Hva er desidert varmeste sykkeljakke og -bukse på markedet for ekstremkulde?
Fortrinnsvis tettsittende til bruk på CX og MTB.
Har oppgradert til 45nrth Wolvhammer sko og Sturmfist 5 hansker og er ute etter suveren bekledning på samme nivå.
Jakke: Har utmerkede Vaude Posta Softshell, men selv med ull under blir den kjølig på rolige turer under 10 minus. Ser at flere anbefaler Mavic Inferno, som også gjør det godt i tester.
Bukse: Har Craft Hurricane som fungerer godt med ull under. Ser etter varm bukse helst uten pad (foretrekker enkel sykkelbukse med pad innerst).
Alle råd tas imot med stor takk!
Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde?
[Re: Sepeda]
#205474824/01/201609:09
Til de få dagene i året det er så kaldt trekker jeg heller på meg en ekstra 3/4 fleecebukse (tettsittende) over sykkelbuksen og et lag med ullnettingtrøye+et lag med brynje ull. Fleece funker dårlig i vått vær, men i ekstremkulde er det null problem.
Det er stor forskjell på hvilke ullprodukter du bruker, kan være verdt å vurdere å oppgradere der før du blåser penger på jakker og bukser med nokså snever bruk.
#205475624/01/201609:51
Jeg har ingen gode anbefalinger men vil ikke anbefale Mavic Inferno for tiltenkt bruk. Den er varm, men ikke for temperaturer under -10. Og spesielt ikke dersom du skal sykle med litt fart, den finnes ikke vindtett og gir iskald fartsvind på hele overkroppen.
EDIT: har flere klær fra Mavic og er generelt ikke spesielt imponert over kvaliteten. Særlig skuffet over kvaliteten på søm og glidelåser.
Redigert av KenR; 24/01/201609:53.
#205475824/01/201609:57
MAVIC PROPANE og den er fortsatt til salgs :-) (noe for stor for meg) Jeg bruker som oftest vanlig primaloft jakke og Vaude sine Minaki primaloft shorts. Selger et par av de: helt nye, fortsatt i posen, blå, small (send SMS 99349341)
Hva er desidert varmeste sykkeljakke og -bukse på markedet for ekstremkulde?
Fortrinnsvis tettsittende<--snip-->
Det er enten-eller, vil jeg påstå.., tettsittende kan ikke være varmest.. det trengs minst ett luftlag for å holde varmen når det er kaldt..
Min anbefaling: en ikke-tettsittende bukse som holder godt uansett er craft sin dedikerte sykkelvinterbukse, med "ventair". Med sykkelunderbukse og stillongs (eller bare paddet sykkelundershorts+lange bein) under skal det mye til om du fryser, selv i tjue minus. Den er faktisk så varm at jeg nesten ikke har brukt den ennå i år, selv etter to-tre uker med middeltemp på nærmere femten minus.
Jeg syns riktignok aldri det er noe problem med kulde under beltet, det er svette vs kulde på overkroppen som er vanskelig å balansere..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
#205493025/01/201609:01
Har vært ute på både sykkel og ski i temperaturer mellom 20 og 25 minus i det siste. Jeg bruker Swix RaceX jakke og bukse. Er det under -15 tar jeg på et ekstra lag med ull. Undertøyet jeg bruker er tolags ull, så det blir egentlig 4 lag med ull. Det er nok til å holde varmen selv på rolige langturer, ofte er det beina som har blitt litt kalde. Bruker Wolvhammer sko og vanlige Swix "tofinger" votter.
Første turen i skikkelig kaldt vær tok jeg ett lag med tolags ull og en tykk ullvang genser på overkroppen, det resulterte i mye svette i starten med påfølgende nedkjøling i -22. Funka mye bedre med to lag tolags ull Skal jeg ha pause på langtur, stoppe innom ei åpen hytte for å spise eller noe tar jeg alltid med skift til overkropp og en lett primaloft jakke.
You are what you eat...mmm nuts
#205493525/01/201609:15
Når det går ned mot 20 blå, er min erfaring (etter et par og tjue år som vintersyklist) at god, gammeldags impregnert bomull er det beste å ha aller ytterst. Jeg har en gammel Norrønajakke og bukse fra samme fabrikant, som duger bra. Hva som finnes på markedet i dag, vet jeg lite om.
Under bomullsplaggene er det ull, ull og atter ull. Et sånt antrekk blir aldri klamt, og det gir mindre fare for overoppheting enn tettere plagg. I år har jeg ikke brukt det i kaldere vær enn -18 (har blitt pysete med åra), men ved de temperaturene er kulda ikke merkbar i det hele tatt, når antrekket er som beskrevet.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
[Re: ingeplinge]
#205514525/01/201616:18
Det er enten-eller, vil jeg påstå.., tettsittende kan ikke være varmest.. det trengs minst ett luftlag for å holde varmen når det er kaldt..
Min anbefaling: en ikke-tettsittende bukse som holder godt uansett er craft sin dedikerte sykkelvinterbukse, med "ventair". ... Jeg syns riktignok aldri det er noe problem med kulde under beltet, det er svette vs kulde på overkroppen som er vanskelig å balansere..
Enig, luftlag er best for å holde på varmen, men liker bevegelsesfriheten med tettsittende bukser. Bruker selv Pearl Izumi AmFib-bukser nå (litt løs i størrelsen), og de fungerer greit i -10 grader med ullnetting fra Aclima under; det lager litt ekstra luft.
Når det gjelder jakke, så har jeg nesten gitt opp å finne en som man ikke svetter seg ihjel med uten å fryse. Ender alltid opp med å ta med ekstra undertrøye og lett jakke. For noen år siden hadde jeg en ganske vid og vindtett Gore ActiveShell-jakke. Den var tynn og hadde løs netting på innsiden og fungerte egentlig ikke så ille. Nå sykler jeg FB med en som er vindtett kun i front, men den puster ikke bra nok. Ved nullføre klarer jeg meg med en "trøye"-jakke som ikke er vindtett og lett vindjakke i baklomma til utforkjøringer.
Er langrennsjakker å foretrekke til fatbike? Evt. noen som har testet tynn dunjakke?
Er langrennsjakker å foretrekke til fatbike? Evt. noen som har testet tynn dunjakke?
Jeg synes iallfall langrennsjakker fungerer helt supert i -15 og kaldere både til sykkel, ski og løping. Med riktig valgt ull under. Skijakker - av de litt dyrere - virker å ha mer variasjon i materiale, laserkuttede luftehull etc., enn sykkeljakker.
#205517625/01/201618:08
Langrennsklær er stort sett veldig brukbare til sykling vinterstid, ja, jeg har også brukt en bavac med nettingrygg en del, den er aller best om jeg skal på langtur og bruker camelbak eller annen sekk. Assos-vinterklærne er jo veldig gode, selv de som er tettsittende, men forutsetter kontinuerlig aktivitet, så på mine fatbiketurer med sporadiske og tildels lange stopp for fotografering, spising og spas blir det visst for kaldt med fugujack om det blir mer enn noen minus.. Når jeg er gjennomvåt i ullfrotteen er det ubehagelig å ha tettsittende klær utenpå, syns jeg. Dunjakke blir kaldt når det er vått (og jeg svetter for mye i slikt), de impregnerte dunene er ikke _så_ mye bedre.. vil jeg tro, selv om de ikke blir ødelagte av å bli våte. Tror nok primaloft & co er bedre da.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
#205522425/01/201620:36
Jeg synes langrennsjakker blir for kaldt til transport til / fra skogen. Mine langrennsjakker er ikke vindtette nok. Drar en skalljakke over og putter den i sekken straks jeg er på stien.
#205525825/01/201622:11
Jeg kjøpe meg en Primaloft overtrekksshorts fra Dynafit til randonnebruk. Det er supert å trekke den på på en vindblåst topp, men "kulde lærer naken mann å spinne" så jeg har oppdaget at den er et superbra plagg å ha utenpå dobbel sykkelbukse fra -15 og nedover, eller et superkompakt plagg i sekken/rygglomma hvis man skal være i ujevn aktivitet (tur med pauser eller lang stigning etterfulgt av lang kald nedkjøring). Jeg sykler mye alene i fjellet, og når det er kaldt er ekstra varmeplagg noe av det viktigste sikkerhetsutstyret man har med. Anbefales!
Jeg kjøpe meg en Primaloft overtrekksshorts fra Dynafit til randonnebruk. Det er supert å trekke den på på en vindblåst topp, men "kulde lærer naken mann å spinne" så jeg har oppdaget at den er et superbra plagg å ha utenpå dobbel sykkelbukse fra -15 og nedover, eller et superkompakt plagg i sekken/rygglomma hvis man skal være i ujevn aktivitet (tur med pauser eller lang stigning etterfulgt av lang kald nedkjøring). Jeg sykler mye alene i fjellet, og når det er kaldt er ekstra varmeplagg noe av det viktigste sikkerhetsutstyret man har med. Anbefales!
Samme erfaring her. Jeg bruker Vaude's Minaki Shorts på de kaldeste dager. Flere merker lager slike (Swix, Orthovox). Har en helt ny Minaki Short i Small, blå til salgs (bruker selv XS, kjøpte altså et par i feil størrelse). Send gjerne melding 99349341 hvis du er interessert!
@ Moose og MaximoBongo: Finnes slike i lang versjon? Liker tanken, men ser ikke helt for meg shorts på CX...
Usikker om det finnes lange forete sykkelbukser. Specialized har en Fatbike kolleksjon: Winter Clothing Om noen uker skal jeg prøve buksene og jakken de har. Det bør jo snart bli flere merker som kaster seg på bølgen ... I Alaska er det flere Fatbike syklister enn langrenns-folk nå ...
Dynafit har en bukse som heter Borax Pant som virker å være en lang versjon av shortsen. Problemet er vel mer at denne type bukser av natur alltid vil være mer eller mindre løstsittende, og i møte med kjederingen taper alltid buksa...
Synes den Vaude shortsen så super ut. Den virker også å være sykkelspesifikk, slik at den fremstår som mer holdbar til sykkelbruk.
Hvis du vil bruke en lang foret bukse, må du på med gamasjer for å holde den unna kjederingen. 45NRTH pusher jo slike. Hvilke som helst andre vil jo også sikkert fungere. Gamasjer blir jo definitivt ikke mer CX-look, men når det er skikkelig kaldt er stilpolitiet uansett inne og drikker toddy og ser på gamle sykkelopptak i svart/hvitt.
#205604128/01/201611:18
Denne ser lovende ut synes jeg. Vaude har ganske mye lurt. Er det noen forhandlere som har godt utvalg, ikke bare pendlerkolleksjonen som henger på XXL?
#205621228/01/201622:05
Takk for alle råd og tips! Flere av de foreslåtte jakkene og buksene ser utmerket ut. Og rådene om generell bekledning er verdt å merke seg.
Som flerårig helårssyklist er jeg altså ute etter sykkelspesifikke klær som takler 10-20 kuldegrader med kun et tynt lag ull under. Dette med tanke på daglig pendling 2-3 mil mer enn stitur eller ekspedisjon. M.a.o. enkelhet og funksjon. Ønsket er inspirert av 45nrths hansker og sko som har fjernet behovet for polarvotter, tykk ull, varmesåler og andre improviserte løsninger.
Slo til på et tilbud fra Moose om Mavic Propane i Primaloft (den varmere forløperen til Mavic Inferno), som passet meg utmerket. Har kun prøvd den i mildt vær (4-5 minus) på morgenkvisten i Oslo i dag. Inntrykket er blandet, men jeg tror den vil gjøre nytten og være betydelig varmere enn Vaude Posta Softshell som jeg har brukt før.
Som KenR skriver om Inferno, oppleves heller ikke Propane som spesielt lufttett. Man kjenner litt av kulda fra luften på armene. Men samtidig oppleves jakken som svært varm. Det var åpenbart overkill å ha ull under Propane i dag. Jeg har derfor tro på at i kaldere vær vil den være grunnleggende varm samtidig som den gir en viss kjøling i fart.
Ser at det er meldt minus 10-12 grader mot slutten av uken, så satser på å få prøvd den i mer egnet temperatur da.
Som ved andre sykkeljakker, setter jeg pris på lange armer og forlenget rygg, glidelås for lufting langs siden og lommer bak. God balaklava føler også med, festet med knapper. Bruker selv Lungplus når det er skikkelig kaldt, så får begrenset nytte av akkurat den.
Nå er dessverre jakken ute av produksjon, men jeg antar at den har fellestrekk med andre jakker i Primaloft.
Kanskje ikke den stiligste jakken, men slett ikke verst.
Vurderer fortsatt om det er noe poeng i å anskaffe varmere bukse enn min Craft Hurricane, som fungerer bra.
#205721001/02/201618:33
+1 for Endura Stealth. Når den jakken ikke gjør jobben blir jeg inne.
Legg til så mange lag ull under som nødvendig. Med ett tynt og ett tykt (ullfrotté) fungerer det fint for meg til minst -20.
Nede bruker jeg Endura Spray MT500 langbukse for tiden. Fungerer ned mot null uten noe under (hvis i aktivitet), ellers er det 1-2 lag ull under der også. Tighte bukser har ikke plass til luft.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
#205727801/02/201621:43
Til dere med Endura Stealth jakkene, er de store eller små i størrelsene? Jeg finner ingen størrelsestabell og da er det litt utfordrende å velge riktig hvis den skal bestilles over nett? Noen som vet om butikker som fører disse?
#205728801/02/201622:13
Er ikke omtrent alt fra Endura sånn passe romslig i størrelsene? I hvert fall alt fra Endura som jeg har bestilt hittil har vært av den litt romslige sorten.
#236162107/11/201609:16
Plukker opp igjen denne tråden i tilfelle vi får skikkelig kaldt vær denne vinteren - altså minus 15-20 eller kaldere.
Er imponert over 45nrth som holder føtter, hender og hode gode og varme. Er også fornøyd med rimelige Craft Hurricane vinterbukse og Mavic Propane jakke i Primaloft (varm, men ikke så vindtett), men synes ikke de helt når opp til nivået på Wölvhammer og Sturmfist.
Ser at 45nrth nå har kommet med Naughtvind jakke, bib og overtrekksbukse. Bikeshop har fått inn jakke og bukse. Bare synd at pakken koster like mye som vintersykkelen - og neppe kommer på salg før til våren.
Er det noen som allerede har kastet seg over plaggene og har noen inntrykk å dele?