Er med i en gruppe på face som heter zwift underground racing, der kjører vi noen testritt nå hvor vi endrer datoen på pcen før vi åpner zwift, da havner vi på motsatt bane av den som egentlig står for tur, så vi får f.eks watopia for oss selv, mens alle de andre er på richmond Funker egentlig utrolig bra.
Jeg har bare kjørt to group rides og jeg opplever i alle fall ganske stort lag fra det som skjer på skjermen til det jeg trår. På skjermen kan jeg ligge helt på halen av feltet så jeg gir litt gass, da nesten suser jeg gjennom hele feltet og ender et godt stykke foran. Når jeg så igjen roer ned og venter på lederen og starter å trø opp til avtalt w/kg, så faller jeg rett gjennom igjen og har til og med mistet feltet. Ene gangen lå jeg i front, tråkket rolig i 2-3 sek, og endte opp seks sekunder bak feltet. Blir ganske bra magadrag å kjøre inn igjen det, da er det ikke terskel lenger hehe. Jeg sliter altså med å fin-tune effekt for ikke å hverken miste drag eller ligge i front.
Har forøvrig stilt slideren min til 100% fra dag 1 og kjører på stålracer med classic hjul. Jeg trener tross alt for min egen del, og det viktigste er jo å se bra ut
Det samme gjelder for meg, men jeg tror det avhenger av at rullen også bruker cadence til å vite hvor hardt jeg tråkker. Når jeg reiser meg og trår til kan det ta flere sekunder før det faktisk skjer noe.
Jeg syklet ritt i går med difficulty satt til ca. 5% og da ble det betydelig lettere å holde farten til de andre i gruppen inn i bakker og over bakketopper.
hmm, mulig dustespørsmål, men - om jeg vil ha best mulig treningseffekt av mine økter på Zwift - bør jeg ikke kjøre difficulty på 100% som jeg gjør nå? Eller blir det akkurat like tungt med annen difficulty-setting, men på en annen måte? Digger det sånn det er nå, må gire like mye som jeg ville gjort på landeveien.
Det som plager meg er dog at etter en drøy time begynner bakdekket å glippe - når jeg må trå til. Tror det er fordi jeg må tråkke med et vindu åpent, og at det rett og slett blir så kaldt i rommet når temperaturen er så ekstrem. Får skaffe en vifte.
Watt er watt, du må tråkke like man watt for å sykle runden på 13minutter om du har difficulty på 100% eller 0%. Det er ikke noe lettere, men blir mer en TT økt om man ikke gjør jobben selv med å endre kadens og watt i bakkene. Når jeg sykler ritt (har fluid rulle med progressiv motstand) så går kadens og watt mer naturlig i forhold til løypa, man må gi på opp bakker, opp av sadelen og kan roe nedover osv osv. Men når du sykler vanlige turer kan det være fint å ha rulla på 50-100%. Personlig synes jeg det er bedre å kunne kontrollere intervallene presist, uten at opp eller nedoverbakker ødelegger for meg.
Tror det er litt forsinkelse uansett hva man bruker. Men flere sekunder er det ikke. Men det kan være han tenker på at det går flere sekunder til avataren reiser seg å gamper på, men det gjør han bare når w/kg blir røde, eller du er i bakker.
Men er enig i at det kan være vanskelig å regulere farta om feltet siger i fra, man må gampe noe jævlig for å øke farta nok til å utligne farta og ta igjen de foran.
Ser ut til at du må betale for ett års premium abonnemnet før du kan bruke tredjepart program med full funksjonalitet (FE-C) !
Se linkene i tidligere svar i tråden.
Nei. Det er om man kjøper rullen på avbetaling. Jeg bruker Bkool uten trøbbel. Har kun måttet etterfylle luft i bakhjulet.
Det som er greia er at Bkool ikke virker i ERG mode da det er en bug i firmware som gjør at den justerer watten alt for høyt. Dette jobbes det med og vil vel bli fikset innbiller jeg meg.
Økta blir ikke veldig mye dårligere om man må pushe og holde watten selv heller
Redigert av sveinaa; 26/01/201610:08.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Men det er vel SIM-mode han sliter med å få til å fungere, ikke ERG. Nå er vel rulla strengt tatt i free mode, så det blir som å sykle med en dum rulle. Eller har jeg misforstått?
Jeg kjøpte meg en Bkool Pro. Har syklet noen ganger, men jeg for ikke til "resistance" på rulla.
Dvs. jeg fikk det til en gang, men har siden ikke fått det til. Belastningen er samme uansett.
Jeg fant en tråd tidligere hvor et tips var å gjøre "Unpair" og deretter "Pair". Det funket den ene gangen.
Har du valgt workout eller "just ride"? Hvis du velger Workout, må du skur av ERG i workoutskjemen i Zwift, ellers blir det bare surr. Foreløpig.
Ut over det vært grei skuring med Bkool Pro'en, bortsett fra at wattverdiene er lavere enn jeg skulle ønske meg. Men det er jo liksom ikke rulla sin feil.
Jeg pleier å sette i strømmen til rulla etter at zwift er åpnet. Så trykker jeg unpair og så pair og velger rulla på ny. Da funker det hver gang for meg.
Redigert av sveinaa; 26/01/201611:22.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Først og fremst fungerte slik sveinaa skrev. Men i tillegg fant jeg ut at det er noe galt med workout uavhengig av ERG. Når jeg velger workout for jeg kun følgende meldinger i loggen :
ANT : FET changing grade to 1.00
Mens velger jeg just ride endrer den "grade" avhengig av prosentvis stigning.
Det eneste aberet med rulla, er at watten er veldig snill, selv om den er konsistent. Jeg må bruke den i kombo med DC Rainmaker sin wattkurve, målt med quarq. Da er den veldig bra. Bushido fikk jeg aldri konsistent, men den var et mandagsprodukt. Først gikk bremsa til f****, når det var fiksa (etter 1 mnd) gikk det ikke an å kalibrere den mer.
Nå har jeg noen få Zwift-økter under vesten og jeg må si dette er lidderlig moro! Endte opp med Muin og er strålende fornøyd! Jeg ser du nevner at watt'en på Muin er snill. Får du lagt inn mer realistisk wattkurve i Zwift eller skjeler du til annen programvare? Hvor stor forskjell opplever du?
Jeg har brukt Trainerroad, da har jeg koblet svinghjulet på rulla opp som fartsmåler (står i manualen hvordan du får riktig fart på den), og brukt DC rainmaker sin quarq wattkurve til rulla. Da var det ca 40w forskjell, men forskjellen ble mindre jo høyere watten var. Har to ant+ dongler, så har kjørt trainerrelay fra trainerroad til zwift. Monterer en P2M wattkrank i morra, skal da kjøre test med måling på rulla og wattkranken for å sammenligne. Kan gi tilbakemelding på hva resultatet blir.
Jau, jeg klarte 360w i 20min med rullewatten for 2mnd siden. Har økt litt siden da, men har 321w FTP med quarq kurven. Skal jeg tippe så ligger jeg nok noen watt under det igjen med reell watt. Testa til 305w FTP med stages i jula, så helt på bærtur er den vel ikke den quarq kurven.
Klar for dommen? Når rulla var varmet opp skilte det ca 10w på 200w fordel rulla. På 300w var det 30-40w forskjell, fordel rulla. Jo høyere watt, jo større forskjell. På en "spurt" på 750w skilte det ca 100w.
Totalt på hele økta: Avg watt rulla: 255w Avg watt p2m: 226w
Klar for dommen? Når rulla var varmet opp skilte det ca 10w på 200w fordel rulla. På 300w var det 30-40w forskjell, fordel rulla. Jo høyere watt, jo større forskjell. På en "spurt" på 750w skilte det ca 100w.
Totalt på hele økta: Avg watt rulla: 255w Avg watt p2m: 226w
Intervaller: Rulla 200w P2M 190w
Rulla 305w P2M 270w
Rulla 400w P2M 340w
Rulla 850w P2M 750w
Jeg er offisielt dopet i Zwift... Ikke det at det egentlig spiller noen rolle, men møtet med asfalten utpå våren kan bli hardt. Men rulla rapporter konsistente verdier?
Når væsken først hadde blitt varm var den ganske så konsistent gjennom hele økta, men som sagt var de første 10min veldig lette. Jeg har kjent det før, at det blir tyngre og tyngre de første 10, så det var litt morsomt å få det bekreftet.
Glemte å nevne at disse målingene er gjort med quarq wattkurven til rulla. Ren rullewatt er nok enda litt høyere, spesielt mellom 200-280w. Kan logge ren rullewatt neste gang jeg kjører intervall inne, sannsynligvis torsdag. Så kan jeg legge wattkurvene over hverandre om jeg finner et duganes program til det.
Så lenge den er konsekvent kan jo rullewatt fint brukes til å kjøre økter og måle fremgang. Kom akkurat i gang med zwift nå og må si at aldri har en time på rulla gått så raskt. Gøy!