Raumerittet
|
Re: Raumerittet
[Re: evergreen]
15/05/2016 16:34
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Kjørte racing Ralph og tb for to år siden det funka da.
|
|
|
23/05/2016 05:38
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Er det hasardiøst å stille med Maxxis Maxxlite ONE70 2C i dette rittet?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
23/05/2016 06:50
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Er det hasardiøst å stille med Maxxis Maxxlite ONE70 2C i dette rittet? Ikke mer hasardiøst enn i andre ritt som går på grus. Nå er det jo det mest krevende terrengpartiet borte. Men det er sikkert mulighet til å gjøre noe dumt i det partiet som frotsatt er igjen.... 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
24/05/2016 20:14
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
24/05/2016 21:04
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Jeg mener de har bommet på endringene de gjorde fra i fjor til i år.
|
|
|
24/05/2016 21:05
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
De bekrefter det på FB siden sin også. Hadde kun 250 påmeldte deltakere hittil. Synd, men håper de kommer tilbake med en bedre trasé neste år! 😃
|
|
|
24/05/2016 21:26
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
Jeg unner alle arrangører alt godt, men håper at de her tar lærdom og kommer tilbake med et mer attraktivt ritt for terrengsyklister!!
|
|
|
25/05/2016 07:06
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Jaja, da blir det Farrisrunden alikevel da. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: no9]
25/05/2016 08:15
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Jeg unner alle arrangører alt godt, men håper at de her tar lærdom og kommer tilbake med et mer attraktivt ritt for terrengsyklister!! De må ta tilbake terrengdelene, gjerne starte i Gjerdrum og prioritere terreng, kutte lengden og droppe alle asfalten. Nok av grus og stier i Romeriksåsen.... Prisen må de også gjøre noe med. Dette har vært for dyrt lenge. Over 1000 kr inkl lisens f.o.m 22/5 er hårreisende pris. Dette gjelder for øvrig også større arrangementer som Grenserittet og Birken. Jeg vurderte i går Lillehammer-Oslo, men når jeg ser at jeg må ut med 1500 kr for å sitte i en stor gruppe på asfalt uten noe mer enn tidtakingen i bagasjen ved målgang, er helt absurd! Dette kan umulig ha livets rett over tid....
|
|
|
25/05/2016 08:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Starte i Gjerderum å kjøre samme trase. Årets trase er jo kjedelig selv for de som ikke liker terreng. Så skulle man ha laget et terrengritt i tillegg som gikk rundt i terrenget i Romeriksåsen. Det alene hadde trekt mer folk enn det de har nå.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
25/05/2016 08:49
|
Paragonia
Entusiast
|
Entusiast
Vanskelig å forstå ideen med terrengritt når folk klager over humper. En kompis av meg uttalte for et par år siden at han hadde vært med på Raumerrittet, og at han aldri mer skulle det siden det var for vanskelig terreng. Jeg forstår ikke dette, det er jo for lite. Når de gjør et forsøk på å tekkes alle andre enn de som faktisk liker å sykle i litt mer av Guds fri natur, så er det kanskje ikke så rart at det går slik.
"
|
|
|
[Re: Paragonia]
25/05/2016 09:11
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Vanskelig å forstå ideen med terrengritt når folk klager over humper. En kompis av meg uttalte for et par år siden at han hadde vært med på Raumerrittet, og at han aldri mer skulle det siden det var for vanskelig terreng. Jeg forstår ikke dette, det er jo for lite. Når de gjør et forsøk på å tekkes alle andre enn de som faktisk liker å sykle i litt mer av Guds fri natur, så er det kanskje ikke så rart at det går slik. Jeg forstår kompisen din godt. Raumerrittet har for vanskelig terreng i forhold til målgruppen man har siktet seg inn på. Når 95 % av løypa er på asfalt og grus så får man deltagere deretter. Og det virker som om alt som skal til for at det blir et gjørmebad av en annen verden er et par dråper med regn. Jeg syklet ifjor og det var jo tidvis vassing i gjørme opp til knærne. Jeg husker vi passerte to stykker i den værste gjørma hvor den ene kommenterte at "det går ikke ann å sykle her. Selv elite løper jo!" Hvis det er sånn at folk flest ender opp med å måtte trille sykkelen i terrengpartiene så finner de seg andre ritt å sykle. Ingen liker å trille sykkelen sammenhengende i flere minutter. Jeg er ganske sikker at man kunne lagt inn en del mere terreng bare den hadde vært sykkelbar for folk som typisk sykler mest grus. Det er ikke antall kilometer med terreng som gjør at grusbankerne finner andre ritt å sykle, det er antall kilometer med terreng de synes er for vanskelig som gjør at de finner andre ritt.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
25/05/2016 09:22
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser at arrangørene sier at de har lyttet for mye til eliten og burde ha fjernet vanskelige terrengpartier tidligere.
