Bmw x5 7 seter
|
Bmw x5 7 seter
20/12/2015 14:03
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Noen som har prøvd eller vurdert bmw x5 som 7 seter? Er avhengig av å bruke bakerste seterad med jevne mellomrom. Hvor høye personer kan sitte sånn noenlunde komfortabelt på bakerste seterad? Kjenner xc90 godt (ikke den siste), der er det forholdsvis grei plass til personer opp mot 1.80. Men har hørt at det er dårligere plass i x5, vurderer 2009-2011 modell.
|
|
|
Re: Bmw x5 7 seter
[Re: Marøder]
21/12/2015 08:48
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Jeg har prøvd en haug med 7-8 setere med 4x4. Her en liten oppsummering:
BMW X5, fin bil, men bakerste seterad egner seg ikke for hyppig bruk med lange personer. Det går sånn ca akkurat med en på 180cm, men ikke komfortabelt. Går ved korte turer. Inn og utstigning er ikke beregnet på mye bruk. Det kommer til å bli slitt og stygt i løpet av kort tid pga materialvalg i innstigningssonen. Og håpløst å holde rent der.
XC 90 (forrige modell) god komfort for lange personer i bakerste seterad. Utgikk for vår del pga dårlig 4x4 og dårlig kvalitetsrykte.
Land Rover Discovery 3. God å kjøre. Beste bakerste bakseteløsningen jeg har prøvd. God å kjøre, frynsete rykte. Masse motorhavarier og luftfjæringsproblemer. Flere jeg så på hadde hatt reparasjoner på over 100kkr siste året...2009 modell og nyere skal være mye bedre en tidligere modeller bl.a ga nytt luftfjæringssystem.
Audi Q7, Ok bakerste seterad. Dårlig plassutnyttelse. Høye driftskostnader.
Mitsubishi Outlander (nyeste karosseri) Ikke noe premium bil, helt grei. Bakerste seterad kun for barn.
Mitsubishi Pajero, ok bil, holdt på å kjøpe en slik. Bakerste seterad er grei, men har en hel benk så enten har man plass til mange personer eller mye bagasje.
Vårt valg:
Toyota Land Cruiser. God å kjøre, spesielt med luftfjæring. Godt rykte. (Kjøper man en gammel en er det et par ting man må passe på.) I bakerste seterad er det plass til 3. Setene vippes opp på siden, slik at man kan bruke litt av bagasjerommet om det sitter bare en bakerst. Sittekomfort på bakerste rad er ok, men ikke perfekt. Dårlig lårstøtte. Greit for korte og medium lange turer. Skal få laget en pute slik at sønnen vår på 170 kan sitte der på lengre turer.
Sindre R.
|
|
|
21/12/2015 09:08
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for utfyllende svar!
Har mest lyst på en X5... men har et barn på over 1.70 som skal sitte bakerst av og til. Men mest korte turer. Og lurer på om det er trangt med 3 personer i bredden på rad 2.
Kommer fra XC90, faktisk en god bil og et godt kompromiss såfremt man ikke skal veldig off-road. Men som du sier, kvalitetutfordringer. Men med 2007 + modell med garanti og/eller utvidet forsikring med girkasse og motorhavari, så er det faktisk et ganske ok kjøp. Men den er steinaldersk innvendig og vanskelig å oppgradere til DAB (noe jeg har forelsket meg i og vil tilstrebe å få en en "ny" bil) uten å få en jalla løsning som f.eks Tiny.
Disco 3 er vurdert ja, men den blir for høy med takboks pga. knotete takstativ system.
Q7... dyre driftskostnader ja. Og den er jo en svær og vanskelig å navigere i trange handlesenter.
Outlander (nye) er vurdert, men tror den bli for liten på seterad 3. Prøvde Nissan Xtrail 7 seter, og hvis den er sammenlignbar med Outlander så blir den for liten.
Skal se litt nærmere på Land Cruiser. Litt skeptisk til sitteløsningen bakerst og har hørt at den kjøremessig (på asfalt) kommer dårligere ut enn xc90, disco 3 og q7.
Har hatt Sharan selv (den siste), den får man med 4x4 og 7 seter. Men ikke automatgir og den er noe upraktisk i forhold til rengjøring innvendig.
Ellers kommer ford med 4x4 og automatgir både på S-Max og Galaxy. Men da blir det forholdsvis dyre biler.
I tillegg kommer det en del hybridbiler, er redd for å kjøpe for dyr dieselbil da jeg tror disse kommer til å få et stort verditap.
Redigert av Marøder; 21/12/2015 09:10.
|
|
|
21/12/2015 09:14
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Eneste Hybridbilen på det norske markedet med 4x4 og 3 seterader er vel nye Volvo XC90?
