Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde?

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2361663 07/11/2016 11:16
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har forrige generasjonen av denne: http://www.on-one.co.uk/i/q/CLPXESSJ2/planet-x-echostorm-2-softshell-jacket

Den er super så lenge det ikke regner. Eneste jeg har å utsette på den er kanskje at det er softshellfor, og at det blir litt fuktig ved høy intensitet og svetting. Da blir det fort litt kjølig å stoppe.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2361683 07/11/2016 12:04
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er ganske fornøyd med Vaude Minaki, men denne virker ganske lik Mavicjakka di.

Vil du virkelig ha ei jakke som er så varm at du bare skal bruke ull under når det er minus 15?

Den eneste jakka jeg har som er varm-varm og som jeg ikke styrer med klær under er ei "penjakke" (typisk over dress etc.). Alt annet jeg har justerer jeg med klær under. Slår ett slag for vester til å bruke under for å justere temperaturen!

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2361692 07/11/2016 12:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykla en tur i -19 i går (ja okei da, -18,9!!). På overkropp hadde jeg aklima 2-lags ull innerst, Oakley primaloft jakke over, ullbuff i hals og tynn swix lue med fleece på ørene. Swix 2-finger votter på henda.
På bein og føtter hadde jeg vanlig sykkelshorts m/pad, craft thermotights, 2-lags ull og Swix RaceX bukse over. Wolvhammer nederst. Eneste stedet jeg ble kald etter 90 minutter var føttene.

Når jeg kom hjem la jeg merke til at jakka var helt soaked utenpå, ulla inn mot kroppen var bare småfuktig. Pusta med andre ord veldig godt! Funka kjempebra, et par varmeelementer i skoene så er det en kombo jeg kommer til å bruke i kulda framover.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: kjasmas] #2361751 07/11/2016 15:24
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: kjasmas
Vil du virkelig ha ei jakke som er så varm at du bare skal bruke ull under når det er minus 15?

Nei, ser absolutt poenget med flere lag. Og bruker trøye over ullen ICON_SMILE Men daglig pendling medfører jo å kle av og på seg to ganger i døgnet, så da er det greit å gjøre det så enkelt som mulig. I tillegg liker jeg å utvide pendlingen til tur, derfor klær som tåler en time eller to også i sprengkulde. Har som sagt tro på 45nrths nye Naughtvind og håper å høre om erfaringer med både jakke og bukse.

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2364868 22/11/2016 00:00
S
s0und Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Fluefiske utvadet i sjøen ned mot -20. Det er en tidslomme før sjøen fryser også ICON_SMILE

overkropp: ulltrøye (høy hals), fleece (vaffelmønstret, Patagonia R1), Dunjakke (tynn), Skall jakke.

Ben, samme oppskrift...

Dun til beina http://nfisk.no/klaer/bukser/patagonia-nano-puff-pants#&variation=656311

Linket til dunbuksa... alt det andre bør være en smal sak å finne frem til ICON_SMILE

Litt skivebom ifht. aktivitetsnivå, men ved 20 blå er det vel ett fett tenker jeg?

Redigert av s0und; 22/11/2016 00:02.

Martin Hagen
Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2367735 05/12/2016 11:00
S
sykkelmyggen Offline
Fersking
Fersking
S
Mange gode råd her for en vinterfersking! Jeg hadde egentlig tenkt å gjenbruke skiklærne i størst mulig utstreking, ser det er andre som også kjører den modellen - muligens med litt mere spesialisert sykkelbukse. For mitt bruk blir det litt tullete å opptil flere sett vintersportsklær, når bruken ikke er så intensiv heller.

Heatpads til å ha i skoene - hva bruker anbefaler dere?

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: sykkelmyggen] #2367791 05/12/2016 13:13
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Er ikke sikker på hva du mener med heat pads - tåvarmere eller varmesåler? Har prøvd begge deler og liker ingen av delene særlig godt. Har heller investert i gode vintersko.

Kanskje kan du finne noe nyttig i trådene Iskalde tær selv med varmesåler eller Thermic varmesåler eller -sokker?

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2367941 05/12/2016 22:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Sepeda
Sitat: kjasmas

Nei, ser absolutt poenget med flere lag. Og bruker trøye over ullen ICON_SMILE Men daglig pendling medfører jo å kle av og på seg to ganger i døgnet, så da er det greit å gjøre det så enkelt som mulig. I tillegg liker jeg å utvide pendlingen til tur, derfor klær som tåler en time eller to også i sprengkulde. Har som sagt tro på 45nrths nye Naughtvind og håper å høre om erfaringer med både jakke og bukse.

Med referanse til ulltråden din. Ved bruk av Devold Expedition ulltrøye i ca. -5 til -10 og Brynje Arctic i ca. -10 til -15 til sykkelpendling, så blir det like enkelt - med kun ett lag under softshelljakke.

