Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Testing av bilbatteri

Re: Testing av bilbatteri [Re: GeirK] #2052361 15/01/2016 12:02
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: GeirK
Sitat: Josruu
Mercedes, audi og bmw feks har ikke vondt av litt vedlikeholds lading.....

Hva er grunnen til at du trekker frem disse tre bilmerkene spesielt?

Ingen spesiell grunn annet enn at dette gjerne er biler med en god del mer elektronikk enn feks en Toyota. Mye ekstrautstyr bruker mye strøm. På min bil så er det en funksjon som slår av utstyr som feks setevarme og andre komfort ting hvis den kjenner det er lite strøm på batteriet. Når den har startet og gått litt kobler den til disse funksjonene igjen. Slik er det sikkert på flere biler også. Men ihvertfall når den advarselen kommer opp så setter jeg på litt vedlikeholds lading.

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Testing av bilbatteri [Re: Josruu] #2052369 15/01/2016 12:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ingen spesiell grunn annet enn at dette gjerne er biler med en god del mer elektronikk enn feks en Toyota.

Det er jeg ikke sikker på om er tilfelle siden eierne av de tyske premiummerkene ofte må betale i bøtter og spann for i form av ekstrautstyr for å støtte funksjoner Toyota har som standard.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Testing av bilbatteri [Re: GeirK] #2052380 15/01/2016 12:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ingen spesiell grunn annet enn at dette gjerne er biler med en god del mer elektronikk enn feks en Toyota.

Det er jeg ikke sikker på om er tilfelle siden eierne av de tyske premiummerkene ofte må betale i bøtter og spann for i form av ekstrautstyr for å støtte funksjoner Toyota har som standard.

Er coming home/leaving home og elektriske seter med memory koblet til nøkkel blitt standard på Toyota nå? ICON_WINK

Re: Testing av bilbatteri [Re: Josruu] #2052383 15/01/2016 12:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
På min bil så er det en funksjon som slår av utstyr som feks setevarme og andre komfort ting hvis den kjenner det er lite strøm på batteriet. Når den har startet og gått litt kobler den til disse funksjonene igjen. Slik er det sikkert på flere biler også. Men ihvertfall når den advarselen kommer opp så setter jeg på litt vedlikeholds lading.

Vår Audi A4 skrur av mer og mer etterhvert som ståa på batteriet blir dårligere. De tidlige advarslene er "luksusfunksjoner" som setevarme, memory på elektrisk sete o.l., kjørecomputer/stereo like så. Etterhvert Leaving home-lys, null lys innvendig når man åpner bakdør, så null lys innvendig når man åpner førerdør. Til slutt er det ikke lys på speedometer engang før motoren starter. Da er det på tide med en kjøretur av en viss varighet ICON_WINK.

(Rekkefølgen er neppe korrekt gjengitt, men man får stadig nye hint om at bilen synes den fortjener en ordentlig kjøretur snart. Kulde får definitivt dette til å slå ut fortere, naturlig nok.)

Re: Testing av bilbatteri [Re: GeirK] #2052386 15/01/2016 12:36
Flex Offline
Veteran
Veteran
Mercedes, audi og bmw feks har ikke vondt av litt vedlikeholds lading.....

Hva er grunnen til at du trekker frem disse tre bilmerkene spesielt?

Jeg leste engang at spesielt BMW hadde tildels ekstremt strømforbruk. Det kunne visst være snakk om opp mot 1000A ved og rett etter start. Men nå er dette noen år siden; ting kan ha endret seg.

Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052424 15/01/2016 14:07
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Jeg tror noe må lese seg opp litt på standard utstyr før de kaster seg ut i diskusjoner....ta en kikk på standard utstyr på en e klasse og en Toyota feks. Så ser du på utsyrspakkene til feks mercedes for 10 år siden og så på Toyota sine igjen. Da ser du fort at det mercedes hadde for mange år siden begynner Toyota å komme med nå....bruker mercedes som eksempel fordi det er det jeg har mest greie på av premium merkene. Ikke for å tråkke noen på tærne men Toyota er ikke akkurat ledende innen ekstra utstyr dessverre:)