Raumerittet er vel et ritt som har skummet fløten av Birken som status-ritt og som nå merker konsekvensene av at de som tidligere trente til siste helgen i august nå heller løper maraton og deltar i triathlon?
Tenker avlysningen er en kraftig indikasjon på at det blir lav oppslutning også om Birken i år.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
25/05/2016 09:35
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis det er sånn at folk flest ender opp med å måtte trille sykkelen i terrengpartiene så finner de seg andre ritt å sykle. Ingen liker å trille sykkelen sammenhengende i flere minutter. Jeg er ganske sikker at man kunne lagt inn en del mere terreng bare den hadde vært sykkelbar for folk som typisk sykler mest grus. Det er ikke antall kilometer med terreng som gjør at grusbankerne finner andre ritt å sykle, det er antall kilometer med terreng de synes er for vanskelig som gjør at de finner andre ritt.
Amen Selv faller jeg midt mellom to stoler. Har mye å gå på teknisk, men orker samtidig ikke grusgamping (skal jeg sykle bilvei tar jeg heller racer'n på asfalten. Søker mot traseer hvor jeg kan sykle mye i terrenget, så tørt som mulig, gå minst mulig. Det går ikke fort, men jeg nyter det. Labbing og gjørmebad er fullstendig turn-off
|
|
|
[Re: larsdx]
25/05/2016 09:44
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Tenker avlysningen er en kraftig indikasjon på at det blir lav oppslutning også om Birken i år.
Vet ikke hvordan pådraget pleier å være siste ukene frem mot rittet, men 6600 påmeldte p.t. kan ikke være sjokkerende mange?
Redigert av eOpseth; 25/05/2016 09:44.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
25/05/2016 09:57
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syns Bjerkseth er "spot on" i forhold til det jeg også liker. Det gøyeste mtb-rittet jeg kjører er MTB Marathon i Hillerød. Der er det MYE sti, men til og med jeg klarer meg uten fot-i-sett, og det er godt arrangert.
Jeg sykler ikke så mye i Norge lenger, da jeg syns det blir for dyrt. Det er selvsagt litt spesielt for meg, all den tid jeg må kjøre / fly hjem til Norge, men å betale +/- 1000 kroner for å sykle et ritt er for mye. Her i Danmark har jeg i april / mai syklet tre landeveis-ritt. De har alle kostet under 200 kroner. Det har vært med BMW Marshalls foran hver pulje, løypevakter, feiing av farlige kryss, tidtaking og mat når man kommer til mål. At det skal koste 5x'en i Norge er for meg fullstendig meningsløst.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
25/05/2016 10:16
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tendensen synes jeg har vært klar et par år; folk vil ha enten eller. Enten skikkelig terreng (fordi de har kjøpt seg rittfulldemper), eller landeveisritt (fordi de har kjøpt seg landeveissykkel). Tida der folk sykler timesvis på fin grusvei med terrengsykkel (og digger det), er forbi.
Redigert av Øyvind V; 25/05/2016 10:17.
|
|
|
25/05/2016 10:18
|
AGT
Avhengig
|
Avhengig
Raumerrittet har for vanskelig terreng i forhold til målgruppen man har siktet seg inn på. Når 95 % av løypa er på asfalt og grus så får man deltagere deretter
Riktig , det nytter ikke å satse på et rent grusritt. Det er faktisk ganske mange som etter hvert ritt de seneste årene har sagt at dette gidder jeg bare ikke mere. Det er altfor lite sti/tekniske partier i dette rittet.... Når disse slutter , så er det bare hobbysyklister med dårlige tekniske ferdigheter som gidder å melde seg på. Og det virker som om alt som skal til for at det blir et gjørmebad av en annen verden er et par dråper med regn. Jeg syklet ifjor og det var jo tidvis vassing i gjørme opp til knærne. Jeg husker vi passerte to stykker i den værste gjørma hvor den ene kommenterte at "det går ikke ann å sykle her. Selv elite løper jo!"
