Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 16 1 2 9 10 11 12 13 15 16

Hvor kjører man i Trondheim nå?

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053038 18/01/2016 09:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hur mycket längre tid det tar beror på var man syklar. Om han syklar roligt på asfalt så kanske han tjänar 20 min totalt sett. Om han ska sykla baklia stien båda vägarna så kanske 30-40 min.

Ja, jag tycker att det är väldigt mycket kjedligare att sykla branta backar på asfalt för att ta mig till skogen än att köra bil ditt. Från saupstad slipper han väl de värsta backarna men spesiellt göy tror jag inte den vägen är heller.

Jo, men man vill kanske inte alltid sykla samma stiar. Om man för exempel vill sykla på geitfjellet, där det ju finns många fina stiar, så blir det kanske inte mycket sykling där om man ska sykla fram och tillbaka via bakliastien varje gång.

Om man bor på saupstad och vill sykla i området rundt trolla och ta transporten på sti så får man väl räkna med kanske en halv dag. Om man tar transporten på asfalt så går det väl säkert åt minst en timme i ren transport.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053040 18/01/2016 10:00
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Den tiden jeg hadde bil må jeg innrømme jeg ofte kjørte både til BB og Estenstadmarka, da det blir mye asfaltgamping fra Rosenborg.

Men det er helt overkommelig uten også, man må bare legge inn en halvtimes transport opp til BB med rolig trilling opp Vestoppfarten. Særdeles uspennende, men grei oppvarming. Men neste gang jeg flytter på meg, kommer jeg nok kanskje til å se på steder litt nærmere marka. Ingen som har billig kåk til salgs i Fagerlia f.eks? ICON_SMILE

Per B.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053042 18/01/2016 10:02
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er da masse til salgs i Fagerlia for tiden. Men dessverre er det hysteriske priser. Regner med at de som tar endrekkehusene på forkjøpsrett selger sine litt mindre leiligheter, så følg med! Velkommen! Her kommer du til å trives ICON_SMILE

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: erikskon] #2053051 18/01/2016 10:20
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jau, så et par rekkehus, men de har litt for høye priser synes jeg.

Per B.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053052 18/01/2016 10:20
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Skal jeg sykle sti til baklidammen tar det fort 1-1.5 timer. Som småbarnspappa har jeg skjeldent dispans for mer enn 2-3 timersturer. Så da innbærer det at jeg snur der.
Det tar meg 10-15 minutter og gå ut hjemme, sette sykkelen på taket, og kjøre til Baklidammen. Det vil si at jeg skal sykle 2-2.5 timer på stiene derfra.
9 av 10 stiturer starter med døra, og har saupstad/granåsen/flatåsen som utgangspunkt. Men de gangene jeg har lyst på mer barnål, og mer høydemeter er det veldig kjekt og ta bilen fatt, og starte med baklidammen.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2053070 18/01/2016 11:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: MAN

Det tar meg 10-15 minutter og gå ut hjemme, sette sykkelen på taket, og kjøre til Baklidammen.

Det tror jeg ingen ting på med mindre du bryter fartsgrensene. I følge Google maps tar det 17 minutter å kjøre den korteste veien - uten rødt lys og uten trafikk.

Legger du til fem minutter på kombinert opp- og avlasting, er du på 22 minutter - minimum.

Strekningen er 8,8km. Den er så flat at du greier å sykle den med 20km/t i snitt selv på stisykkel. Det tar deg 26 minutter og 8 sekunder.

Tidsbesparelsen er altså fire minutter og åtte sekunder. Tilbake enda mindre siden du må skifte først og avslutter du ned Henriksåsen og sykler mot Lian, TAPER du tid totalt sett.

Ved å sykle sparer du penger, miljø og får 26 minutter mosjon med 4 minutter og åtte sekunder investert. Hvis ikke det er en no brainer, vet ikke jeg.

Sorry - men jeg mener fremdeles, og med rette, at bilkjøringa di er fullstendig meningsløs.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2053073 18/01/2016 11:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skal jeg sykle sti til baklidammen tar det fort 1-1.5 timer.

Nå skal jeg påføre deg enda mer kognitiv dissonans her. Fakta suger når de pulveriserer ens argumenter, men tall ljuger ikke.

