Trene til 10km
|
Trene til 10km
06/01/2016 19:18
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har blitt litt giret på å løpe igjen nå som kulda er her, etter bare å ha syklet i hele fjor.
Målet er beskjedent: Å komme under 55 min til våren. Antakelig Sentrumsløpet. Jeg løp på 57.21 for to år siden. Etter løpet kjøpte jeg stisykkel og sluttet nesten å jogge. Jeg merker at kondisen er bedre nå, blir mindre sliten, men det går ikke noe særlig fortere.
Har ikke tenkt å slutte å sykle, så det blir å legge inn to løpeøkter i uken av totalt fire økter.
Totalt blir treningsopplegget ca. slik:
Dag 1: Sykkelintervaller 3x8 på sti. Dag 2: Løpe 1-2 timer. Dag 3: Løpeintervaller 4x1000 meter. Flat profil. Dag 4: Stitur evt. skitur. 2-3 timer.
Er dette fornuftig?
|
|
|
Re: Trene til 10km
[Re: larsdx]
06/01/2016 20:12
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Som alltid seier eg at det luraste er å springa ofte og moderat både i distanse og fart. Iallfall i ein tilvenningsfase. Dersom du nesten ikkje har sprunge på to år, høyrest det ut som oppimot to timar er i overkant. Eg bruker vanlegvis å tilrå korte og rolege joggeturar annakvar dag. Held du på med det ei stund, vil det etter kvart gå fortare, også. Ikkje spring langt eller hardt før kroppen har lyst.
Til opplegget du skisserer: Kva har du tenkt å gjera på dag fem? Gjenta dag ein? Prøv heller å ha bortimot lik avstand mellom løpeøktene. Kontinuitet er stikkordet.
Når alt dette er sagt, er det ikkje sikkert at resultatet blir så ravgæli. Det er mange måtar å gjera det på. I si tid vann Steve Larsen IM Lake Placid med berre ei (knallhard) løpeøkt per veke. Men no er han død.
|
|
|
06/01/2016 20:14
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Hvis jeg hadde kjørt det opplegget ville jeg lett kommet under 55 min på 1 mil. Så for meg ser det fornuftig ut.
Stig
|
|
|
[Re: dagfink]
06/01/2016 20:20
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Som alltid seier eg at det luraste er å springa ofte og moderat både i distanse og fart. Iallfall i ein tilvenningsfase. Dersom du nesten ikkje har sprunge på to år, høyrest det ut som oppimot to timar er i overkant. Eg bruker vanlegvis å tilrå korte og rolege joggeturar annakvar dag. Held du på med det ei stund, vil det etter kvart gå fortare, også. Ikkje spring langt eller hardt før kroppen har lyst.
Jeg kommer ikke til å starte med to timer, men kjente da jeg jogget en time for et par dager siden at jeg godt kunne vært ute litt lenger i samme tempo. Jeg tok ikke tiden, men det gikk ikke fort. Til opplegget du skisserer: Kva har du tenkt å gjera på dag fem? Gjenta dag ein? Prøv heller å ha bortimot lik avstand mellom løpeøktene. Kontinuitet er stikkordet.
Jeg har tenkt at jeg skal ha fire faste økter i uken. Om det blir noe mer må det bli etter lystprinsippet, sykling, langrenn, løping eller noe annet. Det jeg lurer mest på er om 1000-meter intervaller er lurest, når jeg har 3x8-intervallene på sykkel i tillegg. Det kan godt hende jeg starter med 3x1000 meter. Nesten helt flatt.
|
|
|
06/01/2016 20:28
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Flate intervall er bra for steget. Personleg liker eg å køyra intervall på mølle – også etter lystprinsippet, men det varierer ganske mykje kva slags økt det blir av det (45 sek på 18 km/t, 8 min på 15 km/t, pyramide styrt av tid eller fart, …).
|
|
|
06/01/2016 20:31
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
På den andre sida: Det er ikkje sikkert du treng så veldig mykje intervalltrening for å nå målet ditt. Hugs at risikoen for å pådra seg ein skade aukar dramatisk når du spring hardt.
|
|
|
06/01/2016 20:34
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tanken med 1000-meter-intervallene var mest å venne beina til å løpe "fort" igjen. Jeg følte jeg fikk god effekt av de vinteren jeg trente til Sentrumsløpet, men jeg vet jo ikke hvordan det hadde gått om jeg i stedet hadde løpt rolig.
Det er ellers ikke helt sant at jeg ikke har løpt på to år, jeg løp en del 5km runder med joggevogn da jeg var i pappaperm i fjor vinter.
|
|
|
07/01/2016 08:22
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde som mål å løpe en runde på 11.6km på under timen. Løpt kun den distansen og hver gang jeg har løpt har jeg vært fast bestemt på å løpe raskere enn forrige gang. Startet på 1.14 og nå er jeg under timen etter en 6-7 forsøk.
|
|
|
07/01/2016 08:56
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Dag 3: Løpeintervaller 4x1000 meter. Flat profil. ... Er dette fornuftig?
Bytt ut intervallene med intervalløktene herfra: http://www.runnersworld.com/race-training/run-your-best-marathon-with-less-trainingVarierer mellom 400, 800, 1200 og 1600m. Antall repetisjoner øker etter hvert. Mye morsommere enn samme intervallet hver gang, og lettere å måle fremgang. Vurder også tempoøktene fra samme program. Rolige 1-2 timers turer gir ikke farta du trenger. Jeg brukte programmet til maratontrening, men det gav svært god uttelling på 10K tiden min også, så jeg har tenkt å bruke tempo- og intervalløktene derfra for å komme i form til Sentrumsløpet selv  Hilsen Torstein
With light parts come great responsibility
|
|
|
07/01/2016 09:29
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Jeg brukte ca 5 år på å gå fra 44.30 til 39.50 på mila. Det var et hårete mål å komme under 40, og tilsvarende morsomt å klare det nå i høst. Hadde mange forsøk som endte mellom 40 og 41, før jeg bikket ned til 39-tallet.
Jeg har sjelden trent mer enn tre ganger i uka. På det meste vært oppe i 50-60 km løping pr uke, men dette i en periode hvor jeg også trente mot maraton. Støtter torsteinvhs anbefaling om en god blanding av intervaller, tempoøkter og langturer. Intervallene kan du gjerne variere. 4x1000 er fint, men du kan også kjøre 3x2000, eller kortintervaller (feks. 30 sek fort, 15 sek hvile).
Hvor i landet bor du? Hvis det er en løpskarusell, eller lignende uhøytidelige konkurranser du kan henge deg på, så er det supert med tanke på å få noen skikkelige fartsøkter, og venne seg til å løpe konkurranser.
Så er det viktig å være bevisst på risikoen for skader. Øker du løpebelastningen for fort, så kan du få vondt der du minst venter. Så gradvis opptrapping av treningsmengde og -intensitet er avgjørende.
|
|
|
[Re: Girona]
07/01/2016 09:56
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvor i landet bor du? Hvis det er en løpskarusell, eller lignende uhøytidelige konkurranser du kan henge deg på, så er det supert med tanke på å få noen skikkelige fartsøkter, og venne seg til å løpe konkurranser.
Bor i Oslo. Er jo masse løpskaruseller, for eksempel Ulsrudvann rundt, men tidspunktene for slike løpskaruseller er sjelden småbarnsfamilievennlige. Når det gjelder dette med løpeøkten på 1-2 timer. Jeg forstår at det kanskje er suboptimalt i forhold til målet om å øke fart, spørsmålet er mer om det vil virke direkte mot sin hensikt? Når jeg har blitt giret på å løpe mer er det fordi jeg merker hva løping gjør med hodet, jeg tømmer tankene og klarer å slappe av mentalt på en annen måte enn når jeg sykler sti. Jeg er redd for at ved å legge inn en økt med for eksempel progressiv hastighet i stedet for en "langtur" vil jeg miste den effekten. Har vel ellers bestemt meg for å ta løpeintervallene i gruppe på Sats Elixia nå i kuldeperioden. Så skal jeg prøve å følge råde om å variere når det er temperaturer til å løpe med høy intensitet ute.
|
|
|
07/01/2016 10:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Variera både underlag och kupering. För att springa snabbt på asfalt så måste man träna på det en del men det är ändå så att löpning i terrängen sliter mindre på kroppen.
Sen är det väl "mest" att lyssna på kroppen och träna efter det. Om kroppen tåler intervaller och långa turer så är det väl bara att löpa sådana om man vill det. Om man får ont lite här och där så bör man ta det lugnare för att inte riskera skador.
|
|
|
07/01/2016 11:25
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Når det gjelder dette med løpeøkten på 1-2 timer. Jeg forstår at det kanskje er suboptimalt i forhold til målet om å øke fart, spørsmålet er mer om det vil virke direkte mot sin hensikt?
Når jeg har blitt giret på å løpe mer er det fordi jeg merker hva løping gjør med hodet, jeg tømmer tankene og klarer å slappe av mentalt på en annen måte enn når jeg sykler sti.
Jeg er redd for at ved å legge inn en økt med for eksempel progressiv hastighet i stedet for en "langtur" vil jeg miste den effekten. Det er helt OK med rolige langturer også. Det har absolutt sin plass i et treningsprogram, også for 10 km. Men variasjon er viktig, så man bør ikke bare løpe rolig og langt.
|
|
|
07/01/2016 19:01
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Har 42 min på sentrumsløpet for 25-åring siden før løping ble nedprioritert .Tokk opp løping i midten av 30 åra løp da 3 ganger i uka 2 turer på langtur 45 min til 1 time og en økt intervall fartslek.Det fikk meg i løpet av et år ned på 4min på km på løp opp til 10 km.Så røyk knea.Sykkler i dag for moro men får ikke opp fart på sykkel like lett,så vi er laget forskjellig.Tror du bør prøve deg fram litt selv.2timer økter tror jeg ikke du trenger for å komme under 55 på sentrumsløpet.Er vel ikke mange som har mange økter på mer en 8timer for å sykkel birken ca 4 .Tror stikkordet er intervall for å få opp løpesteget,kondis tror jeg du har i massevis etter syklingen.
|
|
|
07/01/2016 20:59
|
Furu
/Stig
|
/Stig
.....Målet er beskjedent: Å komme under 55 min til våren. ......
......Når jeg har blitt giret på å løpe mer er det fordi jeg merker hva løping gjør med hodet, jeg tømmer tankene og klarer å slappe av mentalt på en annen måte enn når jeg sykler sti......
Glimrende balanse for en mosjonist  55 min på 1 mil er ikke noe hokus pokus for en normalt frisk person. Jeg ville ha valgt å ikke legge for mye i opplegget. Løpe 2x i uka og sykle 2x i uka. Økta blir i henhold til lyst og dagsform.
Stig
|
|
|
08/01/2016 07:18
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
det er mange som vil løpe 10km på under en time uten nevneverdig med løpetrening, andre må trene mye for å komme i nærheten
treningsopplegget må bygge på dine forutsetninger og det er vanskelig for oss å mene så mye om
jeg vil vel anbefale å starte med rolige turer på en time, sone 1/2 etterhvert intervaller med 10% over konkuranse fart og økende lengde, dvs fra fx 400m og økende opp mot 10km
suplert med litt relevant styrketrening og trening på stegavvikling
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: Furu]
08/01/2016 09:19
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
.....Målet er beskjedent: Å komme under 55 min til våren. ......
