Kjøpsråd til jobbsykkel
|
Kjøpsråd til jobbsykkel
#2055036
25/01/2016 13:00
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 51
TorkilS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2013
Innlegg: 51 |
Hei! Mulig det blir feil forum, men skal ha ny jobbsykkel - og ønsker meg en helårssykkel med minimalt med vedlikehold. Fatbike er ikke aktuelt, men det står jo "generelt diskusjon om vintersykling" i forum-tittelen. Jeg synes Canyon sin Commuter 8.0 ser veldig lovende ut, men den er litt vel dyr. Skulle gjerne funnet noe for under 10k. Noen som har noen andre gode forslag? Synes det virker veldig fristende med navgir for mindre vedlikehold og trøbbel på slapsete vinterføre, men utvalget er ganske begrenset..! Også usikker på om det er plass til et sett med gode vinterdekk på den..!
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055051
25/01/2016 13:21
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg har også vurdert Canyon Commuter, men den har 27,5"-dekk, og dermed blir piggdekkutvalget mindre. Skal du ha navgir, vil det koste en del mer, men i mine øyne er det verdt det. Enda mer verdt det er det å ha remdrift, da du slipper problemer med saltslaps og kjedeproblemer. Det finnes rustfrie kjeder, men de ruster til slutt de også 
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055053
25/01/2016 13:23
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg og samboer har valgt Scott SUB som jobbsykler, og jeg har hatt SUB EVO som min i sommer. den har Alfine 8, remdrift, integrerte lykter, skjermer og bagga. Men koster en del. I vinter sykler jeg på Surly Krampus for å få litt mer plass for store dekk grunnet snøforhold i nærmiljøet. Sykler du i Oslo by, er det nok ikke så ille.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055098
25/01/2016 14:31
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 1,617
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2005
Innlegg: 1,617 |
Denne fra Cube ser fin ut til helårssykling, har ikke noe erfaring med Nexus vs Alfine osv.. 28x2,25dekk med skjermer og veiledende 9200NOK. Skulle jo tikke av mange bokser denne? Cube Travel Pro
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055108
25/01/2016 14:48
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Det rimeligste og mest usnobbede alternativet for pendlersykkel der du får plass til brede piggdekk er gjerne Diamant Range. Selv har jeg god erfaring med rimelig 29er med påsatt stiv gaffel som helårssykkel. Duger til alt. I mitt tilfelle med komplett XT, som knapt har krevd vedlikehold gjennom tre vintre. Skyller av salt og skitt etter hver tur vinterstid og lar sykkelen tørke innendørs. Med 29er har du på sommertid plass til lettrullende, brede dekk som Schwalbe Big One - garantert raskere enn ethvert hybriddekk på landeveien og mer behagelig ved bysykling - og på vinterstid f.eks. bombesikre Ice Spiker Pro. Er forresten skeptisk til sykler som markedsføres spesifikt som pendler/commutersykler ettersom det ofte (ikke alltid!) er kodeord for tung og treg  Om jeg selv skulle hatt én helårssykkel for pendling og tur, ville jeg forresten valgt cyclocross eller grusracer med bukkestyre. Vet ikke om det er aktuelt for deg.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: perpedal]
#2055117
25/01/2016 14:58
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 51
TorkilS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2013
Innlegg: 51 |
Skulle ønske det var noen som solgte de syklene i Norge - men jeg finner ingen. Hvor kjøpte dere deres Scott Sub? Synes Scott Sub speed 10 ser ålreit ut. Denne også: http://www.wiggle.co.uk/charge-grater-3-2016/Men vil gjerne ha 11-speed for tyngre gir...
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055146
25/01/2016 16:20
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Jeg har en White SC Lite FF ( https://www.xxl.no/white-sc-lite-ff-hybridsykkel-15/p/1095674_1_style) -anbefales. Kommer med 37mm Continental, 42mm Schwalbe Marathon Winter går bra -og jeg sykler nå på 35mm Schwalbe Marathon Winter. Det eneste jeg har å utsette på den er ringeklokken... Kjøpte min på salg for 5499,- som jeg anser som et røverkjøp. 10,9kg og fornuftig utstyrt. Å sykle på vinteren med bukkestyre synes jeg høres spennende ut, ser ikke så mange som gjøre det -kanskje en utdøende rase? 
Thomas
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055161
25/01/2016 17:01
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Skulle ønske det var noen som solgte de syklene i Norge - men jeg finner ingen. Hvor kjøpte dere deres Scott Sub? Synes Scott Sub speed 10 ser ålreit ut. Denne også: http://www.wiggle.co.uk/charge-grater-3-2016/Men vil gjerne ha 11-speed for tyngre gir... vi forhåndsbestilte våre eSUB speed og SUB evo. Hør med Ramo om noen har tatt inn
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: tparsli]
#2055164
25/01/2016 17:19
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Ja, en egen rase med nedarvede egenskaper, eksepsjonelle ferdigheter og medfødt dødsforakt Neida, slett ikke. 80% av tiden med bukkestyre og 30mm piggdekk så langt denne vinteren. Men skal ikke gå inn på CX her om det ikke er aktuelt for trådstarter.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055295
26/01/2016 07:55
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 933
Maybelline
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 933 |
Skulle ønske det var noen som solgte de syklene i Norge - men jeg finner ingen. Hvor kjøpte dere deres Scott Sub? Synes Scott Sub speed 10 ser ålreit ut. Denne også: http://www.wiggle.co.uk/charge-grater-3-2016/Men vil gjerne ha 11-speed for tyngre gir... Jeg kjøpte min SUB 10 på Intersport.
Man kommer alltids ned
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: Maybelline]
#2055317
26/01/2016 08:23
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Focus Planet 1.0 er en hybrid med Alfine og remdrift, koster riktignok 13 000, så den er jo litt dyrere, men ser veldig bra ut.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055468
26/01/2016 13:27
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Med Shimano Alfine og remdrift burde Focus Planet 1.0 være en velsignelse der det saltes. Men den koster... Og da er kanskje en Specialized Source Eleven verd å titte på (enda dyrere).
Jeg vasker sykkelen regelmessig (med bærbar vasker til 499,- fra Biltema) og bruker litt WD-40 på kjedet når jeg kommer hjem. Og en gang i blant renser jeg kjede/kassett ordentlig og bruker olje istedenfor WD-40. Ser ut til å gå bra enn så lenge, men det har vært en mild vinter med relativt lite salting der jeg sykler.
Thomas
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055577
26/01/2016 19:32
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 196
RobertS
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 196 |
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: RobertS]
#2055629
26/01/2016 21:51
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 51
TorkilS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2013
Innlegg: 51 |
Ja, har sett på den. Men vil gjerne ha Alfine 11. Gear-ratioene på Alfine 8 ser ut til å bli litt for kjip i høye hastigheter. Det er sannelig ikke lett å finne en god sykkel med Alfine 11 som ser ut som om den har plass til vinterdekk.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: tparsli]
#2055630
26/01/2016 21:54
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 51
TorkilS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2013
Innlegg: 51 |
Med Shimano Alfine og remdrift burde Focus Planet 1.0 være en velsignelse der det saltes. Men den koster... Og da er kanskje en Specialized Source Eleven verd å titte på (enda dyrere).
Jeg vasker sykkelen regelmessig (med bærbar vasker til 499,- fra Biltema) og bruker litt WD-40 på kjedet når jeg kommer hjem. Og en gang i blant renser jeg kjede/kassett ordentlig og bruker olje istedenfor WD-40. Ser ut til å gå bra enn så lenge, men det har vært en mild vinter med relativt lite salting der jeg sykler. Ja, har sendt en forespørsel til forhandler om pris på Source Eleven - har innsett at jeg kanskje må belage meg på å betale 15-20k for sykkelen. Vil som sagt helst ha 11-speed, for å få litt tyngre gir - men hvordan opplever du Alfine 8? Hva er ca hastighet hvis du tråkker normalt i tyngste gir på flatmark? (Edit: jeg misforstod, trudde du hadde en focus planet 1.0!)
