Stavlengden til Eliassen og Sundby.
|
Re: Stavlengden til Eliassen og Sundby.
[Re: Petterbe]
25/02/2016 12:22
|
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Det er mulig det, men så er det jo en avveiing hvor mye diagonalgang man planlegger å gå. Da er det ikke så stor fordel med lange staver. Er man så god å stake at man omtrent staker alle treningsturer og konkurranser i kuppert terreng er det kanskje naturlig å eksperimentere med "skøytelengde" på stavene. Jeg synes det bør være grunnlaget for å i det hele tatt vurdere å gå på relativt lange klassiskstaver. Når det er sagt så kan kanskje en moderat økning på lengden på klassiskstavene også gagne mosjonister i god stakeform. Ja, Sundby er ikke helt ute av det
Redigert av KristianJ; 25/02/2016 12:23.
|
|
|
25/02/2016 15:10
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg går turrenn (og ikke akkurat starter først...) så hender det at det blir så mye djupe gruper rett ved siden av sporet, at jeg må over i skikkelig bred staking for å treffe jevnt underlag. Så av og til trenger man å kunnne stake bredt - eller bare få seg en bedre seeding 
Redigert av Radival; 25/02/2016 15:10.
|
|
|
25/02/2016 20:02
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Det som jeg sitter og vurderer er og kjøpe staver som er 155 cm, som blir en mellomting mellom klassiskstavene (152.5) og skøytestavene (160 cm). Jeg tenkte eventuelt å teste de til diagonalgangen også med spissere albuer (nesten så stavene ligger inntil forarmene).
|
|
|
[Re: bigp85]
25/02/2016 20:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag förstår inte varför. Hittills tror jag så gått som alla både i traditionel langren och långlopp har gått med det som anses som normal längd på stavarna. Det gäller också åkare som bröderna Aukland, Oskar Svärd, Jerry Ahrlin, Daniel Tynell och andra som har varit tidiga med att staka hela långlopp som Vasaloppet och Marcialonga.
Varför testa längre stavar när normal längd på stavarna fungerar bra för stakning och jag tror att de allra flesta är överens om att längre stavar inte är bra för diagonal gång?
|
|
|
25/02/2016 23:16
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
OK, de har gjort det ja. Da holder jeg med til vanlige lengde. Takk for oppklaringen! Fant forøvrig en interessant video om staking: https://youtu.be/nywPXv0e_rwHer blir det også nevnt at man begynner stavtaket med albuene litt utover og i sluttposisjon er de mer innover. Det jeg lærte på skikurs med Stian hoelgaard var å ikke tenke så mye på albuene, bare gjør det som føltes naturlig for deg. Synspunkter?
|
|
|
26/02/2016 11:29
|
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Uten å være noe ekspert eller stakeguru, kun basert på egne erfaringer er min mening at akkurat dette med hvor albuene befinner seg i forhold til kroppen mindre viktig. Så lenge teknikken utføres korrekt ellers, så kommer på en måte albuene av seg selv. Jeg fikk mange aha-opplevelser av å stake motbakker. For å holde ut lengre motbakker og fortsatt klare å stake i god fart på flata etterpå er man pent nødt til å ha en OK teknikk. I begynnelsen var jeg helt av i magen et par dager etterpå og da skjønte jeg virkelig hvor mye av krafta som kommer derfra.
|
|
|
[Re: bigp85]
26/02/2016 19:51
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Øystein Pølsa Pettersen skrev på chatten under et ski classics forrige helg at han har gått opp ca 10cm fra i fjor. Er 180 høy. Brukte 150 i fjor. Nå: 157,5 - 162,5. Jo mer bakker jo høyere staver. Alsgaard messet og om å henge under stavene i bakker. Altså ikke "komme over".