Jeg tipper på at det gjelder partiet ved Gimildammen. Det partiet har faktisk blitt bedre enn det var for noen år siden. Da var hele partiet nesten som et eneste gjørmehav. Selv om det har blitt gruset og kloppet, så er det forsatt noen titalls meter igjen med potensiell gjørme ved nedbør. Synes at både Gimildammen + Ringdalen har blitt mye bedre enn de var for 5 år siden.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
25/05/2016 10:42
|
torarnep
Entusiast
|
Entusiast
Tendensen synes jeg har vært klar et par år; folk vil ha enten eller. Enten skikkelig terreng (fordi de har kjøpt seg rittfulldemper), eller landeveisritt (fordi de har kjøpt seg landeveissykkel). Tida der folk sykler timesvis på fin grusvei med terrengsykkel (og digger det), er forbi. Uenig!!
|
|
|
25/05/2016 10:55
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Bjerkseth er ikke dum  Før gikk rittpåmeldinger på autopilot, så å si, men nå er det nok et økende behov for å finne ut hvilken profil man skal ha og holde seg best mulig til den.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
25/05/2016 11:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg syns Bjerkseth er "spot on" i forhold til det jeg også liker. Det gøyeste mtb-rittet jeg kjører er MTB Marathon i Hillerød. Der er det MYE sti, men til og med jeg klarer meg uten fot-i-sett, og det er godt arrangert. Jeg er også enig. Har bare syklet det en gang, men etter det jeg husker så er det er veldig få som finner flyten i det terrenget Raumerrittet hadde. Jeg kan videre anbefale et annet ritt like ved Hillerød (ved Skovskolen i Gribskov) som heter H12. Det er et 12 timers ritt som går hovedsakelig på sti. Det forunderlige er at det er et like stort mangfold på deltakerne som grusrittene i Norge har. Ung og gammel. Dyr FS og billig alu HT side om side. Damer og menn. Gutter og jenter. Det var til og med sånn at alle klasser startet samtidig 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: torarnep]
25/05/2016 11:00
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Kongerittet er et rent grusritt og hadde en stor økning i antall deltagere ifjor, og var større en Raumerrittet.
Så jeg tror definitivt det er fortsatt interesse for grusritt.
Men det er nok ikke så stor interesse for kombinasjonen 95% grus og 5% teknisk gjørmebad.
Folk vil antagelig heller ha enten lettsyklet ritt eller teknisk utfordrende ritt?
Redigert av Syklus; 25/05/2016 11:07.
|
|
|
25/05/2016 11:02
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lot merke til at det var mange flere rittfuldempere i de bakre puljene i Montebellorittet i år enn jeg observerte i fjor. Er vel en indikasjon på at det Bjerkseth skriver er riktig.
|
|
|
25/05/2016 11:18
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Kanskje tiden er moden for å se mot andre typer ritt som f.eks såkalte "gravel grinders" som sykles på CX/Grusracere? Det må jo være et enormt potensiale. Så gjennom videoen til Femundrittet og for meg så fremstår dette som et perfekt utgangspunkt for et slikt ritt. Så da kan kalenderen tilby landevegsritt med gateritt som kortversjon. Gruskværnere med CX rundbane som kortbaneversjon og sist men, ikke minst normal terreng marathon med rundbane som kortversjon.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Øyvind V]
25/05/2016 11:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tendensen synes jeg har vært klar et par år; folk vil ha enten eller. Enten skikkelig terreng (fordi de har kjøpt seg rittfulldemper), eller landeveisritt (fordi de har kjøpt seg landeveissykkel). Tida der folk sykler timesvis på fin grusvei med terrengsykkel (og digger det), er forbi. Jeg er ikke helt enig. Jeg liker i alle fall godt ritt som har en lett blanding. Eri tillegg og opptatt av kostnaden og hva man får igjen (Opplevelsen.). Jeg opplever feks heller ikke traktorvei som grusgamping.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
25/05/2016 11:31
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Jeg forstår kompisen din godt. Raumerrittet har for vanskelig terreng i forhold til målgruppen man har siktet seg inn på. Når 95 % av løypa er på asfalt og grus så får man deltagere deretter. Og det virker som om alt som skal til for at det blir et gjørmebad av en annen verden er et par dråper med regn. Jeg syklet ifjor og det var jo tidvis vassing i gjørme opp til knærne. Jeg husker vi passerte to stykker i den værste gjørma hvor den ene kommenterte at "det går ikke ann å sykle her. Selv elite løper jo!" Hvis det er sånn at folk flest ender opp med å måtte trille sykkelen i terrengpartiene så finner de seg andre ritt å sykle. Ingen liker å trille sykkelen sammenhengende i flere minutter. Jeg er ganske sikker at man kunne lagt inn en del mere terreng bare den hadde vært sykkelbar for folk som typisk sykler mest grus. Det er ikke antall kilometer med terreng som gjør at grusbankerne finner andre ritt å sykle, det er antall kilometer med terreng de synes er for vanskelig som gjør at de finner andre ritt. Helt enig. Kjørte også i fjor og hadde forsåvidt ok forhold i de tekniske partiene siden jeg var alene uten trafikk, men likevel var det ikke mulig å kjøre alle kloppene og gjørma uten fotisett. Arrangører er generellt litt for stolte av at de har utbedret traseen sin med klopper. Hvis det trengs masse klopper i traseen for å kunne sykle så tenker jeg at den ligger på feil sted. 2-3 stokker her og der er selvfølgelig greit, men lange 50 cm smale trebroer som blir såpeglatte av vann og gjørme er da ikke noe morsomt?
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
[Re: Syklus]
25/05/2016 11:33
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Kongerittet er et rent grusritt og hadde en stor økning i antall deltagere ifjor, og var større en Raumerrittet.
Antar at alle ikke-sponsosrplasser i kongerittet var å finne igjen i Birken. For alle de jeg kjenner som deltok der så var kongerittet en test og en gjennomkjøring før birken. Dette er nok også intensjonen. Jeg våger meg å påsta at om kongerittet hadde gått i Juni så hadde deltagerantallet vært kun tresifret.
- Stefan
|
|
|
[Re: sveinaa]
25/05/2016 11:40
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Tendensen synes jeg har vært klar et par år; folk vil ha enten eller. Enten skikkelig terreng (fordi de har kjøpt seg rittfulldemper), eller landeveisritt (fordi de har kjøpt seg landeveissykkel). Tida der folk sykler timesvis på fin grusvei med terrengsykkel (og digger det), er forbi. Jeg er ikke helt enig. Jeg liker i alle fall godt ritt som har en lett blanding. Eri tillegg og opptatt av kostnaden og hva man får igjen (Opplevelsen.). Jeg opplever feks heller ikke traktorvei som grusgamping. Dette er jo et superinteressant tema. I min klubb var det fullt trøkk på fellestreningene da jeg kom inn i 2012. Det var mange på terrenggruppa, og nok i massevis til å dele i de som ville kjøre lange og delvis rolige grusturer, eller de som kjørte med tunga på tørk i XC-løype eller sti - eller en blanding av begge. Nå har det vært ekstremt stille de siste sesongene - det er ytterst sjelden det samles mer enn 10 stk. Da splittes det også - noen vil ha bare grus, andre bare sti, fort eller langsomt etc, og koker bort i at det blir kompisgjenger som kjører uavhengig. Det fra en klubb som har ca 120 påmeldte f.eks Grenserittet. I år tok en ildsjel grep og startet en breddegruppe. Fokus utelukkende på rolig fart, og ganske lange turer på asfalt, grus, traktorvei og enkel sti. Det funka - til min overraskelse. Der er det med alle mulige typer folk - selv en del av klubbens jenter henger med, og de er nå den største gruppa i klubben på fellestreningene og samler jevnlig 25+. Aner ikke om det går å lese noe ut av det. Kanskje at fokuset er, som nevnt, tilbake mer til opplevelse, det sosiale, og at det å knive og ligge først er vekk. Mulig alle de med sterke konkurranseinstinkt har byttet beite, eller at vi alle har blitt gubber...
|
|
|
[Re: Stefan77]
25/05/2016 11:43
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Antar at alle ikke-sponsosrplasser i kongerittet var å finne igjen i Birken. For alle de jeg kjenner som deltok der så var kongerittet en test og en gjennomkjøring før birken. Dette er nok også intensjonen. Jeg våger meg å påsta at om kongerittet hadde gått i Juni så hadde deltagerantallet vært kun tresifret. Kongerittet og Raumerrittet står ikke på min plan rett og slett pga. dølle løypetraséer. Men gi meg gjerne løyper med blanding av grus, asfalt og terreng. Men da må terrenget være morsomt og ganske lettsyklet. Slik som. f. eks. Sandefjordrittet. Og gi meg gjerne også rene terrengritt slik som Bukkerittet og TSR. Dette er rendyrka terrengritt med fokus på teknisk stisykling. Ikke bland disse to for mye. Da treffer man hverken eller tror jeg.
|
|
|
|
|