......Når jeg har blitt giret på å løpe mer er det fordi jeg merker hva løping gjør med hodet, jeg tømmer tankene og klarer å slappe av mentalt på en annen måte enn når jeg sykler sti......
Glimrende balanse for en mosjonist  55 min på 1 mil er ikke noe hokus pokus for en normalt frisk person. Jeg ville ha valgt å ikke legge for mye i opplegget. Løpe 2x i uka og sykle 2x i uka. Økta blir i henhold til lyst og dagsform. +1 Jeg løp også mye før syklinga tok helt over, og løper fortsatt innimellom. Men greia for meg har alltid vært å kjenne på det. Dvs ikke ha noen konkret plan om fart/distanse/tid, men heller å ha noen løyper med alternativer klare før jeg forsvinner ut døra. Den første kilometeren avgjør nesten alltid hvilket tempo jeg ender opp i, men det er mye lettere å løpe fort dersom jeg bestemmer meg for at det ikke skal være langtur. Alternativt har jeg løpt med plan om å gønne på de første 5km, og så ta det rolig. Noen ganger er dagsformen på plass, og da har det blitt 10 eller 15km i "tempo". Den gangen løp jeg som regel mila på noen min under 50. Så prøvde jeg noen uker på å kjøre 2 intervalløkter (3xca 1.5km all out) for å se hva som skjedde. Da kom jeg ganske greit ned på 42 min på 10km. Dvs, det var ikke greit, det var h**vetes hardt, men det var ikke så mye form, men mere farts- og hodetrening etter intervallene. 2 timer rolig syntes jeg hørtes mye ut. For meg er det sånn at jo langsommere jeg løper, dess hardere/dårligere lander jeg, med tilhørende vondter i knær etc. Om målet er brukbar tid på mila, ville jeg løpt mest turer på 5-8km.
|
|
|
19/01/2016 20:55
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Lurer på å teste dette programmet. http://www.runnersworld.no/artikler/den-ultimate-kta-for-en-rask.htmSkal holde den roligere løpeturen på maks 8km, har en "løype" hvor jeg kan varme opp med å løpe rolig i nedoverbakke, deretter flatt før jeg avslutter med 2km oppoverbakke hjem. Asfalt og grus. Men vil helst unngå å være veldig fokusert på tid o / eller puls på denne økta.
|
|
|
19/01/2016 21:29
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har en lignende tråd her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1907684Jeg løp ett 10k løp i 2015 på 40.39 så jeg har ikke kunnet gi meg ennå. Jeg tror at jeg egentlig hadde <40 inne på den løpsdagen, men mye gikk galt. Løpet gikk 13 dager etter Terrengsykkelrittet, jeg løp eneste løpetur i den perioden tirsdagen før løpet som gikk på fredag, og jeg løp alt for hardt på generalprøven, slik at jeg fortsatt var stiv i leggene på løpsdagen. Når den også ble første realt varme dag i Barcelona med temperaturer over 30 grader selv på kvelden, var det mer enn nok til at jeg gikk på en 40-sekunders smell. Uansett... Jeg løper to økter i uka, sykler fire. Løpeøktene består av en middels rolig tur på +- 1 time og en intervalløkt der jeg for tiden løper i sone 3-fart, 4,17 på kilometeren, 4x5 minutter forrige uke, 4x6 minutter denne uka. Jeg stokker litt om på sykkeluka for å tilpasse løpingen, men så lite som mulig. Mandag er sykkelintervall, helst i terrenget, 1-2 timer Tirsdag rolig løping, gjerne i terrenget Onsdag er rolig langturdag på sykkelen, gjerne i terrenget, men under 145 i puls for det meste, 3-5 timer Torsdag er sykkelintervall-dag, for tiden på velodrom. Fredag er løpeintervall-dag. 4x5-4x6 minutter i <=løpsfart Lørdag, eller søndag er rolig sykkellangturdag. 3-5 timer, gjerne på racer. Satser på å løpe et par løp i mars/april, men jeg skal også sykle etapperitt i februar og mars. Sliter med langvarig stølhet etter løping ute, spesielt i lår og legger. Nedoverbakker er verst for beina. Men jeg tror dette er tilvenning og at det vi gå over når jeg får noen uker med to løpeøkter. Jeg restartet løpeplanen først nå på nyåret.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
