Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

HiFi spørsmål.

Re: HiFi spørsmål. [Re: Morten DMR] #2045612 04/01/2016 12:02
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Det som ihvertfall er sikkert etter min erfaring er at det er større forskjeller på høyttalere enn på noe av det andre ICON_SMILE

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: HiFi spørsmål. [Re: GeirK] #2045620 04/01/2016 12:26
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: GeirK
Sitat: JoachimV

Dette burde da gjelde all elektronikk i signalkjeden, inkludert preamp's og micpreamp's?

Korrekt, med mindre komponentene ikke er transparente - dvs er designet for å farge lyden med hørbar forskjell som resultat. Her er hva en kan forvente dersom en blindtester hele signalveien på avspillingssiden - med unntak av høyttalere, selvfølgelig.

http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Geir, jeg er på din side.
Men, er det ikke en liten tabbe i denne blindtesten av de bruker billig høyttalekabel. Samt dårlig plassering.
"How can it be possible that a basic system with such a price difference against the "reference" one, poorly placed, using the cheapest signal cables found, couldn't be distinguished from the more expensive one?"

Da kan jo HiFi-religiøse si at det er den dårlige høyttalerkabelen som maskerer forskjellen og ødelegger godlyden fra idiotanlegget.

Re: HiFi spørsmål. [Re: anonym22] #2045714 04/01/2016 15:10
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: anonymous22

Men, er det ikke en liten tabbe i denne blindtesten av de bruker billig høyttalekabel. Samt dårlig plassering.
"How can it be possible that a basic system with such a price difference against the "reference" one, poorly placed, using the cheapest signal cables found, couldn't be distinguished from the more expensive one?"

Da kan jo HiFi-religiøse si at det er den dårlige høyttalerkabelen som maskerer forskjellen og ødelegger godlyden fra idiotanlegget.

De har brukt samme (og dyre) høyttalerkabel i begge systemene, mens det var signalkabel av billigste sort i det billige anlegget og av en dyr type i det dyre anlegget.

Re: HiFi spørsmål. [Re: anderssb] #2045734 04/01/2016 16:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anderssb
Sitat: anonymous22

De har brukt samme (og dyre) høyttalerkabel i begge systemene, mens det var signalkabel av billigste sort i det billige anlegget og av en dyr type i det dyre anlegget.

Javisst har de det, leste feil ICON_SMILE

Re: HiFi spørsmål. [Re: GeirK] #2045761 04/01/2016 18:24
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran

Dette burde da gjelde all elektronikk i signalkjeden, inkludert preamp's og micpreamp's?

Korrekt, med mindre komponentene ikke er transparente - dvs er designet for å farge lyden med hørbar forskjell som resultat. Her er hva en kan forvente dersom en blindtester hele signalveien på avspillingssiden - med unntak av høyttalere, selvfølgelig.

Er det teknisk sett slik at en hver cd-spiller og forsterker - forutsatt at den er sterk nok, vil gi helt lik lyd ut fra et bestemt par høyttalere? Tviler ikke - bare spør.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: HiFi spørsmål. [Re: CyberTrack] #2045774 04/01/2016 18:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: CyberTrack

Er det teknisk sett slik at en hver cd-spiller og forsterker - forutsatt at den er sterk nok, vil gi helt lik lyd ut fra et bestemt par høyttalere? Tviler ikke - bare spør.

CD-spillere blir noe annet. Det er kvalitetsforskjeller på digital-til-analog-konverterne (DAC), samt laser, avlesing, feilretting etc. Forskjellen for 25 år siden var diger, da du fortsatt måtte betale en del for en god DAC, nå er forskjellen minimal til sammenlikning. Kvaliteten på musikkilden blir langt viktigere og siden størstedelen av innspillinger og remasters har skrudd alt på 10 og er ribbet for dynamikk, så er det vel de samme 25 (Pink Floyd-platene) HiFi-freaksene lytter til.

Jeg tror nok det er en del CD-spillere og forsterkere som har (og særlig har hatt) komponenter som er designet for å farge lyden. Igjen var nok dette særlig utbredt ca. 1985-1995 for å få mykere, vinylliknende lyd på den harde CD-lyden fra de (med dagens øyne) elendige DACene.

Re: HiFi spørsmål. [Re: CyberTrack] #2045846 04/01/2016 22:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: CyberTrack

Jeg vil tro det stemmer så lenge komponentene er designet for å være transparent, dvis ikke farge lyden, og Matrix-testen støtter jo denne hypotesen. Det er riktig som siste taler sier, at dette er noe som har endret seg spesielt i de siste årene.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: HiFi spørsmål [Re: kolli] #2046950 07/01/2016 22:46
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: kolli
Kjøpte rett før jul Denon Ceol Piccolo + Dali Zensor 1, men ikke helt fornøyd.

Dagens HiFi oppvåkning for meg: 1 stk Sonos Play 5 spiller bedre enn Denon/Dali på de aller fleste av mine opplevelser i dag: bass, fyldigere mellomtone og engasjement. Kun ved kvinnestemmer uten mye akkompemang vil jeg foretrekke Denon/Dali. Etter all sannsynlighet blir det derfor Sonos her, eneste ulempe er at playbar må kjøpes for å få lyd fra TV, og da blir det dyrt.

Har sjekket følgende:
- Sub: blir aldri helt komfortabel til Sub på musikk, buldrer på lavt volum
- andre høyttalere: joda, blir bedre - men da blir det fort dyrt
- bose: ikke aktuelt etter lyttetest
- nærmeste alternativ til å imponere var Soundgarden sine aktive høytalere Dynaudio Axeo 2

Likte dessuten Sonos appen og hvor enkelt systemet er å bruke. Kan bli dyrt med 2 X Sonos 5 og playbar, men morro blir det

Re: HiFi spørsmål [Re: Morten DMR] #2046960 07/01/2016 23:50
perbl Offline
More than words
More than words
2xSonos 5 er imponerende bra, jeg tror det er mange som innbiller seg de må ha dyr forsterker pluss dyre høyttalere som burde lyttet på Sonosene. Hadde jeg ikke hatt anlegg fra før hadde disse vært et meget hett alternativ for musikkbruk.

Redigert av perbl; 07/01/2016 23:51.

Per B.
Re: HiFi spørsmål [Re: Morten DMR] #2047222 08/01/2016 20:08
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
90% fornøyd med Sonos, men klangen i stemmer ikke helt på høyden av mine ønsker. Noen her som har vurdert lydkvaliteten til Denon Heos vs nye Sonos Play 5?

Re: HiFi spørsmål [Re: kolli] #2047230 08/01/2016 21:07
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg tror nok anlegget jeg har nå spiller bedre, men så kostet jo høyttalerne nesten to ganger Sonosoppsettet og.

Men kombinasjonen av særs kompakt anlegg, og kvaliteten på Sonos-økosystemet er veldig elegant.

Per B.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support