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2368249 07/12/2016 10:30
S
sykkelmyggen Offline
Fersking
Fersking
S
Sannsynligvis varmesåler - det har ikke vært aktuelt tidligere, siden jeg først nylig har flyttet til Norge fra et noe mere temperert klima ;-)

Takk for trådtips - skal se på det :-)

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2372666 02/01/2017 20:37
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Kulda lar dessverre vente på seg, men i mellomtiden studerer jeg de første testene som tikker inn av 45nrths klessystem Naughtvind.

Mest sjarmerende er BikeRumors First Impressions: Putting the 45NRTH Naughtvind Clothing system to the test in Cuyuna.

Her får vi hele 45nrth-sulamitten, Naughtvind, Wölvhammer, Sturmfist, Stovepipe, Blowtorch, Lungcookie, Greazy osv, blandet med kaffe fra Red Raven og Cuyunas fineste mikrobryggede øl.

Har skikkelig lyst på Naughtvind-jakken, men er usikker på hvor vindtett Schoeller softshell er. Noen som vet?

Med veil. pris på 3k er det for øvrig bare å krysse fingrene for at den kommer på kampanje-lagertømming-gi-bort-salg med det aller første.

BikeRumor tester 45nrth Naughtvind og alt det andre

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2372780 03/01/2017 09:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Får jo bare mer og mer lyst på Naughtvind jakke og bukse etter skumming av dette...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2372806 03/01/2017 10:52
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
men er usikker på hvor vindtett Schoeller softshell er. Noen som vet?

Jeg hadde en jakke i Schoeller softshell og nå er det jo ikke så lett å beskrive vindtetthet, men jeg syntes den var super å stå på ski med så bra vindtett vil jeg si. Husker det som et fantastisk bra materiale og sikler stadig på en Mammut jakke i Schoeller materiale, men den er svindyr (synes jeg). Hadde også en mammut bukse i schoeller som var fantastisk, men det var et ganske tynt materiale.

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2373549 05/01/2017 20:06
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Jeg er veldig fornøyd med Rapha Hardshell Jacket fra ca november til mars med diverse ullkombinasjoner under, men den er latterlig dyr selv på salg, og jeg sykler vanligvis ikke lenger enn i en halvtime på vinteren.

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2373844 06/01/2017 20:34
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Under det korte pustet av vinter vi hadde i Oslo denne uken, hadde jeg noen fine turer i litt under -10. La merke til at rimelige Craft Hurricane bukse og Winter lue, begge med Ventair X, holdt meg bemerkelsesverdig varm. Buksa kan utvilsomt takle lavere temperaturer uten behov for ull under.

Så kanskje Ventair X er materialet jeg har savnet for både vindtett og varm jakke? ICON_CONFUSED Noen som har erfaring med Craft Siberian jakke (selvsagt med Ventair X)? Liker prisen godt.

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2373927 07/01/2017 17:41
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider

Kikket på denne i dag. Materialet minner om buksa og virker lovende varmt og vindtett. Og ingen skam å være godt synlig i mørketiden. Men er i tvil om passformen. Ikke akkurat race-fit, nei. Enten altfor romslig rundt livet eller litt smal over skuldrene. Og kanskje litt kort bak for aggressiv sittestilling. Men god lengde på armene. Hm...

Skulle gjerne visst mer om passformen på Endura Stealth Softshell II. Larsdx har allerede nevnt at Endura gjerne er romslig. Noen som har Stealth og kan si noe mer om passform?

Og kan noen hjelpe meg med å forstå hva som er den varmeste Castelli-jakka? ICON_SMILE Har allerede Gabba og liker passformen.

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2375277 13/01/2017 06:56
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Qloom Watson Lake vinterbukse får bra kritikk av Bikaradar.

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: -Jan] #2375279 13/01/2017 07:03
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Qloom Watson Lake vinterbukse får bra kritikk av Bikaradar.

den Qloom vinterserien ser veldig spennende ut.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2375624 14/01/2017 10:33
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider

Det ble denne Craft-jakka med Ventair på meg, godt hjulpet av halv pris p.g.a. en liten flekk som går av i første vask. Generelt salg på 25% hos eksepsjonelt hyggelige og dyktige Oslo Sportslager denne uken trakk prisen ytterligere ned. Sluttpris ble da ca 10% av prisen på en 45nrth Naughtvind-jakke uten at jeg har mindre lyst på Naughtvind av den grunn ICON_SMILE

I likhet med Crafts rimelige vinterbukse og lue, begge med Ventair, imponerer jakka meg.

Har ikke brukt jakka i kaldere vær enn 5-6 minus i går kveld, men så langt opplever jeg den som absolutt vindtett og varm. Klar forbedring i forhold til andre jakker jeg har brukt vinterstid. Synes heller ikke den er klam når intensiteten blir litt høyere.

