Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess?

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Hen9ng] #2055848 27/01/2016 16:02
anderfo Online
Besatt
Besatt
On-topic (til trådstarter):
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ha en adapter nå, når du uansett skal ha "nymotens anlegg" i november? FM-nettet lever jo fint fram til det ICON_SMILE

Off-topic:
Sitat: Hen9ng
Jeg skjønner virkelig ikke denne klagingen på DAB+. Kjører mye rundt i Norge på skiskytterrenn. Senest i helgen var jeg i Stryn. I enkelte tuneller faller DAB ut, men dette er statens vegvesen sin skyld, da det er de som ansvaret for radiodekning i tunellene og disse oppgraderingene blir tatt samtidig med noe sammen med noe annet sikkerhets greier. Men ellers er lyden veldig klar og at lyden faller ut andre steder enn i tuneller kan jeg telle på en hånd etter vi fikk ny bil med DAB for to år siden. Så hvorfor i alle dager opplever jeg god DAB dekning i hele landet?
Tja, hele landet og hele landet...det er ihvertfall ikke DAB-dekning der jeg kunne hatt behov for det ICON_SMILE

Fra hytta vår i Storlidalen (med ca 100 hytter og noen fastboende) v/Oppdal må man bevege seg ca 15 kilometer før man finner brukbar DAB-dekning. De som har spurt om dette via skjemaet på https://form.socialboards.no/radio?ref=faq sier at det ikke foreligger planer om å bygge ut DAB i dette området de nærmeste to årene...
Er det noe sted jeg ønsker å høre på radio, uten å måtte ta det inn via (manglende) internettdekning, er det nettopp på hytta. Jeg tror ikke jeg er alene om det ønsket.

Det blir litt radio hjemme også, men da utelukkende via Sonos/internett. På jobben er det bare en sjelden gang, med headset fra laptop/internett. I bilen bruker jeg FM pga manglende DAB-radio, men der gjelder egentlig det samme - jeg har god internettdekning der hvor det finnes DAB, ihvertfall i de områdene jeg bruker bilen (dvs. Trondheim-Oppdal, litt småkjøring i Trondheim, og en tur sørover på sommeren). Når/hvis FM forsvinner kommer jeg trolig til å bruke internett der også.

Ser ikke helt poenget med DAB for min egen del, altså... Tipper det er flere som meg, men det er vanskelig å vite sikkert.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2055870 27/01/2016 18:23
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
De fleste bilradioer kan forholdsvis enkelt "bygges" om til å motta DAB+
Sjekk denne siden for å se hva som er tilgjengelig til din orginal spiller.

http://www.autohifi.no/Bilmerke-tilbeh%C3%B8r-v2

Disse DAB adaptrene er ikke løsningen etter min mening .
Når man først er i sving med å oppgrade bilen sin orginale spiller så kan man også vurdere om man vil feks legge ut aux,USB.blåtann,handsfri tlf eller kanskje oppgradere til ryggekamra.
Muligheten er mange for de fleste bilradioer.

Redigert av sl500; 27/01/2016 18:34.
Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: anderfo] #2055910 27/01/2016 20:42
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: anderfo
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ha en adapter nå, når du uansett skal ha "nymotens anlegg" i november? FM-nettet lever jo fint fram til det ICON_SMILE

Jeg kjøpte adapter i håp om at jeg ikke trengte å kjøpe ny radio. For jeg er så rar at jeg har lyst til å holde dashboardet i volvoen originalt. ICON_SMILE

Men det jeg har gjort i kveld er å returnere Power-adapteren og byttet den ut med denne. Fikk den til 799 kroner, tror jeg det var (minus det jeg ga for Power-adapteren).

Og dette var noe helt annet. Med denne adapteren (med glassantenne) har jeg ikke hatt forstyrrelser eller utfall i det hele tatt på en drøy times kjøretur rundt i Østfold nå. Så da var det nok slik at billig var dårlig.

Også er det godt å være kvitt den stygge, upraktiske slangen ut av sigarett-tenneren som var litt i veien for femtegiret.

