|
|
Snåsamannen?
|
Re: Snåsamannen?
[Re: Espen]
30/12/2008 22:35
|
arimath
Entusiast
|
Entusiast
Vi nordmenn er svært opptatt av alternativ medisin. På et foredrag fikk jeg forelagt en oversikt over de ulike retningene som er representert i Norge, og jeg tror det var ca 150, inkl brevkurs i healing, nordlysterapi og tarmskylling. Det meste av dette er i beste fall uskyldig sprøyt, i verste fall bondefangeri av mennesker som har havnet i uløkka.
Jeg har fått utdelt et rimelig firkantet ingeniørhode, og med medisinsk teknologi som fagfelt er jeg i utgangspunktet skeptisk / avvisende til alternativ medisin og des like. Virkningen av f.eks homeøpati har bryskt blitt tilbakevist som placebo ut fra basal teori om fortynning.
Gjennom årenes løp har jeg likevel støtt på eksempler som jeg ikke klarer å forklare, og dette har motvillig gjort meg litt mer ydmyk. Egne barn, og bikkja for den saks skyld har blitt kurert for f.eks ØNH-problemer vha homeøpati som skolemedisinen ikke har fikset. Placebo? Neppe. Tilfeldig? Muligens.
Stor var også overraskelsen over å se virkningen av akupunktur som smertelindring i forbindelse med fødsel. To nåler og vekk var'n. Nesten hvertfall. En stund.
Noe annet men i samme gate var når jeg så en nabo påvise inntakskabelen til et bygg med ønskekvist. Strekket var vel en 25 - 30m, og de 5 -10 påvisningene han gjorde var gode nok til at kabelen kunne graves opp. Tegniner fantes ikke, og det var ingen annen åpenbar forklaring på hvorfor kvisten tilfeldigvis bøyde seg der hvor kabelen lå.
Når det gjelder Snåsakailln har jeg ingen erfaring, men beretningene fra bekjente og slektninger som har vært i kontakt med ham er tankevekkende, og i enkelte tilfeller vanskelige å bortforklare.
Det er mulig at vi ikke har funnet forklaringen på riktig alt ennå. Det skal bli spennende å se den nye serien fra Schroedingers katt selv om ikke Snåsakailln vil stille opp.
Arild
Redigert av arimath; 30/12/2008 22:46.
|
|
|
[Re: arimath]
30/12/2008 23:22
|
perbl
More than words
|
More than words
Per B.
|
|
|
30/12/2008 23:53
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Ikke vet jeg hva det skyldes at feks gamle folk som har litt hovne bein sitter igjen med et titalls medisiner, mens en anbefaling fra en hjelpepleier om å drikke vann gjør samme nytten, UTEN bivirkninger.
Å behandle hovne bein med økt væsketilførsel, er i alle fall alternativt. Hvis det fører til mindre hovne bein, har ikke skolemedisinen noen god forklaring på det. En mulig bivirkning av å gi vann til pasienter med hovne bein (nedsatt pumpefunksjon i hjertet), er at de drukner av væskeopphopning i lungene.
|
|
|
[Re: Dr.E]
31/12/2008 00:40
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Igjen, jeg er ikke lege, eller kjentmann på fagfeltet, men min mormor ble anbefalt 3 ltr vann on dagen av en hjelpepleier, og dette ga henne gode resultater.
Kanskje vannet bidro til å sette i gang andre prosesser i kroppen hennes?
Ikke vet jeg, men en ting som er helt sikkert, er at min mormor var nærmere døden etter ukesvis med et lass med medisiner enn hun var da hun kuttet det ut. Hun sa selv at hun heller ville dø av å ikke ta medisiner enn å leve med alle bivirkningene.
Fra å spise 6 forskjellige medisiner 3 ganger om dagen, gikk hun over til to piller i uka. Så vidt jeg husker var dette medisiner som bidro til å roe ned hjerterytmen som hadde det med å bli værende litt høy etter at hun hadde gått i trappene.
Legen frarådet dette på det aller sterkeste, men hun ble mye bedre på alle måter.