Redigert av TorkilS; 26/01/2016 21:55.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: baronKanon]
#2055633
26/01/2016 21:57
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 51
TorkilS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2013
Innlegg: 51 |
Jeg og samboer har valgt Scott SUB som jobbsykler, og jeg har hatt SUB EVO som min i sommer. den har Alfine 8, remdrift, integrerte lykter, skjermer og bagga. Men koster en del. I vinter sykler jeg på Surly Krampus for å få litt mer plass for store dekk grunnet snøforhold i nærmiljøet. Sykler du i Oslo by, er det nok ikke så ille. Men dere har jo erfaring med Alfine 8. Hvordan er utvekslingen - og oppleves det tyngste giret tungt nok? Hva er ca max hastighet på flatmark med litt energisk tråkking?
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055635
26/01/2016 22:01
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Det er sannelig ikke lett å finne en god sykkel med Alfine 11 som ser ut som om den har plass til vinterdekk. Mener å ha observert at On-One har laget 29ere med Alfine 11 (om du med vinterdekk mener brede piggdekk for MTB - du kan som kjent få piggdekk fra 30mm og oppover for andre sykkeltyper). Du kan jo ta kontakt med dem og høre om noe fortsatt er tilgjengelig, evt. be dem bygge drømmesykkelen for deg.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055744
27/01/2016 10:01
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg og samboer har valgt Scott SUB som jobbsykler, og jeg har hatt SUB EVO som min i sommer. den har Alfine 8, remdrift, integrerte lykter, skjermer og bagga. Men koster en del. I vinter sykler jeg på Surly Krampus for å få litt mer plass for store dekk grunnet snøforhold i nærmiljøet. Sykler du i Oslo by, er det nok ikke så ille. Men dere har jo erfaring med Alfine 8. Hvordan er utvekslingen - og oppleves det tyngste giret tungt nok? Hva er ca max hastighet på flatmark med litt energisk tråkking? Jeg har hatt både Alfine 8 og Alfine 11, og jeg foretrekker faktisk Alfine 8, da Alfine 11 har vært mer følsom for vaiertrekk og dermed blitt brukt opp. Har 39/20 på nåværende Alfine 8-sykkel, og det går fint. Du kan jo alltid dreve opp til større tannhjul hvis det er toppfart du vil ha, men det går litt utover klatregirene. Nedover tråkker jeg nå ut utvekslingen sånn passe i 50, men kommer opp i 55-ish på vei ned til jobben, og hjem igjen går det greit, samt at jeg da ofte trekker henger med 2,5-åring. På flatmark er det nok å trå i 40 over tid, synes jeg.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055776
27/01/2016 11:30
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Min erfaring med hybrid (og elsykkel) er at du på flata stort sett ligger rundt 35km/t, selv om det går i både 50 og 60km/t ned bakker (da føler jeg ikke det helt store behovet for å tråkke). En større forskjell er at elsykkelen bare har 9 gir, noe som gjør det vanskelig å finne riktig gir og ofte resulterer i at jeg må holde den farten giret tilsier -ikke dagsformen. På hybriden har jeg 3x10 og det er langt lettere å holde tempoet, og giret blir ikke "i veien" for syklingen. Men det avhenger jo av hvor og hvordan du sykler 
Thomas
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: baronKanon]
#2055854
27/01/2016 16:39
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 51
TorkilS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2013
Innlegg: 51 |
Jeg og samboer har valgt Scott SUB som jobbsykler, og jeg har hatt SUB EVO som min i sommer. den har Alfine 8, remdrift, integrerte lykter, skjermer og bagga. Men koster en del. I vinter sykler jeg på Surly Krampus for å få litt mer plass for store dekk grunnet snøforhold i nærmiljøet. Sykler du i Oslo by, er det nok ikke så ille. Men dere har jo erfaring med Alfine 8. Hvordan er utvekslingen - og oppleves det tyngste giret tungt nok? Hva er ca max hastighet på flatmark med litt energisk tråkking? Jeg har hatt både Alfine 8 og Alfine 11, og jeg foretrekker faktisk Alfine 8, da Alfine 11 har vært mer følsom for vaiertrekk og dermed blitt brukt opp. Har 39/20 på nåværende