Senz-adapteren har også blåtann-tilkobling for både håndfri (som fungerer veldig bra) og musikk som fungerer tilfredsstillende for en som ikke er audiofil.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2055917 27/01/2016 21:05
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Raskall

Jeg kjøpte adapter i håp om at jeg ikke trengte å kjøpe ny radio. For jeg er så rar at jeg har lyst til å holde dashboardet i volvoen originalt. ICON_SMILE
Enig i at det er penest å beholde dash original. MEN det blir ganske ryddig om du får tak i blendingspaneler som passer i volvoen og feks en slik. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=18490&katid=9&id=

Dab, FM, AUX og CD for samme 990!

+500 for denne http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4254&katid=261&id=

Redigert av engekri; 27/01/2016 23:39. Rediger grunn: Uten CD
Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2055934 27/01/2016 22:08
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
NAF har nettopp kjørt en test på ulike adaptere, og var lite imponerte: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-dab-adaptere/

Aleksander
Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2055935 27/01/2016 22:11
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Om få år blir mobildata nesten gratis og det å ha et sekundært (og kostbart) system for bare å sende radio vil fremstå som totalt latterlig.

Tesla, som må sies å være veldig ivrige på å tenke nytt, har skjønt dette.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: VegardSkedsmo] #2055936 27/01/2016 22:12
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: VegardSkedsmo
Om få år blir mobildata nesten gratis og det å ha et sekundært (og kostbart) system for bare å sende radio vil fremstå som totalt latterlig.

Tesla, som må sies å være veldig ivrige på å tenke nytt, har skjønt dette.

Men jeg tviler på om dette var til særlig nytte for trådstarter ICON_SMILE

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2055941 27/01/2016 22:20
anderfo Online
Besatt
Besatt
Ja, dette er vel poenget med adaptere, men hvis du skal ha ny DAB-radio i november skjønner jeg ikke hvorfor du trenger noe annet enn din gamle FM-radio i mellomtida.
Mulig jeg misforstår noe her, altså...

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2055943 27/01/2016 22:26
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg hører mest på musikk i bilen. Når jeg kjøpte ett flott nytt anlegg til Volven i sommer droppet jeg DAB og sparte masse penger. Den er trådløst koblet til mobilen og radio kjøres via nettradio en sjelden gang det går noe sport jeg trenger å følge med på.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: engekri] #2055951 27/01/2016 23:30
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: engekri

Bortsett fra at det ikke er CD-spiller på den. Dab, FM og AUX burde dog holde.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: anderfo] #2055954 28/01/2016 06:28
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Ja, dette er vel poenget med adaptere, men hvis du skal ha ny DAB-radio i november skjønner jeg ikke hvorfor du trenger noe annet enn din gamle FM-radio i mellomtida.
Mulig jeg misforstår noe her, altså...

Du misforstår rekkefølgen:

1. Jeg ønsket meg DAB-radio i bilen fordi "alle" sier at det er så fint og flott i forhold til FM.

2. Jeg kjøpte DAB-adapter.

3. Jeg ble dødelig skuffet over DAB-adapter

4. Jeg begynte å lete etter alternativ

5. Jeg konkluderte med at om alle DAB-adaptere var like dårlige, ønsket jeg meg heller en ny stereo i bilen.

6. Jeg spurte kona om jeg kunne få kjøpe ny radio til fjørtitusen kroner til meg fra henne i bursdagsgave. Jeg har bursdag i november. Hun svarte tja, kanskje.

Det blir litt som å kjøpe seg Biltema-sykkel for å sykle sti og så finne ut at det ikke duger og dermed begynne å ønske seg en skikkelig stisykkel.

Men denne nye Senz-adapteren er lovende. Meget lovende. Den fungerer veldig bra (ut fra mine behov/ønsker), den tar mye mindre plass i bilen og har et bedre brukergrensesnitt enn den gamle. I tillegg har den en godt fungerende blåtann håndfri og spiller musikk fra telefonen over Blåtann.