Hvis jeg hadde gjort jobben min på en slik måte, ville jeg mistet den i løpet av en uke, men for leger er dette helt greit.
E
|
|
|
31/12/2008 06:30
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Vanskelig å forklare hva som skjedde med din mormor. Det er dessverre veldig vanlig med overmedisinering av gamle mennesker. Det er blitt mye mer fokus på dette de siste årene og nyutdannede leger nok litt mer tilbakeholdne med å proppe de gamle fulle av medisiner.
Når det er sagt, så er det jammen bra for hjelpepleieren at det gikk bra. For hun hadde nok hatt et forklaringsproblem for helsetilsynet dersom det hadde gått galt. Grov uforstand i tjenesten ville nok blitt noe av konklusjonen...
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
[Re: freeair]
31/12/2008 08:31
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tviler ikke! Legen fikk imidlertid intet forklaringsproblem ovenfor helsetilsynet pga feil og/eller overmedisinering, som ga et gammelt menneske elendig livskvalitet på slutten av et langt liv, og som kunne kostet henne livet. Det er blitt mye mer fokus på dette de siste årene og nyutdannede leger nok litt mer tilbakeholdne med å proppe de gamle fulle av medisiner. Dette skulle gjerne sett noe håndfast dokumentasjon på. Espen
|
|
|
31/12/2008 10:01
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Hehe... Vanskelig å dokumentere, men generelt er interessen for geriatri økende. Det er en ganske ny spesialistutdanning og det er de siste årene opprettet en rekke geriatriske senter. Undervisning i faget er veldig fokusert rund bivirkninger av medisiner og interaksjoner. Dersom du er interessert kan du jo sjekke ut fagplanene ved de ulike universitetene evnt er gamle eksamensoppgaver lett tilgjengelig. (foreslår vår 2006) Det nye faget ved legeutdanningen er også interessant om du er kritisk til hvordan de arrogante selvhøytidelige pillepusherne utdannes. :-P Forøvrig synes jeg diskusjonen om snåsamannen er i ferd med å vannes ut. Jeg er på ingen måte uskyldig i dette men sier herved takk for meg. Tror jeg...
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
31/12/2008 11:35
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Det nye faget ved legeutdanningen er også interessant om du er kritisk til hvordan de arrogante selvhøytidelige pillepusherne utdannes Ja, det tror jeg så gjerne. Min mormor er forlengs i penalet, og intill evn mine foreldre blir gamle og pleietrengende, er jeg ikke så interessert i dette. Jeg har aldri stilt spørsmølstegn ved legeutdannelse. Den er sikkert utmerket. Mitt noe kritiske syn har jeg fått etter møtet med noen leger ute i det praktiske liv. E
|
|
|
[Re: ]
31/12/2008 13:06
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Takk, det varmer!
Nå er det mye fint med jobben også da...
Redigert av freeair; 31/12/2008 13:11.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
31/12/2008 14:41
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har også stor respekt for leger og deres virke, men det er lov å kritisere åpenbart kritikkverdige ting likevel.
Jeg synes ikke synd på folk som velger et yrke på frivillig basis, som gir en meningsfull jobb, og tjener like mye som statsministeren.
Leger er vel som mange andre yrkesgrupper. Det finnes gode leger og det finnes mindre gode leger.
e
|
|
|
01/01/2009 13:07
|
insula
Fersking
|
Fersking
Sitat: "Legene sansynliggjorde at LSD hadde god effekt på pasienter med sinnslidelser. Lobotobi likeså. Det er vel blitt delt ut nobelpris i medisin for Lobotomi også. Regner med at de fleste her inne er glade for at ingen de er/var glad i, ble ofre for dette."
Hvorfor sammenligne LSD med lobotomi, elektrosjokk og alminnelig medikamentbruk? Alt tyder på at mange fikk god hjelp av LSD-behandling, så sant det ikke ble kombinert med f.eks. reimer og antipsykotika. Og LSD-behandling er nok på vei inn igjen. Når det er sagt, er ikke dette noe man bør forsøke å behandle seg selv med...
|
|
|
[Re: insula]
01/01/2009 19:55
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Det var generelle eksempler på litt mindre heldige behandlingsformer som leger gikk gode for tidligere, men det er mulig min skepsis er ubegrunnet. LSD-behandling er nok på vei inn igjen VIRKELIG? Lobotomi også? Espen
Redigert av Espen; 01/01/2009 19:55.
|
|
|
01/01/2009 22:09
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Angående alternativ medisin og bivirkninger. I følgende link, er det omtalt et produkt som sies å være totalt ufarlig. At folk blir forgiftet av det omtales som et oppkonstruert hysteri. Denne artikkelen er skrevet av en fyr som jobber for Politiet - helt utrolig. Jeg har førstehåndskjennskap til en pasient med inkurabel kreft som tok dette preparatet i håp om å bli kurert. Hun brukte i størrelsesordenen 10 000kroner på medisinene som hun kjøpte fra en av de anbefalte nettstedene nederst i artikkelen. Hun fikk cyanidforgiftning, og var særdeles nært døden da hun ankom et sykehus i sørnorge i koma. Hun hadde da tatt minste anbefalte dose en gang. Måten artikkelen er skrevet viser en total mangel på tiltro til statlige helsemyndigheter, akkurat som om sykehusvesenet holder folk syke med vilje. Denne form for holdninger kan være farlige. I tillegg tjener noen store summer på folks følelse av maktesløshet ved alvorlig sykdom. http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/resultdet.asp?id=430&type=2søk på "cyanidhysteriet" hvis man ikke vil lese hele.....
|
|
|
[Re: Dr.E]
02/01/2009 05:34
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Slike historier er jo tragiske, men det har ikke så mye i debatten om alternativ medisin generellt.
Det finnes historier om leger også.
E
|
|
|
02/01/2009 06:01
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Det er jeg helt enig i. Men alternativ medisin blir av mange oppfattet som ufarlig. Jeg ville bare gi et eksempel på at det som selges som vitaminer, ikke alltid bare er vitaminer. Denne artikkelen er også et veldig ekstremt eksempel mtp holdninger og konspirasjonsteorier. Men det er ikke et enestående eksempel.
|
|
|
02/01/2009 10:41
|
insula
Fersking
|
Fersking
LSD-behandling er nok på vei inn igjen Espen wrote: "VIRKELIG? Lobotomi også?" Nei, ikke lobotomi. Et behandlingsprosjekt er på gang i Sveits, og prosjekter planlegges også i Storbritannia og USA. Faktum er at vi vet at LSD og andre klassiske "hallusinogener" kan administreres helt trygt. De gir ikke hjerneskader eller andre organiske skader, men feil bruk kan gi alvorlige psykiske skadevirkninger.
|
|
|
02/01/2009 11:20
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Ville du meldt deg frivillig som testperson hvis du fikk sjansen?
Jeg vet ikke om du har noen personlig erfaring med LSD, men jeg var del av et undomsmiljø der det meste ble testet ut, og deriblandt LSD, Fleinsopp mm.
Jeg vet ikke hva som karakteriseres som forsvarlig administrering av slikt, men jeg har sett ganske ekstreme utslag og ikke minst forskjellige utslag på forskjellige personer.
Kort oppsummert er min erfaring at de som kanskje var litt ustabile i utgangspunktet, ikke taklet dette spesiellt godt. Resultatene ble det jeg vil kalle alvorlige konsekvenser. Ikke hopping fra hustak og den slags, men varige personlighetsforstyrrelser/endriger.
Folk med sterk psyke, god kontakt med seg selv og sitt følelsesliv, håndterte det mye bedre, men de fleste kunne vel melde tilbake at de følte seg rimelig grilla i topplokket etterpå. En følelse som ikke uten videre ble borte etter at stoffet var ute av systemet.
E
|
|
|
02/01/2009 15:15
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Nå er det ikke slik at man kan melde seg frivillig til slike studier. Og de som blir spurt om de vil delta er som regel syke i utgangspunktet og vil gjerne forsøke alt som kan gjøre livet mer levelig. Samtidig som de oppfyller en rekke krav som gjør at resultatet av studien kan konkludere i en eller annen retning.
Heldigvis er det heller ikke slik at man baserer sin research ang virkemåter og bivirkninger på informasjon fra menigmenn og forståsegpåere...
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
02/01/2009 15:17
|
insula
Fersking
|
Fersking
LSD: Jeg bygger på oppdatert medisinsk forskning, samt det terapeutiske arbeidet til Stanislav Grof. Jeg går ikke på noen måte god for det som bedrives av egeneksperimenter i visse ungdomsmiljøer. Saken er at psykedelika kan utløse psyko-spirituelle kriser. Disse kan ha et dypt terapeutisk potensial om de håndteres rett.
|
|
|
02/01/2009 15:24
|
insula
Fersking
|
Fersking
Nå er det ikke slik at man kan melde seg frivillig til slike studier. Og de som blir spurt om de vil delta er som regel syke i utgangspunktet og vil gjerne forsøke alt som kan gjøre livet mer levelig. Samtidig som de oppfyller en rekke krav som gjør at resultatet av studien kan konkludere i en eller annen retning.
Heldigvis er det heller ikke slik at man baserer sin research ang virkemåter og bivirkninger på informasjon fra menigmenn og forståsegpåere... Dette er ikke helt riktig. De fleste forsøk som er gjort med psykedelika i løpet av de siste 20 år er gjort på friske mennesker, men hvor det er strenge inklusjonskriterier. I Sveits er det et LSD prosjekt på gang med terminale kreftpasienter, hvor det som undersøkes er LSD-opplevelsen sitt potensial til å redusere dødsangst. Og alle forsøkene er på frivillige, hvor de strengeste etiske retningslinjene er ivaretatt. Om jeg ville meldt meg frivillig? Kanskje, ja. Har erfaring med endrede bevissthetstilstander fra kurs i holotropisk pusting, som skal være veldig nær det som oppnås under LSD-påvirkning.
|
|
|
02/01/2009 15:33
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Bevares, jeg forstår dette.
Spørsmålet om prøving, skulle ha en satirisk undertone, som kanskje ikke kom godt nok frem.
Jeg er bare litt overasket, fordi dette stoffet utvilsomt har solid potensiale (med allt det innebærer), og at det må være vanskelig på forhånd å vurdere hvordan forskjellige personer reagerer. Det må jo være rimelig kontroversiellt, selv i fagmiljøer?
Hvis noen snakker om at alternative behandlingsformer balanserer på en knivsegg, så kan ikke dette ligge så langt unna?
Psykiatri er komplisert, ikke minst etisk.
Hvis leger egentlig ikke kan vite utfallet av en slik behandling, kan det ikke være lett for psykisk syke å ta stilling til det heller?
Folk som er i en meget vanskelig situasjon, og som kanskje har lavere terskel for å prøve ting som kan bedre situasjonen.
Akkurat dette er det jo mye snakk om innen alternative behandlig også.
Vil det ikke være vanskelig å bruke de mye omtalte vitenskapelige metodene for kvalitetsikring innen slik behandling?
E
|
|
|
02/01/2009 15:49
|
insula
Fersking
|
Fersking
Bevares, jeg forstår dette.
Spørsmålet om prøving, skulle ha en satirisk undertone, som kanskje ikke kom godt nok frem.
Jeg er bare litt overasket, fordi dette stoffet utvilsomt har solid potensiale (med allt det innebærer), og at det må være vanskelig på forhånd å vurdere hvordan forskjellige personer reagerer. Det må jo være rimelig kontroversiellt, selv i fagmiljøer?
Hvis noen snakker om at alternative behandlingsformer balanserer på en knivsegg, så kan ikke dette ligge så langt unna?
Psykiatri er komplisert, ikke minst etisk.
Hvis leger egentlig ikke kan vite utfallet av en slik behandling, kan det ikke være lett for psykisk syke å ta stilling til det heller?
