Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Testing av bilbatteri

Testing av bilbatteri #2052005 14/01/2016 13:06
voldemort Offline OP
Vinkelskriver
OP Offline
Vinkelskriver
NAF tilbyr å teste bilbatteriet: https://www.naf.no/tjenester/batteri--og-ladekontroll/

Hva er det man gjør på en slik test, ut over å måle spenningen? Mange batterier i dag er jo forseglede, så det nytter ikke å veie vannet.

Måles ladestrømmen, og i så tilfelle; hvordan?

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052013 14/01/2016 13:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: voldemort
NAF tilbyr å teste bilbatteriet: https://www.naf.no/tjenester/batteri--og-ladekontroll/

Hva er det man gjør på en slik test, ut over å måle spenningen? Mange batterier i dag er jo forseglede, så det nytter ikke å veie vannet.

Måles ladestrømmen, og i så tilfelle; hvordan?

Økt indre moststand er en av aldringssymptomene til en blyakkumulator. Det er nokså trivielt å måle denne.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Testing av bilbatteri [Re: GeirK] #2052016 14/01/2016 13:28
voldemort Offline OP
Vinkelskriver
OP Offline
Vinkelskriver
Sitat: GeirK
Økt indre moststand er en av aldringssymptomene til en blyakkumulator. Det er nokså trivielt å måle denne.

Hvordan gjøres dette? Trenger man noe mer enn et skikkelig multimeter?

Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052026 14/01/2016 14:01
voldemort Offline OP
Vinkelskriver
OP Offline
Vinkelskriver
Som NAF-medlem får jeg en batteritest for en tohundrelapp. Går for det, jeg.

Redigert av voldemort; 14/01/2016 14:02.

Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052033 14/01/2016 14:18
B.B. Offline
Entusiast
Entusiast
Batteri på dieselbil holder ca 4-5 år. Bensinbil det dobbelte. Er du i tvil, ta en test (så sover du bedere) Batteriet bør lades noen ganger i løpet av vinteren. Om bilen starter nå om dagen, er det neppe noe problem med batteriet før til høsten. Alder skal stå på batteriet

Børge
Re: Testing av bilbatteri [Re: B.B.] #2052041 14/01/2016 14:31
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: B.B.
Batteri på dieselbil holder ca 4-5 år. Bensinbil det dobbelte. Er du i tvil, ta en test (så sover du bedere) Batteriet bør lades noen ganger i løpet av vinteren. Om bilen starter nå om dagen, er det neppe noe problem med batteriet før til høsten. Alder skal stå på batteriet

Jeg har aldri ladet et bilbatteri, og har aldri hatt behov for det. Hvis man trenger det så er det enten noe feil med bilen eller så er batteriet klart for utskifting.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052042 14/01/2016 14:35
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
410 kroner for å åpne panseret og kople på et multimeter? Grenser mot svindel, spør du meg...

Masse bra info på nettet, f.eks. denne siden hos Hellanor:
http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/

Re: Testing av bilbatteri [Re: cvrokka] #2052044 14/01/2016 14:37
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: cvrokka

Jeg har aldri ladet et bilbatteri, og har aldri hatt behov for det. Hvis man trenger det så er det enten noe feil med bilen eller så er batteriet klart for utskifting.

Eller så har man mye småkjøring med mange strømtyver (setevarme, vindusvarme, speilvarme, ...).

Re: Testing av bilbatteri [Re: Arne_And] #2052048 14/01/2016 14:42
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And

Eller så har man mye småkjøring med mange strømtyver (setevarme, vindusvarme, speilvarme, ...).

Brukerfeil ICON_WINK

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052050 14/01/2016 14:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja. Du trenger å belaste batteriet ved å trekke strøm fra det og så se hvordan utgangsspenningen varierer med økende belastning. Jeg ville ikke bli svært forundret om det finnes et spesialdesignet måleapparat som gjør dette. Med "trivielt" mener jeg at det kun er snakk om å måle strøm og spenning - teorien er mao svært enkelt, men jeg innser at det var et dårlig ordvalg mhp hvordan det kanskje gjøres i praksis.

