Magurabrems - lufte systemet - Grrrrrrt
|
Magurabrems - lufte systemet - Grrrrrrt
16/11/2015 22:03
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Gikk over styret og knakk bremsehendelen (Magura Race / oem produkt for Cannondale). Klønete i få tak i ny og klarte å ryke toppen på lufteskruen på den nye hendelen. Fint at det satt en på undersiden også. Men å få ut all lufta og få bremsen til å "ta" klarte vi ikke selv med minst to timer i bua til en sykkelkompis, 2 runder på youtube, 5 runder med påfylling/lufte-settet fra Magura. Leverte sykkelen litt slukøret til sport'n på Nesodden i kveld, håper de fixer det og handlet et par piggdekk m 400 stk pigger samtidig. De monteres også... Snakk om å være lei... Eller lat.
Skal det virkelig være så vanskelig å bytte en hendel ??????????
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Magurabrems - lufte systemet - Grrrrrrt
[Re: EmilZipp]
17/11/2015 06:58
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Det tar fem minutter å bytte hendel med riktig verktøy, luftinga kan jeg forklare når jeg kommer til en pc  -- https://www.youtube.com/watch?v=Fbb8G3TCNug+ "Try the following: install pads in good condition or new and squeeze the lever blade several times and release it. Now turn the brake lever up slightly, about 20 degrees and undo the upper EBT screw. Half-fill a syringe with Royal Blood oil and place it into the EBT bleed opening. Pump out repeatedly with the syringe until you get resistance. Then press oil into the brake lever, repeat one or two times and again squeeze the lever blade. Thus you only bleed the brake lever, this is crucial because the standard bleeding procedure do not insure that air will not stay in the complicated membrane circuit of the brake lever. If air remains there the pressure point is not stable. This new procedure is a good remedy as long air stays at the top in the brake lever – it has no effect if air stays in the brake calliper!' dvs at man drar olje fra begge ender, funker hver gang på mine mt8 og 2
|
|
|
17/11/2015 07:46
|
-Finn-
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om d er likt som på mt7 så skal du lufte slik i korte trekk: (henta fra mitt innlegg i en anna tråd for ikke lenge sida) Magura annbefaler at en lufter bremsene ved at caliperet (vertikal) er over hendelen, det samma skal den vere før du tar av sprøyta etter lufting. Under lufting skal bremsehendel vere i vertikal posisjon. Har du gjort dette? Du kan lese de nederste postene fra tråden her: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2025644Hadde tydeligvis oppe en eldre tråd, da jeg ikke såg at vehe hadde svart deg.
Redigert av -Finn-; 17/11/2015 07:51.
|
|
|
17/11/2015 13:12
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for svar... da forstår jeg at det bare er oss som ikke kan lese bruksanvisning / se youtube godt nok. Fortsår fortsatt ikke hva som gikk galt. Men "vertikal posisjon" slurvet vi nok med.
Fikk akkurat sms fra sport'n på Nesodden om at doningen er klar.... Rett til skogs i kveld med nye bremser og hissige piggdekk. Joggere, hundeluftere (med langt bånd... grrrrr), vinningskriminelle som lusker i buskene osv... be aware to night ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: vehe]
02/02/2016 19:59
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Det tar fem minutter å bytte hendel med riktig verktøy, luftinga kan jeg forklare når jeg kommer til en pc  -- https://www.youtube.com/watch?v=Fbb8G3TCNug+ "Try the following: install pads in good condition or new and squeeze the lever blade several times and release it. Now turn the brake lever up slightly, about 20 degrees and undo the upper EBT screw. Half-fill a syringe with Royal Blood oil and place it into the EBT bleed opening. Pump out repeatedly with the syringe until you get resistance. Then press oil into the brake lever, repeat one or two times and again squeeze the lever blade. Thus you only bleed the brake lever, this is crucial because the standard bleeding procedure do not insure that air will not stay in the complicated membrane circuit of the brake lever. If air remains there the pressure point is not stable. This new procedure is a good remedy as long air stays at the top in the brake lever – it