Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 119 av 132 1 2 117 118 119 120 121 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #2053462 19/01/2016 12:21
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Hoaas
Har dere lest denne?

http://www.hunterallenpowerblog.com/2015/12/power-and-trainer-planning-season-of.html

Eneste jeg er litt usikker på i forhold til hvordan jeg trener nå, jeg går jo ned på dragtid og opp på effekt når jeg holder over 60min på en gitt watt. Er det det han mener i artikkelen, eller mener han at man bare skal øke dragtid og at effekten kommer av seg selv, og at man bare skal fortsette å øke dragtida?
"Just remember that your power numbers will be coming up as the time increases, so you’ll need to test and monitor other data to gradually move up your power targets."

Slik jeg leser det øker altså watten etterhvert som tida man klarer å holde watten øker, står ikke noe om at man skal gå ned på dragtid.

Det var litt utydelig skrevet, men husk også at du har et uvanlig tydelig treningsopplegg ICON_SMILE

Jeg leser han som å øke lengde i intervallene, men holde dem på samme prosensats av FTP. Er vel sweetspot han snakker om. Så 20 min på 90 % skal bli 22 min på 90 % og så videre. Da vil FTP øke av seg selv, og 90 % vil langsomt bli 90 % av et høyere absolutt tall.

Det han ikke vil, er å pushe seg så 20 min på 90 % blir 20 min på 92 % som blir enda litt mer, men alltid 20 minutter. Her vil vel FTP følge etter økningen, om det går an å si det sånn.

Så han sier vel noe i retning av det du gjør. Men det er litt uklart skrevet, og som alle andre treningsopplegg kan prinsippet ikke dras til det ekstreme når det skal tolkes. Det er ikke så mange som gjennom en vinter bare kjører økter av typen 1 x så-lenge-det-går, på et månedlig fastsatt absolutt watt-tall (eller later som) ICON_SMILE

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: oyvin] #2053483 19/01/2016 12:55
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hepp, men da leste jeg det nogenlunde riktig ICON_SMILE
Tenkte også umiddelbart at han strakk SST til 60min, før man eventuelt begynte på nytt.

Den økninga i FTP som man får er vel noe av det samme som jeg opplever når jeg klarer å kjøre 60+min, da går det veldig lett første 2/3 og man vet på en måte at FTPen har økt. Så da er det bare å kjøre test eller justere opp og starte om igjen.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2053522 19/01/2016 14:27
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg tror han tenker seg at Sweetspot skal være riktig plassert ifht FTP hele tiden, og at ulempen med ditt opplegg er at du får en del trening i underkant av optimal belastning.

Så i stedet for
1x45 -> 1x60 på 300w, så 1x45 -> 1x60 på 310w, så 1x45 på 320w - 1x60 på 320w
kunne det være
1x45 på 300w -> 1x50 på 308w -> 1x55 på 314w -> 1x60 på 320w
om du skjønner hva jeg prøver å si

NB: Det er treningseffekt i å ligge på 85 % også, så hele vurderingen kommer jo an på hva som er formålet med øktene. Jeg prøver bare å tolke hva han skrev.

Hvis disse langintervallene er en stor del av treningen vil det å variere mellom 45 og 60 like gjerne kunne være bra, som et slags minimum av periodisering.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2053525 19/01/2016 14:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror egentlig bare det blir en annen måte å gjøre to like ting på. la oss si at jeg begynner på 1x40 på 300w, etter 6-8 uker er jeg på 1x60 på 320w, med min metode.
Gjør jeg det på måten du skriver her vil jeg jo ende opp på samme watt og samme dragtid etter omtrent lik tid. Eller?

Edit: Men jeg skjønner jo hvor du vil hen, føler bare at det er litt vanskelig å skulle gjette seg fram til ny watt når man øker dragtid. Og det er ikke sånn at jeg ikke kan øke watt underveis om ting går svært lett, man skal jo ikke være helt firkantet ICON_WINK

SST er en stor del av treninga på denne tiden ja, men det blir både løping, styrke, HIT/ritt og LIT. Varierer både mengden trening i timer fra uke til uke og hvor mye MIT/HIT som kjøres. Har lite konkrete bolker annet enn periodiseringen min, bort sett fra en o2-bolk i februar, og plutselig er det vår.