Her sykler jeg hjemmefra på Tiller over Baklistien og ned til Fjellseterveien. Der er jeg ett minutt fra Bakligdammen. Jeg bruker 36 minutter fra undergangen under Kongsveien på Kolstad til jeg er på Fjellseterveien, og da sykler jeg ikke spesielt fort. Da er det HELT utelukket at du bruker 90 minutter selv om du kommer fra Saupstad.

https://runkeeper.com/user/gkjosavik/activity/639095712

Jeg tror nok at underbevisstheten din justerer alle estimater med en faktor 2 i "riktig" retning slik at du kan forsvare bilbruken.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053078 18/01/2016 11:36
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Litt på sida, men kunne aldri tenkt meg å sykla 20km på asfalt for å kunne sykle 13km i marka ICON_SMILE

Redigert av TrondAM; 18/01/2016 11:37.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: TrondAM] #2053079 18/01/2016 11:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: TrondAM
Litt på sida, men kunne aldri tenkt meg å sykla 20km på asfalt for å kunne sykle 13km i marka ICON_SMILE

Selv om tidsbruken på transport er omtrent den samme som når du kjører bil?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053082 18/01/2016 11:42
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Ikkje nødvendigvis, men bur sånn til at det nesten alltid går raskare med bil frå Ila til der eg skal sykle enn med bil. Einaste motivasjonen å sykle opp i bymarka frå Ila er faktisk nedkjøringa. For min del har syklinga ingenting med trening eller mosjon å gjere. Er ganske enkelt ikkje i tankane overhode. Folk har forskjellig motivasjon ICON_SMILE

Redigert av TrondAM; 18/01/2016 11:54.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053084 18/01/2016 11:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har svårt att få din ofta förekommande kritik av bilkjöring och löypepreparing i trondheim med det att du kör bil till din lägenhet i åre och brukar deras liftar.

Gör inte du samma sak här som du ofta kritiserar andra för, antar att andra egentligen vill samma sak som du?

Jag tvivlar på att MAN brukar 1-1.5 timme till baklidammen men jag tvivlar också på att den normala stisyklisten har en medelhastighet på 20 km/h mellan saupstad och baklidammen på väg till marka.

Jag tycker väl också att hela diskussionen är rätt meningslös. Jag förstår att du hällre vill sitta på sykkeln på asfalt än att köra bil men jag förstår också att andra föredrar att köra bil istället för att sykla asfalt till marka.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: TrondAM] #2053087 18/01/2016 11:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: TrondAM
Jupp. For min del har syklinga ingenting med trening eller mosjon å gjere. Er ganske enkelt ikkje i tankane overhode. Folk har forskjellig motivasjon ICON_SMILE

Hvis jeg skal transportere kun meg selv og en sykkel fra A til B og det er likegyldig tidsmessig om jeg sykler eller kjører bil, så er det helt sinnsykt i mitt hode å drasse med meg 1500 kilo stål og ta opp 20 kvadratmeter asfalt i prosessen mens jeg samtidig sender fossilt generert CO2 ut i atmosfæren. Er det noe vi trenger mindre av i dette samfunnet, så er det privatbilisme.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053090 18/01/2016 12:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Jag har svårt att få din ofta förekommande kritik av bilkjöring och löypepreparing i trondheim med det att du kör bil till din lägenhet i åre och brukar deras liftar.

Jeg kan ikke huske at jeg har kritisert løypekjøring og bilkjøring i Trondheim, men jeg har sagt at det er et motargument mot moderne langrennsport. Energibruken assossiert med alpinkjøring i Åre er akkurat samme argument. Det at jeg gjør det likevel, gjør ikke argumentene ugyldige.

Her stiller det deg dog en del annerledes siden vi snakker om aktiviteter der det å avstå fra å kjøre bil er et alternativ som ikke påvirker aktiviteten i særlig grad.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053094 18/01/2016 12:06
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg skriver at om jeg skal sykle STI til baklidammen, så tar det 1-1.5 timer. Det har jeg forsøkt. For meg er det helt uaktuelt og sitte og tråkke nesten 2 mil tur retur på asfalt for å sykle snaue mila i skogen. Derfor tar jeg bilen.
Også, om jeg sykler asfalt i 8km til baklidammen, vil jeg allerede være sur i lårene og ha brukt energi jeg vil bruke på geitfjellet.
Og når det kommer til din tidsberegning GeriK, kan du rable ned så mye "fakta" du bare vil uten at du får meg til og gjøre som deg neste gang.
Sist vi syklet fra Baklidammen var det to stk som syklet, og jeg kjørte da jeg hadde ett ærend som krevde bil på vei hjem. De startet og sykle 5 minutter før jeg gikk ut døra hjemmefra, og jeg stod i 15 minutter og ventet med baklidammen.
Da tror jeg til og med disse to som syklet har holdt høyere fart enn hva jeg ville gjort.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053096 18/01/2016 12:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
jag tvivlar också på att den normala stisyklisten har en medelhastighet på 20 km/h mellan saupstad och baklidammen på väg till marka.