Alfine 8-sykkel, og det går fint. Du kan jo alltid dreve opp til større tannhjul hvis det er toppfart du vil ha, men det går litt utover klatregirene. Nedover tråkker jeg nå ut utvekslingen sånn passe i 50, men kommer opp i 55-ish på vei ned til jobben, og hjem igjen går det greit, samt at jeg da ofte trekker henger med 2,5-åring. På flatmark er det nok å trå i 40 over tid, synes jeg. Beklager, men dette ble gresk for meg! Først, hva mener du med at Alfine 11 ble brukt opp? Måtte skifte vaier oftere? Og hva mener du med 39/20? Jeg har bare sett oppsett med Alfine 8/11 hvor det er en ring på kranken, går det an med fler? Eller går det an å stille inn girene på Alfinen? Hva mener du med å dreve opp? Beklager, jeg er en håpløs sykkelmekaniker 
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055856
27/01/2016 16:42
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 51
TorkilS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2013
Innlegg: 51 |
Og hvis Alfine 8 er bra, så virker Cube Travel SL som et godt kjøp, med Gate drive belt, skjermer, lys, bagasjebrett - 12990 og 13.7kg virker bra...!
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2055861
27/01/2016 17:09
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg og samboer har valgt Scott SUB som jobbsykler, og jeg har hatt SUB EVO som min i sommer. den har Alfine 8, remdrift, integrerte lykter, skjermer og bagga. Men koster en del. I vinter sykler jeg på Surly Krampus for å få litt mer plass for store dekk grunnet snøforhold i nærmiljøet. Sykler du i Oslo by, er det nok ikke så ille. Men dere har jo erfaring med Alfine 8. Hvordan er utvekslingen - og oppleves det tyngste giret tungt nok? Hva er ca max hastighet på flatmark med litt energisk tråkking? Jeg har hatt både Alfine 8 og Alfine 11, og jeg foretrekker faktisk Alfine 8, da Alfine 11 har vært mer følsom for vaiertrekk og dermed blitt brukt opp. Har 39/20 på nåværende Alfine 8-sykkel, og det går fint. Du kan jo alltid dreve opp til større tannhjul hvis det er toppfart du vil ha, men det går litt utover klatregirene. Nedover tråkker jeg nå ut utvekslingen sånn passe i 50, men kommer opp i 55-ish på vei ned til jobben, og hjem igjen går det greit, samt at jeg da ofte trekker henger med 2,5-åring. På flatmark er det nok å trå i 40 over tid, synes jeg. Beklager, men dette ble gresk for meg. Først, hva mener du med at Alfine 11 ble brukt opp? Måtte skifte vaier oftere? Alt er klinkende klart! Alfine 11-navet er kassert etter mye dårlig giring p.g.a. unøyaktig innstilling/aldri riktig justering i hele spennet. 39/20 er utvekslingen på drevene. 39 foran og 20 bak. Man kan bytte til større krankdrev eller mindre navdrev for å få tyngre utveksling.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2056219
28/01/2016 23:26
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388 |
Har en Breezer Beltway 8 med belte og Alfine 8. Alltid klar til neste tur med minimalt vedlikehold, selv på skivebremser må klossene skiftes  Den er forholdsvis lett giret slik at går fint å sykle på ganske bratte grusveier og kan vel komme opp i 30+ på flata. Kjøpte den egentlig til vinterbruk, men endte opp med å kjøpe en White SC Lite FF, hybridsykkel (se innlegg over) i tillegg siden jeg likte den så godt. Med navdynamo, bagasjebrett og sykkelveske er dette en bortimot perfekt jobbsykkel for min del (2*10km daglig). Tror det er vanskelig å finne ny sykkel med belte og Alfine med listepris under 10000, hvis ikke prisen har falt siden høsten 2014. Min kom på litt over, med vinterdekk, men de havnet på fruens elsykkel.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2056471
29/01/2016 20:52
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 51
TorkilS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2013
Innlegg: 51 |
Har fått tilbud på Breezer Beltway 11+ som jeg synes virker greit, selv om det er en del dyrere enn jeg første tenkte (19000). Men fortsatt billigere enn Source Eleven, som har litt spinkelt lasteplan! Bestiller nok Breezer'n! Praktisk med sørvis gjennom den lokale Birksport'n også..!
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2056498
29/01/2016 23:37
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Ser at Breezer Beltway 11+ har fått glødende omtale i test som den perfekte bysykkel, så det er sikkert et meget godt valg. Samtidig må jeg si at jeg er dypt imponert over at trådstarter vil bruke nærmere 20k på en praktisk brukssykkel på over 14 kg. For et par tusen mer til sammen har jeg fått en hel sykkelpark: På vintersalg både en landeveissykkel i karbon med komplett Ultegra og en 29er med XT og ved bruktkjøp en velholdt cyclocross med 105 og karbongaffel. Just sayin'.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: TorkilS]
#2056500
30/01/2016 00:55
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 388 |
Til kortere turer tror jeg betydningen av sykkelvekten er noe overdrevet. Høyst uvitenskapelig gikk snittfarten opp ca. 2km/t på samme runde på litt over 40km da jeg skiftet fra min Breezer til landeveissykkel på drøyt 8 kg. Til/fra jobb har det lite å si. Landeveissykkelen mangler dessuten endel utstyr før den er akseptabel til pendling.
Når det er sagt, så er beltedrift og Alfine X dyrere enn en tilsvarende sykkel med kjede og vanlige gir, men alt dill jeg slipper å bry hodet mitt med gjør at jeg betaler mellomlegget med glede, ymmv.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: Sepeda]
#2056519
30/01/2016 09:33
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Ser at Breezer Beltway 11+ har fått glødende omtale i test som den perfekte bysykkel, så det er sikkert et meget godt valg. Samtidig må jeg si at jeg er dypt imponert over at trådstarter vil bruke nærmere 20k på en praktisk brukssykkel på over 14 kg. For et par tusen mer til sammen har jeg fått en hel sykkelpark: På vintersalg både en landeveissykkel i karbon med komplett Ultegra og en 29er med XT og ved bruktkjøp en velholdt cyclocross med 105 og karbongaffel. Just sayin'. Men trådstarter får en sykkel som forhåpentligvis krever svært lite vedlikehold. Det kan være verdt å betale en del for. Når det er sagt opplever jeg at min bysykkel med Nexus 3 også krever relativt lite vedlikehold. Den kosta meg en tusenlapp nybrukt.
|
|
|
Re: Kjøpsråd til jobbsykkel
[Re: Sepeda]
#2056564
30/01/2016 12:50
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 51
TorkilS
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2013
Innlegg: 51 |
Ser at Breezer Beltway 11+ har fått glødende omtale i test som den perfekte bysykkel, så det er sikkert et meget godt valg. Samtidig må jeg si at jeg er dypt imponert over at trådstarter vil bruke nærmere 20k på en praktisk brukssykkel på over 14 kg. For et par tusen mer til sammen har jeg fått en hel sykkelpark: På vintersalg både en landeveissykkel i karbon med komplett Ultegra og en 29er med XT og ved bruktkjøp en velholdt cyclocross med 105 og karbongaffel. Just sayin'. Joda. Vi har en del sykler, og landeveissykler blir nok byttet oftere enn denne skal bli. Håpet er jo at det skal være en sykkel som krever lite vedlikehold de neste 5årene og som forhåpentligvis holder i 10, til tross for at den blir brukt seks dager i uken, hele året. Vi har nok høyere toleranse for mekking og justering på morosyklene enn på hverdagshelten, så derfor synes vi det er greit å betale såpass mye for den. Landeveissyklene våre ville jo ingen (syklister) reagert på prisene på, og ingen av oss som har planer om at de skal vare 5-10år..!
|
|
|
|
|