Redigert av Hoaas; 19/01/2016 14:42.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2053530 19/01/2016 14:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvor mye fremgang ser dere for dere at dere får etter 6-8 uker da?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: oyvin] #2053533 19/01/2016 14:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har nok rett i det du skriver med hva han har tenkt, men hoppene er mindre, om jeg tolker dette riktig:
"I progress my athletes incrementally (often 1- to 2-minute increments) over the course of their base training, but there’s no reason to sit stagnant; I will rarely plan more than three workouts at the same time length before increasing the time demand. Just remember that your power numbers will be coming up as the time increases, so you’ll need to test and monitor other data to gradually move up your power targets."

Så en økning på 1-2min pr uke omtrentlig, hvor mye man skal øke på watt må man vel ta på feelingen. Men det vil jo si at man har økt dragtid med ca 10min på 5 uker.

Jeg øker dragtid annehver uke, da med 10min på samme watt (eller en liten økning om det er veldig lett), så etter 4-5 uker vil jeg ha begynt på en ny runde med kanskje 10-15-20w økning.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2053535 19/01/2016 14:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

Umulig å si, jeg økte 40w fra september til desember, eller mer innhenting av gammel form, som jeg regner med går litt raskere enn å trene seg videre opp. Men det går roligere for seg nå, og det vil nok sikkert bremse mer og mer jo høyere man kommer.

Hadde en økning på 8w fra medio desember til medio januar, men var sjuk i halvannen uke i jula hvor det bare ble rolig/ingen trening.

Redigert av Hoaas; 19/01/2016 15:00.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #2053541 19/01/2016 15:17
sveinaa Offline
More than words
More than words

Umulig å si, jeg økte 40w fra september til desember, eller mer innhenting av gammel form, som jeg regner med går litt raskere enn å trene seg videre opp. Men det går roligere for seg nå, og det vil nok sikkert bremse mer og mer jo høyere man kommer.

Hadde en økning på 8w fra medio desember til medio januar, men var sjuk i halvannen uke i jula hvor det bare ble rolig/ingen trening.

Jeg har funnet ut at for meg er det for ambisiøst å håpe at jeg klarer å øke drag-tiden i tillegg til å øke belastningen (Og har valgt drag-tid som det rette å justere opp på denne tiden av året). Så en evnt. økning av belastningen vil kun skje om jeg ser en tendens der pulsen over tid blir lavere (Noe jeg ikke ser som sannsynlig innenfor en 3 ukers periode.).

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2053543 19/01/2016 15:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jau, jeg synes det er veldig enkelt å forholde seg til dragtid. Og nå har man etterhvert kjørt veldig mange sånne her drag, så man vet jo hvordan det skal være, både puls og følelse. Man kan justere watten litt "midt i en syklus" om det går lett, men har utgangspunkt i å skru opp dragtid.

Redigert av Hoaas; 19/01/2016 15:39.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tommyv] #2054980 25/01/2016 10:58
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: Tommyv
Her er min første 30/15 noensinne.
Jeg hadde bare 112% av FTP på dragene, noe som resulterte i litt lav puls tror jeg. Neste gang skal jeg prøve 120%.
Jeg kjente 112% godt i beina, men kunne nok klart bittelitt til.
112% ble fordi jeg tok utgangspunkt i 5 min max watt fra strava.

Nå har jeg prøvd igjen. Og i går følte jeg meg ekstra "pigg" men alikevel, merkelig resultater. Kan det være at rulla plutselig var feil kalibrert, eller kan det være at uka før forrige uke, syklet jeg 0 sekunder pga. mild prolaps i ryggen og infeksjon med antibiotikakur? Forrige uke var en vanlig uke, men uka før der igjen trente jeg ikke altså.

