Jeg har hatt "gamle" Dillinger og Dillinger 5. Ikke kjørt dem samme sesong, men jeg tror også snøgrepet til D5 bør være en del bedre enn lillebror. Den har en knasterad til, og jeg tror også knastene er høyere.
Ikke meningen å hijacke tråden, men 5,6 tommer er jo veldig interessante dekk. Hva er q faktoren på den prototypen rammen/kranken du har der? Reeb har en ramme som støtter vee 2xl der de har et pinion drivverk som gir 214 q faktor. Supersweet og tilgjengelig nå, men kostbar http://www.reebcycles.com/2015/tyreebdonkadonk-fatbike-w-pinion-transmission/
Kommer det noe fra dere snart som støtter dekk som 2xl eller større?
Bra sammenligning. Jeg har som nevnt ikke kjørt dem om hverandre, men D5 later til å være i en helt annen klasse. Jeg husker jeg syns Dillinger virket for pinglete på snø sammenlignet med Nate og Vanhelga, men det kan ikke sies om D5. Det har ikke vært de store snømengdene i Sørmarka, men D5 kommer nok til å stå på hele sesongen.
Enig, D5 er i en annen klasse, en helt annen opplevelse på snø. Hadde jeg ikke hatt behov for piggdekk så hadde jeg nok brukt D5 hele året, min sykkel har uansett ikke plass til noe særlig mer i bredden.
Ikke meningen å hijacke tråden, men 5,6 tommer er jo veldig interessante dekk. Hva er q faktoren på den prototypen rammen/kranken du har der? Reeb har en ramme som støtter vee 2xl der de har et pinion drivverk som gir 214 q faktor. Supersweet og tilgjengelig nå, men kostbar http://www.reebcycles.com/2015/tyreebdonkadonk-fatbike-w-pinion-transmission/
Kommer det noe fra dere snart som støtter dekk som 2xl eller større?
Ser ut til at Ice Spiker ikke er montert på felg, evt montert på en veeldig bred felg?
Ja, det er noe veldig galt med ISP 26x2.35 her, lette etter et bilde med bare D og D5, men dette var det beste jeg fant. 3 av dekka er like høye her, så de står åpenbart ikke på på et plant underlag, og det er ikke godt å si hva de har gjort med ISP, men D vs D5 sammenligningen er brukbar.
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#204625806/01/201611:03
Hehe, jeg fikk en pris på på rett over 10800$ på hele pakka inkl lauf, stealth osv. Legg på frakt og dårlig dollarkurs og jeg kjøper meg heller en ny bil..
Ønsker likevel å kjøre dekk som er større enn 4.8" så da er det ikke så mange valg om dagen. 2xl passer Reeb, surly ict og salsa blackborrow (kan få subb) og en annen Custom bike jeg ikke husker navnet på. Noen som har klemt inn et 5"+ dekk i noen andre rammer?
2xl passer Reeb, surly ict og salsa blackborrow (kan få subb) og en annen Custom bike jeg ikke husker navnet på. Noen som har klemt inn et 5"+ dekk i noen andre rammer?
Passer såvidt i Moonlander også, visst. Jeg vurderer noe større på min, selv om jeg er ganske fornøyd med Ground Control 4.6, egentlig.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
For min egen del kommer jeg hverken til å rushe med og investere i beltedrift eller ramme som tar 2XL dekk, kan være lurt å se ting litt an. Satser på at 82mm felger og 4,6-4,8" dekk vil dekke behovet mitt, de dagene det ikke funker drar jeg fram trugene i stedet
For min egen del kommer jeg hverken til å rushe med og investere i beltedrift eller ramme som tar 2XL dekk, kan være lurt å se ting litt an. Satser på at 82mm felger og 4,6-4,8" dekk vil dekke behovet mitt, de dagene det ikke funker drar jeg fram trugene i stedet
Truger funker, men det går for treigt (og jeg vant faktisk et Tubbs National Series Snowshoe race i Utah i 1993 (tungt i 70cm pudder på 2800moh )
Visste ikke at 2XL kommer med pigger også. Er det plass til 2XL på en F3 hvis man går over til 65 " felger?
Kun pigger på prototypen som jeg har. Rådet Vee til å droppe piggene, da knastene er for smale og høye. Basen på piggene stikker faktisk ut gjennom siden på noen av knastene. Pigger er avhengig av en stabil knast for å bli presset inn i isen og ikke legge seg flat og gi en ''meie'' effekt.
2XL har nok for stor rullediameter (som blir litt større på 65 vs 80 og 100) for F3 (har ikke testet)
Hehe, jeg fikk en pris på på rett over 10800$ på hele pakka inkl lauf, stealth osv. Legg på frakt og dårlig dollarkurs og jeg kjøper meg heller en ny bil..
Bil i samme klasse koster millioner.. For å pense litt over på hjul igjen. Med italienske Kuroshiro Enso 6105 ville den bli perfekt og prisen ville gå over 12000$.
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#204648306/01/201620:13
Når man er over på 2XL dekkene da snakker man mer eller mindre ekspedisjon? Er jo sjukt kult at man kan sykle i løssnøen, men er vel ikke så mange som gidder det :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Når man er over på 2XL dekkene da snakker man mer eller mindre ekspedisjon? Er jo sjukt kult at man kan sykle i løssnøen, men er vel ikke så mange som gidder det :-P
Funker fjell til mer generell bruk og. Proto dekkene er riktignok noe lettere enn produksjonsdekkene (mine veier rundt 1680g) og sykkelen er ca 10.5kg, så på tross av en tung (1860g) testramme så er den ikke noe blylodd.
