Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Smørefrie ski?

Re: Smørefrie ski? [Re: TonyN] #2056463 29/01/2016 19:46
bogey Offline
Entusiast
Entusiast
Takker for gode svar. Kanskje like greit å prøve skiene. Er usikker på spennet i skien. Kjøpte på XXL og oppgav 76 kg (75-79 kg var valgene). Har fått 198 cm hard. Har forsøkt "arktrikset" og det virker å være riktig spenn til meg.

Beholder skiene og gir de et forsøk. Kommer nok ikke til å få det jeg vil ha likevel.

Redigert av bogey; 29/01/2016 22:08.

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro
Re: Smørefrie ski? [Re: TonyN] #2056704 30/01/2016 21:10
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Da har jeg gått mine første 5 km test på pels-ski. Endte opp med Salomon Equipe RC Skin, målt opp passende til min vekt på Axel Bruun.

Førsteinntrykket på dagens føre med -2 grader og noe is og delvis løst er godkjent. Synes skiene henger mer enn jeg ønsker, savner godgliden i stakepartiene og svake motbakker. Men satte ny årsbeste på 5 km i bymarka med 2 minutter, så helt håpløse kan de da ikke være. Har lest at fellene slites etterhvert slik at glid fobedres, håper dette stemmer. Gleder meg oså til å prøve skia på + føre. Ser for meg at disse kommer til å erstatte klister, slik at godskia benyttes kun med blå ekstra eller lilla.

Denne artikkelen gir svar på mange spørsmål, skrevet av en herremann som er aktiv her på forumet:
http://www.milslukernblogg.no/2015/02/test-salomon-skin/

Axel B. hadde ikke flere feller inne nå, men vil senere vurdere å bytte til sort fell som beskrevet i artikkelen.Men vil teste skia på varierte forhold først for å se an glid/feste.

Lurer fremdeles på om jeg hadde blir mer eller mindre fornøyd hvis jeg i stedet hadde funnet meg Atomic Skintec Redster med utbyttbare feller passende til min vekt/høyde. Er jo Idiotiisk å kjøpe 2 par nesten like ski eller ihvertfall til samme bruksområde, så får avvente denne funderingen til neste vinter.

Re: Smørefrie ski? [Re: TonyN] #2056766 31/01/2016 11:11
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Økt nr 2 på pels gjennomført, 25 km på nysnø og -1. Smurte inn skia med guffe til fella, gliden ble bedre da.

Kameraten gikk med Fischer Zero+. Første halvdel av turen hadde han kun litt bedre glid enn meg, men ikke bedre enn at jeg også gled inn han bakfra. På slutten ble forskjellen større, og jeg klarte ikke å henge på nedover og på staking. Kunne uansett gått med lila voks i dag. Festet var hele veien upåklagelig.

Re: Smørefrie ski? [Re: olechr] #2056983 01/02/2016 10:25
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: olechr
Ut ifra de skiene jeg har så ranker jeg de slik:
Fischer og Rossignol et godt knepp foran Salomon og Madshus sist. De 2 første både glir bedre og har tryggere feste enn madshusen. Salomon skiene mine har tryggt feste, men glir dårligere og er litt kjipere når det er kald snø.

Nå som du har litt av alle slag; hva er erfaringen din med holdbarheten på Madshusen?

Kjøpte i november, fikk testet rett før jul og hadde spikerfeste og dårlig gli, etter 5-6 mil ble glien bedre og festet dårligere (og fellen ser slitt/grå/tynn ut), noe som bare er blitt mer markant nå som jeg nermer meg 20 mil.

Var innom der jeg kjøpte og spurte om de kanskje var plukket litt for myke (etter 6-7 mil), men det var det ikke snakk om (sa en annen en han som solgte de etter å ha trykket litt på de med hendene) og rykket bindingen to hakk fram på NIS-platen, uten at jeg synes det har gitt noe merkbart dessverre.

Har dessverre ikke hatt tid til å dra innom igjen siden sist, men har skrevet epost, som fortsatt ikke er blitt besvart på snart 2 uker.

Re: Smørefrie ski? [Re: TonyN] #2058345 05/02/2016 14:50
bogey Offline
Entusiast
Entusiast
Fikk testet mine Atomic Redster Skintec i dag med den fellen med mest mohair. Skiene funket som en kule. Føret var vått og det småregnet. Fikk skikkelig feste når jeg gikk på, og testet samtidig at festet er bra selv i "labbetempo". Glad jeg beholdt de.

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro
Re: Smørefrie ski? [Re: TonyN] #2058369 05/02/2016 16:51
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Interessant Magnus, jeg har også Madshus sine ski. Synes kanskje at festet har tapt seg. Har flyttet bindingen fram tre hakk, men har på langt nær spikerfeste... har nå 20 til 25 mil på de. Fellene skal vare 100 mil hvis jeg husker riktig...Andre som har noen mil på madshusene? Bør fellene renses eller børstes opp med jevne mellomrom?

Re: Smørefrie ski? [Re: Marøder] #2058430 05/02/2016 21:55
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Marøder
Interessant Magnus, jeg har også Madshus sine ski. Synes kanskje at festet har tapt seg. Har flyttet bindingen fram tre hakk, men har på langt nær spikerfeste... har nå 20 til 25 mil på de. Fellene skal vare 100 mil hvis jeg husker riktig...Andre som har noen mil på madshusene? Bør fellene renses eller børstes opp med jevne mellomrom?

Har ikke fått noe konkret tal på holdbarheten, men der jeg kjøpte dem anga 1-1½ sesong med 2-4 turer i uka.
Har vert innom der noen ganger etter vert, siste gang i dag, hvor de ga opp og byttet skiene.
Så får vi se, om det blir bedre, første testtur var i hvert fall helt fin.
De hadde ingen bud på hva som kan gjøres for å unngå at det skjer igjen dessverre.

Re: Smørefrie ski? [Re: Marøder] #2058512 06/02/2016 12:29
olechr Offline
More than words
More than words

De jeg har nå har aldri vært helt topp.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Smørefrie ski? [Re: Marøder] #2058798 08/02/2016 07:54
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Bør fellene renses eller børstes opp med jevne mellomrom?

Hadde nyrensede feller og gikk en mil på våt nysnø fra Skansebakken på lørdag. Da jeg kom hjem hadde jeg klissete smøring undre hele skien, inkludert godt sammenklistret fell pga det alle andre legger igjen i sporet.

Hyppig rensing er nok påkrevet, og på vårsnø med akkumulert klisterhælvete er det mye verre...

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support