Har syklet på Dude i 3/4 år nå og svært godt fornøyd. JJ 4.0 tubeless på sommer/høst og Dillinger 5 i vinter. Bluto har også funger bra i mange kuldegrader. Vær obs på at setestag er brede så kan være problem med store legger eller sko. Veldig behagelig med liten Q-faktor. Litt fiklete krank når ting skal byttes. Enkelere å sette på en stiv gaffel en på C
Har ingen av delene, men hadde gått for Dude uten tvil dersom du snakker eneste sykkel:
Hovedgrunn: Vekt og utstyr, det er vesentlig forskjell i vekt på de to, og det er ingen tvil om at det betyr mye for lekenhet
I tillegg så kan man så vidt jeg har forstått stille lengden på kjedestaget på Dude
Bluto er ikke all verden til gaffel, men her kan du bytte innmaten som jeg ser at noen har gjort dersom det skulle plage deg, og også sette på pakninger som tåler kulde bedre enn de originale. Når det er sagt synes jeg originaloppsettet funker helt greit på min Bucksaw, ikke har den kollapset heller i kulda, og oppskriften for evt. å få den ut igjen er lett. Tar bare et par minutter.
Jeg hadde lett gått for DUDE hvis valget står mellom dyreste caad til 34 lapper eller dyreste dude som jo havner på høyt 20tallet.
Hadde dude hatt ordentlige justerbare kjedestag så hadde den vært nesten uslåelig. (har kun 2 posisjoner)
Det at caad veier over 15 kg og koster 34 tusen henger ikke på stell. Her burde cannondale ha slanket vesentlig mer.
Edit: Olaf gaffelen høres dog ganske snasen ut (bortsett fra 2.3kg), men det er en utfordring med hjulsett. Jeg er selv glad i standarder og det å kunne slenge på et hvilket som helst forhjul vinner over det å måtte ha spesialbygd offset hjul med spesielt nav. Men hvis cannondale lett selger ut noen ferdige varianter, navet er lett å få tak i, etc så er det jo ikke noe problem.
Snakker du slik prisklasse så ville jeg valgt DUDE uten bluto og heller satt på en lauf gaffel. (ca 1 kg). Da snakker du lett sykkel du kan herje mye med:-)
Som helårssykkel ingen av de. Da hadde jeg lett gått for en sykkel med Plusdekk. Man skal sykle sjukt mye i løs snø for at fatbike skal være et bedre valg som helårs
Av de du nevner så er vel eneste fordelen med cannondale demperen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Som helårssykkel ingen av de. Da hadde jeg lett gått for en sykkel med Plusdekk. Man skal sykle sjukt mye i løs snø for at fatbike skal være et bedre valg som helårs
Ang plussdekk så er jeg 100 % (u) enig, men trådstarter ville vel kun ha en av disse to syklene. Edit: glem det, jeg misforsto. Du tenker vel på 27,5+ eller 29"+ Jeg er da helt uenig med deg:). Jeg kjører fat som eneste helårs sykkel og det er topp.
Selv så sykler jeg på 2xl dekk og jeg vil aldri ha noe mindre på snø. Justerbare dropouts og støtte for minst 2xl, da begynner man å snakke helårs sykkel! Da går det ann å ha 2 hjulsett hvis 5"+ føles litt overkill om sommeren. Og heller da smelle på noe mindre og smalere. Men for skikkelig fjellsykling så må det være skikkelig fett om sommeren også. Tror ikke jeg vil under 4.8" da;-)
Ang plussdekk så er jeg 100 % (u) enig, men trådstarter ville vel kun ha en av disse to syklene. Edit: glem det, jeg misforsto. Du tenker vel på 27,5+ eller 29"+ Jeg er da helt uenig med deg:). Jeg kjører fat som eneste helårs sykkel og det er topp.
Selv så sykler jeg på 2xl dekk og jeg vil aldri ha noe mindre på snø. Justerbare dropouts og støtte for minst 2xl, da begynner man å snakke helårs sykkel! Da går det ann å ha 2 hjulsett hvis 5"+ føles litt overkill om sommeren. Og heller da smelle på noe mindre og smalere. Men for skikkelig fjellsykling så må det være skikkelig fett om sommeren også. Tror ikke jeg vil under 4.8" da;-)
Når du kjører feks 27,5 plus, hva er det du syntes den er så mye dårligere på enn fatbiken?
Når du kjører feks 27,5 plus, hva er det du syntes den er så mye dårligere på enn fatbiken?
Om sommeren, lite (avhengig av terreng) :-)
Men som helårssykkel et par ting: Rammer som er laget for 27+ tar nok ikke de største dekkene. 27,5+ ala trek sin variant (det er på Fatbike ramme) gir mer felg og mindre sidevegger enn 4.8 på 26" problemet er da større sjanse for slag, mindre pute i steinrøysa, mindre flyt på snø. Ja, kvikkere og mer leken på sommerføre, men igjen så funker den dårligere på vinterstid. (mitt bruk) Med Trek sine siste versjoner ville jeg da hatt 2 hjulsett, og et fetere ett for vinter. (og jeg synes 80mm brede 27+ er et rart valg. Kunne da hatt 65mm. Nuvel)
Men igjen alt har med hvor man kjører. Snertne ferdig preppa løyper er sikkert en lek med 27+, men så fort du kjører ekspedisjonsstil så er det over og ut. En helårssykkel synes jeg bør funke på alt. Leken geometri som gjør sommeren morsom, støtte for monsterdekk så man kan dra langt ut i ødemarka, mulighet til å stille om litt her og der (ala dropouts) og gjerne to hjulsett. Derfor har jeg ikke tro på 27,5+ som en ren helårssykkel ;-)
Treks 27,5"x4" er ikke 27,5+! Det er litt større fatbikehjul. Plus går opp til 3,25" for de alleraller feiteste.
Som ren helårssykkel er ingen av delene noe bra. Grunnen til å ha fatbike på vinteren er f.eks. for meg at det blir flere mulige sykkeldager, og min fatbike er nr. 2-sykkel/variasjon om sommeren også. Om sommeren er det for mye sprett i dekkene på feiting til at du har samme kontroll på bakkekontakten, og om vinteren er det flere ganger jeg synes mine 4" er litt snaut. Og å sykle med 4"-dekk om sommeren vil gi enda kjipere følelse enn 4", siden det blir enda mer å sprette på. Bluto er heller ikke noe å hige etter på sommerføre sammenlignet med skikkelige stigafler, men om vinteren går det meste. Og så har du bredeen på kranken på fatbiken som ikke nødvendigvis er heldig for alles knær. Når det skal sies, så blir det nok fatbike på meg på Terrengsykkelrittet, selv om jeg på det tidspunktet vil være innehaver av en rask, lett stisykkel med 27,5x2,35" dekk - som egentlig er ganske bra på sommerføre.
Fordelen med fatbike er det sykt gode grepet og funksjon på snø.
Fikser du bred krank, vil en fatbike med 27,5+-hjul for sommersykling være fint. Jeg har skikkelig troen på Olaf som en god gaffel. Min erfaring med Lefty er at alt annet er som overkokt spaghetti.
Jeg er hverken utpreget xc- eller enduro-syklist og har eid sykler i begge endene av spekteret. Smil per time er viktigere enn farta. Synes igrunn det er morsommere å komme seg forbi tekniske klatringer enn å dundre på nedover. Det massive grepet man får med 4.0 eller større dekk passer meg derfor utmerket, vekta er ikke så viktig; blir bare bedre trening av det
Første gang jeg prøvde fatbike var en diamant sommeren 2013, for meg var det noe av det morsomste jeg har vært borti på sykkel; alt som manglet var en god demper noe jeg tror jeg finner i Olafen mer enn jeg gjør i en bluto.
Noen som vet om man kan bruke Olaf på Dude eller er det en lignende sær løsning på styreadapteret som de har gjort på navet? (Olaf har 73mm nav som hverken er lik det orginale eller supermax)
Det står forøvrig mellom billigste dude (ca 22k etter frakt og moms) og CAAD1 som akkurat nå koster 28900,-
Olafen i seg selv koster ca 14500,- inkl moms fra Bike24 og da regner man ikke med kjøp av nav eller komplett hjul så det er litt koko.
Om sommeren, lite (avhengig av terreng) :-)
Men som helårssykkel et par ting: Rammer som er laget for 27+ tar nok ikke de største dekkene. 27,5+ ala trek sin variant (det er på Fatbike ramme) gir mer felg og mindre sidevegger enn 4.8 på 26" problemet er da større sjanse for slag, mindre pute i steinrøysa, mindre flyt på snø. Ja, kvikkere og mer leken på sommerføre, men igjen så funker den dårligere på vinterstid. (mitt bruk) Med Trek sine siste versjoner ville jeg da hatt 2 hjulsett, og et fetere ett for vinter. (og jeg synes 80mm brede 27+ er et rart valg. Kunne da hatt 65mm. Nuvel)
Men igjen alt har med hvor man kjører. Snertne ferdig preppa løyper er sikkert en lek med 27+, men så fort du kjører ekspedisjonsstil så er det over og ut. En helårssykkel synes jeg bør funke på alt. Leken geometri som gjør sommeren morsom, støtte for monsterdekk så man kan dra langt ut i ødemarka, mulighet til å stille om litt her og der (ala dropouts) og gjerne to hjulsett. Derfor har jeg ikke tro på 27,5+ som en ren helårssykkel ;-)
Utifra hva du skriver så hørtes det ikke ut som du har syklet sykkel som er 27,5+? Ingen 27,5 plus sykler tar noe særlig breiere dekk enn 3.2.
Hvilke 27,5 plus sykler har du prøvd?
Utifra hva du skriver så hørtes det ikke ut som du har syklet sykkel som er 27,5+? Ingen 27,5 plus sykler tar noe særlig breiere dekk enn 3.2.
Hvilke 27,5 plus sykler har du prøvd?
Hehe, slapp av kammerat, kun mine synspunkter dette her:-) Beklager at dette ble litt "hva gjør en helårssykkel" vridning på tråden. Av de to alternativene ville jeg som sagt gått for DUDE
Mitt synspunkt vedr helårssykkel er kun basert på egne erfaringer der jeg har syklet fatbike med 80-100mm felgbredder og 4-5,1" dekk. Effektive rullediametere da fra ca 29" til 31,5" Altså har jeg ikke kjørt "ekte" 27,5 (bare testet Trek sin 4" versjon av disse på farley'en)
Når det gjelder den øvre "grensen" du snakket om på pluss dekk på 3,2" så gjør jo det saken bare enda klarere. For turer i snø utenfor preparerte løyper blir det garantert gjennomslag. Der jeg såvidt greier å sykle med f. Eks vee bulldozer eller xl på 100mm felger så er det ganske klart at en pluss sykkel som makser på 3,2" vil feile hardt. Da er helårsperspektivet ute når det gjelder det i mitt tilfelle. For å repetere med "orker man q faktoren" så kan man slenge på supersmale dekk på en feiting og den vil kunne kjøres ganske bra sommerstid (til sammenlikning med dedikerte "sommersykler")
edit: Alt baserer seg jo på hvor man sykler. For meg så er en kompatibel feiting overlegen som helårssykkel, og for deg så er en 27,5+ overlegen. Det er bra for industrien at vi er forskjellige, og kanskje litt dumt av meg å være kritisk til noe jeg ikke har direkte erfaring med, men: Jeg er såpass glad i feitinger og jeg sverger til fatten som eneste sykkel, og det vil jo da farge mine meninger ganske mye. Såpass at jeg da er negativ til fulldempere, smale dekk, manglende justeringsmuligheter, begrensninger, etc.
Rett og slett fordi jeg har lett etter en helårssykkel til mitt bruk i mange år, og da feitingene inntok markedet så så jeg potensialet.. Endelig har utviklingen kommet dit at jeg har nå funnet min ultimate helårssykkel, og som nevnt ovenfor i posten så innebærer det muligheten til enorme dekk:)
Tilbake til tema: Jeg kikket lenge på DUDE i fjor (det var bedre priser da) og har vurdert den sterkt ved flere anledninger. (jeg hadde en plan om dude cf unlimited og en lauf gaffel) Men lommeboka, kona og samvittigheten vant.
Da caad dukket opp leste jeg det jeg kunne om den, men den virket litt tung og overpriset så jeg forkastet den ideen (men som ble nevnt tidligere så havner jo fullspekket dude med demper oppe i samme prisklasse om ikke enda mer. 28,5 lapper + mva og frakt er nok nærmere 36!?)
Hvis trådstarter finner caad1 med demper og 1x oppsett til under 30 så begynner det jo å bli en veldig bra konkurranse melllom disse to.
Av alle sykler som er på markedet nå i den prisklassen så ville jeg også tatt en grundig kikk på trek farley, surly ict og salsa blackborow hvis jeg skulle handle nå. (dude, farley og bb har alle en + i min bok)
Hehe, slapp av kammerat, kun mine synspunkter dette her:-) Beklager at dette ble litt "hva gjør en helårssykkel" vridning på tråden. Av de to alternativene ville jeg som sagt gått for DUDE
Så du er helt sikker på at slik er det, men aldri prøvd alternativene. ;-) He he
For all del, er man glad i å sykle så koser man seg på det meste av sykler :-)
Så du er helt sikker på at slik er det, men aldri prøvd alternativene. ;-)
Uff, jeg opplever at du prøver å henge meg litt ut her, så jeg lar meg bite på: (burde vel egentlig ta det på PM for å ikke kludre til tråden, men egoet mitt tvinger meg til å svare deg her, hehe;-)
Husk du kom inn i tråden med denne påstanden:
Sitat: olechr
Selv har jeg testet halvdempere, heldempere, trailsykler, bmx, helstive og fatbikes med de fleste av disse kombinasjonene opp gjennom tidene.