Sindre R.
|
|
|
21/12/2015 09:23
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ja foreløpig. Q7 og X5 i hybrid blir vel 5 setere. Frykter likevel smitte og til 7 seterne... Ford kommer med en del hybrider snart, og det vil heller ikke overraske meg om vw gjør det samme.
|
|
|
21/12/2015 09:23
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ja foreløpig. Q7 og X5 i hybrid blir vel 5 setere. Frykter likevel smitte og til 7 seterne... Ford kommer med en del hybrider snart, og det vil heller ikke overraske meg om vw gjør det samme.
|
|
|
21/12/2015 09:46
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Finnes en 7 seter 4x4 hybrid som er mulig å få tak i om du er villig til å importere selv, nemlig Toyota Highlander.
Finnes et par stykker i Norge, men de forsvinner som dugg for solen når de dukker opp på finn.no. Finnes flere i Tyskland. Vurderte denne selv, men ble for dyrt for oss. (Pris i USA var ca 200.000kr, ferdig inn i Norge ca 0,9 mill...)
Nå er det nye avgifter på gang pr. 1.1, men euroen er dyr så jeg vet ikke hvordan det slår ut totaltsett.
Redigert av sindrer; 21/12/2015 09:48.
Sindre R.
|
|
|
[Re: sindrer]
21/12/2015 10:42
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ok, den kjenner jeg ikke til. Skal sjekke den ut.
|
|
|
[Re: sindrer]
21/12/2015 17:33
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
XC 90 (forrige modell) god komfort for lange personer i bakerste seterad. Utgikk for vår del pga dårlig 4x4 og dårlig kvalitetsrykte. Hva mener du egentlig når du sier dårlig 4x4? Basert på hva og med hvilke forventninger? Mitsubishi Outlander (nyeste karosseri) Ikke noe premium bil, helt grei. Bakerste seterad kun for barn. FORFERDELIG støyete kupé, og bakre seterad er på høyde med setene i Hercules. Noen firkantstenger med trekk på. Ikke 4WD av topp klasse.
|
|
|
21/12/2015 17:44
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med Mercedes GL? Det er vel den SUV'n med best plass i baksetet tror jeg. Kvaliteten skal være bra ryktes det. Dog noe problemer med luftfjæringa.
|
|
|
21/12/2015 17:45
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Vi har en 4x4 VW Multivan 4 motion 2012 modell. Ingen suv, men er utrolig fornøyd. Bra fremkommelighet, super plass til alle, og du kan mikse rundt på seter som du ønsker. Fortsatt mye baggasjeplass. Vi kjører den ofte som 5-seter, og da får vi 4-5 sykler og feriebaggasje inn i bilen. Om vinteren går det ski inn i den så du slipper skiboks. Skulle det være noe, så er det vel at maks motorstørrelse er en bensinmotor på like over 200HK.
Bilen er heller ikke mer enn 5 meter lang, dvs omtrent som en stor stasjonsvogn. Har hatt to Caraveller før vi kjøpte denne, og det er rimelig driftssikre biler.
Redigert av tbh; 21/12/2015 17:47.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
[Re: grr]
21/12/2015 19:07
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
XC 90 (forrige modell) god komfort for lange personer i bakerste seterad. Utgikk for vår del pga dårlig 4x4 og dårlig kvalitetsrykte. Hva mener du egentlig når du sier dårlig 4x4? Basert på hva og med hvilke forventninger? Er vel omtrent 90/10 fordeling forhjul/bakhjul (før det slipper), det gir ikke endrete kjøreegenskaper på samme måte som 40/60 "kontinuerlig" firehjulsdrift som hos f.eks. Audi og BMW.
|
|
|
21/12/2015 19:15
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Fatter hadde Ssangyong rodius før. 7-seter. Helt OK plass i bakerste seterad.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
21/12/2015 19:31
|
Pappsen81
Fersking
|
Fersking
gjør som meg, kjøp deg en x5 med sd motor og resten går av seg selv;) har fire barn selv og høyeste av dem er 160cm ,men hun sitter ikke bakerst. barna driter i om dem sitter litt trangt så lenge bilen er fet:)
den er trygg og god til vårt bruk og vi bruker den en god del. du finner uansett ikke en bil som er helt perfekt selv om bilen kan koste deg opp mot 1,3;)
|
|
|
21/12/2015 22:07
|
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hadde en Multivan 4 motion 2005 modell for noen år siden. Flott bil og enda bedre nå med dsg. Koste meg på langtur. Men bor i et område med mye fartsdumper, og da ble det litt ukomfortabelt. Før den hadde jeg en Caravelle 1.9 tdi... Rodius ha jeg sett på, men blir litt for kontroversiell for meg selv om den oppfyller mange krav. GL og R-klasse er vurdert, frykter dyre rep. kostnader. Men det gjelder sikkert flere. Ligger en flott r klasse til 550.000 kr.... fantastisk komfort men luftfjæringene er beryktet og dyre å reparere. R klasse ser fæl ut med takboks, den har festene til takstativene alt for langt fremme på taket. Gl blir for høy for min garasje med takboks. Samme for lr disco. Mulig det blir xc90 igjen, men har lyst å prøve x5. Har en guttunge som er bilinteressert og som digger x5. Og det er jo en bra unnskyldning.
