Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

hi-fi-svindel

Re: hi-fi-svindel [Re: Skorp] #2045497 03/01/2016 21:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Skorp
Sitat: GeirK

Det blir litt som når Østmarkas Venner nekter å bli med på befaring for å selv se at skadene etter Terrengsykkelrittet var neglisjerbare. Verden drives IKKE fremover av folk som først bestemmer hva som skal være virkelighet og så gjør alt de kan for å tilpasse verden rundt seg slik at den stemmer med den ønskede virkeligheten.

Det er forskjell på å tro på noe som gir deg glede, men ikke skader noen andre enn lommeboken din. Jeg mener derfor slike saker som dette her kan ligge, la folk tro det de vil. Du gjør ingen forskjell i verden ved å konvertere en kabelentusiast til å tro på den vitenskaplige sannheten.

At Østmarkas Venner nekter befaring har en negativ innvirkning for en stor andel av brukerne i marka, terrengsyklistene. Forsåvidt også andre markabrukere som villedes av Østmarkas Venner sin virkelighet og går rundt sint på enhver terrengsyklist fordi syklister sliter ut marka..

Det er jeg forsåvidt enig i, men jeg velger fremdeles å sette ignoranse og faktafornektelse på plass når jeg møter den, enten det gjelder homeopati, Hi-Fi-overtro eller vaksinemotstand. Jeg ønsker et samfunn der man forholder seg til fakta og kunnskap, og ikke til synsing - på de områdene der fakta er klarlagt, vel og merke.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: hi-fi-svindel [Re: RoyK] #2045501 03/01/2016 22:13
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Delvis offtopic: Jeg er nå kommet inn i et arbeidsmiljø der flere har begynt med OneCoin pyramidespill. Klart Ponzi opplegg, de betaler inn og får verdiløse onecoins.
Verver du noen får du 10% av det de går inn med. De kan kun ta ut så og så mye penger iløpet av en periode. Slik at om størsteparten av deltakerne ønsker å ta ut penger, vil ikke systemet kollapse. Det er hvertfall omtrentlig regla og slik jeg oppfatter det.
De preiker om dette hele tiden.
Skal jeg da legge fakta på bordet, diskutere og gjøre meg selv upopulær og utsatt sosialt eller skal jeg da bare jatte med å vente til samtalen bytter tema.
Jeg velger å jatte med ( i en noe skeptisk forstand). Det er ikke min oppgave her i verden å "redde brødhoder" fra seg selv. Folk for styre som de vil.
Dette er ikke idiotifakter som vaksinemotstand, hvor meg og mine kan komme til harme om flere tror på det.

Re: hi-fi-svindel [Re: GeirK] #2045512 04/01/2016 07:04
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=GeirK]
Det blir litt som når Østmarkas Venner nekter å bli med på befaring for å selv se at skadene etter Terrengsykkelrittet var neglisjerbare. Verden drives IKKE fremover av folk som først bestemmer hva som skal være virkelighet og så gjør alt de kan for å tilpasse verden rundt seg slik at den stemmer med den ønskede virkeligheten.

Det er forskjell på å tro på noe som gir deg glede, men ikke skader noen andre enn lommeboken din. Jeg mener derfor slike saker som dette her kan ligge, la folk tro det de vil. Du gjør ingen forskjell i verden ved å konvertere en kabelentusiast til å tro på den vitenskaplige sannheten.

At Østmarkas Venner nekter befaring har en negativ innvirkning for en stor andel av brukerne i marka, terrengsyklistene. Forsåvidt også andre markabrukere som villedes av Østmarkas Venner sin virkelighet og går rundt sint på enhver terrengsyklist fordi syklister sliter ut marka..

Det er jeg forsåvidt enig i, men jeg velger fremdeles å sette ignoranse og faktafornektelse på plass når jeg møter den, enten det gjelder homeopati, Hi-Fi-overtro eller vaksinemotstand. Jeg ønsker et samfunn der man forholder seg til fakta og kunnskap, og ikke til synsing - på de områdene der fakta er klarlagt, vel og merke.[/

Jeg er langt på vei enig med deg GeirK. Men hva med feks klangen i musikkinstrumenter ? Jeg har aldri hørt om, men følger heller ikke forskning på det området tett, at man kan måle klangen i et instrument ? Og jo, eksperter kan blindteste forskjeller mellom ulike gitarer ( samme type) eller cello eller flygel de lytter til.
Men det er mulig at klangfarge lar seg måle ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: hi-fi-svindel [Re: HeavyDude] #2045519 04/01/2016 07:27
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Sitat: HeavyDude

Jeg er langt på vei enig med deg GeirK. Men hva med feks klangen i musikkinstrumenter ? Jeg har aldri hørt om, men følger heller ikke forskning på det området tett, at man kan måle klangen i et instrument ? Og jo, eksperter kan blindteste forskjeller mellom ulike gitarer ( samme type) eller cello eller flygel de lytter til.