På bakgrunn av MIN erfaring der jeg sykler og der jeg ønsker å sykle så vil jeg påstå hardnakket at en kompatibel fatbike er den beste helårssykkelen (i hvertfall for meg, og mulig for trådstarter). Jeg mener også at jeg på bakgrunn av min erfaring i det terrenget jeg sykler og mitt inntrykk av sykler generelt kan påstå at en "ekte" 27,5+ (som da makser på 3,2" dekk) ikke vil fungere like godt for meg som en helårssykkel som det fatbiken min gjør, selv uten å ha testet det. (jeg trodde et øyeblikk at trek sin versjon også gikk innafor 27,5+ men baronkanon rettet meg opp der)
Når jeg som sagt sliter med flyt i myr, på snø, over kratt etc med smale dekk, selv med tilsvarende hjulomkrets som 27,5 felger gir med 3" dekk, og jeg faktisk får den flyten som skal til med større dekk, så vil jeg da kunne bruke vanlig logikk og si at alt med størrelser under det som faktisk funker kan avskrives selv uten å ha testet det selv (forhåpentligvis uten å virke helt dust)
På bakgrunn av alt dette så bør jeg vel kunne si at den 27,5+ du sykler på ikke egner seg like godt som helårssykkel sammenliknet med min fatbike (i hvertfall til mitt bruk) uten at jeg skulle trenge å prøve den?
Har det aldri vært løyper/ forhold/ terreng etc der du har måttet gi opp på 27,5+ sykkelen din? edit: som jeg sa tidligere: "En helårssykkel synes jeg bør funke på alt."
Ja da skjønner ikke jeg at det er fatbike som er løsningen! Hvor finner du f.eks et stock piggdekk (ja, jeg vet at man kan mekke selv) som funker på blank is?
Der jeg bor funker en tynnhjuling bedre enn fatbike dersom jeg måtte velge, så dette er jo helt avhengig av hvor man bor. I tillegg synes ikke jeg min Fatbike kan måle seg med mine tynnhjulinger på sommerføre. Funker gjør den, men traktor er det ift. alternativet.
Dude m/bluto eller Fat Caad 1 som eneste helårs sykkel?
Vekta og geometrien til Dude er forlokkende, men det er også Olafen til Fat Caad.
Jeg er veldig fornøyd med Salsa Bucksaw 1 som helårssykkel! Jeg vurderte å prøve meg på 27.5+ for 2016, men jeg sykler 98% av tiden i småkuperte og delvis myrete Follo, og der fungerer 4" og 65mm felger utmerket. Det endte opp med nye, fancy karbonhjul framfor helt ny sykkel. Hadde jeg bodd et brattere sted, så hadde sikkert vurderingen vært en annen, mest fordi at utvalget dempegafler er bedre.
"Reklamefilm" fra i går, der jeg fant alle fire årstider på fire km.
Merk at dekkene på en tjukkas har en enorm innvirkning på hvordan den oppleves, så hvorvidt "man har prøvd fatbike" sier ikke veldig mye. Her har jeg digre Dillinger 5 på over 1500g og en masse pigger, og de var langt raskere og smidigere på barmark enn Bulldozer 4.7" med myk Silica-gummi. Bulldozerne har et voldsomt grep også når det er vått, men man må virkelig tvinge sykkelen rundt når det er tørt. Gleder meg veldig til at Vanhelgaene kommer på igjen til våren, med sine 1200g og supre mønster på 4".
På bakgrunn av alt dette så bør jeg vel kunne si at den 27,5+ du sykler på ikke egner seg like godt som helårssykkel sammenliknet med min fatbike (i hvertfall til mitt bruk) uten at jeg skulle trenge å prøve den?
Har det aldri vært løyper/ forhold/ terreng etc der du har måttet gi opp på 27,5+ sykkelen din? edit: som jeg sa tidligere: "En helårssykkel synes jeg bør funke på alt."
Jeg har fatbike også jeg. Har og har hatt mye sykler. Fatbike er helt knall på det den er bra på, men sett over ett år er det ikke sykkelen jeg ville valgt. På det meste syntes jeg plus er bedre enn fatbike. Sykler man derimot mye ute om vinteren i løssnø er fatbike overlegent. Måtte jeg kjørt fatbike året rundt da hadde jeg blitt deprimert ;-)
Som sagt tidligere så liker man å sykle så vil alle sykler gi glede. Og for all del så vil fatbike funke året rundt den, jeg bare skjønner ikke at folk velger det hvis man skal ha en sykkel. Smaken er som baken.
Som helårssykkel er det ingenting som kan måle seg med fb.
Si du hadde et ritt på 2 km asfalt, 2 km flytsti, 2 km med gjørme sti og avsluttet med 2 km sti med 10-15 cm puddersnø. Hva hadde kommet gjennom løypen fortest? --- fb hadde vunnet med mange minutter.---- tror jeg.
Jeg skjønner jo at det man digger mest å sykle på. Vil man ha som helårssykkel. Om det einer seg best til det er en helt annen sak.
Jeg har flere sykler jeg bruker. 4 stk. Fra høst til vår blir en sykkel brukt. Og det er ikke racern for å si det slik.
En helårssykkel med flere hjulsett. Da snakker vi.
For å nevne det så har jeg ikke prøvd en plus sykkel, dårlig med nymotens greier nordpå
Blir det noe slikt blir det så billig som mulig i tilfelle det faller mellom to stoler, noe ala Beast of the east 3 burde være fint for å prøve platformen.
Det var jo et ganske bra tilbud alt tatt i betraktning!
Diamant MK1rn min hadde bare plass til 4.0 dekk så vil kanskje ikke savne 5.0 på en bucksaw, men så skal det sies at jeg har lagt på meg 20kg siden jeg sykla på 4.0 dekk.
Diamant MK1rn min hadde bare plass til 4.0 dekk så vil kanskje ikke savne 5.0 på en bucksaw, men så skal det sies at jeg har lagt på meg 20kg siden jeg sykla på 4.0 dekk.
26"/65mm/4" blir jo en mellomting til mellomtingen. Det blir jo ikke den ultimate skiløype- og skutersportjukkasen (avhengig av forholdene), men det er aldeles ypperlig på sti. Det går forøvrig fint an å bygge 27.5+-hjulsett til den, men da gjetter jeg på at man fort savner litt mer demping når den ekstra fjæringen i hjulene delvis forsvinner. Det er tross alt en relativt slækk stisykkel, med bare 100mm vandring. "Den offisielle 27.5+-versjonen" fra Salsa som kommer i år, Pony Rustler, har 120mm vandring.
Jeg sykler forøvrig på Dilinger 5 nå. Sideknastene subber mot den nedre loopen av kjedet i 1. og 2. gir, men jeg har ikke gjort noe med det siden jeg uansett venter på nytt hjulsett. Det kan nok fikses med spacing av krank eller klinge, dish på hjul eller lett frisering av knastene. Andre rapporterer at Lou går fint.
Hadde jeg måtte klart meg med en sykkel, ville jeg heller valgt å droppe vintersykling og sykla med FS 29' resten av året, enn å måtte sykle hele året med fatbike. SÅÅ moro er det faktisk ikke. En fulldempet tynn ordentlig stisykkel gir mest mening for meg.
Jeg sier ikke at fatbike IKKE er morsomt, til sitt bruk. Men folk har forskjellige preferanser.
Veier 91kg nå og har fortsatt ikke kommet over forhold hvor jeg savner mer enn 4.0 på 70mm felger. Hadde jeg syklet mye i løssnø og skiløyper ville det kanskje vært annerledes, jeg bruker fatbiken til sti+en del transport.
Som helårssykkel er det ingenting som kan måle seg med fb.
Si du hadde et ritt på 2 km asfalt, 2 km flytsti, 2 km med gjørme sti og avsluttet med 2 km sti med 10-15 cm puddersnø. Hva hadde kommet gjennom løypen fortest? --- fb hadde vunnet med mange minutter.---- tror jeg.
Det er nå din mening, skulle jeg bare hatt en sykkel hadde det ikke vært Fatbike. Det rittet du beskriver blir jo helt teoretisk.
For egen del har jeg tre sykler, målt i sykkelglede kommer fatbiken nederest, målt i effektivitet (forbrukt tid) kommer også fatbiken nederst med god margin så sant vi ikke snakker snøføre. Min Fatbike er en en Salsa Bucksaw, sikkert ikke "feit" nok for mange, men jeg har nå hatt bredere redskap før.