|
|
|
22/12/2015 08:45
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nissan Pathfinder har vel fortsatt 7-seter? Men litt djevelens advokat her: Den fikk ikke så mye skryt for beinplassen for de bakerste setene, og i hvert fall de anmeldelsene jeg husker (fra 4+ år tilbake) var ikke superfornøyde med brukervennlighet og plass når setene ble lagt ned. Drikker mye suppe, men er sterk som en hest, god komfort og lavt støynivå.... Jeg har bare testet lillebror X-trail og likte den veldig godt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: anonym22]
22/12/2015 19:45
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Er vel omtrent 90/10 fordeling forhjul/bakhjul (før det slipper), det gir ikke endrete kjøreegenskaper på samme måte som 40/60 "kontinuerlig" firehjulsdrift som hos f.eks. Audi og BMW. Ja, den har Haldex, samme som f.eks. Audi TT, Audi A3 quattro, Audi S3 og en haug med andre biler, inkludert noen Landrovere. Mange av SUVene på norske veier har _ingen_ drift på bakhjulene over x antall km/t, og mange av de som har lavgir og "ekte" firehjulstrekk har jo kun bakhjulsdrift i normalmodus, for å ikke spise opp dekk, drivverk og drikke haug med suppe. Grunnen til at jeg spør er at jeg er litt nysgjerrig på om det er egenopplevde mangler med firehjulstrekken eller om det bare er en sånn "har hørt"-greie. Har eid og kjørt masse rart i alt mulig terreng, og hadde også hørt "greier" om firehjulstrekker på XC90 før vi kjøpte selv. Har hatt den i fire år nå, og har ingenting vondt å si om firehjulstrekken, annet enn at den ikke har lavgir, og det gjelder de fleste andre SUVer også. Det kan være nødvendig med en del pådrag for å få den til å fordele skikkelig i krevende situasjoner, men funker helt fint.
|
|
|
22/12/2015 20:22
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Morsom tråd, som får meg til å lure på litt av hvert.. bl.a. hva folk bruker SUV'ene sine til .... Etter å ha kjørt land cruiser og geländewagen siden åttitallet har jeg de siste årene kjørt vanlige biler, dvs ikke-suver, med for- og firehjulstrekk (uten haldex), men har ikke hatt store problemer med å komme verken til hytter eller over fjelloverganger (kjører aldri over når bommene er nede, da...:) Er dette en slags "doomsday-preppers"-biltenkning eller er det mange her som kjører rally med 2,5t familiebil??
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
22/12/2015 20:28
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Morsom tråd, som får meg til å lure på litt av hvert.. bl.a. hva folk bruker SUV'ene sine til .... Etter å ha kjørt land cruiser og geländewagen siden åttitallet har jeg de siste årene kjørt vanlige biler, dvs ikke-suver, med for- og firehjulstrekk (uten haldex), men har ikke hatt store problemer med å komme verken til hytter eller over fjelloverganger (kjører aldri over når bommene er nede, da...:) Er dette en slags "doomsday-preppers"-biltenkning eller er det mange her som kjører rally med 2,5t familiebil?? Godt spørsmål; dette har jeg også lurt på.