|
|
|
26/02/2016 20:25
|
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Ja, om man er en av de som staker hele Birken, Vasaloppet og andre renn, så er det vel liten tvil om at man med fordel kan gå opp på stavlengden. Jeg tror ikke dette gjelder mosjonisten Åge fra balsfjord som sliter med å ta merket i klassen M60 i Birken. Kanskje, men jeg tror ikke det.
|
|
|
[Re: KristianJ]
26/02/2016 20:41
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nei, jeg er slett ikke sikker på det jeg heller. Men jeg synes dette er interessant. Det er jo kanskje den største utstyrsrevolusjonen innen langrenn siden skøytingen kom. At proffene øker med 10-12 cm fra et år til det neste er en revolusjon. Hvordan gås klassisk langrenn om 10år? 12-åringer i dag vil skøyte. De driter i klassisk. Kan staking redde klassisk? Jag vet inte.
Redigert av Petterbe; 26/02/2016 20:45.
|
|
|
26/02/2016 20:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag skulle säga att den stora revolutionen är att dagens långloppsåkare stakar och vinner rätt kuperade löyper. Det är stor skillnad jämfört med för bara några år sedan när alla lopp förutom de allra plattaste blev vunnet med feste.
Att proffene ökar stavlängd tror jag betyder mycket mindre och det är ju inte heller säkert att de gör något som kommer visa sig vara bättre.
|
|
|
26/02/2016 21:08
|
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Jeg et ikke om det var nevnt i denne tråden, men krogh slo vel Petter Eliassen med rundt 3 min på et lokalrenn på 3 milher i alta i romjula. Petter staket for treningen sin del og krogh hadde feste. Løypa var djævelsk kupert. Jeg tror staking kommer som aldri før, men er løypa hard nok vinner ikke stakeren i dag, men kanskje om noen år? Jeg synes det er superinteressant og gir en ny dimensjon til langrenn! Når staker det fleste mosjonister lokale og internasjonale langløp?
Redigert av KristianJ; 26/02/2016 21:08.
|
|
|
[Re: KristianJ]
26/02/2016 21:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når staker det fleste mosjonister lokale og internasjonale langløp? Aldrig men det kommer bli fler och fler som stakar de lättaste rennen. Det är ju också väldigt stor skillnad mellan olika renn med tanke på hur kuperade de är. Alla lokala turren här i området tror jag är vanskligare att staka än alla renn i skiklassiskt (men de rennen har går i olika løyper på grund av snøbrist och det är några nya renn så svårt att säga). En sak som kan vara bra att tänka på är att det för folk som inte gått mycket på ski och inte redan har bra diagonal teknik så kan det nog vara bättre att satsa allt på stakning om man ska gå de lättare rennen för att det tar tid att lära sig att gå effektivt i diagonal.
|
|
|
26/02/2016 22:08
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Noen som har staket skarverennet?
|
|
|
29/02/2016 12:12
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Ganske mange som har gått Skarverennet på blanke ski ihvertfall...sidan det går i friteknikk.
|
|
|
[Re: olechr]
29/02/2016 21:20
|
Victory
Entusiast
|
Entusiast
Når Gjerdalen vant marcialonga i fjor så brukte han skøytestavene sine, ca 20 cm lavere enn høyden sin. Og når Gjerdalen vant Marcialonga i 2016 brukte han og skøytestaver - dvs. 20 cm lavere enn høyden sin. Petter E. gikk og med skøytestaver.
|
|
|
[Re: Victory]
19/03/2016 21:18
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Birken i dag: P Eliassen gikk med 172,5 cm staver. Altså 10cm lavere enn seg selv. Sa i intervjuet etterpå at han hadde et par på 180 som han også skulle teste ut. Kult at han tør.
|
|
|
20/03/2016 10:48
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Foregangsmannen er jo Pekka i kl. 65-69. 3.10 på årets Birken og overlegen klasseseier. Stavene er vel minst like lange som han. 
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
20/03/2016 22:12
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Pekka er rå. Titanplate i ryggen gjør at diagonal og staking med dyp bukking er uaktuelt. Han er opphavsmannen til "the crap style". Ser ut som han setter seg på ramma for hvert tak. 3.10 er rått!
|
|
|
[Re: boltzmann]
21/03/2016 14:27
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Ganske mange som har gått Skarverennet på blanke ski ihvertfall...sidan det går i friteknikk. Tenkte på de som går klassisk (trimklassen)
|
|
|
08/10/2016 21:53
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Jeg konverterte til staking i fjor, og kommer ikke til å gå tilbake. Var godt å slippe griseriet med smørning og rensmidler, skigleden kom tilbake
Kommer ikke til å kappe staver for å oppfylle FIS krav!
|
|
|
[Re: kitbay]
09/10/2016 07:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Varför inte satsa på skate istället för stakning om man vill slippa festesmörning?
Jag tycker att regeln är rätt konstig. En liten skillnad gör det nog att kräva kortare stavar men de som vill staka kan fortfarande göra det med kortare stavar. Det var ju först förra sesongen som jag tror att eliten började använda längre stavar. Så regler om stavlängd tror jag inte kommer ha någon stor effekt om målet är att få bort stakningen.
Regeln kommer ju också för sent eftersom det ju tar lite tid att vänja sig med en stavlängd och det är ju en del som måsta byta stavar två månader innan sesongs start.
|
|
|
[Re: fredriks]
09/10/2016 11:17
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Varför inte satsa på skate istället för stakning om man vill slippa festesmörning?
Jag tycker att regeln är rätt konstig. En liten skillnad gör det nog att kräva kortare stavar men de som vill staka kan fortfarande göra det med kortare stavar. Det var ju först förra sesongen som jag tror att eliten började använda längre stavar. Så regler om stavlängd tror jag inte kommer ha någon stor effekt om målet är att få bort stakningen.
Regeln kommer ju också för sent eftersom det ju tar lite tid att vänja sig med en stavlängd och det är ju en del som måsta byta stavar två månader innan sesongs start. Går også skate, men svært få turrenn i skate som passer meg. For de aller fleste er det stor forskjell på 83% og 90% stavlengde i staking, spesielt oppover går det raskere med lengere staver. Blir som å sette ned setehøyden 7-10cm lavere enn din optimale setting. Synd de skal begrense utviklingen slik.
Redigert av kitbay; 09/10/2016 11:18.
|
|
|
09/10/2016 11:31
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Det er fullstendig latterlig og et desperat forsøk på å stoppe en naturlig utvikling. For min del som er 190 og stort sett staker rammes jeg av dette. Mine stakestaver er 170 og om jeg går med fraspark bruker jeg 165 cm. Begge disse parene er altså for lange. I praksis betyr det ingen skirenn på meg lenger, da disse stavlengdene er det som fungerer best for meg.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
09/10/2016 12:45
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Disse stavlengdene er det som fungerer best for meg. Det er jo det som er hensikten, må bruke staver som ikke fungerer optimalt fordi man vil ha mer diagonalgang der føttene utnyttes mer. Man kunne kanskje utvida til 3 øvelser: fri teknikk, klassisk med fri lengde på staver & klassisk med lengdebegrensning på staver.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
09/10/2016 13:08
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Regeln kommer ju också för sent eftersom det ju tar lite tid att vänja sig med en stavlängd och det är ju en del som måsta byta stavar två månader innan sesongs start. Går også skate, men svært få turrenn i skate som passer meg. For de aller fleste er det stor forskjell på 83% og 90% stavlengde i staking, spesielt oppover går det raskere med lengere staver. Blir som å sette ned setehøyden 7-10cm lavere enn din optimale setting. Synd de skal begrense utviklingen slik. Er det noe verre enn minimusvekt på sykkelen i landevei? Eller krav til geometri på en sykkel? Klassisk teknikk har en svært viktig historisk verdi i langrenn, og det hadde vært svært synd om denne teknikken ble tapt for alltid. Selv eier jeg ikke klassisk teknikk, og skøyter mest, men synes det er en fryd å se skiløpere som behersker denne teknikken godt.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
09/10/2016 14:45
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Regeln kommer ju också för sent eftersom det ju tar lite tid att vänja sig med en stavlängd och det är ju en del som måsta byta stavar två månader innan sesongs start. Går også skate, men svært få turrenn i skate som passer meg. For de aller fleste er det stor forskjell på 83% og 90% stavlengde i staking, spesielt oppover går det raskere med lengere staver. Blir som å sette ned setehøyden 7-10cm lavere enn din optimale setting. Synd de skal begrense utviklingen slik. Er det noe verre enn minimusvekt på sykkelen i landevei? Eller krav til geometri på en sykkel? Klassisk teknikk har en svært viktig historisk verdi i langrenn, og det hadde vært svært synd om denne teknikken ble tapt for alltid. Selv eier jeg ikke klassisk teknikk, og skøyter mest, men synes det er en fryd å se skiløpere som behersker denne teknikken godt. Kanskje litt sammenlignbart om du skulle satt en maksimum setehøyde basert på rytteren. Er allerede FIS krav på geometri og vekt på ski.