Jeg syklet en 15 kilo stisykkel med piggdekk fra Tiller, ned til Sluppen og opp til Byåsen Burikksenter langs Breidablikveien i går. Jeg hadde 19,3km/t i snitt uten en gang å være anpusten - og jeg er på ingen måte i god form for tida.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053098 18/01/2016 12:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK

Jeg kan ikke huske at jeg har kritisert løypekjøring og bilkjøring i Trondheim, men jeg har sagt at det er et motargument mot moderne langrennsport.

Jag kommer iallafall ihåg att du har försökt att argumentera för hur mycket bättre det är med sykling i skogen eftersom man inte behöver köra bil till skidspåren eller det att någon som behöver köra upp spår.

Quote:

Energibruken assossiert med alpinkjøring i Åre er akkurat samme argument. Det at jeg gjør det likevel, gjør ikke argumentene ugyldige.

Nei, men man bör kanske inte kritisera det enna vid upprepade tillfällen medans man gör det andra själv utan att kritisera den aktiviteten.

Vi bör köra mindre bil men jag ser inte poängen i att 20 * 2 mil lokalt är sämre än 2*20 mil till åre.

Quote:

Her stiller det deg dog en del annerledes siden vi snakker om aktiviteter der det å avstå fra å kjøre bil er et alternativ som ikke påvirker aktiviteten i særlig grad.

Om du slutar att anta att alla tänker som dig själv och försöker sätta dig in i andras liv så borde du förstå att det där nödvändigtsvis inte stämmer.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053104 18/01/2016 12:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
jag tvivlar också på att den normala stisyklisten har en medelhastighet på 20 km/h mellan saupstad och baklidammen på väg till marka.

Jeg syklet en 15 kilo stisykkel med piggdekk fra Tiller, ned til Sluppen og opp til Byåsen Burikksenter langs Breidablikveien i går. Jeg hadde 19,3km/t i snitt uten en gang å være anpusten - og jeg er på ingen måte i god form for tida.

Pissing contest? Du är snabb du...

Vad med att försöka sätta dig in i att inte alla tänker på samma sätt och har samma form som du har?

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2053106 18/01/2016 12:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Også, om jeg sykler asfalt i 8km til baklidammen, vil jeg allerede være sur i lårene og ha brukt energi jeg vil bruke på geitfjellet.

Hvis du er sur i lårat etter 8km på en relativt flat asfaltløype, har du bare godt av å sykle så mye som mulig - istedet for å sette deg i bilen.

Og når det kommer til din tidsberegning GeriK, kan du rable ned så mye "fakta" du bare vil uten at du får meg til og gjøre som deg neste gang.

Nei - det virker ikke som du er så veldig åpen for alternativer eller andre synspunkter her.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053107 18/01/2016 12:22
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M

Nei - det virker ikke som du er så veldig åpen for alternativer eller andre synspunkter her.

Hadde mosjon og trening vært hovedfokuset ved sykling, kanskje.
Men for min del handler det om og komme seg ut i skogen, og da gjerne uten og transportsykle mer enn nødvendig på asfalt. For akkurat det, er noe av det kjedeligste jeg vet.

Redigert av MAN; 18/01/2016 12:22.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053108 18/01/2016 12:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men varför ska han vara det? Det är ju faktiskt möjligt att andra har sina erfarenheter och handlar utefter dem trots att du har andra erfarenheter.

Jag har syklat till och i marka så pass många gånger att jag anser att jag borde få handla utifrå de erfarenheterna utan att någon ska försöka säga att jag har fel och jag tror att MAN också har det.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053114 18/01/2016 12:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Vad med att försöka sätta dig in i att inte alla tänker på samma sätt och har samma form som du har?

Det har jeg gjort. Jeg har syklet sammen med nok folk her i byen til at jeg har en formening om hva en "normal stisyklist" er kapabel til - og av det estimerer jeg at hvis jeg kan sykle til BB via Sluppen/Stavne på piggdekk med 19,3km/t i snitt, når jeg veier mer og er i langt dårligere form enn jeg vanligvis er, så antar jeg at en normal stisyklist å holde 20km/t på en flat løype med sommerdekk.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2053115 18/01/2016 12:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hadde mosjon og trening vært hovedfokuset ved sykling, kanskje.
Men for min del handler det om og komme seg ut i skogen

Mitt hovedfokus er å komme seg ut i skogen og ha det artig, men det er mye artigere når en er i god form siden en kan holde fokus lenger og få syklet flere stier innenfor et gitt tidsrom. Jeg er også småbarnsfar og har akkurat de samme begrensingene som deg, derfor benytter jeg alle gratis-sjanser til å vedlikeholde formen - slik at jeg får mest mulig ut av syklinga. Det meste annet i livet blir også bedre når en er i god form, når jeg tenker meg om.