Den eneste ulempen jeg ser er FM-sender-problematikken. Men den løser seg jo i 2017. ICON_SMILE

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Totte] #2055955 28/01/2016 06:29
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Totte

Bortsett fra at det ikke er CD-spiller på den. Dab, FM og AUX burde dog holde.

Tja. Blåtann er kjekt og vel egentlig obligatorisk om man skal kjøpe seg ny bilstereo.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Josruu] #2055969 28/01/2016 07:44
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: Josruu
Har ikke all verdens erfaring med DAB+ men kjørte en 2015 Audi A3 fra Gjøvik til Kristiansand i fjor sommer og det var håpløst i hver eneste tunnel langs E18. Radioen falt ut selv i de korteste tunnelene, det virket som om det nesten ble dårligere bare det var trær som hang over veibanen... Satser på at de opprettholder FM nettet noen år til til de klarer å bygge ut DAB nettet tilfredsstillende og det går an å få kjøpt løsninger som faktisk fungerer opp i mot orginal utstyr i bilene i dag.

Langs denne strekningen faller også FM ut i tunnelene, særlig om du hører på annet enn P ein eller P4. P2 eller Radio Norge forsvinner i hver eneste tunnel.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2056010 28/01/2016 09:42
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Begrepet "DAB" adapter er et begrep som er innført for å villede forbrukerne.

Adapter er engelsk og betyr "tilpasser". Vanligvis er det en passiv fysisk enhet.

En DAB adapter er noe helt annet. Det er i hovedsak en DAB mottaker, med egen strømforsyning som har FM sender innebygd, slik at den kan sende signalet via FM inn i en FM radio.

Lyden blir da gjort om fra digitalt radiosignal til digitalyd som blir konvertert til analoglyd og så til FM signal. Så blir det sendt inn i din gamle radio og omformet fra FM til analoglyd.
Det vil si man får lyd med både beskrankningene til DAB og FM. Du får aldri bedre lyd enn det FM radioen din kan gjengi.

De kan også ha linjeutgang på DAB adapter og da slipper man og gå om FM og man skal få bedre lyd.

Ofte gjøres betjeningen via "DAB adpteren", men det har nå kommet løsninger som gjør at man kan koble den til i en USB inngang på bilstereoen og da fremstår den som en minnepinne. Man kan da benytte grensesnittet i bilstereoen for å bytte kanal.

I dag fremstår DAB dekningen som bedre enn den er, fordi mange biler har FM/DAB radioer som automatisk går over til FM, når DAB faller ut.
For brukeren er det vanskelig å følge med på, og man tror man hører på DAB.
Når FM blir koblet ut, vil opplevelsen bli en helt annen.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Josruu] #2056019 28/01/2016 10:12
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Josruu
Satser på at de opprettholder FM nettet noen år til til de klarer å bygge ut DAB nettet tilfredsstillende og det går an å få kjøpt løsninger som faktisk fungerer opp i mot orginal utstyr i bilene i dag.
Ikke hold pusten!
Support-avdelinga til radio.no/dekning (som nås her) forteller at DAB-utbyggingen i Norge er (helt) ferdig og avsluttet.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2056984 01/02/2016 10:26
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Har gjort meg noen erfaringer med en DAB-adapter (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16903&katid=1205). Kjøpte denne, til tross for at den har fått begrenset positiv omtale i tester. Hovedargumentet mitt, var at den har service following; dvs at den bytter FM-kanaler automatisk når det er nødvendig for å unngå støy. Jeg har ikke AUX-inngang i min Volvo, og eksperter har sterkt frarådet meg å koble ut CD-skifteren med en DAB-boks. Dette fordi det optiske anlegget har lett for å gi feilmeldinger.

Min erfaring med DAB-adapteren er at den funker overraskende bra. Lyden er godkjent, og kanalskiftene skjer sømløst og greit. Akseptabel dekning i tunneler. Jeg var nøye med montering av antennen, og sikret at denne ble jordet skikkelig.