|
|
|
09/10/2016 15:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For de aller fleste er det stor forskjell på 83% og 90% stavlengde i staking, spesielt oppover går det raskere med lengere staver. Blir som å sette ned setehøyden 7-10cm lavere enn din optimale setting. Synd de skal begrense utviklingen slik.
Som jag säkert har skrivit tidigare så verkar det för mig som att de är många fler motionister än elitåkare som antar eller tror att längre stavar är en stor fördel vid stakning. Eliten verkar ha klarat sig bra rätt länge med mer normala stavar vid stakning och jag tror inte att skillnaden är så väldigt stor. Jag tycker också att det är synd att de sätter en sådan gräns men tror inte den kommer göra någon märkbar skillnad för eliten. Regeln mäter ju stavan och procenten av längden på ett annat sätt än man normalt gjort (med sko och upp till remmensfeste i staven) så det är väl inte helt tydligt hur långa stavar man får ha.
|
|
|
[Re: Loki]
09/10/2016 17:33
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Disse stavlengdene er det som fungerer best for meg. Det er jo det som er hensikten, må bruke staver som ikke fungerer optimalt fordi man vil ha mer diagonalgang der føttene utnyttes mer. Man kunne kanskje utvida til 3 øvelser: fri teknikk, klassisk med fri lengde på staver & klassisk med lengdebegrensning på staver. Ganske underlig tankegang. Verden går fremover. Det eneste de oppnår er vel å irritere folk. Staking kommer mer og mer uansett.
iq
|
|
|
09/10/2016 19:05
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Regeln kommer ju också för sent eftersom det ju tar lite tid att vänja sig med en stavlängd och det är ju en del som måsta byta stavar två månader innan sesongs start. Går også skate, men svært få turrenn i skate som passer meg. For de aller fleste er det stor forskjell på 83% og 90% stavlengde i staking, spesielt oppover går det raskere med lengere staver. Blir som å sette ned setehøyden 7-10cm lavere enn din optimale setting. Synd de skal begrense utviklingen slik. Er det noe verre enn minimusvekt på sykkelen i landevei? Eller krav til geometri på en sykkel? Klassisk teknikk har en svært viktig historisk verdi i langrenn, og det hadde vært svært synd om denne teknikken ble tapt for alltid. Selv eier jeg ikke klassisk teknikk, og skøyter mest, men synes det er en fryd å se skiløpere som behersker denne teknikken godt. Kanskje litt sammenlignbart om du skulle satt en maksimum setehøyde basert på rytteren. Er allerede FIS krav på geometri og vekt på ski. Det er jo bare tull. Setehøyde har ingenting med en idretts historie og egenart å gjøre. Jeg er enig i at staking er en utviking av langrenn man antakeligvis ikke kan stoppe, men da kan man heller lage en egen stilart.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
|
|