- Robert Green Ingersoll
Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052066 14/01/2016 15:22
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Ja det finnes egne apparater for å måle batteri tilstand.Biltema har også en billig variant,,som funker helt OK til hjemme bruk.

Re: Testing av bilbatteri [Re: GeirK] #2052101 14/01/2016 17:52
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran

Ja. Du trenger å belaste batteriet ved å trekke strøm fra det og så se hvordan utgangsspenningen varierer med økende belastning. Jeg ville ikke bli svært forundret om det finnes et spesialdesignet måleapparat som gjør dette. Med "trivielt" mener jeg at det kun er snakk om å måle strøm og spenning - teorien er mao svært enkelt, men jeg innser at det var et dårlig ordvalg mhp hvordan det kanskje gjøres i praksis.

Du har helt rett GeirK, det finnes et utall måter å gjøre dette på. Man har den gamle, men ikke alltid fullt så gode "pølsegrillen". Analogt voltmeter med lavohmig last som tåler svært høyt strømtrekk som gjør at man ser batteriets evne til å holde spenningsnivpet ved tung belastning. Man har mer moderne som ikke trekker enormt med strøm på samme måte, men som beregner SOC (State Of Charge) og presenterer dette og batteriets generelle tilstand i et display, disse er noe bedre. På "mitt" bilmerke tar vi batteritest via diagnoseutstyr. Man tester der både batteriets evne til å holde spenning ved belastning, og viktigst (det som oftest feiler) batteriets evne til å ta imot lading. Ser innimellom at batterier som er nesten flate ikke klarer å ta til seg mer en 20-25A, mens et friskt batteri suger i seg opp i 100A de første sekundene etter oppstart.

Og den desidert vanligste grunnen til flate batterier er nettopp småkjøring med mye strømforbruk. Dieselvarmere, varmeseter, bakrutetråder osv. drar MYE strøm.Mange batteribytter kunne vært unngått ved å topplade batteriet skikkelig en gang innimellom.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Testing av bilbatteri [Re: RaymondJ] #2052117 14/01/2016 18:42
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: RaymondJ
Mange batteribytter kunne vært unngått ved å topplade batteriet skikkelig en gang innimellom.

Kan man da bare koble på batterilader uten å koble fra noe, uansett biltype?

Re: Testing av bilbatteri [Re: SturlaS] #2052126 14/01/2016 19:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er vel ikke noen grunn til å koble fra noe når man lader batteriet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Testing av bilbatteri [Re: GeirK] #2052140 14/01/2016 20:10
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Nei i mitt hode bør det være unødvendig. Men jeg mener å huske noen artikler om at "moderne" biler kan ha komponenter som ikke tåler det..?

Re: Testing av bilbatteri [Re: cvrokka] #2052142 14/01/2016 20:16
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G

Blyakkumulator har det best fulladet, de skal helst ikke ned til halvt engang før det påvirker levetiden (og makskapasiteten/ladeevne) i negativ retning, og med en bil med mye elektronikk og småkjøring i kulden, så kan det fort gå i minus. Topplading tar lang tid. Jeg vedlikeholdslader typisk et par ganger i løpet av vinteren. Ikke fordi bilen ikke starter, men fordi jeg vil at batteriet skal vare lengst mulig, og for at jeg IKKE har lyst til å stå med startproblemer. Ladet nettopp XC90en, og selv om den lader lite mot slutten så tok batteriet fortsatt lading etter 1,5 døgn. Batteriet var nytt i fjor vinter og har ikke vært utladet. Dynamo/regulator virker. Vi har ingen kjøring til jobb, så ni av ti av våre turer er fra 500 til 2000 meter for barn/butikk. Bare det at vi noen ganger bruker dieselvarmer i forkant drar mye mer enn vi klarer å lade på noen minutter. 140A dynamoen gjør susen den, men det hjelper jo lite når ikke batteriet klarer å ta lading så raskt når det nærmer seg toppen.

Re: Testing av bilbatteri [Re: grr] #2052167 14/01/2016 21:09
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: grr

Blyakkumulator har det best fulladet, de skal helst ikke ned til halvt engang før det påvirker levetiden (og makskapasiteten/ladeevne) i negativ retning, og med en bil med mye elektronikk og småkjøring i kulden, så kan det fort gå i minus. Topplading tar lang tid. Jeg vedlikeholdslader typisk et par ganger i løpet av vinteren. Ikke fordi bilen ikke starter, men fordi jeg vil at batteriet skal vare lengst mulig, og for at jeg IKKE har lyst til å stå med startproblemer. Ladet nettopp XC90en, og selv om den lader lite mot slutten så tok batteriet fortsatt lading etter 1,5 døgn. Batteriet var nytt i fjor vinter og har ikke vært utladet. Dynamo/regulator virker. Vi har ingen kjøring til jobb, så ni av ti av våre turer er fra 500 til 2000 meter for barn/butikk. Bare det at vi noen ganger bruker dieselvarmer i forkant drar mye mer enn vi klarer å lade på noen minutter. 140A dynamoen gjør susen den, men det hjelper jo lite når ikke batteriet klarer å ta lading så raskt når det nærmer seg toppen.

Mener å ha lest på Broom.no at ved bruk av diesel varmer så må du ha kjøreturer på 10-15 min for å ha ladet batteriet igjen.
Jeg byttet nylig på begge mine biler. Bensin bilens batteri var 11 år gammelt men fungerte fortsatt uten noe lading. Dieselbilens batteri tok kvelden etter 5 år i drift.
Så når det ene var røket byttet jeg like godt på begge bilene samtidig så jeg slapp trøbel om vinteren. 😊

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052168 14/01/2016 21:14
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Grei tommelfingerregel er at du skal kjøre like lenge som dieselvarmerene har gått for å komme ut i null...

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Testing av bilbatteri [Re: grr] #2052205 15/01/2016 06:37
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ni av ti av våre turer er fra 500 til 2000 meter

Ja, hvis man kjører når man skal 500 meter så skjønner jeg. ICON_SMILE

Re: Testing av bilbatteri [Re: cvrokka] #2052209 15/01/2016 07:05
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J

Her tar du klart feil. På mange nyere biler og noen eldre så er det så mye ekstra elektronikk som bruker mengder med strøm at litt vedlikeholdslading er anbefalt i ny og ne for å forlenge levetiden på batteriet. Mercedes, audi og bmw feks har ikke vondt av litt vedlikeholds lading. Men uansett så har Ingen batterier vondt av litt vedlikeholdslading En gang i blant. Den som sier noe annet har ikke helt skjønt hva ett batteri er....

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Testing av bilbatteri [Re: GeirK] #2052210 15/01/2016 07:08
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Det er vel ikke noen grunn til å koble fra noe når man lader batteriet?

Helt riktig.ikke koble ifra noe når du lader batteriet, som nevnt i svaret under deg så kan man på nyere biler nullstille mye elektronikk ved å fjerne pluss kabel i 15 minutter. Ingen fare å gjøre dette men bilene er beregnet for å lades uten å koble ifra noe.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Testing av bilbatteri [Re: Josruu] #2052266 15/01/2016 08:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Josruu
Mercedes, audi og bmw feks har ikke vondt av litt vedlikeholds lading.....

Hva er grunnen til at du trekker frem disse tre bilmerkene spesielt?

- Robert Green Ingersoll
Re: Testing av bilbatteri [Re: Livestrong] #2052277 15/01/2016 09:15
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Livestrong

Mener å ha lest på Broom.no at ved bruk av diesel varmer så må du ha kjøreturer på 10-15 min for å ha ladet batteriet igjen.
Jeg byttet nylig på begge mine biler. Bensin bilens batteri var 11 år gammelt men fungerte fortsatt uten noe lading. Dieselbilens batteri tok kvelden etter 5 år i drift.
Så når det ene var røket byttet jeg like godt på begge bilene samtidig så jeg slapp trøbel om vinteren. 😊

Det stemmer. Dieselvarmeren trekker en del strøm fra batteriet, sier min far som er bilmekaniker. Han sier også at en dynamo ikke klarer å lade et batteri 100%, så vedlikeholdslading er å anbefale. Spesielt nå som det er så kaldt, og man innimellom må ha 2-3 forsøk før bilen starter. Dette trekker mye strøm fra batteriet.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Testing av bilbatteri [Re: stosu] #2052282 15/01/2016 09:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stosu
Han sier også at en dynamo ikke klarer å lade et batteri 100%

Det skjønner jeg ikke kan være tilfelle hvis man kjører lenge nok, ladeelektronikken fungerer og dynamoen gir tilstrekkelig ladespenning. Jeg tror din far tenker på tilfellet med småkjøring.

- Robert Green Ingersoll
Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052294 15/01/2016 09:35
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Kanskje han mente at mange av dynamoene som brukes i moderne biler ikke klarer å lade batteriet 100%?

Mange biler lader for lite på 14,5V og faller raskt ned til rundt 13V.
Det er alt for lite med vårt klima.

Og enkelte dynamoer lader konstant med 13,8V -som sikkert er helt ok på Rivieriaen.

En bil som står i oppvarmet garage og brukes til lengre turer, har selvføgelig ikke de samme problemene som en bil som står ute og brukes til kortere turer (skole, barnehage ol.).

Thomas
Re: Testing av bilbatteri [Re: GeirK] #2052296 15/01/2016 09:39
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: stosu
Han sier også at en dynamo ikke klarer å lade et batteri 100%

Det skjønner jeg ikke kan være tilfelle hvis man kjører lenge nok, ladeelektronikken fungerer og dynamoen gir tilstrekkelig ladespenning. Jeg tror din far tenker på tilfellet med småkjøring.

Jeg har ikke teori å slå i bordet med, men all erfaring tilsier at det stemmer at en dynamo ikke klarer det en lader klarer - altså topplading. I en sånn sammenheng er vel selv ganske lange turer å regne som korte turer jmf. en lader som bruker ei natt på å lade uten strømforbrukere.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052325 15/01/2016 10:52
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er glad jeg slipper å tenke på lading av batteri. Jeg har ikke batterilader engang. Kjøpte nytt batteri for 6 år siden og det viser fortsatt ikke tegn til svakhet. Om det skulle vise det så har jeg ingen betenkeligheter med å anskaffe et nytt til 800kr. Det hadde jeg lett gjort om det kun hadde holdt i 3 år og. Det er godt å slippe å bekymre seg over om det er strøm på batteriet eller ikke. Og det er godt å slippe å tenke på lading.

Re: Testing av bilbatteri [Re: cvrokka] #2052334 15/01/2016 11:14
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg er glad jeg slipper å tenke på lading av batteri. Jeg har ikke batterilader engang. Kjøpte nytt batteri for 6 år siden og det viser fortsatt ikke tegn til svakhet. Om det skulle vise det så har jeg ingen betenkeligheter med å anskaffe et nytt til 800kr. Det hadde jeg lett gjort om det kun hadde holdt i 3 år og. Det er godt å slippe å bekymre seg over om det er strøm på batteriet eller ikke. Og det er godt å slippe å tenke på lading.

Kjøper du nytt batteri når du(eller eksempelvis treåringen) har latt kupelyset stå på over helga slik at du ikke får start på mandagsmorgen?

- Stefan
Re: Testing av bilbatteri [Re: Stefan77] #2052338 15/01/2016 11:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hur ofta sker det för dig? För mig tror jag aldrig att det har skett så jag vet inte om jag skulle köpt nytt batteri eller ladda det jag har.

Re: Testing av bilbatteri [Re: fredriks] #2052341 15/01/2016 11:22
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Hur ofta sker det för dig? För mig tror jag aldrig att det har skett så jag vet inte om jag skulle köpt nytt batteri eller ladda det jag har.

+1

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support