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
22/12/2015 21:05
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Er vel omtrent 90/10 fordeling forhjul/bakhjul (før det slipper), det gir ikke endrete kjøreegenskaper på samme måte som 40/60 "kontinuerlig" firehjulsdrift som hos f.eks. Audi og BMW. Ja, den har Haldex, samme som f.eks. Audi TT, Audi A3 quattro, Audi S3 og en haug med andre biler, inkludert noen Landrovere. Mange av SUVene på norske veier har _ingen_ drift på bakhjulene over x antall km/t, og mange av de som har lavgir og "ekte" firehjulstrekk har jo kun bakhjulsdrift i normalmodus, for å ikke spise opp dekk, drivverk og drikke haug med suppe. Grunnen til at jeg spør er at jeg er litt nysgjerrig på om det er egenopplevde mangler med firehjulstrekken eller om det bare er en sånn "har hørt"-greie. Har eid og kjørt masse rart i alt mulig terreng, og hadde også hørt "greier" om firehjulstrekker på XC90 før vi kjøpte selv. Har hatt den i fire år nå, og har ingenting vondt å si om firehjulstrekken, annet enn at den ikke har lavgir, og det gjelder de fleste andre SUVer også. Det kan være nødvendig med en del pådrag for å få den til å fordele skikkelig i krevende situasjoner, men funker helt fint. Det er jo unntaks-Audiene. Suvene og Allroadene har Torsen. Hvilke firehjulstrekker er det som er kun bakhjulsdrift i normalmodus, forresten? Poenget mitt med endrede kjøreegenskaper gjaldt ikke glatte og krevende situasjoner, men fordelen av mest drift på bakhjulene i svinger på landeveien. Det kan være vel så ønskelig som bedre fremkommelighet de siste hundre meterne til hytta  . Men jeg vet ikke hva sindrer tenkte på når han skrev "dårlig 4x4".
|
|
|
22/12/2015 22:18
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Er nok litt doomsdaypreppers over det for en del. Har selv en 7 seters 2001 pajero, utrolig vanedannende å ha en slik type bil. Vi har akkurat kjøpt en av de siste Defenderene som er til salgs på jobben. En slik heritage variant, grønn med Hue 166 merker på sidene og alt som hører til! Ræva å kjøre, men tar gjerne en slik med snorkel, taktelt, winch og full pakke!
Vet dere forresten hvorfor de gamle innfelte dørhåndtakene måtte vries nedenfra og opp? Og ikke omvendt som hadde vært mest naturlig? For at ikke løver og andre villdyr skulle klare å få opp dørene....
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
[Re: anonym22]
23/12/2015 09:35
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo unntaks-Audiene. Suvene og Allroadene har Torsen. Hvilke firehjulstrekker er det som er kun bakhjulsdrift i normalmodus, forresten? Poenget mitt med endrede kjøreegenskaper gjaldt ikke glatte og krevende situasjoner, men fordelen av mest drift på bakhjulene i svinger på landeveien. Det kan være vel så ønskelig som bedre fremkommelighet de siste hundre meterne til hytta  . Men jeg vet ikke hva sindrer tenkte på når han skrev "dårlig 4x4". Jeg har også hatt A4 Avant 2.0TFSI quattro (TorSen) i fire år, og XC90en oppleves ikke mindre stabil eller trygg under kjøring på verken glatt vei eller ellers, snarere tvert i mot. Audien understyrte en hel haug, helt til en piska de 250 gampene nok sammen med en liten rattprovokasjon til at den kom med rompa - og når en først kommer sideveis med en firehjulstrekker så må en bare holde flat fjøl, noe som ikke funker på veien. Har også opplevd at den kunne være litt uforutsigbar når den gikk på grensa, merkbar kraftoverføring mellom foran og bak. Audiene er rå på fremkommelighet, men de er fortunge og understyrer. Har på ingen måte kjørt XC90en slik som Audien (blant annet banekjøring), men som sagt, har ingenting å utsette på haldexen til normal bruk, annet enn at den mangler lavgir (som heller ikke Audi har). Firehjulstrekkere som normalt er i 2WD er mange om du går en del tilbake i tid, men ellers f.eks. Navara, Pathfinder, noen Skruzukier, Sportage har "tilsynelatende" 4WD, men kobler ut all drift på bakhjulene i over 40 eller 50km/t, og den er nok ikke den eneste.
|
|
|
23/12/2015 09:50
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nye Audier er ganske annerledes, helt endret vektfordeling front/bak. Selv om Audi fortsatt understyrer en del ja. Men vi snakker ikke om det samme. Jeg er mest opptatt av hvordan bilene ligger i svinger på bar asfalt i 80km/t. Da er BMW med bakhjulsdrift flott, men siden bakhjulsdrift har ulemper på glatta, så er det mulig å få litt fra begge verdener med en bil med kontinuerlig firehjulstrekk. Forskjellene mellom bilene ellers spiller selvsagt like mye inn. Men Volvos firehjulstrekker er iallfall like som forhjulstrekkene deres ved normal kjøring.
Gamle modeller som ikke er aktuelle for kjøp lenger, som du lister, er kanskje ikke så interessant? Biler med Torsen før ESP var vel ikke konge opp glatte bakker, det var nok å spinne på ett hjul.
|
|
|
16/01/2016 21:10
|
Renzir
Entusiast
|
Entusiast
Har kikket på multivan jeg også, fin den. Men verdt å se på nye MB v-klasse også. Den var fin.
|
|
|
|
|