I går kjørte jeg med 120% av FTP. Sånn jeg ser det må det plutselig ha skjedd noe feil med kalibreringen på rulla, eller så må FTP'en min ha hoppet litt i været av den uka med fri/restitusjon?
Zwift klikka litt på slutten, så noen få siste intervaller kjørte jeg uten ERG mode (rulla slutta å justere motstand automatisk) så da dro jeg til med ca. 310w istedenfor 290. Da spratt pulsen i været gitt, og merka det godt i beina!

Edit: Haha! Bomma litt med den rød streken der ja ICON_LAUGH

Redigert av Tommyv; 25/01/2016 11:01.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2054985 25/01/2016 11:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Har noen vurdert denne type intervaller opp mot følgende:
"Hjertet kan få ugunstig utvikling, da anaerob trening drevet som intenst intervallarbeid med flere
innsatsperioder tett etter hverandre, gjør at hjertet må jobbe maksimalt. Dette fører som regel til at det kommer for lite blod tilbake til hjertet, og at hjertet i disse periodene ikke fyller seg helt. Mye slik trening utvikler et hjerte med relativt tykke vegger, men med lite indre volum. Slagvolumet blir derfor lite. En slik utvikling er uheldig for den aerobe utholdenheten. Anaerob trening med lange pauser, eller bare en til noen få gjentagelser, får mindre negativ innvirkning på hjertet."

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2054989 25/01/2016 11:20
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg vet ikke helt hvorfor jeg poster i denne tråden, da økt utholdenhet egentlig ikke er fokus nr 1 for meg. Jeg vil heller øke "maks innsats" i terrenget i 1 - 1,5 time. / criteriums / cyclocross type økter.
Men det virker som denne tråden er der alt mulig diskuteres ICON_TONGUE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2054998 25/01/2016 11:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
"Hjertet kan få ugunstig utvikling, da anaerob trening drevet som intenst intervallarbeid med flere
innsatsperioder tett etter hverandre, gjør at hjertet må jobbe maksimalt. Dette fører som regel til at det kommer for lite blod tilbake til hjertet, og at hjertet i disse periodene ikke fyller seg helt. Mye slik trening utvikler et hjerte med relativt tykke vegger, men med lite indre volum. Slagvolumet blir derfor lite. En slik utvikling er uheldig for den aerobe utholdenheten. Anaerob trening med lange pauser, eller bare en til noen få gjentagelser, får mindre negativ innvirkning på hjertet."

Hmm, det var jeg ikke klar over. Det er jo veldig interessant. Har lest flere steder at de anbefaler veldig lange pauser på anaerob intervalltrening enn terskel/sub-terskel, dette er vel muligens grunnen til det da.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #2055002 25/01/2016 11:47
sveinaa Offline
More than words
More than words

Hmm, det var jeg ikke klar over. Det er jo veldig interessant. Har lest flere steder at de anbefaler veldig lange pauser på anaerob intervalltrening enn terskel/sub-terskel, dette er vel muligens grunnen til det da.

Jeg vil tro det. Har egentlig lest det flere ganger, men ikke tenkt så mye på det før etter at "kortintervall" ble så poppis.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2055033 25/01/2016 12:56
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

Interessant, og noe jeg ikke har sett før, så bare en generell kommentar.

Jeg har ikke funnet originalen til sitatet, men ser det ble gjengitt i noen diskusjoner om geriljakardio. Jeg heller også mot at det i tilfelle er mest relevant for den typen super-HI-intervaller (absolutt all-out 20/10 i totalt fem mnutter, ferdig). Det blir noe litt annet enn å kjøre 20/10 gjennom lengre drag og dermed på en tross alt lavere intensitet, selv om den fortsatt er høy. Altså der aerob omsetning slår inn i mye høyere grad.

Jeg tror det er viktig å holde fra hverandre 30/15 o.l. som en variant av vanlige intervaller på jevn belastning, og maksinnsats korte anaerobe intervaller som skal trene f.eks. spurtegenskaper. De har nettopp de lange hvileperiodene mellom dragene, mumler det i dypet av hukommelsen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tommyv] #2055041 25/01/2016 13:06
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Kan det være at rulla plutselig var feil kalibrert, eller kan det være at uka før forrige uke, syklet jeg 0 sekunder pga. mild prolaps i ryggen og infeksjon med antibiotikakur? Forrige uke var en vanlig uke, men uka før der igjen trente jeg ikke altså.

I går kjørte jeg med 120% av FTP. Sånn jeg ser det må det plutselig ha skjedd noe feil med kalibreringen på rulla, eller så må FTP'en min ha hoppet litt i været av den uka med fri/restitusjon?

FTP skal vel ikke hoppe, men dagsformen kan variere mye og er ikke lett å forutsi.

Jeg vil likevel helle mot kalibrering, spesielt hvis det er rulle der du har bakhjulet på en trommel og du begynner med et kaldt rom. Jeg er overrasket over hvor mye rulla kan variere etter temperatur, dekktrykk, bakhjulshastighet og annet, når det blir sammenlignet med Stages. (Og Stages passer bedre med følelsen.)

Det er kan godt være dette er bedre med andre ruller.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2055057 25/01/2016 13:26
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Ouf, hater variabler som er vanskelige å kontrollere. Skulle gjerne investert i en Tacx Neo, men der er ikke økonomien for tida gitt!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: oyvin] #2055069 25/01/2016 13:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvin

Interessant, og noe jeg ikke har sett før, så bare en generell kommentar.

Jeg har ikke funnet originalen til sitatet, men ser det ble gjengitt i noen diskusjoner om geriljakardio. Jeg heller også mot at det i tilfelle er mest relevant for den typen super-HI-intervaller (absolutt all-out 20/10 i totalt fem mnutter, ferdig). Det blir noe litt annet enn å kjøre 20/10 gjennom lengre drag og dermed på en tross alt lavere intensitet, selv om den fortsatt er høy. Altså der aerob omsetning slår inn i mye høyere grad.

Jeg tror det er viktig å holde fra hverandre 30/15 o.l. som en variant av vanlige intervaller på jevn belastning, og maksinnsats korte anaerobe intervaller som skal trene f.eks. spurtegenskaper. De har nettopp de lange hvileperiodene mellom dragene, mumler det i dypet av hukommelsen.

Er skrevet blant annet her (vet ikke relevansen): http://web2.gyldendal.no/sporten/docs/tl_bok/Treningslare_kap4.pdf

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2055080 25/01/2016 14:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå skal det sies at forskninga som ble presentert her tidligere, hvor 30/15 kom ut som klart best, ble altså dragene kjørt på "så høy intensitet som mulig" hvert eneste drag, men at man skulle klare å gjennomføre alle på lik intensitet. Så litt lavere enn all-out, men ikke langt unna.
Jeg sliter med å se at hjertet skal reagere på andre måter selv om man forlenger dragene med 10 sekunder. Det tar ca 2minutter sammenhengende arbeidstid før blodet har "full fart" gjennom kroppen og hjertet fylles fullstendig opp. Drag under dette vil sannsynligvis føre til "at for lite blod kommer tilbake til hjertet og ikke fyller seg helt". Også på geriljakardio har du arbeidstid over 2 minutter, men innsatstiden er veldig kort pr drag.

Redigert av Hoaas; 25/01/2016 14:02.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2055113 25/01/2016 14:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant å se at intervaller ned til 1.5 min defineres som langintervaller, uten at akkurat det har noen særlig praktisk betydning .

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tommyv] #2055121 25/01/2016 15:07
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Ouf, hater variabler som er vanskelige å kontrollere. Skulle gjerne investert i en Tacx Neo, men der er ikke økonomien for tida gitt!

Det må da være lov å la virkeligheten slå inn en og annen gang? Evt fornuften... Jeg skulle gjerne hatt en Kickr jeg ikke på noen måte kan forsvare å kjøpe. Litt irritert hver gang den gamle rulla fortsetter å virke allikevel.

Men synk ikke hen i bunnløs fortvilelse ICON_SMILE

Sånn våt finger i lufta-synsing, fra en Fortius-verden: Med samme dekktrykk og noenlunde jevnlig kalibrering, så er de to faktorene innafor slingringsmonn. Dette er det viktigste.

Kjører man i samme gir, og ikke ALT for lavt gir, er det ikke så galt lik bakhjulshastighet.

Det meste av kulde/varme-driften er gjort på 15-20 minutter, men det fortsetter dessverre ganske lenge videre. Denne er verre. Jeg løser det, nå, med å øke belastningen fra drag til drag. Uansett er det jo en vanlig anbefaling å la det første draget være et hvor man ikke kjører helt maks, men har som funksjon å få systemene i gang for alvor. Det er ikke et stort tap selv om det første går litt under nivå. Så i watt på rullesoftware uten kalibrering på en stund kan 6 drag gå 340-350-360-360-370åfyttikattadetvarlitthardtgitt-360 eller hva nå de eksakte tallene var. (Men da har jeg luksusen å kunne justere underveis, og det er mer stress med 30/15-intervaller.) Hvis jeg ikke går i senk på det første draget stemmer følelsen noenlunde på hvor hardt det er utover økta. Hvis det første går for hardt, er følelsen ikke til å stole på.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #2055124 25/01/2016 15:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Interessant å se at intervaller ned til 1.5 min defineres som langintervaller, uten at akkurat det har noen særlig praktisk betydning .

Kommer vel an på hvilken kontekst intervallene er beskrevet kanskje?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2055127 25/01/2016 15:18
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva mente du Sveinaa ? Hva kommer an på hvilken kontekst ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #2055129 25/01/2016 15:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Hva mente du Sveinaa ? Hva kommer an på hvilken kontekst ?

Tenkte du refererte til den blekka jeg linket til? Tror det er litt begreps blanding der. For der står det om trening av aerob og anaerob utholdenhet i hver sitt kapittel, og begge beskriver korte dragtider.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2055175 25/01/2016 18:06
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, referte til linken din. Der definerte de korte intervaller som virkelig korte ( under minuttet etter husken) og lange intervaller fra 10 min til 1.5 min ( fremdeles etter husken) . Ingen stor greie, men syntes det var nytt (for meg ) at intervaller ned til 1.5 min ble definert som "lange" .

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tommyv] #2055293 26/01/2016 07:47
P
Playboy75 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Kjøp heller et watt hjul og bruk det på hvilken som helst rulle. Jeg opplever de hjula som særdeles konstante, og de gir aldri ved døra. Når det er sagt er det utrolig hvor mye en ukes hvile eller rolig aktivitet kan gjøre hvis du er litt sliten. Sjøl erfarte jeg det i fjor da jeg skulle prøve å sette rekord i en 5,5km løype (racer asfalt). På en mandag klarte jeg kun 361w og fant ut jeg var litt sliten. Jeg trente kun rolig i en uke, og neste mandag kjørte jeg 389w i samme løypa!!! Har opplevd samme tidligere også. Gønnet på med 4x4 intervaller før en langweekend med kona og hadde treningsfri i 5 dager, Perset med over 20sekunder i en 12min lang bakke. Hvile er gull.
Første mandagen SLITEN: https://www.strava.com/activities/355459074/segments/8463699786
En uke etterpå: https://www.strava.com/activities/360445316/segments/8596915991

Det skiller altså 27watt. Mulig jeg kunne skviset ut 5watt ekstra første mandagen, men ikke noe mer. Nå er vel ikke dette noe nytt fenomen, men jeg tror ofte vi ikke er flinke nok til å hvile. Sliter sjøl med det. Skal liksom ha minst 5, helst 7-10 timer i uka hvis jeg har tid til det, men det er ikke alltid bra.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #2055323 26/01/2016 08:43
gare Offline
More than words
More than words