Redigert av voldemort; 01/02/2016 10:27.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: voldemort] #2057037 01/02/2016 12:02
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg har også snudd helt i min erfaring. Selve DAB-biten fungerer helt upåklagelig etter at jeg fikk ei skikkelig antenne som er korrekt montert. FM-senderen derimot..... Fungerer forsåvidt greit for småkjøring men ute på lengre turer er det vanskelig å finne gode frekvenser. Den jeg har hatt mest hell med er 92.5.

Men nå har jeg bestilt meg en slik som løser FM-sender-problematikken for meg. Og vips så har jeg blåtann-musikk, håndfri, DAB/DAB+ og FM-radio i bilen. For under tusenlappen. ICON_LAUGH

Senz-adapteren fra Expert er overraskende bra og tar opp veldig lite plass på dashen.

Redigert av Raskall; 01/02/2016 12:13.
Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2057109 01/02/2016 13:47
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
FM-senderen derimot..... Fungerer forsåvidt greit for småkjøring men ute på lengre turer er det vanskelig å finne gode frekvenser. Den jeg har hatt mest hell med er 92.5.

Jeg bor i Oslo-området, og det er svært tett med aktive FM-frekvenser. Har testet FM-sender med statisk frekvens tidligere, men elendig erfaring. Men med automatisk søk, funker det gull. Ser at en liten tur i Bærum/Oslo medfører et titalls automatiske kanalskifter.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: voldemort] #2057142 01/02/2016 14:44
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: voldemort
... Jeg har ikke AUX-inngang i min Volvo, og eksperter har sterkt frarådet meg å koble ut CD-skifteren med en DAB-boks. Dette fordi det optiske anlegget har lett for å gi feilmeldinger.
Dette har jeg ikke hørt om før. Kunne du utdypet deg om hva problemene går ut på? Er i samme situasjon som OP, så jeg er interessert i å vite mest mulig om tema.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2057327 02/02/2016 08:04
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Man får det man betaler for, og dessverre er det slik at i noen biler finnes ingen god integrert løsning for ettermontering. Volvo er nevnt her, og jeg kan skrive under på st det blir bare sånn passe.

Om man først ikke har DAB installert i en ny bil så "er lykken" å eie en Audi, BMW, Mercedes m.fl. med fiberoptikk. Finnes plenty av løsninger fra Fistune, Dension 500S, MoBridge osv. Alle integrert med anlegget så man slipper dette synlige adapteret. Nesten like bra er Dension Pro som finnes til en mengde biler.Og til slutt AutoDAB SWC eller MediaDAB der rattet er fjernkontrollen.

Er du riktig heldig, og godt bemidlet, finnes mulighet for ettermontering av original DAB+ tuner, og original antenneløsning.

Hilsen selger og installatør av DAB+ løsninger.

PS! Tunnelene kommer. De er ikke ferdig utbygd

PS2! En DAB.antenne kan ikke ligge horisontalt

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: prøver] #2057330 02/02/2016 08:17
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: prøver
Man får det man betaler for, og dessverre er det slik at i noen biler finnes ingen god integrert løsning for ettermontering. Volvo er nevnt her, og jeg kan skrive under på st det blir bare sånn passe.

Nja... Det ser ut til at løsningen jeg endte opp med vil fungere. Senz-adapteren gir bedre radio-opplevelse enn FM-radioen i Volvoen min.

Senz-en lar meg også koble til telefonen via blåtann for både håndfri og avspilling av musikk. Senz-adapteren fikk jeg for 799 kroner. Så bestilte jeg meg en adapter på ebay som gir meg USB, SD-kort og 3,5mm aux inn. Sistnevnte løser FM-sender-problematikken. Denne adapteren kostet meg 387 kroner elns. Det kommer vel noe tollbehandling på toppen der med mindre selger merker pakka som gave eller lavere sum eller noe sånt.

Så for ca. 1200 kroner har jeg fått "nymotens" multimedia-funksjonalitet i min 15 år gamle bil: Blåtann, USB, SD, DAB og håndfri. Det blir litt kabler og ikke veldig integrert utseende men det er tross alt en 15 år gammel bil som skal brukes som arbeidshest.

Edit: så jeg får finne noe annet å ønske meg til bursdagen min. ICON_SMILE

Redigert av Raskall; 02/02/2016 08:19.
Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: Raskall] #2057337 02/02/2016 08:22
matsk Offline
Entusiast
Entusiast
For cirka det dobbelte hadde du fått en ålreit spiller med alle de funksjonene innebygd og ikke et arsenal av ledninger, sugekopper og det som styggere er i frontruta... Betalte rett i underkant av 2500,- for en Kenwood-spiller med alle de funksjonene (utenom SD, men riktignok med CD-spiller), og etter litt de-/remontering av diverse plastpanel etc er 99% av antenne/mikrifonledning skjult.

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: matsk] #2057339 02/02/2016 08:28
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: matsk
For cirka det dobbelte hadde du fått en ålreit spiller med alle de funksjonene innebygd og ikke et arsenal av ledninger, sugekopper og det som styggere er i frontruta... Betalte rett i underkant av 2500,- for en Kenwood-spiller med alle de funksjonene (utenom SD, men riktignok med CD-spiller), og etter litt de-/remontering av diverse plastpanel etc er 99% av antenne/mikrifonledning skjult.

Det dobbelte av 100 kroner er lite. Det dobbelte av 1200 kroner er i mine øyne mye. Også oppnår jeg den bonusen at jeg får beholde original-anlegget i bilen.

Og jeg har ikke en eneste sugekopp for denne løsningen. ICON_SMILE

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: prøver] #2057347 02/02/2016 08:44
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hva mener du med at det kun blir sånn passe? Ikke integrert eller ikke bra lyd?

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: prøver] #2057354 02/02/2016 08:53
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Om man først ikke har DAB installert i en ny bil så "er lykken" å eie en Audi, BMW, Mercedes m.fl. med fiberoptikk. Finnes plenty av løsninger fra Fistune, Dension 500S, MoBridge osv. Alle integrert med anlegget så man slipper dette synlige adapteret. Nesten like bra er Dension Pro som finnes til en mengde biler.Og til slutt AutoDAB SWC eller MediaDAB der rattet er fjernkontrollen.

Er du riktig heldig, og godt bemidlet, finnes mulighet for ettermontering av original DAB+ tuner, og original antenneløsning.

Hilsen selger og installatør av DAB+ løsninger.

Jeg har folkevogn med den integrerte RNS 510, og må vel på et eller annet tidspunkt foreta meg noe for å fortsatt ha radio - hva anbefales der?

Re: DAB+ i bil. Crap eller i en modningsprosess? [Re: engekri] #2057412 02/02/2016 11:43
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: voldemort
... Jeg har ikke AUX-inngang i min Volvo, og eksperter har sterkt frarådet meg å koble ut CD-skifteren med en DAB-boks. Dette fordi det optiske anlegget har lett for å gi feilmeldinger.
Dette har jeg ikke hørt om før. Kunne du utdypet deg om hva problemene går ut på? Er i samme situasjon som OP, så jeg er interessert i å vite mest mulig om tema.

Jeg har snakket med flere som åpenbart har peiling. Det jeg blir fortalt, er at det fiberoptiske anlegget i min XC90, er følsomt for endringer. På Youtube finnes det videoer hvor man tar ut koblingen til CD-skifteren, og bytter den ut med en Dension, GROM eller lignende. Jeg har blitt fortalt at dette normalt ikke funker på XC90, fordi man får feilmeldinger, bl.a. på airbagfeil.

Etter disse erfaringene, gir stereoekspertene råd om å enten bytte ut hele anlegget, eller installere en DAB med FM-sender.

Fra Oslo Bilstereo fikk jeg tilbud om å demontere originalanlegg, og innmontere nytt for kr 4 000. Prisen på det nye anlegget kom i tillegg. Håper du ble litt mer informert etter dette, engekri.

Redigert av voldemort; 02/02/2016 11:44.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support