Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Støping og varmekabler

Støping og varmekabler #2056285 29/01/2016 09:36
Henrikkolstø Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har en garasje som er en del av huset. Har nå tenkt til å bygge et rom til eldstemann der og har noen spørsmål.
Planen er å legge varmekabler der, hva må jeg gjøre? Det er allerede støpt gulv der. Noe spesielt jeg må huske på? Når jeg kommer så langt, hva bruker jeg for å tette åpningen? Bør jeg bruke forskaling, eller kan jeg bruke slike isolerte lecablokker?

Time wasted is not wasted time
Re: Støping og varmekabler [Re: Henrikkolstø] #2056324 29/01/2016 11:40
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her mangler det litt informasjon føler jeg. Har du bilder av garasjen?

På støpt gulv så må du fore opp gulvet for å legge varmekabler under, eller støpe inn med et nytt lag. Jeg tror jeg ville gått for å fore opp. Sjekk Byggforsk sine publikasjoner, de har små hefter for denne typen tiltak som er veldig gode, og da unngår du stygge feil underveis.

Resten av garasjen, er det pusset Leca eller bindingsverksvegg? Ønsker du å bruke garasjen til garasje igjen senere, eller er dette permanent? Hva med elektrisk anlegg?

Skal det bli "levelig" temperatur uten å fyre for hardt så må du ha isolert vegg. Leca er vel i kategorien "greit nok" men det er ganske beskjedent med isolasjonsverdi, selv med isoblokk.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Støping og varmekabler [Re: Anders A-R] #2056326 29/01/2016 11:55
Henrikkolstø Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Veggene er bindingsverk. Isolert fra utsiden med 20 cm glava. Tenkte jeg skulle ta 10 cm på innsiden også. Det elektriske får jeg en elektriker til å se på, kommer til å legge opp en ny kurs ut dit. Dette skal være en permanent løsning. Må jo også isolere taket bedre. Den gamle ringmuren er støpt med forskaling. Under drenering i fjor vår isolerte jeg denne på utsiden. Det er bare åpningen jeg er uskikker på.

Re: Støping og varmekabler [Re: Henrikkolstø] #2056328 29/01/2016 11:58
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
Det kan være lurt å finne ut om det gamle gulvet er isolert. Siden det har vært garasje er det kanskje ikke det. Altså kun støp og ikke et lag med isoporplater i støpen?
Hvis det ikke er isolert vil varmekabler (støpes inn) miste mye av effekten fordi varmen forsvinner ned i grunnen og ikke opp rommet.
Da tror jeg det er bedre å fore opp med isolasjonsplater og legge varmefolie.
Alternativet er å bryte opp det gamle gulvet, legge ny støp med isolasjon og varmekabler. (Med mindre du har takhøyde til å bare bygge opp gulvet)

Uansett husk dampsperre! ;-)

Redigert av oevk; 29/01/2016 12:00.

Øyvind
Re: Støping og varmekabler [Re: oevk] #2056333 29/01/2016 12:07
Henrikkolstø Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takhøyde er det mer enn nok av! Da blir det nok det. Er en nede i gata som har gjort det samme, så jeg skal rådføre meg litt med han også.

Moderator  support