Om den lar seg måle er en ting, dette er langt mer interessant i mine øyne (eller øre):

http://www.thestrad.com/cpt-latests/blin...rn-instruments/

Thomas
Re: hi-fi-svindel [Re: HeavyDude] #2045522 04/01/2016 07:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Forskjellen lar seg enkelt måle gjennom en FTF spektrumsanalysator, men kvalitativ opplevelse av klang, er vel i enkelte tilfeller vanskelig å måle. Der er menneskets hørsel og lydtolkning overtruffen, på samme måte som man ikke kan måle med optisk utstyr hva som er et godt fotografi.

- Robert Green Ingersoll
Re: hi-fi-svindel [Re: tparsli] #2045524 04/01/2016 07:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tparsli

Om den lar seg måle er en ting, dette er langt mer interessant i mine øyne (eller øre):

Den er fin! Ja - og det gjør vondt når oppleste og vedtatte "sannheter" må endres (jeg aner litt smerte og/eller hoderisting hos Hi-Fi-entusiaster som leser og deltar i denne tråden), men det er det som driver verden fremover.

- Robert Green Ingersoll
Re: hi-fi-svindel [Re: RoyK] #2045525 04/01/2016 07:43
perbl Offline
More than words
More than words
Måling, forklaring i vitenskap osv er fint det, men poenget er jo at budskapet til kabelfans er at de faktisk er i stand til å høre forskjell. Til dels store forskjeller, skal vi stole på innlegg også her på forumet.

Hvorfor de da ikke er i stand til, eller vil stille opp i tester der kun lyden er en faktor er for meg da en gåte, eller strengt tatt en god indikasjon på at det faktisk ikke er spesielt hørbare forskjeller vi snakker om.

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: tparsli] #2045528 04/01/2016 08:09
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: tparsli

Det der beviser vel egentlig bare at Stradivarius-fioliner er grusomt opphypet og overpriset.

Jeg så en pianostemmer som korrekt klarte å gjenkjenne merk (og modell, mener jeg å huske) på ganske mange pianoer under et eller annet "gjett hva jeg jobber som"-program på ¨NRK for en del år tilbake. Ganske imponerende.

Edit: Like imponerende var det at noen av publikum faktisk trodde at han ikke jobbet som pianostemmer

Redigert av Flex; 04/01/2016 08:10.
Re: hi-fi-svindel [Re: perbl] #2045535 04/01/2016 08:39
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Måling, forklaring i vitenskap osv er fint det, men poenget er jo at budskapet til kabelfans er at de faktisk er i stand til å høre forskjell. Til dels store forskjeller, skal vi stole på innlegg også her på forumet.

Hvorfor de da ikke er i stand til, eller vil stille opp i tester der kun lyden er en faktor er for meg da en gåte, eller strengt tatt en god indikasjon på at det faktisk ikke er spesielt hørbare forskjeller vi snakker om.

Folk stiller opp i tester. Men det kan diskuteres hvor gode testene er. F.eks PCABX hvor det introduseres flere ledd i kilden ved at signalet digitaliseres. I enkelte tilfeller ser blindtest ser ut til å påvise forskjeller der ABX-forsøk sier det ikke er forskjell.

Her er mye lesestoff om testing, Testing audiophile claims and myths
Quote:

So, we love to have a good discussion/argument/rant here (and on all the other audio forums I have seen) about the many claims audiophiles make that others dismiss as myths. The arguments go round in circles; I hear a difference - but there cannot be a difference, it is all in your mind - have you tried different cables? - I don’t need to it is all in your mind etc etc, we all know how it goes.

Occasionally there are attempts to test such myths. WHF’s own Big Question is an example. Three What Hifi forum members are invited to their listening rooms and have been blind tested on cables to bit rates. From the issues I have read, there is a confirmation that the myths of differences are not correct, the differences are real. Different bit rates have been correctly identified, different cables have produced different sounds in the same Hifi kit. But, they are blind listening reviews, which are different from ABX tests where people are asked to correctly identify products.

