|
|
Kost & Trening
|
Re: Kost & Trening
[Re: Veltelund]
25/01/2016 17:58
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Men hvor mye energi som kreves for å metabolisere næringsstoffene vil jo uansett regnes som "kalori ut" i regnskapet, så da er man jo tilbake til start igjen.
Og da er det likegyldig for energiregnskapet om kaloriene kommer fra proteiner, fett, karbohydrater eller alkohol. En kalori er en kalori uansett.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
26/01/2016 09:23
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Bruk lifesum el liknende apper og logg alt. Enig! Har begynt å bruke Lifesum selv for å komme ned noen kilo, og det er veldig ålreit å se på den appen hvor mye kcal som forsvinner inn i gapet og hvor mye som forsvinner i aktivitet. Får et veldig bevisst forhold til hva man spiser, og man lærer fort hvor mye ekstra man kan hive innpå gitt et visst aktivitetsnivå. Eneste minuset er at det er kun 3 måltider i appen, så "Snaks"-kategorien er den med mest mat, men det spiller for så vidt ingen rolle hvis hensikten er å få overblikk over totalen. Lifesum er fin for å få en oversikt, også får man øya opp for noen matvarer som er ville med tanke på kcal. Jeg har vært helt vill etter kaviar, men etter at jeg begynte med Lifesum, har jeg kuttet ut kaviar. Savner også muligheten for å legge opp måltidene etter norsk standard. Frokost, lunch, middag og kveldsmat.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
26/01/2016 10:04
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lifesum er fin for å få en oversikt, også får man øya opp for noen matvarer som er ville med tanke på kcal. Jeg har vært helt vill etter kaviar, men etter at jeg begynte med Lifesum, har jeg kuttet ut kaviar.
Har hatt flere slike øyeåpnere. For eksempel har jeg trodd at kyllingleverposteien vi spiser er "sunn". Har heller aldri tenkt noe særlig på hvor mye extra virgin olivenolje jeg har hatt i salater eller hvor mye matolje jeg har brukt i stekepanna. Har nå stort sett gått over til enten å grille grønnsaker uten fett eller å koke, til hverdags. Man kan sikkert diskutere om det er å gå med krykker å måtte bruke en sånn app for å spise sånn noenlunde sunt, men for meg funker det.
|
|
|
[Re: larsdx]
26/01/2016 11:06
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Man kan sikkert diskutere om det er å gå med krykker å måtte bruke en sånn app for å spise sånn noenlunde sunt, men for meg funker det.
Krykker er en genial oppfinnelse for å ta seg frem, under gitte omstedigheter. Det er ingen grunn til å la være å bruke hjelpemiddel som hjelper! 
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
26/01/2016 11:51
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Man kan sikkert diskutere om det er å gå med krykker å måtte bruke en sånn app for å spise sånn noenlunde sunt, men for meg funker det. Krykker bruker man en kort periode til man er selvhjulpen. Det samme gjelder slike apper. Man bruker dem en periode for å få en følelse på kalorinivået i matvarene man normalt spiser. Etter en tids bruk har du noe konkrekt å forholde deg til og trenger ikke logge daglig.
|
|
|
[Re: ]
26/01/2016 11:57
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker myfitnesspal når jeg skal justere vekta, og det går på skinner hver gang. Dvs, summen av vektdifferanse, aktivitet og inntak går opp.
Problemet er jo kanskje at det er krøllete å finne ut type og mengde av alt man spiser, så jeg tar endel av de på feelingen. Tallene tyder på at jeg overvurderer mengdene.
Jeg spiser helt vanlig, bare litt endel mindre, og jeg forsøker å få noen lange, sammenhengende perioder uten mat. F.eks ved å sløyfe kveldsmat eller frokost. + At lørdag er full fæst på med spisingen og drikking. Det tror jeg bare funker hvis man har et ganske aggressiv opplegg ellers i uka. Lørdag er cheat day, og for motivasjones del så er det greit.
|
|
|
26/01/2016 12:09
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bruker myfitnesspal når jeg skal justere vekta, og det går på skinner hver gang. Dvs, summen av vektdifferanse, aktivitet og inntak går opp.
Problemet er jo kanskje at det er krøllete å finne ut type og mengde av alt man spiser, så jeg tar endel av de på feelingen. Tallene tyder på at jeg overvurderer mengdene.
Jeg spiser helt vanlig, bare litt endel mindre, og jeg forsøker å få noen lange, sammenhengende perioder uten mat. F.eks ved å sløyfe kveldsmat eller frokost. + At lørdag er full fæst på med spisingen og drikking. Det tror jeg bare funker hvis man har et ganske aggressiv opplegg ellers i uka. Lørdag er cheat day, og for motivasjones del så er det greit. Jeg har også lørdag som cheat day, men som @LilleEyolf skriver fordrer det et ganske stramt opplegg resten av uka. La oss si at man drikker noen øl, spiser en "bedre middag"+kanskje litt snacks er det fort gjort å havne 2000 kalorier i pluss.
|
|
|
26/01/2016 13:51
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Har dere med lifesum prøvd å logge på web og endre måltidene? Fungerer på myfitnesspal, husker jeg rett kan man ha opptil syv måltider.
|
|
|
26/01/2016 14:13
|
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Jeg spiser helt vanlig, bare litt endel mindre, og jeg forsøker å få noen lange, sammenhengende perioder uten mat. F.eks ved å sløyfe kveldsmat eller frokost. + At lørdag er full fæst på med spisingen og drikking. Det tror jeg bare funker hvis man har et ganske aggressiv opplegg ellers i uka. Lørdag er cheat day, og for motivasjones del så er det greit. Jeg har også lørdag som cheat day, men som @LilleEyolf skriver fordrer det et ganske stramt opplegg resten av uka. La oss si at man drikker noen øl, spiser en "bedre middag"+kanskje litt snacks er det fort gjort å havne 2000 kalorier i pluss. Men indtager man det hele mellem klokken 19-22 så har kroppen velsagtens svært ved at optage det hele, og en del vil gå direkte igennem systemet Da nærmer man sig dog nok en form for spiseforstyrelse :/ Jeg er i øvrigt også med på holdet, hvor lørdag giver plads til lidt ekstra godt.. I øjeblikket smider jeg rundt et kilo om ugen, uden at det føles hårdt, lidt mindre måltider og ingen sukker og alkohol i hverdagene gør underværker.
|
|
|
[Re: -Bjørn-]
26/01/2016 14:16
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har dere med lifesum prøvd å logge på web og endre måltidene? Fungerer på myfitnesspal, husker jeg rett kan man ha opptil syv måltider. Fungerer ikke på Lifesum, så vidt jeg kan forstå.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
28/01/2016 08:52
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Har dere med lifesum prøvd å logge på web og endre måltidene? Fungerer på myfitnesspal, husker jeg rett kan man ha opptil syv måltider. Fungerer ikke på Lifesum, så vidt jeg kan forstå. Ettersom fler og fler benytter seg av appen, så vil det sikkert komme innstillinger på dette. Men putter bare kveldsmaten inn i snacks kategorien. Er uansett det samlede kcal som er spennende.
|
|
|
28/01/2016 14:16
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor ikke bare bruke Myfitnesspal ? Hva er det Lifesum har som ikke Myfitnesspal ikke har ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
|
|