20/01/2016 10:08
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har en lignende tråd her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1907684Jeg løp ett 10k løp i 2015 på 40.39 så jeg har ikke kunnet gi meg ennå. Jeg tror at jeg egentlig hadde <40 inne på den løpsdagen, men mye gikk galt. Løpet gikk 13 dager etter Terrengsykkelrittet, jeg løp eneste løpetur i den perioden tirsdagen før løpet som gikk på fredag, og jeg løp alt for hardt på generalprøven, slik at jeg fortsatt var stiv i leggene på løpsdagen. Når den også ble første realt varme dag i Barcelona med temperaturer over 30 grader selv på kvelden, var det mer enn nok til at jeg gikk på en 40-sekunders smell. Uansett... Jeg løper to økter i uka, sykler fire. Løpeøktene består av en middels rolig tur på +- 1 time og en intervalløkt der jeg for tiden løper i sone 3-fart, 4,17 på kilometeren, 4x5 minutter forrige uke, 4x6 minutter denne uka. Jeg stokker litt om på sykkeluka for å tilpasse løpingen, men så lite som mulig. Mandag er sykkelintervall, helst i terrenget, 1-2 timer Tirsdag rolig løping, gjerne i terrenget Onsdag er rolig langturdag på sykkelen, gjerne i terrenget, men under 145 i puls for det meste, 3-5 timer Torsdag er sykkelintervall-dag, for tiden på velodrom. Fredag er løpeintervall-dag. 4x5-4x6 minutter i <=løpsfart Lørdag, eller søndag er rolig sykkellangturdag. 3-5 timer, gjerne på racer. Satser på å løpe et par løp i mars/april, men jeg skal også sykle etapperitt i februar og mars. Sliter med langvarig stølhet etter løping ute, spesielt i lår og legger. Nedoverbakker er verst for beina. Men jeg tror dette er tilvenning og at det vi gå over når jeg får noen uker med to løpeøkter. Jeg restartet løpeplanen først nå på nyåret. Jeg leste hele tråden i fjor, men takk for påminnelsen, skal lese på nytt nå. Den lå litt i bakhodet da jeg startet denne tråden. Jeg tolker opplegget ditt sånn at to økter med løping en sykkelintervall enten på spinning eller ute og en skitur/sykkeltur i uka ikke er for mye, hvert fall. Du er nok mange hestehoder foran meg når det gjelder fysisk form, men kjenner jo igjen dette med stølhet. Noe jeg ikke har vært plaget av med syklingen... Er mer usikker i dag enn i går på om jeg skal prøve opplegget med intervaller fra Runners World. Det virker jo bra. Men siste to ukene har jeg vært på to løpeøkter på SATS. Jeg kjenner jo at dette er veldig motiverende og at jeg nok pusher meg selv mer på disse timene enn jeg gjør om jeg trener alene. Dessuten kan det ofte kombineres med en halvtime styrketrening etter løpingen.
|
|
|
21/01/2016 14:20
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da har jeg testet formen på flat mølle. 5km gikk på 26.17. Må vel anta det ville gått tregere ute, men skal vel være greit i rute?
|
|
|
21/01/2016 14:27
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Da har jeg testet formen på flat mølle. 5km gikk på 26.17. Må vel anta det ville gått tregere ute, men skal vel være greit i rute? For mange så stemmer det sikkert at det går tregere ute enn inne, men av en eller annen grunn gjør det ikke det for meg. Vet ikke om det motivasjonen eller om jeg rett og slett ikke får til rytme og steglengde på mølla. Tipper jeg hadde greid mila på sub 50 ute, men ikke fem kilometer på under 25 på mølle 
|
|
|
[Re: kjasmas]
21/01/2016 14:31
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
For mange så stemmer det sikkert at det går tregere ute enn inne, men av en eller annen grunn gjør det ikke det for meg. Vet ikke om det motivasjonen eller om jeg rett og slett ikke får til rytme og steglengde på mølla.
Ditto...jeg løper greit i 5-blank tempo og under på vanlige turer ute. På mølla virker det mye mer slitsomt. Kan jo hende mølla lyver, men jeg må løpe med mye kortere skritt, og det er jo en annerledes bevegelse. Ute dytter jeg bakken bakover, mens inne kommer bakken mot meg og drar beina bakover 
|
|
|
[Re: knutspeed]
21/01/2016 14:49
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Flatt er vel ikke helt flatt på mølla. Sett 1% stigning, så er det mer sammenlignbart med flatt ute, tror jeg.
|
|
|
[Re: kao]
21/01/2016 18:09
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har nok ikke noe kjærlighetsforhold til mølla, men skeptisk til å løpe med så høy puls ute når det er så kaldt. Jeg økte farten litt underveis, startet på 11km/t første kilometeren, økte deretter til 11,5 litt ut i andre km og gikk opp til 12 og til slutt 13 på de siste tusen metrene. Var ganske fysisk utslitt etter økten, men kjenner meg i grei form nå. Ser jeg hadde 173 i puls, var altså i lav sone 4 mesteparten av økten... Flatt er vel ikke helt flatt på mølla. Sett 1% stigning, så er det mer sammenlignbart med flatt ute, tror jeg. Betyr dette at man løper nedover når man løper med 0 på mølla?
|
|
|
21/01/2016 19:30
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Betyr dette at man løper nedover når man løper med 0 på mølla?
En eller annen sa til meg en gang at 1 % stigning på mølla kompenserer for luftmotstanden, så da blir 1% mølle likt med flatt ute.
Stig
|
|
|
21/01/2016 21:24
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg spurte Ingrid Kristiansen om dette med stigning på mølla. Hun er jo uoffisiell verdensmester i mil på mølla. Hun løp(er) alltid på 0% stigning på intervallene. Men hun la til at dette ga henne en viss overfart, men denne kompenserer man kanskje for når man får startnummer på brystet?
Jeg har tidligere slitt fælt med å løpe noe særlig mer enn oppvarming til styrketrening på mølla, men nå, til tross for at jeg bor i Spania, har jeg lært meg å like og løpe intervall-økter på opptil 45 minutter på mølla uten særlig annen underholdning enn musikk i øra og en sånn "løpe gjennom landskapet-film" på mølleskjermen.
En utfordring med mølleløping er at man blir seende mye ned på skjermen. Man får bedre steg og løpsteknikk av å se opp og fram.
|
|
|
[Re: kolli]
21/01/2016 22:37
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kult, takk. Det betyr at det kan være fint å trene intervaller med rulla flatt, men at man da kanskje bør være obs på at man ikke klarer det samme tempoet ute.
|
|
|
[Re: kolli]
22/01/2016 07:49
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Noen møller har allerede en liten stigning i 0% som skal kompensere for luftmotstand, legg på et digitalt vater (kan bruke telefon og app) og sjekk. Forøvrig har jeg løpt på ganske mange møller med fotsensor og ser at farten i beste fall er veiledende og at oppgitt fart har variert så mye som 10% begge veier sammenlignet med fotsensoren. Har opplevd den som veldig konsistent. På bakgrunn av dette ville jeg kun brukt farta sammen med stigning som indikator på intensitet og lagt liten vekt på overføringsverdien til prestasjoner utendørs. Bor du i Oslo el. omegn kan du stikke på Bislett og teste farta på innendørsbanen. Sjekk bislett.info for å regne ut farta basert på rundetider.
|
|
|
|
|