"Kjedelig" er ikke et ord som finnes i mitt vokabular. Det er jo masse å se på langs veien som en går glipp av når en kjører bil. Det er hvordan jeg får tida til å gå.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053116 18/01/2016 12:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Vi bör köra mindre bil men jag ser inte poängen i att 20 * 2 mil lokalt är sämre än 2*20 mil till åre.

Jeg synes det hvis den lokale kjøringen har et fullgodt alternativ. Dessuten forurenser 20x2 mil langt mer enn 2x20 - på flere måter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053120 18/01/2016 12:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

"Kjedelig" er ikke et ord som finnes i mitt vokabular. Det er jo masse å se på langs veien som en går glipp av når en kjører bil. Det er hvordan jeg får tida til å gå.

Om det inte handlar om rulleski då?
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rue#Post1264658

Det kanske är så att folk gillar olika saker? Några gillar att sykla på asfalt och andra tycker att det är kjedlig. Några tycker att det är göy att gå på rulleski medans andra tycker att det ser kjedlig ut att göra det.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053122 18/01/2016 12:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg synes det hvis den lokale kjøringen har et fullgodt alternativ. Dessuten forurenser 20x2 mil langt mer enn 2x20 - på flere måter.

Nu är det ju faktiskt inte nödvändigt att dra till åre heller och det finns ju också alternativ till bil för att ta sig ditt. Om något har ett fullgott alternativ är väl upp till personen och inte dig att avgöra.

Jag gissar att du förstod poängen med talen jag tog upp och din kommentar är väl inte så väldigt relevant.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053123 18/01/2016 12:57
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M

Da tror jeg heller at jeg sykler stiv singlespeed i rufsete terreng. Smaken er som baken, men skiløping på asfalt ser utrolig kjedelig ut.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053124 18/01/2016 12:59
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Uansett, transportsykkling er dritkjedelig, og det er ikke derfor jeg holder på. Jeg ser nok asfalt, og "fine" ting langs veien de 20km jeg pendler daglig på sykkel til/fra jobb.
Og jeg skriver at 9 av 10 turer starter utenfor døra mi, og at denne ene gangen av 10 turer kjører jeg til en annen startplass enn hjemmet mitt.
Skjønner ikke at du orker å forsøke "overtale" meg til og sykle til stistart.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2053132 18/01/2016 13:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Da tror jeg heller at jeg sykler stiv singlespeed i rufsete terreng. Smaken er som baken, men skiløping på asfalt ser utrolig kjedelig ut.

Sammenlignet med alternativet å sykle i skogen, ja - men hvis jeg hadde behersket rulleskiløping og det var det beste alternativet til å kjøre bil, så hadde jeg brukt det fremfor å sette meg i bilen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2053146 18/01/2016 13:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg ser nok asfalt, og "fine" ting langs veien de 20km jeg pendler daglig på sykkel til/fra jobb.

Og da sykler du de siste 12 kilometerne med sure lår?

Skjønner ikke at du orker å forsøke "overtale" meg til og sykle til stistart.

Det er ikke grunnen. Jeg bare ønsker å forstå hvorfor folk tar andre valg enn meg - også har jeg jeg en fintfølede bullshitdetektor. Den blinker med en rød lampe når du sier at du kan bruke ti muntter fra Saupstad til Baklidammen inkludert opp- og avlasting.

Du hadde spart deg veldig mye tid med å si at du ikke gidder istedet for å fabrikkere unnskyldninger.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053183 18/01/2016 14:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Du hadde spart deg veldig mye tid med å si at du ikke gidder istedet for å fabrikkere unnskyldninger.

Det är väl det han gör trots att han kanske har tagit fel på några minuter till baklidammen (eller kör för fort) och välger att sykla andra stier till baklidammen som tar längre tid en den du välger.

Jag syklar oftast till marka för att sykla men ibland gör jag det inte för att jag inte gidder, tycker jag får en bättre tur om jag mest syklar i skogen och det tar också mindre tid för samma tid i skogen.

Är det ok att skriva så och förstår du att andra kan ta de valen?

Side 11 av 16 1 2 9 10 11 12 13 15 16

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå