Re: Nakamura CX
[Re: maghva]
15/01/2016 12:15
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Til den prisen er sykkelen trolig et meget godt kjøp, selvsagt forutsatt at du sitter bekvemt på rammen. Shimano 105 og landeveiskrank 50/34 er midt i blinken for alminnelig bruk. Og sykkelen ser bra ut! Men: Har selv vurdert sykkelen. Slo den fra meg fordi den har mekaniske skivebremser. Har hatt CXer både med mekaniske og hydrauliske bremser og sistnevnte er langt å foretrekke p.g.a. bedre modulering og en mykere følelse i hendlene. Med hydrauliske risikerer du heller ikke at bremsene fryser til i kulda, slik det kan forekomme med mekaniske. Og det er ikke alltid så enkelt å justere de mekaniske, noe som må gjøres etterhvert som klossene slites ned. Hydrauliske bremser vil utvilsomt bli den nye standarden om et år eller to, og da vil verdien på sykler med mekaniske falle. I denne prisklassen ville jeg sett på XXLs modell White CX Pro. Den er utsolgt fra nettbutikken, men du kan finne den rundt omkring i butikker, som regel til kr. 9.999. Modellen har fullhydrauliske 105 skivebremser, noe som er imponerende bra for prisen. Ser på forumet at enkelte har mislikt den aggressive geometrien, men det er et spørsmål om personlige preferanser. Birks Fuji Tread er et annet rimelig alternativ med hydraulisk 105. Er selv på mekaniske bremser på vinter-CX'n, som jeg kjøpte rimelig brukt. Det fungerer, men jeg ville ikke kjøpt en ny sykkel med mekaniske nå.
|
|
|
15/01/2016 13:18
|
maghva
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for utfyllende respons og tips.
|
|
|
15/01/2016 14:11
|
mad_quads
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk for bra funn og bra analyse  nå fikk jeg noe å tenke på selv. Fant litt fler specs her. http://www.nakamura.no/cyclocross-2016/pursuit-4-0-cx/Den har jo deilig utveksling for de ekleste knekkerne i marka da. Ikke mange CX som leveres med 50/34 og 11-32. Jeg fikk derfor veldig lyst på den der. Tilbudet går ut i morgen ser jeg. Man kunne vel i teorien endret krankdrev og kassett på alle mulige CX, feks den Whiten, men det er jo en kostnad. Særlig problematisk bak tror jeg, for jeg leser at ikke alle bakvekslere nødvendigvis tar så store kassetter som 11-32? Erfaringer?
|
|
|
15/01/2016 14:12
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes prisen på 8.888,- er kjempebra og at den ser mye barskere ut enn White sykkelen. De oppgir vekt på 9,5 kg mens White sin CX killer (dyrere enn CX Pro) er oppgitt til 10,0. Jeg ville heller spart en kilo på vekta fremfor hydrauliske bremser, men så er jeg vektjunkie.....
Jeg forsto ikke helt argumentet til Sepada om at klossene slites ned på mekaniske skivebremser... men at en wire strekker seg og må justeres det ser jeg. Mekanisk/hydraulisk i kuldegrader er også et godt argument.
Jeg har hydrauliske bremser på MTB'n og da jeg knakk en bremsehendel var det en del styr med lufting etter bytte av hendel. Jeg og en kompis klønet med youtube filmer og Magura's lufte sett, fikk det sånn halvbra/dårlig til og etter to runder hos LBS fungerer det fint. Jada andre ville fikset dette mye bedre enn oss men det går an å kløne med hydraulisk også. Langt til skogs med enkelt verktøy vil jeg tippe det er enklere med mekanisk å fixe en nødløsning om noe går åt skogen også... Men jeg ville ikke byttet ned fra hydraulisk til mekanisk.
Poenget mitt er at det er mer enn akkurat bremsene som bestemmer hvor stort smil du har når du henter frem sykkelen en søndag morgen og sola skinner ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
15/01/2016 14:59
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg forsto ikke helt argumentet til Sepada om at klossene slites ned på mekaniske skivebremser... Sikkert klossete (!) formulert av meg. Poenget er ikke at klossene slites spesielt fort ned på mekaniske bremser, men at kalipene må justeres manuelt. Det gjøres som regel ved å skru på begge eller den ene siden av kalipen. Når klossene er slitt en del, må altså klossene justeres nærmere skivene manuelt, om du forstår hva jeg mener. Man får et inntrykk ved å se f.eks. på denne. Har ingenting å gjøre med at wire strekker seg. For øvrig er jeg skjønt enig i at Nakamura'en er en flott sykkel til en veldig god pris. Men trådstarter bør være oppmerksom på svakhetene så vel som styrkene. Og bremsene er en svakhet, av grunner nevnt i det første innlegget mitt. Så kan man likevel gjerne kjøpe sykkelen på grunn av alle styrkene  Og som nevnt av andre, har sykkelen mange styrker - både utseende, vekt og øvrige komponenter. Og ja, utvekslingen på Nakamura'n er veldig bra om du skal sykle i de bratteste grusbakkene. Og prisen er meget bra. ...White sin CX killer (dyrere enn CX Pro) er oppgitt til 10,0. XXL roter med info. Vekt er ikke oppgitt på Whites sider, men jeg har sett og løftet på Killer-modellen i butikk. Den er garantert ikke 10 kg. Vil tro den er mellom 8 og 9 et sted. Pro-modellen er nok rundt 10 kilo, med et tungt hjulsett som største svakhet. Men mange av oss oppgraderer jo hjulsett uansett...