has no effect if air stays in the brake calliper!' dvs at man drar olje fra begge ender, funker hver gang på mine mt8 og 2 Hei Vehe. Trenger litt te-skje modus her. Jeg prøvde meg for første gang på å lufte mine MT8 i går og det gikk ikke så bra... dvs jeg fikk forbremsen (prøvde bare på den) LITT bedre på 3 forsøk. Jeg fulgte vel så godt jeg kunne prosedyren i youtube video. Ikke happy med resultatet, men det er forbremsen så ikke helt krise... Forklar meg litt på siste del av prosedyren. På hendelen - skal jeg der skru i samme sprøyte (har pro bleed kit) som jeg har brukt på kaliper?. Denne har en metallskrue - kan ikke helt se at denne har samme dimensjoner? Skal jeg bruke sprøyta til å dra ut lufte eller pumpe ut med hendelen?? Det står pump out until you get resistance. Så trykke olje inn før jeg avslutter? Kan EBT skruene gjenbrukes forresten? Når jeg lüftet i går så hørte jeg tydelig surkling i hendelen når jeg begynte å dra olje tilbake med sprøyta, og motsatt vei når jeg trykket olje gjennom kom det raskt luft fra hendelen. Virket som jeg dro luft inn via EBT hullet. Har litt stress med å få dette bra. Vurderer å teste å lufte nå bare hendelen en gang. Funker det ikke kommer det på en ny brems før avreise Spania om ikke så lenge....
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
02/02/2016 20:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
MT skal være kødd, men har ikke hatt noen problemer med annet enn å dytte en sprøyte uten stempel i hulet i hendelen (vertikalt stilt, litt olje i sprøyta), og presse/suge olje med sprøyte nummer 2 som er festet i kaliperen som henger helt ned. Evt. litt småklemming på hendelen. Bedre enn rett fra fabrikken. Luftet forrige uke en MT4 som ikke hadde olje i det hele tatt (bra QC hos Magura). Null stress.
Øverste sprøyta presser jeg forsiktig inn i hulet i hendelen, trenger ikke nippel eller overgang. Og viktig å passe på at det er rikelig med olje når man skrur på plass EBT-ene.
|
|
|
02/02/2016 21:07
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Hvilken versjon av MT8 er det du sliter med? Jeg hadde problemer med mine 2011-modell. Fikk ikke presset olje inn. Takket være super service fra Sykkelkomponenter har jeg ikke det problemet lenger. 2015-modellen er designet litt annerledes så 2011-hack-prosedyren er kanskje ikke gjeldende. Har ikke luftet mine ennå.
|
|
|
[Re: Thomas-]
02/02/2016 21:13
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hvilken versjon av MT8 er det du sliter med? Jeg hadde problemer med mine 2011-modell. Fikk ikke presset olje inn. Takket være super service fra Sykkelkomponenter har jeg ikke det problemet lenger. 2015-modellen er designet litt annerledes så 2011-hack-prosedyren er kanskje ikke gjeldende. Har ikke luftet mine ennå. Er 2015 modell jeg har.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: Tange]
02/02/2016 21:16
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
MT skal være kødd, men har ikke hatt noen problemer med annet enn å dytte en sprøyte uten stempel i hulet i hendelen (vertikalt stilt, litt olje i sprøyta), og presse/suge olje med sprøyte nummer 2 som er festet i kaliperen som henger helt ned. Evt. litt småklemming på hendelen. Bedre enn rett fra fabrikken. Luftet forrige uke en MT4 som ikke hadde olje i det hele tatt (bra QC hos Magura). Null stress.
Øverste sprøyta presser jeg forsiktig inn i hulet i hendelen, trenger ikke nippel eller overgang. Og viktig å passe på at det er rikelig med olje når man skrur på plass EBT-ene. Leser dette med vertikalt et par ganger. Står hendelen vertikalt vil jo sprøyta uten stempel stå horisontalt og det renner vel ut...? Jeg luftet 2 ganger med hendel stående litt oppover i går. Dårlig resultat. 3 gang lot jeg hendelen stå horisontalt, da ble det bedre.
|
|
|
[Re: hbakken]
02/02/2016 21:33
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Forklar meg litt på siste del av prosedyren. På hendelen - skal jeg der skru i samme sprøyte (har pro bleed kit) som jeg har brukt på kaliper?. Denne har en metallskrue - kan ikke helt se at denne har samme dimensjoner? Skal jeg bruke sprøyta til å dra ut lufte eller pumpe ut med hendelen?? Det står pump out until you get resistance. Så trykke olje inn før jeg avslutter?.
