Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 49 1 2 8 9 10 11 12 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: tparsli] #2054406 22/01/2016 11:15
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tparsli
(En elsykkel er altså en assistert sykkel, hvor motor yter maks 250W og slutter å trekker ved 25km/t)

250W nominelt. Den kan gjerne yte 1000W opp bakken. Ellers er snittfarten min de siste 30 stiturene mellom 3 (snø!) og 11km/t. Jeg gjetter på en median på ca 9km/t. En økning til kanskje 20km/t vil gi dramatisk forskjellig framtoning i marka.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: erikskon] #2054410 22/01/2016 11:33
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Og mange har nok elsykler som yter mer enn 250w nominelt.
Flere dager på rad, har jeg lugget opp Bjørndalen i trondheim, i godt driv på opp mot 20km/t. Så hører jeg wwwwrom. Og der kommer det bættre en fatbike forbi, i minst 40 og kanskje til og med 50 km/t.
Når dette plutselig havner på stiene, blir det skummelt. Om det er lovlig eller ikke, spiller liten rolle når det skjer.

Redigert av MAN; 22/01/2016 11:33.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054412 22/01/2016 11:35
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JonAre
250W nominelt. Den kan gjerne yte 1000W opp bakken. Ellers er snittfarten min de siste 30 stiturene mellom 3 (snø!) og 11km/t. Jeg gjetter på en median på ca 9km/t. En økning til kanskje 20km/t vil gi dramatisk forskjellig framtoning i marka.

Om jeg sjekker strava og ser på mine stiturer med elsykkel i vestmarka i år så har jeg f.eks
14,2km - 1t13m - 11,6km/t snitt
08,7km - 0t47m - 11,0km/t snitt
06,2km - 0t37m - 10,0km/t snitt

Det er ingen automatikk i at det går fort på sti med elsykkel. Nå tråkker jeg riktignok ikke like hardt på pedalene som tidligere, men teknikken sitter brukbart fortsatt.

Som tparsli sier, mange forstår ikke hva elsykkel er, og mange feller dom over forslaget som er ute uten å ha satt seg skikkelig inn i saken. Jeg har redusert ambisjonene når det gjelder elsykkelens tilgang til marka. Nå håper at det ikke skal være kontroversielt å støtte tilgang i marka for oss som trenger litt assistanse.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: MAN] #2054417 22/01/2016 11:48
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: MAN
Flere dager på rad, har jeg lugget opp Bjørndalen i trondheim, i godt driv på opp mot 20km/t. Så hører jeg wwwwrom. Og der kommer det bættre en fatbike forbi, i minst 40 og kanskje til og med 50 km/t.
Når dette plutselig havner på stiene, blir det skummelt. Om det er lovlig eller ikke, spiller liten rolle når det skjer.

Du snakker jo åpenbart om el-mopeder eller el-motorsykler. Det er jo åpenbart en forskjell på om ting er lovlige eller ikke, selv om jeg tar all verdens hensyn vil det være forbudt å bruke motorsykkel på sti, og om jeg bomber ned en sti på sykkelen min(ja, særlig)så er det også ulovlig siden jeg tross alt skal ferdes aktpågivende og varsomt vil jeg mene.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: MAN] #2054481 22/01/2016 14:41
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Mener du at de vil kjøre ulovlig i skogen med elmoped hvis det blir lov å sykle i skogen med elsykkel?

Isåfall skjønner jeg ikke logikken.

Thomas
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054490 22/01/2016 14:50
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

20km/t høres veldig mye ut på sti hvor du i dag klarer under halvparten, har du erfaring med elsykkel eller bare antar du at det er realistisk?

Thomas
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: knut77] #2054494 22/01/2016 15:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: knut77

I tillegg til NOTS vurderer jeg å henvende meg til Norges Handikapforbund, Norsk Revmatikerforbund, Kreftforeningen, Landsforbundet for hjerte- og lungesyke, ME-foreningen, Norsk Friluftsliv og helsedirektoratet. Forslag til andre som kan/bør innvolveres?

Norsk støttegruppe ALS / Alltid Litt Sterkere kan du godt ta med.

Og så vil jeg minne folk på denne, Brynjar Gulliksen:

http://terrengsykkel.no/Telex/Roerende-oppslutning-for-ALS

http://terrengsykkel.no/Telex/Brynjars-droemmesykkel

Og litt 'oppdatering'

http://www.op.no/nyheter/als-rammede-brynjar-sprer-motivasjon-og-glede/s/5-36-23241

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: MAN] #2054495 22/01/2016 15:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Her i distriktet kjøres det (også) ulovlig med motorsykkel i skog og utmark. Da snakker vi om WROOOOM. Men jeg ser ikke hva dette har å gjøre med høringsforslaget vi diskuterer nå.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054496 22/01/2016 15:19
Flex Offline
Veteran
Veteran
At 2/3 av de som har svart sier "nei", synes jeg er merkelig. For å si det mildt!

Jeg ble også veldig overrasket over dette.

Ellers er snittfarten min de siste 30 stiturene mellom 3 (snø!) og 11km/t. Jeg gjetter på en median på ca 9km/t. En økning til kanskje 20km/t vil gi dramatisk forskjellig framtoning i marka.

På hvilken måte? Dersom det er slik at du har teknikk til å ferdes aktfullt ved 20 km/t, men mangler styrke, vil vel ikke din fremtoning være særlig annerledes ved 20 km/t enn 9 km/t. Hvis du ikke kan ferdes aktfullt ved 20 km/t, skjønner jeg ikke hvorfor du vil gjøre det (uavhengig om kraften kommer fra dine bein eller en liten el-motor).

Skal vi samtidig forby all bilisme, siden det fins folk som bryter loven og kjører for fort?

Forøvrig har jeg syklet opp Bjørndalen (nesten) hver dag de siste årene uten å ha sett sykkelen du beskriver (eller andre el-sykler med ulovlig stor fart).

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: Tange] #2054499 22/01/2016 15:30
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Norsk støttegruppe ALS / Alltid Litt Sterkere kan du godt ta med.

Og så vil jeg minne folk på denne, Brynjar Gulliksen:

http://terrengsykkel.no/Telex/Roerende-oppslutning-for-ALS

http://terrengsykkel.no/Telex/Brynjars-droemmesykkel

Og litt 'oppdatering'

http://www.op.no/nyheter/als-rammede-brynjar-sprer-motivasjon-og-glede/s/5-36-23241

Takk for det, jeg har sendt henvendelse til ganske mange nå, men ALS foreningen tenkte ikke på på tross av at jeg har fulgt med på Brynjar. De får en henvendelse ila helga.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: tparsli] #2054512 22/01/2016 16:47
JonAre Offline
Besatt
Besatt

20km/t høres veldig mye ut på sti hvor du i dag klarer under halvparten, har du erfaring med elsykkel eller bare antar du at det er realistisk?

Jeg klarer fint 20km/t, men ikke km etter km. Det er ikke normalfarten min, eller til dem som ikke klarer å oppføre seg.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: Flex] #2054513 22/01/2016 17:04
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flex

Ellers er snittfarten min de siste 30 stiturene mellom 3 (snø!) og 11km/t. Jeg gjetter på en median på ca 9km/t. En økning til kanskje 20km/t vil gi dramatisk forskjellig framtoning i marka.

På hvilken måte? Dersom det er slik at du har teknikk til å ferdes aktfullt ved 20 km/t, men mangler styrke, vil vel ikke din fremtoning være særlig annerledes ved 20 km/t enn 9 km/t. Hvis du ikke kan ferdes aktfullt ved 20 km/t, skjønner jeg ikke hvorfor du vil gjøre det (uavhengig om kraften kommer fra dine bein eller en liten el-motor).

Det skal litt til at en dobling av normalfarten og firedobling av bevegelsesenergien ikke vil påvirke verken slitasjen eller framtoningen til dem som ikke ferdes hensynsfullt i dag. Hvis jeg ikke kan vise nok hensyn i dag ved muskelkraft, vil jeg bli et veldig mye større problem om jeg får motorassistanse til å sykle så fort jeg vil hele tiden.

Assistert toppfart på "bare" 25km/t ble dratt fram som argument for at farten på elsykkel ikke er problematisk på sti. 25 er veldig fort på sti, der man nødvendigvis passerer andre nærmere enn på vei.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054517 22/01/2016 17:22
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Det er lett å sykle i 25kmt med elsykkel på grusvei, det er ekstremt vanskelig på knotesti. Selv om maksfart er 25kmt så går ikke sykkelen i 25kmt over alt. Men dette har vært diskutert flere ganger i tråden allerede.

Jeg håper vi kan fokusere på lovforslaget som foreligger, og hva dere mener om et unntak slik jeg foreslår. Kan motstandere akseptere å se folk med helseplager/handicap på elsykkel på blåsti?

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: knut77] #2054520 22/01/2016 17:41
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ingenting kategorisk mot elassistanse på sti, men jeg tror ikke det er verken i vår, marka eller andre markabrukeres interesse at det blir normalen. At folk kan bruke det av helsemessige årsaker er da selvsagt ikke noe problem.

De (foreløpig teoretiske) problemene kan også adresseres geografisk. Relativt sett høy brukertetthet og slitasje er bare utfordringer rundt befolkningssenterne, mens stiene ellers i landet heller gror igjen.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: erikskon] #2054529 22/01/2016 18:40
D
Desmo Offline
Avhengig
Avhengig
D
Synes denne tråden er mer basert på synsing/fordommer om el-sykkel på sti, enn fakta og erfaring. Hvis høringsuttalelsen til Nots skal være basert på det så blir jeg bekymret.

Jeg har selv syklet 2015 sesongen på fulldempet el-sykkel, og min erfaring er at stiturene mine på el-sykkel går seinere enn turene på ordinær stisykkel. Er raskere i ikke tekniske motbakker, men ellers går det stort sett senere.

Synes det er vesentlig mer krevende å sykle el-sykkel på sti, enn ordinær sykkel. Er terrenget teknisk så må jeg ned på minste hjelpekraft for å føle at det blir kraften blir levert forutsigbart, og da går det ikke fort med 22kg el-sykkel.

At vi får se mange uerfarne el-syklister komme ut på stiene har jeg svært liten tro på. På tilrettelagte stier (les grusede stier o.l.) vil nok se noen, men de er der allerede i dag. Der finner vi også "Birkensyklistene", og min opplevelse er at de skaper vesentlig mer konflikt.

Greie fulldempede el-sykler koster fra 40-45000 og oppover. Kan ikke se for meg at det er så mange fler enn de som er spesielt interessert som kjøper noe sånt. Mistenker at de allerede har erfaring fra sti på ordinær sykkel.

For min del så blir det tilbake på ordinær stisykkel denne sesongen hvis helsa er bra. Det er jo mye gøyere!

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: MAN] #2054541 22/01/2016 19:55
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M

Det var faktisk ikke ment som dere tok det i det heletatt.
Sykt dårlig og formulere meg etter 10 timer på jobb

Jeg er mot el-sykling i utmark, med mindre man har behov for det. Da tenker jeg av helsemessige årsaker. Latskap er ikke grunn nok.
Når jeg leser innlegget mitt, vet jeg egentlig ikke hva jeg vil fram til selv.
Ble irritert og mistenker at denne type el"-sykler", gir de som faktisk trenger det ett dårlig omdømme. Så ville kanskje bare fortelle om det? ICON_TONGUE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: Desmo] #2054660 23/01/2016 18:07
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Desmo

Synes det er vesentlig mer krevende å sykle el-sykkel på sti, enn ordinær sykkel. Er terrenget teknisk så må jeg ned på minste hjelpekraft for å føle at det blir kraften blir levert forutsigbart, og da går det ikke fort med 22kg el-sykkel.

Er det et godt argument at du, som erfaren terrengsyklist, spinner? Hva kommer gjøkene til å gjøre da? Ellers er den uforholdsmessig høye vekta og prisen på el-sykler et forbigående problem/løsning.

Redigert av JonAre; 23/01/2016 18:34. Rediger grunn: screenshottrøbbel
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054666 23/01/2016 18:34
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Men hva kommer andelen el-sykler som ikke leverer mer enn de lovlig nominelle 250W'ene være? 50% på en god dag?

Salgsannonse fra i dag.

Redigert av JonAre; 23/01/2016 18:35.
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054677 23/01/2016 19:10
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Er det et godt argument at du, som erfaren terrengsyklist, spinner? Hva kommer gjøkene til å gjøre da? Ellers er den uforholdsmessig høye vekta og prisen på el-sykler et forbigående problem/løsning.

Jeg er veldig enig med det Desmo skriver, det er mye synsing og fordommer, og vi som har erfaring med elsykkel på sti vet at de ikke er så ille som mange uten erfaring synes å anta. At kraften ikke leveres forutsigbart betyr ikke at man spinner. Utfra min erfaring betyr dette at man får mer kraft i tråkket enn hva som er hensitsmessig når man sykler i knotete terreng. Utfallet av dette er ikke at sykkelen spinner men at man ikke rekker å styre sykkelen og ta planlagt linjevalg, da treffer man gjerne hindringer man planla å svinge rundt.

Jeg har ingenting kategorisk mot elassistanse på sti, men jeg tror ikke det er verken i vår, marka eller andre markabrukeres interesse at det blir normalen. At folk kan bruke det av helsemessige årsaker er da selvsagt ikke noe problem.

De (foreløpig teoretiske) problemene kan også adresseres geografisk. Relativt sett høy brukertetthet og slitasje er bare utfordringer rundt befolkningssenterne, mens stiene ellers i landet heller gror igjen.

Jeg tror de aller fleste er enige i at vi ikke vil se marka full av folk på elsykkel, det er bedre at folk flest holder seg til "vanlig" sykkel. Spørsmålet er vel hvorvidt dette er et realistisk scenario. Som både jeg og Desmo sier, en elsykkel er ikke enkel å bruke når underlaget blir utfordrende og det går i mange tilfeller ikke raskere. Dermed har jeg vondt for å se at det skal bli så utrolig attraktivt å bruke elsykkel til "skikkelig" stisykling at det vil føre til mange nye stisyklister på elsykkel. Både Desmo og jeg foretrekker å bruke sykkel uten el. Uansett ser det ut til at vi slipper å bruke så mye mer krefter på denne problemstillingen. Forslaget som er lagt frem tillater elsykler på opparbeidet sti og veier i marka. Så håper jeg at dette blir vedtatt med utvidet adgang for personer med helseplager/handicap: Jeg tror det er ganske bred støtte for et slikt lovforslag lant terrengsyklister.

Miljødirektoratets opprinnelige forslag skiller på hvilken type sti elsykler kan brukes på, håndheving av dette blir en utfordring som jeg forventer at de har vurdert. Spørsmål om håndheving er dermed en faktor i det opprinnelige forslaget og bør således ikke være et argument mot forslaget om utvidet tilgang for syke/handikappede. Her burde det også være mulig å samtidig håndheve forbud mot elmopeder i marka.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054680 23/01/2016 19:19
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Desmo

Jeg spinner rett som det er med vanlig sykkel. Skal du nekte meg å dra i marka også?

Skjønner ikke hvorfor folk drar frem elsykler med masse krefter. Det er ikke det som skal være lov/ikke lov.. Elsykkel er 25 km/t maks og 250 watt. Uansett om det er lov eller ikke så kjører folk i skogen med kjøretøy som ikke er lov.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: olechr] #2054691 23/01/2016 20:08
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr

Jeg spinner rett som det er med vanlig sykkel. Skal du nekte meg å dra i marka også?

Om du hadde brukt det som teknikk for å komme opp hele kneiker på underlag som ikke tåler det, så hadde jeg sikkert sagt ifra, på samme måte som jeg sier fra til folk som kjører nedover med låst bakhjul. Jeg har derimot til gode å se noen som faktisk spinner opp bakker med vilje, sannsynligvis fordi det er veldig lite energieffektivt, og veldig enkelt å kontrollere med muskelkraft.
Sitat: olechr

Skjønner ikke hvorfor folk drar frem elsykler med masse krefter. Det er ikke det som skal være lov/ikke lov.

Enkelt: Det er helt umulig å håndheve en differensiering på 250W og alt annet i skogen. Tillater man 250W, er det i realiteten et frislipp.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: knut77] #2054703 23/01/2016 20:31
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: knut77

Jeg tror de aller fleste er enige i at vi ikke vil se marka full av folk på elsykkel, det er bedre at folk flest holder seg til "vanlig" sykkel. Spørsmålet er vel hvorvidt dette er et realistisk scenario. Som både jeg og Desmo sier, en elsykkel er ikke enkel å bruke når underlaget blir utfordrende og det går i mange tilfeller ikke raskere.

Det kan fint være tilfellet i dag, men hvordan vil det være om 5 år? Eller 10? Batteriteknologien vil ha gjort stormskritt, og det å matche og tilnærmet transparent forsterke kraften en syklist legger i pedalene er ikke en teknologisk månelanding. Om elsykkelen anno 2022 veier mer enn et par kilo ekstra, og i praksis ikke bare "gjør deg sterkere", så vil det være utrolig skuffende fra et teknisk ståsted.

Redigert av JonAre; 23/01/2016 20:33. Rediger grunn: doble doble fornektelser
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054708 23/01/2016 21:08
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Det kan fint være tilfellet i dag, men hvordan vil det være om 5 år? Eller 10? Batteriteknologien vil ha gjort stormskritt, og det å matche og tilnærmet transparent forsterke kraften en syklist legger i pedalene er ikke en teknologisk månelanding. Om elsykkelen anno 2022 veier mer enn et par kilo ekstra, og i praksis ikke bare "gjør deg sterkere", så vil det være utrolig skuffende fra et teknisk ståsted.

Det er nærmere 200 år siden elmotoren ble oppfunnet, og det er ikke slik at det først er når den har blitt puttet i sykler at man har hatt behov for å lage den lettest mulig. Ser vi virkelig for oss at det er et stort potensiale i å kutte mye vekt her det neste tiåret (uten å kutte effekt)?

Bosch krankmotoren vi ser på mange sykler ble introdusert i 2010, den ble oppdatert i 2013 og det dukket opp en ny variant tilpasset terreng for 2016. Bosch oppgir ikke nøyaktig vekt men sier at motorene deres veier rett under 4kg. De oppgir ikke vekt på den nye modellen for 2016 annet enn at den også veier under 4kg og de skryter ikke noe sted av at den nye motoren er lettere. De nyere motorene har fått høyere spisseffekt men nominell effekt ser ut til å være uendret. For alt jeg vet er de nyere motorene tyngre. Lite vektnedgang å spore de siste 6 årene.

Bosch sitt 400wh batteri har veid 2.4kg siden 2010, ser det ut til for meg. For 2016 kommer det et 500wh batteri, dette veier 2.6kg. Fra 2010 til 2016 har det vært mye fokus på utvikling av batterier takket være elbilene, men det har ikke gjort store utslaget i vekt.

Jeg tror du er alt for "optimistisk" om du forventer at vektulempen nesten forsvinner, særlig på elmotoren, som er den tyngste komponenten. Jeg er ikke helt sikker på hvilken teknologisk utvikling du forventer deg når du nevner "elsykler som ikke bare gjør deg sterkere", men det er iallefall en grense for hvor sterk man kan bli så lenge lovverket begrenser oss til 250w nominell effekt. Jeg synes det er helt greit å lage et lovverk tilpasset dagens teknologi, så får man heller revurdere regelverket om det ikke tar godt nok høyde for morgendagens teknologi.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: erikskon] #2054721 23/01/2016 22:34
svine Offline
Entusiast
Entusiast
For meg er dette ganske enkelt. Motorferdsel i utmark er forbudt, med god grunn. Siden jeg ønsker å fortsatt være kategorisk mot morokjøring med snøscooter i utmark, ser jeg ingen grunn til å vanne ut dette prinsippet. En motor som ikke jobber konstant, er da fortsatt en motor.
Det er jo fullstendig tillatt å bruke elsyklene på grusveier i skauen, så lenge grunneier godtar det. Så et forbud hindrer ikke noens tilgang til naturopplevelser.

PS - jeg er veldig positivt innstilt til elsykler brukt på veier, både i by og mark. Husstanden har en.

Redigert av svine; 23/01/2016 22:34.

It doesn't get any harder - you just go slower
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054734 24/01/2016 07:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er helt umulig å håndheve en differensiering på 250W og alt annet i skogen. Tillater man 250W, er det i realiteten et frislipp.

Dette gjelder vel ikke bare i skogen, utfordringen med ulovlige el-sykler (eller uregistrerte el-mopeder om du vil) må løses/hændheves på generell basis

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: svine] #2054735 24/01/2016 07:51
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: svine
For meg er dette ganske enkelt. Motorferdsel i utmark er forbudt, med god grunn. Siden jeg ønsker å fortsatt være kategorisk mot morokjøring med snøscooter i utmark, ser jeg ingen grunn til å vanne ut dette prinsippet. En motor som ikke jobber konstant, er da fortsatt en motor.

Det er gode grunner til at motorferdsel er forbudt i utmark ja.
Sitat: miljødirektoratet
-Stillhet og ro i naturen-
Opplevelsen av fred og ro når man ferdes i naturen er viktig for mange. Formålet med regelverket som regulerer motorferdsel i utmark og vassdrag er å verne om naturmiljøet og å sikre friluftsliv og rekreasjonsverdier.

For at skog og fjell skal være fri for støy og forstyrrelser fra motorisert ferdsel, har vi et regelverk som regulerer motorferdsel i utmark. Regelverket har også til hensikt å beskytte naturen mot andre skader.
http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M108/M108.pdf

Det som skjer nå er at myndighetene vurderer om elsykler rammes av dette formålet. Sammenlignet med tradisjonell motorisert ferdsel er det kun nyanseforskjeller mellom hvordan en elsykkel og en sykkel påvirker omgivelsene. Da kan man argumentere for at det ikke er hensiktsmessig å forby elsykkel på sti ettersom elsykkelen ikke representerer noen av de problemene Motorferdselloven har til hensikt å eliminere.

Sitat: svine
Det er jo fullstendig tillatt å bruke elsyklene på grusveier i skauen, så lenge grunneier godtar det. Så et forbud hindrer ikke noens tilgang til naturopplevelser.

PS - jeg er veldig positivt innstilt til elsykler brukt på veier, både i by og mark. Husstanden har en.

Det finnes de som ønsker sykkelen bort fra sti, kan vi ikke bare forby sykling på sti? Det vil jo fortsatt være fullstendig tillatt å bruke syklene på grusveier i skauen, så lenge grunneier godtar det. Så et forbud hindrer ikke noens tilgang til naturopplevelser.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: erikskon] #2054750 24/01/2016 09:30
olechr Offline
More than words
More than words
Noen som vet hva NOTS sitt standpunkt på el sykkel er?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: olechr] #2054752 24/01/2016 09:36
JonAre Offline
Besatt
Besatt
De jobber med saken, og ønsker tilbakemeldinger: https://www.facebook.com/NOTS.no/posts/966197646750587

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: JonAre] #2054755 24/01/2016 09:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tycker det där spörreskjemat är lite väl kort. Som det står nu spör det ju inte ens om man är för och imot el-syklingen som enligt förslaget ska bli godkjent.

De borde väl iallafall både spörre om man tycker att el-sykling ska vara godkjent på:
Upparbetade stier (som i förslaget)
Vanliga stier som verkar vara det som nots spör om.

Jag tycker att förslaget är rätt naturligt då det öppnar för att vardagsyklister kan ta sin el-sykkel hela vägen in i marka i många fall.

Re: elsykkel på sti for syke/funksjonshemmede [Re: fredriks] #2054762 24/01/2016 10:23
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Enig i at den spørreundersøkelsen til NOTS ikke treffer helt. Jeg har foreslått at de i sin uttalselse til direktoratet tar medforslaget om utvidet tilgang for personer med helseplager og handicap. Venter spent på hva de bestemmer seg for.

På miljødirektoratets nettsted har de en egen side hvor beskriver de forslaget som er ute til høring og linker til høringsdokumenter. På denne siden skriver de

Quote:
Miljødirektoratets forslag innebærer at det blir tillatt med bruk av el-sykkel i utmark, men avgrenset til veg og opparbeidet sti. Forslaget innebærer endringer i markaloven, forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag og verneforskrifter

Men i det vedlagte dokumentet som omtaler elsykkel så har de to forslag til endring av aktuelle lovparagraf, i det ene forslaget åpner de for at elsykkel skal sidestilles med sykkel. Dette er kanskje ikke å anse som diraktoratets anbefalte forslag, men det er nå der.

Side 10 av 49 1 2 8 9 10 11 12 48 49

Moderator  support