ...

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: EgilS] #2060067 11/02/2016 09:46
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Og så er det helt klart et enormt paradoks at man bruker hundretalls millioner på et mengde hoppbakker i Granåsen for noen svært få personer, men ikke ønsker å gjøre det samme med et alpinanlegg som potensielt kan brukes av flere tusen.

Du er jo selv inne på det: Kommunen må sette grenser for hva de skal bygge ut selv og hva de kan la private/andre aktører ta seg av. En hoppbakke vil aldri bli bygd av private, så da må kommunen ta det ansvaret. For i Norge der hopp er en av nasjonalidrettene må vi ha hoppbakke. Hoppbakkene er dessuten avgjørende for å få VM på ski hit, og var det sist også. Og hva har ikke byen og regionen tjent på slike arrangement? Og med 20 000 på tribunen de siste to dagene synes jeg det er litt feil å si at dette er anlegg som er bygget for noen svært få personer.

Alle som vil kan dessuten begynne med hopp og bruke bakkene i Granåsen.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: RunM] #2060076 11/02/2016 10:04
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
En fin utilsiktet bivirkning av hoppanlegget i Granåsen er at det benyttes av trappeløpere. Ja, jeg forstår at man ikke hadde behøvd hoppbakke og heisanlegg for å få til ei dugandes trapp. Men like fullt er det massevis av folk som løper trapper og hopper tribuneavsatser hver eneste kveld hele våren, sommeren og høsten. Jeg tror mosjonister legger ned like mange aktivitetstimer i hoppanlegget i Granåsen som hopperne. Og det beste av alt: Det er på ingen måte bare "elitemosjonistene" som trimmer her, det er alt fra gamle damer til bleikfeite birken-syklister (som meg), til håndball-/fotballag og trendy crossfit-damer med 2XU og caps.

Sånn sett er anlegget positivt for folkehelsa også.

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: EHAa] #2060081 11/02/2016 10:19
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa
bleikfeite (som meg)

Bikka 60 kilo nå? ICON_SMILE

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: RunM] #2060115 11/02/2016 11:07
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Ja,kanskje GVP kan lage ei trapp ved siden av g/s-veien....

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: Øyvind V] #2060116 11/02/2016 11:12
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

Du er jo selv inne på det: Kommunen må sette grenser for hva de skal bygge ut selv og hva de kan la private/andre aktører ta seg av. En hoppbakke vil aldri bli bygd av private, så da må kommunen ta det ansvaret. For i Norge der hopp er en av nasjonalidrettene må vi ha hoppbakke. Hoppbakkene er dessuten avgjørende for å få VM på ski hit, og var det sist også. Og hva har ikke byen og regionen tjent på slike arrangement? Og med 20 000 på tribunen de siste to dagene synes jeg det er litt feil å si at dette er anlegg som er bygget for noen svært få personer.

Alle som vil kan dessuten begynne med hopp og bruke bakkene i Granåsen.

Det at det offentlig må ta seg av anlegg fordi det ikke er kommersielt lønnsomt kan jo brukes på svært mye, og kanskje de fleste idretter, men likevel så gjør ikke kommunen det. Så da er det helt sikkert andre argumenter inne i bildet, og jeg føler med relativt trygg når jeg sier at det er langt fra like rasjonelt alt som foregår rundt dette i kommunal regi.

Etter å ha vært med et par runder i forbindelse med områdeplanen for Granåsen så virker det på meg som at det i hvert fall ikke er slik at kommunen er konsekvent på den tankegangen, heller tvert i mot. Mange idretter blir fullstendig forbigått, mens man fortsetter å legge penger i det som allerede har bra utbygd infrastruktur.

Joda, fint med 20.000 på tribunen to dager i året, men om bare noe av de pengene hadde vært lagt i andre ting kunne man nok totalt sett ha gledet enda flere gjennom hele året. Og for et VM behøver man 2 bakker, men Granåsen har jo langt flere som vedlikeholdes.

Når det er sagt:
Jeg unner hopperne og publikum hoppanlegget i Granåsen, men dessverre har de som jobber med idrett og friluftsliv i kommunen skylapper når det gjelder svært mye av det andre som foregår. Og alpinanlegget er enda et eksempel på det på mange måter.

Jeg heller forresten litt mot at anlegget ikke skal bygges ...

Re: Nytt alpinanlegg i trondheim [Re: Øyvind V] #2060350 11/02/2016 21:13
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EHAa
bleikfeite (som meg)

Bikka 60 kilo nå? ICON_SMILE

Var faretruende nær 80 kg i januar. 74,5 nå. Så nå er sommervekta innenfor skuddhold ICON_SMILE

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support