Here is a list of blind listening and ABX tests that I have found on the internet. What I have done is summarise their conclusions.

(...)
12 - AVReview. Blind cable test. April 2008
Some of AVR's forum members attended at a Sevenoaks hifi shop and listened to the same kit with two cheap Maplins cables at £2 and £8 and a Chord Signature at £500. They found the cheaper Maplins cable easy to differentiate and the more expensive harder to differentiate from the Chord. Their resident sceptic agreed he could hear differences. The final conclusion was;

....from our sample of 20 near-individual tests, we got 14 correct answers. That works out at 70 per cent correct....

So that is the second ABX to join What Hifi which suggests there is indeed a difference. But like What Hiif it shows the difference in results from Blind to ABX testing and how easy it is to try and obscure the two types of test.

http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/uan/1863#ixzz0nGpGRfCB - note link broken, unable to find another

Are blind tests bogus? Examples of blind tests with positive results
Quote:
(...)
- I do not like the blind tests that have been done where people are told they are listening to different cables, but in fact there has been no change. It is interesting, but again a bit dubious when something like a wire coat hanger is slipped into a cable test without anyone's knowledge. My preference is the simple two cables, let the subject see and hear both in action. Then once blinded use one and then say, 'I am may or may not change to the other cables now, please say if you can hear a difference or not?' Then repeat that for about 20 times. Where is the deception in that?

(...)
3 - Power amp blind tests, two of which are positive.
http://home.provide.net/~djcarlst/abx_data.htm

4 - Head-Fi, by member Pio2001 between a Marantz integrated amp and Pro-ject Headphone amp
http://www.head-fi.org/forum/thread/429619/headphone-outputs-lots-of-measurments-and-one-abx

5 - An interesting Boston Audio Society article about two tests. The tweaked CD test is a fail, but read on and an amplifier blind test is a pass.

Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045551 04/01/2016 09:34
perbl Offline
More than words
More than words
Endel svakheter med mye som står der ja, med mindre jeg har glemt skummelt mye fra statistikken (noe jeg har), er vel en reell 50%-sjanse for å tippe rett helt i tråd med at man kan se at 14/20 svarer rett. (95% konfidensintervall). Skulle gjerne sett forsøket gjentatt med flere tester og sett hvordan tallene hadde blitt da.

Men mye interessant lell, skal lese mer på den der, hadde ikke sett den tråden.

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: perbl] #2045558 04/01/2016 09:48
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Endel svakheter med mye som står der ja, med mindre jeg har glemt skummelt mye fra statistikken (noe jeg har), er vel en reell 50%-sjanse for å tippe rett helt i tråd med at man kan se at 14/20 svarer rett. (95% konfidensintervall). Skulle gjerne sett forsøket gjentatt med flere tester og sett hvordan tallene hadde blitt da.

Ja, jeg måtte jo sitere noe litt "kontroversielt" (: De sier forsåvidt bare at resultatet antyder at det kan være forskjell. For meg, med bakgrunn som realist/skeptiker fra hifisentralen-forumet så synes jeg den posten er et ganske ryddig forsøk på å belyse temaet.

Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045567 04/01/2016 10:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: knut77

Ja, jeg måtte jo sitere noe litt "kontroversielt" (: De sier forsåvidt bare at resultatet antyder at det kan være forskjell. For meg, med bakgrunn som realist/skeptiker fra hifisentralen-forumet så synes jeg den posten er et ganske ryddig forsøk på å belyse temaet.

Hvis man tar feil 30% av gangene så er det uansett fremdeles vanskelig å hevde "jeg hører en klar forskjell". Så har man i tillegg vitenskapens mer eller mindre konsensus om at dette skjer inni lytterens hode.

Hvis jeg kaster en mynt tjue ganger og den viser kron i 14 tilfeller, så er det neppe et oppsiktsvekkende resultat, selv om det KAN indikere at mynten har en tendens til å falle med kron-siden opp.

- Robert Green Ingersoll
Re: hi-fi-svindel [Re: GeirK] #2045573 04/01/2016 10:34
perbl Offline
More than words
More than words
Hvis jeg kaster en mynt tjue ganger og den viser kron i 14 tilfeller, så er det neppe et oppsiktsvekkende resultat, selv om det KAN indikere at mynten har en tendens til å falle med kron-siden opp.

Men det viktigste poenget i kabeldebatten, er kanskje at det også er et fullt mulig resultat selv om mynten er den mest perfekte mynten i hele universet mtp å ha like stor sannsynlighet for å falle med den ene sida opp som den andre.