Passformen var bedre enn jeg trodde i bruk. Som en del andre Craft sykkeltrøyer og -jakker, er den litt stram ved skuldrene når man står, men sitter fint når man sykler. Med 180 cm og ca 70 kg er S akkurat passelig romslig.

Av utseende er den, la oss si, ordinær i knall gul. Men jeg liker at bilister ser når jeg f.eks. signaliserer med armene i mørket. Av samme grunn byttet jeg i sin tid fra kul, svart Gabba til livlig grønn.

Uten at det nødvendigvis tilsvarer navn på tråden, har jeg denne sesongen fornyet vintergarderoben med varm jakke, bukse og lue fra fornuftige Craft til samlet kun kr 1000 (!) ved å kombinere salg og andre avslag på XXL, G-Sport og Oslo Sportslager. I disse klærne og med sko og hansker fra 45nrth er jeg svært så godt beredt til å møte kulda som forhåpentligvis kommer. Interessant å merke seg at jeg opplever buksa uten pute som varmere enn versjonen med pute, av den enkle grunn at sykkeltrusa med pute under buksa gir et ekstra lag beskyttelse der man merker kulda best.

Så får jeg være elegant i Castelli og Assos andre årstider ICON_SMILE

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2375628 14/01/2017 10:51
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Og kan noen hjelpe meg med å forstå hva som er den varmeste Castelli-jakka? ICON_SMILE Har allerede Gabba og liker passformen.

Jeg forstå det slik at Alpha og Espresso 4 skal være like varme, mens Alpha er aero og en del lettere enne Espresso 4.

Thomas
Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: sykkelmyggen] #2375678 14/01/2017 14:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sykkelmyggen
Mange gode råd her for en vinterfersking! Jeg hadde egentlig tenkt å gjenbruke skiklærne i størst mulig utstreking, ser det er andre som også kjører den modellen - muligens med litt mere spesialisert sykkelbukse. For mitt bruk blir det litt tullete å opptil flere sett vintersportsklær, når bruken ikke er så intensiv heller.

Heatpads til å ha i skoene - hva bruker anbefaler dere?

Tenker du engangsvarmere så er det vel et fett, men jeg bruker fra heatpack.
Knabb et par tyne nylon strømper fra dama (eller kjøp når du er single eller dama selv), klistre tåvarmer på oversiden ved tærne, ta på deg ullsokker og ta på skoene. Fortutsetning er at det er nok plass i skoene.
Har vintersko og men synes det er deilig å kunne 'reise' så lett som mulig å bruke sommersko (kombi) når det passer.

Er du en virkelig frysepinne som det er en god del av her på forumet så vil dette kanskje ikke fungere.

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: tparsli] #2376040 16/01/2017 10:09
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: tparsli

Jeg forstå det slik at Alpha og Espresso 4 skal være like varme, mens Alpha er aero og en del lettere enne Espresso 4.

Jeg har Espresso 4 jakka og brukt den siden november. Har tafset på Alpha jakka. Uten at jeg har testet Alpha fremstår Espresso som en varmere jakke. God foring i hele jakka, mens Alpha har litt mindre foring ved halsen pga at innerforet har en egen glidelås. Synes generelt Espressojakka virket tykkere enn Alpha. Godt fornøyd med jakka, men er man lang bør man være obs på at den kan bli snau i ermene (men med lange hansker går det greit). Men Espresso er ingen Gabba i passform eller tykkelse. Synes det er litt rart Alpha og Espresso har samme score på isolasjon, for visuelt ser det ikke sånn ut.

Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Sepeda] #2376209 16/01/2017 21:33
A
Anders- Offline
Medlem
Medlem
A
Noen med en konkret anbefaling på en bukse som er litt ekstra tykk på knærne? For oss som begynner å bli gamle og stive i leddene... Syklet i -12 i dag, og er varm og god på hele kroppen med Kalas Rainmem klær, men merker at knærne blir veldig kalde

2017 KTM Revelator Prestige Di2
2017 Scott Spark RC 900 WC
2017 Scott Spark 720 Plus
2018 Scott Genius 700 Tuned
Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Anders-] #2376220 16/01/2017 22:34
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders-
Noen med en konkret anbefaling på en bukse som er litt ekstra tykk på knærne? For oss som begynner å bli gamle og stive i leddene... Syklet i -12 i dag, og er varm og god på hele kroppen med Kalas Rainmem klær, men merker at knærne blir veldig kalde

Jeg bruker samme bukse, kjører løseknær under.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Desidert varmeste jakke og bukse for ekstremkulde? [Re: Anders-] #2376288 17/01/2017 08:33
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Anders-

Du kan evt. klippe til en utrangert ullstillongs eller ermer fra en ulltrøye. Bør klippe ut noe annet enn selve knepartiet så det ikke sitter for løst.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support