Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke?

Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: sveinaa] #2057154 01/02/2016 15:27
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: sveinaa
Jeg tror jeg bytter fra Sram Red til DA mekanisk neste gang (Har blitt litt for mye "flikking" med tanke på instilling av gir). Eneste som kan få meg fra det er hvordan man kan stille inn hendlene med tanke på avstanden til styret på Red.

Trodde man kunne det på Shimano også:
https://www.youtube.com/watch?v=GESGpwNLuTQ&feature=youtu.be&t=2m17s

Men at forskjellen var at man på SRAM kan stille bremsehendelen, og girhendelen uavhengig av hverandre...men det var kanskje nettopp det du tenkte på ICON_SMILE

Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: KER] #2057157 01/02/2016 15:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: KER
Sitat: sveinaa
Jeg tror jeg bytter fra Sram Red til DA mekanisk neste gang (Har blitt litt for mye "flikking" med tanke på instilling av gir). Eneste som kan få meg fra det er hvordan man kan stille inn hendlene med tanke på avstanden til styret på Red.

Trodde man kunne det på Shimano også:
https://www.youtube.com/watch?v=GESGpwNLuTQ&feature=youtu.be&t=2m17s

Men at forskjellen var at man på SRAM kan stille bremsehendelen, og girhendelen uavhengig av hverandre...men det var kanskje nettopp det du tenkte på ICON_SMILE

Egentlig begge deler. Trodde egentlig man måtte inn med "spacer" på Shimano. Ser lyst ut for DA nå ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: sveinaa] #2057164 01/02/2016 15:57
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man måtte det før, men siden 9000/6800/5800 er det bare å skru på en liten plastskrue under hetta.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: Bateson] #2057179 01/02/2016 16:49
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Kan det på 6770 også ICON_WINK

Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: sykkeloyvind] #2057311 02/02/2016 07:24
P
Playmoon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: sykkeloyvind
Syncroshift - slik Di2 har i XTR-gruppen er på gang til Dura Ace også. Dette fikk jeg bekreftet da jeg i forrige uke var på fabrikken i Japan.

Dette innebærer altså at du kan gire kun på høyrehånden og at frontgiret girer når du har programmert det til å gjøre det. F.eks når kjedet når tredje tannhjul ovenfra på kassetten.

Dette høres da ut som Multishift, som Di2 har hatt "lenge"..?

Strava | Bianchi Oltre XR2 | Gavia CX Ultimate | Canyon Nerve
Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: Playmoon] #2057333 02/02/2016 08:19
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Playmoon
Sitat: sykkeloyvind
Syncroshift - slik Di2 har i XTR-gruppen er på gang til Dura Ace også. Dette fikk jeg bekreftet da jeg i forrige uke var på fabrikken i Japan.

Dette innebærer altså at du kan gire kun på høyrehånden og at frontgiret girer når du har programmert det til å gjøre det. F.eks når kjedet når tredje tannhjul ovenfra på kassetten.

Dette høres da ut som Multishift, som Di2 har hatt "lenge"..?

Multishift - betyr det at du ikke trenger girspaker for krankgiret?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: Bateson] #2057335 02/02/2016 08:21
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Nei, multishift er muligheten til å skifte fra f.eks 28T til 11T med ett click-and-hold.

Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: pharynx] #2057352 02/02/2016 08:47
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: pharynx
Nei, multishift er muligheten til å skifte fra f.eks 28T til 11T med ett click-and-hold.

Nettopp, altså ikke det samme som Syncroshift.
XTR Di2 har også multishift, som selvfølgelig kan programmeres til forskjellig skiftehastighet, likt Dura Ace.
Men jeg er ganske sikker på at Syncroshift til Dura Ace er nytt, ikke tilgjengelig ennå.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: sykkeloyvind] #2057596 02/02/2016 22:35
Rene Offline
Besatt
Besatt
Synd kvinnen i mitt liv har termin i dag så jeg turde ikke bli med til Japan. Spurte Shimano om dette i dag og da var det ihvertfall ikke like bekreftet som du fikk i østen ICON_SMILE

Re: Din neste sykkel. Elektriske gir eller ikke? [Re: Bateson] #2061830 17/02/2016 12:51
treningsnico Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis man har kunnskaper om mekking og justering av gir, så vil jeg si mekanisk er vel så godt som elektronisk.

- Pålitelig og man kan fikse det meste selv
- Kan ikke "låse" seg ved et fall/slag (som Di2 kan gjøre)
- Man trenger ikke levne batteri en tanke (noe som burde være enkelt med Di2, men som veldig mange opplever å gå tomt for)
- Er vesentlig billigere og noe lettere
- Slankere bak og fremskifter

Har man derimot minimalt med kunnskaper om hvordan man justerer gir og er slapp med vedlikeholdet er det flere positive sider ved elektronisk giring, ikke minst er Srams Etap meget spennende. Å slippe kabler må jo være en drøm ved montering. Samtidig kan man etterhvert slippe alle mulige hull i ramma som er for kabler.

- Superrask giring som aldri må justeres (muligens ved evt. hjulbytte)
- Framskifteren trenger ingen justering
- Krever lite "kraft" for å gire opp og ned (kalde hender)
- Veldig pålitelig
- Muligheter for flere skiftere på styret (klatreskiftere, sprintskiftere)
- Med eTap, superenkel montering og ingen kabler

Så som den mosjonisten og mekanikern jeg er så foretrekker jeg faktisk mekanisk etter å ha prøvd Di2 ett år. Hvis jeg hadde vært proff og fått sykler kasta etter meg hvis noe gikk galt, ville jeg helt klart valgt Di2. Også selvfølgelig hvis jeg hadde råd og lite peiling på vedlikehold.

http://www.rojanrundfahrt.no

I saw a kid on the street one day, he was 10, maybe 20 years old

http://app.strava.com/athletes/1079668
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino