Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kulde og dempere!!!

Kulde og dempere!!! #2052797 17/01/2016 08:55
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 163
KHansen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 163
Hei.

Sykler endel om vinteren og tenker ofte på, hva tåler demp`erne og hev/senke pinnen i 10-15 minus? Vil jo tro oljen blir ganske mye seigere i 10-15 minus????

Er det fare for at noe ryker?

Re: Kulde og dempere!!! [Re: KHansen] #2052809 17/01/2016 10:14
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 495
Moose Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 495
Bluto dempergaffelen slipper i hvert fall luft i negativ kammeret i original oppsettet (Olje og fett). BaronKanon hadde løsningen her Bluto i kulden
Hadde en Rock Shox Reverb for two år siden som likte kulden dårlig ... Antakeligvis noe lignende problem: feil pakning mht temperatur?


FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Kulde og dempere!!! [Re: KHansen] #2052812 17/01/2016 10:31
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84
S
SalsaBeargrease Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84
Om du tar ut oljen i bryterkretsen på Reverb, og bytter ut med frostveske så funker den, om enn noe tregt i virkemåten. Jeg har testa dette ned til -15 og det funker.

Re: Kulde og dempere!!! [Re: KHansen] #2052840 17/01/2016 14:14
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Fyller man glykol i systemer med nitrilpakninger så får man identisk trøbbel som man får om man bruker DOT4 i samme system. Dropp det.

For reverb, så er olja temmelig lettflytende ved -20 grader. Problemet slik jeg fornemmer det, er at oringene ikke tetter skkkelig når det blir for kaldt, og da mister man kanskje olje fra fjernkontrollsystemet, og i tillegg kommer det av og til olje inn mellom de to tetningene som sitter på ventilskaftet inni pinnen. Dermed kommer det olje inn i et rom som det ska være luft inni, og resultatet er at man ikke får dyttet ventilen inn nok slik at den åpner for fullt.
Og så mister man trykket.
En av mine tre reverb-pinner mister luft når det er kaldt, en annen får av og til oljelekkasje inn til mellomrommet i ventilen, mens den tredje egentlig virker helt fint, uansett.

Hadde gaffelen min fjusket i kaldvær hadde jeg tatt en runde med service på den, og evt. skiftet til mykere oringer.

Re: Kulde og dempere!!! [Re: ØysteinS] #2053774 20/01/2016 11:52
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
G
grr Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
G
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,526
Sitat: ØysteinS
Fyller man glykol i systemer med nitrilpakninger så får man identisk trøbbel som man får om man bruker DOT4 i samme system. Dropp det.

Hvilket problem er det?

Re: Kulde og dempere!!! [Re: KHansen] #2053788 20/01/2016 12:20
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Hvis Reverb bruker standard 70 shore o-ringer burdre det egentlig ikke være noe problem for de å tette i -20 dersom pinnen er riktig designet. Mulig de har mindre press på o-ringer enn det som er god kotyme innen normal konstruksjon for å minke friksjon og motstand. Jeg synes det høres noe merkelig ut at o-ringer som lekker skal være forklaringen, men det er jo ikke umulig. Det er ikke bare oljen i pinnen som kan bli mer tyktflytende i kulda, de er også smurt opp med fett og dette kan bli (for) stivt i kulda. Selv pinner uten hydraulikk kan slite, som feks. Command Post som er mekanisk med luftfjær og fettsmurt. Skal den brukes i kulda anbefales det å sende den inn for en cold weather fix som jeg antar er å smøre den opp med noe annet enn det originale fettet.

Re: Kulde og dempere!!! [Re: KHansen] #2053791 20/01/2016 12:24
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Pakninger, slange og slikt kan gå i oppløsning over tid. Systemer beregnet for mineralolje er ikke nødvendivisk bestandig mot glykol.

Re: Kulde og dempere!!! [Re: KHansen] #2054267 21/01/2016 20:36
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84
S
SalsaBeargrease Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84
Nå har jeg kjørt med glykol et par uker, og bryterkretsen funker. Viskositeten til olje blir mest sannsynlig altfor lite flytende. Ift. tynne slanger. Vann/glykol er selvfølgelig flytende gjør at bryterfunksjonen funker. Det viser seg at pinnen blir veldig treg når det er under 15 minus, men den funker fortsatt. Jeg har luftet pinnen ørten ganger med olje, og den funker uten unntak ikke som forventet. Fylte så på glykol 50/50 vann/glykol, og det funker på første forsøk. Om pakninger i denne konstruksjonen ikke tåler glykol, hva med bilen, der tåler pakningene glykol.

Re: Kulde og dempere!!! [Re: KHansen] #2054283 21/01/2016 21:31
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Det fins da forskjellige pakninger til forskjellige remedier. En som tåler olje. Trenger ikke tåle glykol.
De pakningene på bilen er bygd for glykol.


Moderator  support