Så det jeg savner er en lignende test der man har tatt høyde for f.eks 95% konfidensintervall, som er en veldig vanlig cutoff for å konkludere med "hmm, her var det noe muffens vi muligens ikke forstår, det må vi se om vi kan finne ut noe mer av". Men når 14 av 20 tipper rett, gir det meg ikke noe åpenbar pekepinn på at det er fordi de faktisk hører en forskjell som skyldes forhold i kabelen, det kan være pga kabelforskjeller, eller det kan også være tilfeldigheter. Og sålenge vi ikke har andre data å støtte oss på, konkluderer jeg med at tilfeldigheter eller andre årsaker som dårlig blinding er den mest sannsynlige årsaken. (Med forbehold om at jeg ikke har lest hele den tråden som ble linka til, og tok kun utgangspunkt i et av de fremhevede eksemplene).

Redigert av perbl; 04/01/2016 11:25.

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: Skorp] #2045583 04/01/2016 11:12
gare Offline
More than words
More than words
Delvis offtopic: Jeg er nå kommet inn i et arbeidsmiljø der flere har begynt med OneCoin pyramidespill. Klart Ponzi opplegg, de betaler inn og får verdiløse onecoins.
Verver du noen får du 10% av det de går inn med. De kan kun ta ut så og så mye penger iløpet av en periode. Slik at om størsteparten av deltakerne ønsker å ta ut penger, vil ikke systemet kollapse. Det er hvertfall omtrentlig regla og slik jeg oppfatter det.
De preiker om dette hele tiden.
Skal jeg da legge fakta på bordet, diskutere og gjøre meg selv upopulær og utsatt sosialt eller skal jeg da bare jatte med å vente til samtalen bytter tema.
Jeg velger å jatte med ( i en noe skeptisk forstand). Det er ikke min oppgave her i verden å "redde brødhoder" fra seg selv. Folk for styre som de vil.
Dette er ikke idiotifakter som vaksinemotstand, hvor meg og mine kan komme til harme om flere tror på det.

Det er jo nesten litt slemt å ikke påpeke dette, men kanhende dette har vippet over i religion allerede, og da er det jo litt vanskeligere ...

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: hi-fi-svindel [Re: gare] #2045588 04/01/2016 11:27
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: gare
Det er jo nesten litt slemt å ikke påpeke dette, men kanhende dette har vippet over i religion allerede, og da er det jo litt vanskeligere ...

Nja, det er vel noen andre mekanismer og aspekter i en religion som ikke passer helt inn her, men det som nok er veldig likt i en del tilfeller er det at man nekter å ta inn over seg informasjon som peker på at det er overveiende sannsynlig at man tar feil, og at denne informasjonen er fundert på et mye bedre grunnlag enn ens egen subjektivitet. Tullete blir det forøvrig ikke etter min mening før folk påstår at det er forskjell der ingen målbar forskjell finnes på for eksempel digitale kabler. Å være ærlig på at man kun tror og at troen skapes i hodet synes jeg er innenfor.

Det er vel forøvrig helt normalt blant alle mennesker i større eller mindre grad å nekte å ta inn over seg fakta. Vi liker ikke å ta feil. ICON_SMILE

Re: hi-fi-svindel [Re: EgilS] #2045591 04/01/2016 11:33
gare Offline
More than words
More than words
Hehe, jeg har jo noen alternative mennesker på jobben og orker ikke alltid ta kampen på astrologien, men kjører temmelig knallhardt på antivaksine, vann med hukommelse, hoemopati og akupunktur. Er ikke nådig med kiropraktikken heller, det er i hovedsak forklaringsmodellene til de ulike jeg kritiserer(selv om det er ting som tyder på at kiropraktikken er i ferd med/har allerede forlatt de verste forklaringsmodellene sine)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: hi-fi-svindel [Re: RoyK] #2045598 04/01/2016 11:44
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg synes dog dyre kabler ofte ser mye bedre ut enn billige og kjipe hvite snører, så kan godt tenke meg å bruke litt ekstra penger bare for den visuelle biten ICON_WINK

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: gare] #2045605 04/01/2016 11:51
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg velger som oftest heller ikke å ta opp kampen mot slikt da det ikke berører meg annet enn at jeg kan bli litt oppgitt. Mange kan føle seg støtt om man påpeker at deres "tro" (som de selv faktisk føler fungerer) er feil, og da er det ofte bedre å beholde en god relasjon enn å prøve på noe som oftest vil være fånyttes.

Re: hi-fi-svindel [Re: gare] #2045609 04/01/2016 11:57
Dan Offline
More than words
More than words
Hehe, jeg har jo noen alternative mennesker på jobben og orker ikke alltid ta kampen på astrologien, men kjører temmelig knallhardt på antivaksine, vann med hukommelse, hoemopati og akupunktur. Er ikke nådig med kiropraktikken heller, det er i hovedsak forklaringsmodellene til de ulike jeg kritiserer(selv om det er ting som tyder på at kiropraktikken er i ferd med/har allerede forlatt de verste forklaringsmodellene sine)

Snakker du om pasienter eller kollegaer nå? Jeg håper på pasienter for å si det slik. ICON_SMILE

Re: hi-fi-svindel [Re: Dan] #2045614 04/01/2016 12:08
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan

Snakker du om pasienter eller kollegaer nå? Jeg håper på pasienter for å si det slik. ICON_SMILE

Vel, vil tro de fleste pasienter kjenner svært lite til forklaringsmodellene i den opprinnelige kiropraktikken, så lite vits i å diskutere den med de. Eller ...?

Redigert av EgilS; 04/01/2016 13:39.
Re: hi-fi-svindel [Re: gare] #2045622 04/01/2016 12:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Og denne kampen når fram? ;-)

Felles for de som tror på "det meste, bare det ikke er vitenskap", er vel at all fakta og vitenskapelighet møtes med "det er mer mellom himmel og jord" o.l. Så lenge de "troende" ikke skjønner eller bryr seg filla om argumenter om enkel A/B-testing, placebo etc., så er det tøft å overbevise dem med kunnskap og forskning.

Re: hi-fi-svindel [Re: perbl] #2045631 04/01/2016 12:58
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Men når 14 av 20 tipper rett, gir det meg ikke noe åpenbar pekepinn på at det er fordi de faktisk hører en forskjell som skyldes forhold i kabelen, det kan være pga kabelforskjeller, eller det kan også være tilfeldigheter.

Hvis man tar feil 30% av gangene så er det uansett fremdeles vanskelig å hevde "jeg hører en klar forskjell". Så har man i tillegg vitenskapens mer eller mindre konsensus om at dette skjer inni lytterens hode.

Linken til omtalen av forsøket fungerer ikke, og jeg har ikke funnet det på andre vis heller. Men det er vel flere måter å tolke den teksten på, kanskje prøver de å si at 14 av 20 personer konsekvent greier å skille mellom kablene? Om det er tilfellet så blir konklusjonen at noen hører forskjell, andre ikke. Det nevnes heller ikke om kablene "måler likt".

Lenger nede i Testing audiophile claims and myths står følgende som kan underbygge en denne tolkningen.
Quote:
42. Stereophile ABX test of power amps July 1997
http://www.stereophile.com/features/113/index.html

There were 505 listeners producing the following nicely made graph of results

which is a bell curve around random, just as you get from guessing. Yet Stereophile claim there was success with test as some people did better than average. There could be some truth in that as there have been blind test passes for amps. Even so it is a very small part of those tested who really need to tested again to confirm whether or not they were just lucky. The test is not statistically significant enough to say there is an audible difference.

Ja, jeg plukker ut det mest kontroversielle fra den posten (: De fleste forsøkene som omtales i denne teksten sier at resultatet av forsøket sidestilles med gjetting og slås fast at syn påvirker utfallet av lyttetestene. Forsøk med AV-kabler omtales også, f.eks hdmi, og her kommenteres det at forsøkspersonene rapporterer om større opplevd forskjell på lyd enn på bilde. Det er vel ikke datagrunnlag for å påstå at de konsekvent hører forskjell på AV-signalkablene, men det er påfallende at forsøkspersonene mener å oppleve større forskjell på lyd enn på bilde.

Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045641 04/01/2016 13:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Den där grafen visar väl bara att om du låter 505 personer kasta ett mynt 7 gånger var så kommer några få krona alla 7 gångerna. Om man räknar på det så borde runt 0.8% av personerna, dvs 4 st, få krona varje gång och det ser väl ut att överenstämma ok med grafen.

Så ett bra exempel på vad statistical signifikans handlar om ICON_SMILE och man bör nog inte tro att de fyra som gissade rätt hade magiska krafter.

Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045642 04/01/2016 13:26
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: knut77
Ja, jeg plukker ut det mest kontroversielle fra den posten (: De fleste forsøkene som omtales i denne teksten sier at resultatet av forsøket sidestilles med gjetting og slås fast at syn påvirker utfallet av lyttetestene. Forsøk med AV-kabler omtales også, f.eks hdmi, og her kommenteres det at forsøkspersonene rapporterer om større opplevd forskjell på lyd enn på bilde. Det er vel ikke datagrunnlag for å påstå at de konsekvent hører forskjell på AV-signalkablene, men det er påfallende at forsøkspersonene mener å oppleve større forskjell på lyd enn på bilde.

En åpenbar sak også fra dette er hvertfall at når lyden blir blindet, forsvinner straks de enorme forskjellene folk opplever når de vet hva som spiller (f.eks "Min første HiFi oppgradering var å bytte høytalerkabler på ett annlegg til ca 7000, det var en betydelig forbedring." fra tidligere i tråden her). Om forbedringene er så betydelige, burde det også finnes tester som faktisk påpeker dette.

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: fredriks] #2045650 04/01/2016 13:38
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Den där grafen visar väl bara att om du låter 505 personer kasta ett mynt 7 gånger var så kommer några få krona alla 7 gångerna. Om man räknar på det så borde runt 0.8% av personerna, dvs 4 st, få krona varje gång och det ser väl ut att överenstämma ok med grafen.

Så ett bra exempel på vad statistical signifikans handlar om ICON_SMILE och man bör nog inte tro att de fyra som gissade rätt hade magiska krafter.

Ja, det står jo også i teksten under bildet, grunnen til at det dras frem er det som følger etter
Quote:
Yet Stereophile claim there was success with test as some people did better than average. There could be some truth in that as there have been blind test passes for amps.

Re: hi-fi-svindel [Re: knut77] #2045653 04/01/2016 13:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Och det som står där är ju bara tull (första setningen, den andra vet jag inget om) men självklart kan man testa dem vidare om man vill det.

Om man testar många personer på något som är ren chans så är det uppenbart att några kommer vara bättre än medel och när grafen med rätt bra nogrannhet fölger rätt binomial fördelning så finns det nog inte så mycket nytt där.

Om detta var det mest kontroversiella i den posten du fann så kan vi nog dra slutsatsen att den posten inte var så interessant eller kontroversiel.

Re: hi-fi-svindel [Re: fredriks] #2045661 04/01/2016 13:56
perbl Offline
More than words
More than words
Och det som står där är ju bara tull (första setningen, den andra vet jag inget om) men självklart kan man testa dem vidare om man vill det.

Om man testar många personer på något som är ren chans så är det uppenbart att några kommer vara bättre än medel och när grafen med rätt bra nogrannhet fölger rätt binomial fördelning så finns det nog inte så mycket nytt där.

Om detta var det mest kontroversiella i den posten du fann så kan vi nog dra slutsatsen att den posten inte var så interessant eller kontroversiel.

Skulle jeg arrangert en test som dette hadde jeg løst problemet ved å først kjøre samme oppsett som denne testen. Så hadde vi funnet ut hvem som som scoret 4 eller 5, og gjentatt forsøket med bare dem (med et antall tester som ville gitt statistisk signifikans) og sett om vi fikk samme resultat. Da kunne vi fått noe interessant å diskutere nærmere.

Redigert av perbl; 04/01/2016 13:56.

Per B.
Re: hi-fi-svindel [Re: perbl] #2045672 04/01/2016 14:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, så kan man ju göra men hade du gått vidare när du sett att antalet "flinka" följde den statistiska fördelningen för ren chansning?

Re: hi-fi-svindel [Re: gare] #2045687 04/01/2016 14:30
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y

Akupunktur er forholdsvis utbredt blandt enkelte av de store Pro-Tour lagene. I tillegg har vel Gabriel Rask fått akupunktur for noen år siden, dette ble vist på TV.
http://www.cyclingweekly.co.uk/fitness/training/can-acupuncture-aid-performance-133484

Så mange stier og så kort liv...
Re: hi-fi-svindel [Re: fredriks] #2045700 04/01/2016 14:48
knut77 Offline
Besatt
Besatt

Det er vel litt lettere å prate om dette hvis du setter deg inn i temaet? Det hevdes i teksten fra stereophile (som det er linket til tidligere) at 6 personer svarte 7 av 7 rett. Det er 1.2%, kan man da uten videre avfeie at 1 eller kanskje 2 av disse bestod testen?

Posten jeg linker til er forøvrig ikke veldig "kontroversiell", men mine utdrag strider litt i mot konklusjonen.

Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support