|
|
|
18/01/2016 10:35
|
mad_quads
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ble det handel?
Jeg fikk ikke rota meg til butikken i helga, men reserverte en med klikk og hent for å få tilbudspris. Så kan jeg uansett prøve den før jeg evt. handler. Tror jeg investerer om geometrien passer. Den siste de hadde i butikk var solgt fikk jeg høre på tlf i stad, så jeg må vente på at de får igjen på lager.
|
|
|
23/01/2016 20:10
|
mad_quads
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Prøvde ut geometrien på 55 og 57 i butikk i stad, og bestemte meg for å kjøpe en 55 cm ramme for mine 187 cm. Henter den i løpet uken, men blir nok ikke særlig mye testing før snøen smelter og temperaturen stiger noe. Blir kjekt med en grussykkel i tillegg til CAAD10.
Må si Nakamura CXen så mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Over snittet tøff og robust utseende i mine øyne.
Den koster faktisk 8888 enda ser jeg.
|
|
|
24/01/2016 13:11
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Det jeg syntes trekker mest ned på denne er hayes bremsene. fikk oppgrader til XT bremser på min Grade 7.27 pga lekasje i systemet. Litt og litt over tid så ble det mer og mer svampete å bremse, så vær obs på dette, 0 krangling fra G Max på strømmen, de hadde vært borti problemer med disse bremsene flere gang så kudos til dem!
|
|
|
[Re: mad_quads]
24/01/2016 14:26
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Prøvde ut geometrien på 55 og 57 i butikk i stad, og bestemte meg for å kjøpe en 55 cm ramme for mine 187 cm. Gratulerer med ny, flott sykkel til god pris! Du vil sikkert få stor glede av den. Du vil ikke oppleve problemene Homecast nevner av den enkle grunn at bremsene på CX'n er mekaniske  Men Hayes-bremsene har det med å ule når de blir våte. Mange måter å redusere problemet på, men det enkleste er å erstatte klossene med Jagwire eller Swissstop halvmetalliske/halvorganiske. Har selv god erfaring med røde Jagwire Sport som effektivt fjernet hylingen i mine BB7. Om du ikke har tålmodighet til å vente til snøen smelter, er piggdekkene 45nrth Xerxes uovertrufne under mindre krevende forhold (30mm, rundt 450 gram). Koster dessverre skjorta, men et par ble nylig lagt ut til salgs på forumet, se her.
|
|
|
[Re: Sepeda]
24/01/2016 16:04
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Obs. Gjemmer meg litt bort nå 
|
|
|
[Re: Sepeda]
26/01/2016 10:45
|
mad_quads
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Prøvde ut geometrien på 55 og 57 i butikk i stad, og bestemte meg for å kjøpe en 55 cm ramme for mine 187 cm. Gratulerer med ny, flott sykkel til god pris! Du vil sikkert få stor glede av den. Du vil ikke oppleve problemene Homecast nevner av den enkle grunn at bremsene på CX'n er mekaniske  Men Hayes-bremsene har det med å ule når de blir våte. Mange måter å redusere problemet på, men det enkleste er å erstatte klossene med Jagwire eller Swissstop halvmetalliske/halvorganiske. Har selv god erfaring med røde Jagwire Sport som effektivt fjernet hylingen i mine BB7. Om du ikke har tålmodighet til å vente til snøen smelter, er piggdekkene 45nrth Xerxes uovertrufne under mindre krevende forhold (30mm, rundt 450 gram). Koster dessverre skjorta, men et par ble nylig lagt ut til salgs på forumet, se her. Thanks  skal investere i nye klosser om jeg plages med uling. Den skal jo gjerne brukes i våtere vær, forutsatt at finværspiloten endrer litt modus. Klør faktisk litt tråkkefoten, så det kan hende jeg må investere i piggdekk. Må finne ut hvor de ikke salter og tenke litt på hva slags dekkbredde jeg bør ha først. Ingen tvil om at Xerxes er raskest nei.
|
|
|
|
|