Det hadde vært spennende å se noe mer dokumentasjon på dette, man skal jo temmelig høyt i puls før fyllningsgraden i hjertet(egentlig da venstre ventrikkel)synker. Nå er jo all min kunnskap om dette både rusten, og ment for "vanlige" mennesker som i tillegg er syke, men jeg mener å huske at fyllningsgraden begynner å lide ved puls i området rett over 200.
Når pulsen begynner å bli så høy vil man jo også slite med blodforsyningen til selve hjertemuskelen i og med at tiden mellom kontraksjonene blir så kort at det blir liten tid til å få forsynt musklen med blod da dette skjer i hvilefasen mellom hvert slag(kransarteriene sliter med å forsyne hjertemuskelen med blod når den er sammentrukket).
Jeg har egentlig litt vanskelig for å se for meg at fortykning av hjerteveggen kan skje på den måten det beskrives, men har ingen vanskeligheter med å se at det teoretisk kan være riktig. Hadde vært spennende å se om dette er noe man kan vise til skjer i virkeligheten også. Det vil jo være viktig kunnskap.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: gare] #2055331 26/01/2016 09:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: gare

Det hadde vært spennende å se noe mer dokumentasjon på dette, man skal jo temmelig høyt i puls før fyllningsgraden i hjertet(egentlig da venstre ventrikkel)synker. Nå er jo all min kunnskap om dette både rusten, og ment for "vanlige" mennesker som i tillegg er syke, men jeg mener å huske at fyllningsgraden begynner å lide ved puls i området rett over 200.
Når pulsen begynner å bli så høy vil man jo også slite med blodforsyningen til selve hjertemuskelen i og med at tiden mellom kontraksjonene blir så kort at det blir liten tid til å få forsynt musklen med blod da dette skjer i hvilefasen mellom hvert slag(kransarteriene sliter med å forsyne hjertemuskelen med blod når den er sammentrukket).
Jeg har egentlig litt vanskelig for å se for meg at fortykning av hjerteveggen kan skje på den måten det beskrives, men har ingen vanskeligheter med å se at det teoretisk kan være riktig. Hadde vært spennende å se om dette er noe man kan vise til skjer i virkeligheten også. Det vil jo være viktig kunnskap.

For såvidt enig. Har sett etter mer dokumentasjon jeg og, men finner det bare gjengitt med nesten same ordlyd flere steder (kanskje det er noe som bare har blitt en sannhet fordi det aldri er "vasket" ut av en eldre tekst?). Dersom det skulle være sant, er det litt rart at det ikke er kommentert mer i kontekst rundt Helgerud/Hoff, og når det er snakk om plutselig død blant idrettsutøvere da det ofte skyldes fortykkede vegger i venstre kammer etter det jeg forstår? Dukker vel opp noe om det finnes noe.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #2056965 01/02/2016 09:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Går inn i hvileuke og tenker mye (alt for mye) på hva jeg skal gjøre den neste 4 ukers periode. Jeg har lyst til å fylle uken med 4 økter hvorav 2 skal være med Compex for sykkelspesifikk styrke på ben (en på og en av sykkel.). Klarer dog ikke helt bestemme meg for om de 2 siste øktene skal være to Z5 (høy mekanisk belastning) økter eller en sweet spot og en Z5 (høy mekanisk belastning) økt.

Dropper foreløpig "kortintervall" da jeg tror det er litt for tidlig for den type stimulans nå.

Noen som har noen tanker?

Redigert av sveinaa; 01/02/2016 14:32.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #2057168 01/02/2016 16:18
E
EveSteve Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hva menes med "høy mekanisk belastning"? Planlegger du å kjøre de 4 ukene identiske? Jeg ville hvertfall kjørt 1 sweetspot-økt hver uke. Men vet jo ikke hva Compex er og er usikker på hva Z5-øktene innebærer så ikke mye grunnlag å synse på egentlig ICON_WINK

Redigert av EveSteve; 01/02/2016 16:19.
Side 119 av 132 1 2 117 118 119 120 121 131 132

Moderator  support