På hendelen bruker du bare en sprøyte uten noe skrue eller nippel. Vet ikke hvilket kit du har men dimensjonen på sprøyta burde gi en passform som er god nok til at det ikke søler eller drar inn luft. Sprøyta med slange/skrue på er til kaliper da denne har gjenger. 1) Jeg fyller to sprøyter med olje, skrur den med gjenger på kaliper og setter den andre i et av EBT hullene på hendelen. Sprøyta du setter på kaliper bør ha mer olje i enn den på hendelen. 2) Trykker olje gjennom systemet med sprøyta på kaliper, ved dette steget burde du se at det kommer luftbobler. 3) Når det er gjort trykker jeg olje tilbake med sprøyta på hendelen. Så gjentar jeg steg 2 og 3 i rekkefølge til det ikke er flere bobler. Har ikke opplevd at bremsene ikke har blitt gode etter denne metoden. Bortsett fra den ene gangen hvor jeg glemte å justere 'reach' skruen helt ut før lufting. Det hjelper om hendelen er litt over horisontalen og når du skrur i EBT skruen igjen så kan man gjerne presse litt på sprøyta ved kaliper for å garantere at det er olje nok i systemet.
Kan EBT skruene gjenbrukes forresten? Når jeg lüftet i går så hørte jeg tydelig surkling i hendelen når jeg begynte å dra olje tilbake med sprøyta, og motsatt vei når jeg trykket olje gjennom kom det raskt luft fra hendelen. Virket som jeg dro luft inn via EBT hullet.
EBT skruene kan gjenbrukes med mindre du har skadet de ved montering, den plasten er ikke særlig holdbar.. Jeg fant ut at de holder lenger hvis man tar litt papir mellom torx og skrue for å få tettere passform.
|
|
|
02/02/2016 21:42
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Ok, jeg forstod det slik at den ene posten at man kun skulle lufte fra hendel og tenkte dermed at kaliper var stengt. Jeg bruker pro bleed kit og der følger det med en beholder for olje og ikke sprøyte nr 2. Men kan se om jeg har en sprøyte som passer i stedenfor og presse olje gjennom begge veier isteden for å "dra" tilbake til kaliper. Men tror det blir etter utenlandstur... blir så förbanna når jeg lufter og det ikke funker på få forsøk...  Tar med en reservebrems og ser om jeg finner roen til å lufte når jeg er hjemme igjen.
|
|
|
02/02/2016 21:47
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Bortsett fra den ene gangen hvor jeg glemte å justere 'reach' skruen helt ut før lufting.
Dette gjorde ikke jeg. Men forstår ikke helt at reach skrue skal spille noen rolle. Er ikke dette bare en helt mekanisk funksjon?? På tidligere SRAM bremser var det jo en pad contact det var viktig å justere på men det er det jo ikke på MT8.
|
|
|
02/02/2016 21:49
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Begge sider må være åpne, jeg handlet kinasprøyter på ebay for et par kroner. Evt har vel alle apotek hvis man spør i skranken.
Jeg har også det kittet med flaske liggende og det er passelig ubrukelig, resultatet ble straks bedre etter at jeg begynte bruke sprøyte i begge ender. Synes det var altfor lett å luft inn via slangen som går ned i flaska.
|
|
|
[Re: hbakken]
03/02/2016 07:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Øverste sprøyta presser jeg forsiktig inn i hulet i hendelen, trenger ikke nippel eller overgang. Og viktig å passe på at det er rikelig med olje når man skrur på plass EBT-ene. Leser dette med vertikalt et par ganger. Står hendelen vertikalt vil jo sprøyta uten stempel stå horisontalt og det renner vel ut...? Jeg luftet 2 ganger med hendel stående litt oppover i går. Dårlig resultat. 3 gang lot jeg hendelen stå horisontalt, da ble det bedre. Ser at det er litt utydelig, blir det bedre sånt?: å dytte en sprøyte uten stempel (vertikalt stilt, litt olje i sprøyta) i hulet i hendelen ,
|
|
|
|
|