Re: Testing av bilbatteri [Re: Josruu] #2052447 15/01/2016 14:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tror noe må lese seg opp litt på standard utstyr før de kaster seg ut i diskusjoner....ta en kikk på standard utstyr på en e klasse og en Toyota feks. Så ser du på utsyrspakkene til feks mercedes for 10 år siden og så på Toyota sine igjen. Da ser du fort at det mercedes hadde for mange år siden begynner Toyota å komme med nå....bruker mercedes som eksempel fordi det er det jeg har mest greie på av premium merkene. Ikke for å tråkke noen på tærne men Toyota er ikke akkurat ledende innen ekstra utstyr dessverre:)

Jeg tok en kjapp kikk på Toyota Auris i basiskonfig kontra Audi A3 i basiskonfig. Det jeg noterte meg var feks:

Toyota vs Audi
Aluminumsfelger vs Stålfelg (nei - bruker ikke strøm, men understreker poenget mitt)
7" touch multimedadisplay vs 5,8" ikke-touch display for multimedia
DAB vs FM
Multimediakontroller på ratt vs ikke noe
BT lydstreaming vs kun BT handsfree

Hvilke konkrete eksempler tenker du på?

- Robert Green Ingersoll
Re: Testing av bilbatteri [Re: GeirK] #2052479 15/01/2016 16:38
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Ulempen med Toyota er at standardutstyret er stort sett eneste utstyret som er tilgjengelig. Valgmulighetene er mye mindre. På Audi-en kan du jo krysse ut ekstrautstyr så lenge du gidder eller kontoen er tom. Skal du sammenligne batteriforbruk så bør faktisk utstyr vurderes, og det er nok gjennomgående mer utstyr på en solgt Audi enn en solgt Toyota, men det koster selvfølgelig deretter.

Lars Olav
Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052547 15/01/2016 22:07
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Quattro er inne på noe her. Det begrenser seg fort i avkryssinga på en Toyota kontra audi/bmw/mercedes. Hvor mange Toyota er kan du legge til ekstra utstyr for 300 000,- på? Og kom ikke å si at den har alt det som standard....Toyota med massasje/kjøling i setet? 4 soner klima? Distronic? Night vision? Pre safe system? 9 trinns automat?De kom jo akkurat med diesel og automat!! Det sier litt spør du meg. Men for alle del kjør gjerne Toyota du. Jeg foretrekker noe med litt mer sjel og komfort. Selv om jeg må vedlikeholds lade av og til.

Re: Testing av bilbatteri [Re: Josruu] #2052601 16/01/2016 10:04
gare Offline
More than words
More than words
Quattro er inne på noe her. Det begrenser seg fort i avkryssinga på en Toyota kontra audi/bmw/mercedes. Hvor mange Toyota er kan du legge til ekstra utstyr for 300 000,- på?

I en litt større sammenheng, på hvilken måte er det "bra" at man kan kjøpe seg ekstrautstyr tilsvarende en helt ok småbil?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Testing av bilbatteri [Re: Josruu] #2052605 16/01/2016 10:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men for alle del kjør gjerne Toyota du. Jeg foretrekker noe med litt mer sjel og komfort. Selv om jeg må vedlikeholds lade av og til.

Dette er stråmannsdiskusjon på høyt nivå.

Jeg sa følgene "Det er jeg ikke sikker på om er tilfelle siden eierne av de tyske premiummerkene ofte må betale i bøtter og spann for i form av ekstrautstyr for å støtte funksjoner Toyota har som standard."

I stedet for å diskutere mot dette, dikter du opp en historie om at jeg kjører Toyota og ikke liker biler med sjel og bruker masse energi på å forsvare at du har valgt annerledes.

Hør her. Hvis du skal diskutere, så må du diskutere mot det jeg skriver og ikke diskutere mot de historiene om meg som du dikter opp inni hodet ditt. De er helt uinteressante fordi de ikke representerer virkeligheten.

Jeg kjører IKKE Toyota. Jeg kjører en Audi Q5. Den har ingen sjel siden den bare er et dødt verktøy for å komme seg frem med, men den gir meg en langt bedre kjøreopplevelsen enn en Toyota ville gitt.

Jeg er forøvrig enig i at en gjennomsnittlig premiumbil har mer ekstrautstyr enn den gjennomsnittlige Toyota og at disse på grunn av dette bruker mer strøm, men da ville jeg tro at dynamoen er dimensjonert for dette. Det største strømsluket er vel start-/stoppfunksjonen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052607 16/01/2016 10:22
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Ser ikke helt hva som er problemet? Starter ikke bilen om morningen fordi batteriet er svakt så prøv å lade det. Virker ikke det så bytt det. Ser ingen grunn til å prøve å forutse om det snart bør byttes eller ei. Bimmern min sier dessuten fra at batteriet er svakt og bør lades. Gå for en elektronisk ladder av god kvalitet så blir landinga utført uten å skade batteriet.

Re: Testing av bilbatteri [Re: jan erik] #2052651 16/01/2016 15:03
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: jan erik
Ser ikke helt hva som er problemet? Starter ikke bilen om morningen fordi batteriet er svakt så prøv å lade det. Virker ikke det så bytt det. Ser ingen grunn til å prøve å forutse om det snart bør byttes eller ei. Bimmern min sier dessuten fra at batteriet er svakt og bør lades. Gå for en elektronisk ladder av god kvalitet så blir landinga utført uten å skade batteriet.

Kan jo være noen som ikke har lyst til å stå uten bil en morgen, og samtidig ikke har lyst til å bytte ut ett batteri som fungerer fint.

Test av batteriet er en relativt smal sak med rett utstyr- og før ihvertfall var det ganske vanlig å teste hvis du uansett hadde bilen på verksted og batteriet begynner å bli noen år..
Siden verkstedet da kanskje kan fortelle deg at batteriet begynner å hangle og kanskje selge deg ett nytt..

Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052658 16/01/2016 15:43
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Geirk,jeg tok det for gitt at du hadde Toyota siden du var så bastant på utstyret de har. Eller ikke har....
Standard utstyr på en ja la oss si audi q5 da som du har er i de aller fleste tilfeller mye mer enn hva du får som standard på en Toyota. Var det jeg ville frem til,å sammenligne en Toyota utsyrsmessig med ett premium merke er tullete.

Og jeg kan være enig i at å bruke 200-300k på ekstrautstyr kan for mange fremstå som idiotisk men jeg hadde ikke nølt ett sekund med å gjøre det selv hadde jeg hatt råd med ny bilkjøp. Bilgleden øker (så fremst man har interesse av bil selvsagt) og den dagen den skal selges så får du igjen mer enn en som er ribbet.
Dessverre er jeg bil interessert og har brukt mye penger på bil opp igjennom. Hadde jeg enda ikke vært det så kunne jeg kjørt yaris eller polo og vært storfornøyd.....

Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052662 16/01/2016 16:33
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et case fra meg:

Etter veldig mye småkjøring i jula og ukene etterpå så ville ikke bilen starte en kald morgen. Jeg fikk den i gang med startkabler. Kjørte en halvtimes tur. Neste morgen var batteriet like flatt. Kjørte jeg for kort at det ble tilstrekkelig ladet opp?

Det samme skjedde meg i dag igjen. Fikk start via startkabler. Men mens jeg kjørte sp begynte symbolet for batteri i dashbordet å lyse rødt samtidig som lyset på noen av instrumentene inne i bilen sluknet.

Er batteriet blitt så flatt at jeg ikke klarer å få det opp igjen? Eller kan det være dynamoen som ikke gjør jobben? Må jeg ta batteriet inn i varmen og sette det på lading kanskje?

Batteriet er nytt i fjor høst.

Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052667 16/01/2016 16:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
LC eller var det golf?

Kan tenkes at en halvtime ikke er nok for å lade batteriet i disse temperaturene hvis det har vært tilnærmert flatt.

Som nevnt er det ikke en fordel å la bilen stå helt uten strøm ved å ta ut batteriet. Det du kan gjøre er å først kjøre en tur slik at det er varmt i motorrommet for så å sette den til lading med en gang du kommer hjem. Hvis ikke bilen kan stå i garasjen.
Er akkurat ferdig med en vedlikeholdslading her på samme måte. Har i tillegg dekket til motorrommet med gamle liggeunderlag for å holde lengst og best mulig på varmen (står en pal med ved rett foran garasjeporten ICON_SMILE ).
Ellers så planlegger du en skikkelig langtur med god fart, harryhandel kanskje?

Men jeg ville først sjekket om klemmene er godt festet på batteripolene. Ikke mye som skal til for å gi dårlig kontakt, selv på en ny bil.

Re: Testing av bilbatteri [Re: erling] #2052671 16/01/2016 16:54
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: erling
Et case fra meg:

Etter veldig mye småkjøring i jula og ukene etterpå så ville ikke bilen starte en kald morgen. Jeg fikk den i gang med startkabler. Kjørte en halvtimes tur. Neste morgen var batteriet like flatt. Kjørte jeg for kort at det ble tilstrekkelig ladet opp?

Det samme skjedde meg i dag igjen. Fikk start via startkabler. Men mens jeg kjørte sp begynte symbolet for batteri i dashbordet å lyse rødt samtidig som lyset på noen av instrumentene inne i bilen sluknet.

Er batteriet blitt så flatt at jeg ikke klarer å få det opp igjen? Eller kan det være dynamoen som ikke gjør jobben? Må jeg ta batteriet inn i varmen og sette det på lading kanskje?

Har du multimeter?eller kjenner noen som har det?
Mål på batteriet uten at bilen går,da burde det ligge på ca 12v,gjerne litt over hvis batteriet er friskt. Start bilen og mål på samme måte,måler du ikke over 13v da så er det noe galt med ladinga di. Den burde ligge på bortimot 14v hvis ting er i orden.

Re: Testing av bilbatteri [Re: Tange] #2052677 16/01/2016 17:08
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
LC eller var det golf?

Kan tenkes at en halvtime ikke er nok for å lade batteriet i disse temperaturene hvis det har vært tilnærmert flatt.

Som nevnt er det ikke en fordel å la bilen stå helt uten strøm ved å ta ut batteriet. Det du kan gjøre er å først kjøre en tur slik at det er varmt i motorrommet for så å sette den til lading med en gang du kommer hjem. Hvis ikke bilen kan stå i garasjen.
Er akkurat ferdig med en vedlikeholdslading her på samme måte. Har i tillegg dekket til motorrommet med gamle liggeunderlag for å holde lengst og best mulig på varmen (står en pal med ved rett foran garasjeporten ICON_SMILE ).
Ellers så planlegger du en skikkelig langtur med god fart, harryhandel kanskje?

Men jeg ville først sjekket om klemmene er godt festet på batteripolene. Ikke mye som skal til for å gi dårlig kontakt, selv på en ny bil.

Det er på LC. Så faktisk to batterier om jeg skal være korrekt. Jeg har kjørt en tur nå og satt batteriet på lading mens det står på plass i bilen. Så får vi se i morgen.

Re: Testing av bilbatteri [Re: Josruu] #2052679 16/01/2016 17:09
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et case fra meg:

Har du multimeter?eller kjenner noen som har det?
Mål på batteriet uten at bilen går,da burde det ligge på ca 12v,gjerne litt over hvis batteriet er friskt. Start bilen og mål på samme måte,måler du ikke over 13v da så er det noe galt med ladinga di. Den burde ligge på bortimot 14v hvis ting er i orden.

Har en slik måler ja. Så får ta en sjekk i morgen etter litt lading,

Re: Testing av bilbatteri [Re: erling] #2052684 16/01/2016 17:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det er på LC. Så faktisk to batterier om jeg skal være korrekt. Jeg har kjørt en tur nå og satt batteriet på lading mens det står på plass i bilen. Så får vi se i morgen.

2 x ca. 100 Ah tar nok litt tid til a lade, selv om det er gjerne større dynamoer i nordiske biler.
Kan selvfølgelig være dynamoen som er defekt, men bilen er jo ikke så gammel og batteriene er jo nesten nye så tipper en skikkelig lading er alt som skal til.

Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052687 16/01/2016 17:26
stosu Offline
Besatt
Besatt
Tipper opplevelsen til Erling er at dynamoen nesten ikke har ladet under småturene i jula, og det kalde været har gjort diesel, olje osv. kaldt, og dermed tyngre å dra rundt. Dårlig lading og den tunge motstanden gjør at batteriet ikke orker å dra

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Testing av bilbatteri [Re: Josruu] #2052702 16/01/2016 18:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Bilgleden øker (så fremst man har interesse av bil selvsagt) og den dagen den skal selges så får du igjen mer enn en som er ribbet.

Jeg kan være enig i at noe ekstrautstyr, som f.eks. sportsseter i en BMW eller Audi, eller skinnseter i en SUV, er smart med tanke på lett salg. Videre er det selvsagt en del pakker med ekstrautstyr på kampanjer, som koster såpass lite ved nybilkjøp. Men ekstrautstyr til fullpris er det svært høyt og raskt verditap på, så at det lønner seg ved salg tror jeg er i overkant optimistisk å tro.

Re: Testing av bilbatteri [Re: stosu] #2052708 16/01/2016 18:13
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stosu
Tipper opplevelsen til Erling er at dynamoen nesten ikke har ladet under småturene i jula, og det kalde været har gjort diesel, olje osv. kaldt, og dermed tyngre å dra rundt. Dårlig lading og den tunge motstanden gjør at batteriet ikke orker å dra

Men hvorfor lyser lampa for batteri rødt? Det gjorde den først etter 20 min kjøring. Skulle ikke det tilsi at dynamoen ikke klarer å levere nok strøm?

Re: Testing av bilbatteri [Re: erling] #2052718 16/01/2016 18:56
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Det ser du når du måler spenningen med motoren i gang.
Den bør være på 14,4 V (det var i hvertfall ladespenningen den gangen jeg drev med DIY bilrep på B20/B21/B23).

Re: Testing av bilbatteri [Re: SturlaS] #2052719 16/01/2016 19:01
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: SturlaS
Det ser du når du måler spenningen med motoren i gang.
Den bør være på 14,4 V (det var i hvertfall ladespenningen den gangen jeg drev med DIY bilrep på B20/B21/B23).

Måler du rett på batteripolene?

Re: Testing av bilbatteri [Re: erling] #2052724 16/01/2016 19:46
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: stosu

Men hvorfor lyser lampa for batteri rødt? Det gjorde den først etter 20 min kjøring. Skulle ikke det tilsi at dynamoen ikke klarer å levere nok strøm?

Jo...
Da jeg måtte bytte dynamo på Santa Fe'en, var det 15-20 kuldegrader, og bilen hadde gått nesten 130000km.
Hvis bilen din har tilsvarende kjørelengde, må du antakeligvis innfinne deg med å bekoste hele dynamoen selv.
Tror det lar seg gjøre å argumentere seg fremt til at forhandler må være med på å bekoste ny dynamo om dynamoen har gått mindre enn 80000km

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Testing av bilbatteri [Re: erling] #2052788 17/01/2016 06:58
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig

Måler du rett på batteripolene?

Ja.

Re: Testing av bilbatteri [Re: voldemort] #2052949 17/01/2016 21:03
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Hvor du måler betyr lite så lenge det ikke er rett på dynamoen (og da før regulatoren om den er integrert), ellers er det samme anlegget alt sammen.

Re: Testing av bilbatteri [Re: grr] #2052973 18/01/2016 06:46
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: grr
Hvor du måler betyr lite så lenge det ikke er rett på dynamoen (og da før regulatoren om den er integrert), ellers er det samme anlegget alt sammen.

Måler man batteriet først, så starter man så ser man hvor mye bilen lader. Enkelt å greit. Måler man på dynamoen så måler man også på samme anlegget med mindre man kobler ifra ting. Og blir ladinga heller dårlig når ingenting trenger lading...

Men siden ladelampa di lyser så er som regel det ett tegn på at ladinga er for dårlig.

Re: Testing av bilbatteri [Re: Josruu] #2052991 18/01/2016 07:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Geirk,jeg tok det for gitt at du hadde Toyota siden du var så bastant på utstyret de har. Eller ikke har....

Bastant? Jeg bare forteller sannheten jeg. Det at sannheten forteller oss at en bare bones Toyota Auris har mer ekstrautstyr enn en basic A4, betyr ikke at jeg kjører Toyota.

Standard utstyr på en ja la oss si audi q5 da som du har er i de aller fleste tilfeller mye mer enn hva du får som standard på en Toyota.

Sorry, men dette er tull.

Audi Q5 har ikke følgende som standardutstyr:
DAB-radio
BT interface for telefon eller musikkstreaming
Ryggekamera
Nøkkelfri sentrallås
Touch-skjerm
Cruise control

ALT dette har Toyota Rav 4 som standard.

- Robert Green Ingersoll
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support