Med 0.0psi for løssnømorro på snø nå i julen måtte jeg jobbe en god del for å holde følge med brodern da vi var i skutersporet, men da jeg la inn 1.5psi (som faktisk er rimelig godt trykk med dette volumet) gikk sykkelen som en kule i skutersporet og broderen hadde ikke tjangs til å holde følge med ski.
Før jeg bygget 7.9kg faten med 4.0 og senere 4.5'' dekkbredde kjørte jeg i vår en del grus i marka med 5.6 2XL protoen foran og Jumbo Jim 4.8 bak, og det trillet overraskende bra, nok til å plage vettet av en del garvede Birkebeiner syklister (av 2.5X time på Birken kvalitet), men Jumbo Jim bak ruller selvsagt bedre på hard grus enn 2XL'en ville gjort.
Kjørte samme komboen på snø i påsken ifjor. Triller her inn en skiløper som ligger i ca 24km/t på flatmark (over Storeskarsvannet i Hemsedal). Ble lei av krabbetempoet og la inn et godgir og ca 35km/t for å strekke litt på potene og få litt varme i kroppen:
Vil dette i enda større grad muliggjøre sykling utenfor tråkkede stier og løyper? Vil det funke å sykle offpiste ned Vettakollen og Barlindåsen i løssnøen?
Har noen turer på snødekke Kenda Juggernaut Pro dekkene nå, og de går som en kule med noen strategiske mods. Kjører dem på en tweaka BigBob LTD på 7.9kg, så klatrer og akser godt i tillegg til å rulle bedre enn alt jeg har testet på snø. Står på 80 felger nå og det gir 4.2'' effektiv bredde (de er 231mm kanttråd til kanttråd), skal etterhvert kjøre dem på 100mm hjulsettet som faktisk veier litt mindre. Da får de en flat profil som bærer bedre, og ca 4.5'' effektiv casing bredde.
Kort klipp fra litt testing i -20C sent igår kveld:
Har noen turer på Kenda Juggernaut Pro dekkene nå, og de går som en kule.
Har du sammenlignet KJP 4" med 4" Jumbo Jim på sti? Jeg vil prøve lettere dekk enn Vanhelga til våren, men de to første budene er at de gir bra grep og tåler teknisk østlandssti.
Har noen turer på snødekke Kenda Juggernaut Pro dekkene nå, og de går som en kule med noen strategiske mods. Kjører dem på en tweaka BigBob LTD på 7.9kg, så klatrer og akser godt i tillegg til å rulle bedre enn alt jeg har testet på snø. Står på 80 felger nå og det gir 4.2'' effektiv bredde (de er 231mm kanttråd til kanttråd), skal etterhvert kjøre dem på 100mm hjulsettet som faktisk veier litt mindre. Da får de en flat profil som bærer bedre, og ca 4.5'' effektiv casing bredde.
Kort klipp fra litt testing i -20C sent igår kveld:
Dæven, ute å tråkke fort i -20 grader. Det må jo ha blitt skikkelig kaldt i ansiktet.
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#205465723/01/201618:03
I dag fikk jeg meg "ny" sykkel. Har frem til nå syklet med Kenda juggernaut sport sport 4,6 foldebale.
De har vært helt greit men sykkelen har føltes treg og daff. Først satt jeg i q tubes og sparte 200 gram pr hjul. Det ble bedre, men fortsatt daff. I dag satt jeg på Jumbo Jim foran og bak. (Light skin foran og snake bak). Tok da 300 gram til pr hjul.
For en ny opplevelse, sykkelen er jo så utrolig mye kvikkere og triller veldig mye bedre. Tok en test nedover også og kjørte ganske mye fortere i dag selv om det var nysnø oppå.
Dette var noe helt annet, kommer aldri til å kjøre tunge fatbike dekk igjen..:)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
I dag fikk jeg meg "ny" sykkel. Har frem til nå syklet med Kenda juggernaut sport sport 4,6 foldebale.
De har vært helt greit men sykkelen har føltes treg og daff. Først satt jeg i q tubes og sparte 200 gram pr hjul. Det ble bedre, men fortsatt daff. I dag satt jeg på Jumbo Jim foran og bak. (Light skin foran og snake bak). Tok da 300 gram til pr hjul.
For en ny opplevelse, sykkelen er jo så utrolig mye kvikkere og triller veldig mye bedre. Tok en test nedover også og kjørte ganske mye fortere i dag selv om det var nysnø oppå.
Dette var noe helt annet, kommer aldri til å kjøre tunge fatbike dekk igjen..:)
Velkommen til jj klubben. Er jo en grunn til at jeg ikke takler tykk gummi dekk. Ruller like bra som mtb på grus. Tråkket i sommer med 6 karer på hardtail i skogen. De tråkket hardt. Ingen stress å holde følge.
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#205466523/01/201618:30
Mulig står det tidligere i tråden, men har noen i hodet bredden til JJ 4.8, ytterknast til ytterknast? Jeg har idag akkurat på f-håret plass til Dillinger 5 på 90mm felg. Om jeg ikke husker feil, har jeg målt bredden til sistnevnte kombo til 4.3" /110mm.