Folk som er i en meget vanskelig situasjon, og som kanskje har lavere terskel for å prøve ting som kan bedre situasjonen.
Akkurat dette er det jo mye snakk om innen alternative behandlig også.
Vil det ikke være vanskelig å bruke de mye omtalte vitenskapelige metodene for kvalitetsikring innen slik behandling?
E Enig med betraktningene dine. Når jeg sier at LSD-terapi er på vei inn igjen, tror jeg at det ligger langt fram. Det vi ser er en forsiktig utprøving, og en oppbygging av ekspertise. Dette vil bli et arbeid for spesialister. Leger og psykologer flest aner ikke noe om den forskningen som foregår. Det man lærer om disse tingene på et medisin- eller psykologistudium er for øvrig også desverre høyst mangelfullt. Og ja, det er kontroversiellt også i fagmiljøene, men ekspertene på dette feltet synes å enes om at de klassiske psykedelika kan administreres på en helt trygg måte. Men ikke til hvem som helst.
|
|
|
[Re: Hæ?]
21/01/2009 12:17
|
erikv
Ringrev
|
Ringrev
Sjekk det innlegget tidligere i tråden fra Aarbakke-utvalget, og prøv igjen.
Akupunktur har påviselig positiv effekt. Om den er liten eller ikke ... Den hjelper, og for de som opplever det som en hjelp, vil jeg tro de blir litt snurt hvis du sier det er til liten hjelp. Du har helt rett i at det er en effekt i akupunktur, det har jeg også skrevet tidligere, så jeg tok i litt hardt i den siste setningen. Det samme gjelder årelating, som også hjelper. Problemet er at disse behandlingene har kun har en påviselig effekt på svært begrensede sett med lidelser, mens behandlere lover/lovet virkning mot omtrent alt av lidelser et menneske kan ha. Når det gjelder hva akupunktur kan hjelpe for, så er det innen moderat akutt smertelindring og kvalme man har klart å finne noe signifikant virkning. Utover det finnes det merkelig nok alt for lite undersøkelser gjort etter fornuftig medtode. Når det gjelder Aarbakke-utvalget, så peker den jo på det viktige punktet: Det finnes lite tallmateriale som dokumentere virkningen. Det er jo litt rart at det også gjelder akupunktur, med sin 4000 år lange histore og opprinnelse i kulerammens hjemland. De burde ha klart å fiske fram noen tallmateriale som viser at behandlingen har positiv effekt på de 4000 åra. Bare det at behandlingsmetoden har overlevd (i motsetning til årelatingen) i over 4000 år, samt granskende blikk fra skolemedisinen, bør vel være en indikasjon på at den kan brukes til noe? dette er jo et av de rødeflaggene man må se etter når man skal finne ut om noe funker eller ikke. "det er basert på urgammel kinesisk tradisjoner" - kommer man ikke med noe bedre en dette for å påstå at noe fungerer så er det mest sannsynsligvis bullshit. vil anbefale alle her inne å se en 40min dokumentar på youtube om kritisk tenkning. den heter here be dragons og er veldig bra. tar blant annet opp dette med alternativ medisin.
Redigert av erikv; 21/01/2009 12:19.
|
|
|
[Re: erikv]
21/01/2009 12:31
|
erikv
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: erikv]
11/02/2009 12:35
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siste oppdatering om snåsamannen. Noen ganger må jeg bare le!. kaste stein i glasshus
|
|
|
[Re: SimonS]
11/02/2009 12:43
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
...de er vel hyklere alle sammen, eller kanskje bare veldig naive...
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
23/08/2012 17:50
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Dette er vel i rumplogi-kategorien?
E
|
|
|
[Re: Tex]
23/08/2012 21:12
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
"PUPPEMOS: Puppehealing, eller varmepupper som det også kalles, skal hjelpe mot å løse opp muskelspenninger i kroppen."
Dette tror jeg er en meget god bahandlingsform!
E
|
|
|
[Re: SimonS]
24/08/2012 06:23
|
trebor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra