Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: mad_quads]
06/01/2016 10:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har også lest på bloggen til Ingrid Kristiansen at hun er veldig oppgitt over den "vedtatte sannheten" rundt 4x4-intervaller, for det er langt fra den optimale metoden iflg. henne.
Leste den artikkelserien fra bloggen hennes også når den kom, og hun er vel mer opptatt av trening rundt terskel (I3) enn over (I4)?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
06/01/2016 10:56
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For en mosjonist med få timer tilgjengelig er jeg i hvert fall ikke i tvil; ønsker man å bli best på å sykle, tren på sykkelen. Å bruke tid på styrke annet enn eventuelt litt basistrening om man behøver det er bortkastet.
Jeg tror også dette. I tillegg tror jeg også at fokus på basistrening for mosjonister gir bedre arbeidsøkonomi enn om man bytter det med tung styrke på bena da kroppen til mange kollapser etter noen timer bånn gass på sti (for mange som ikke har langturer gjelder vel dette egentlig i alt terreng.)... Jeg er også enig i dette, og tror at for en med få timer i uka vil det være mer positivt for formen å kjøre en hardøkt på sykkel enn å bytte det ut med styrke. Tanken min var i alle fall styrke lagt på toppen av den vanlige treninga man har.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
06/01/2016 10:57
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
For en mosjonist med få timer tilgjengelig er jeg i hvert fall ikke i tvil; ønsker man å bli best på å sykle, tren på sykkelen. Å bruke tid på styrke annet enn eventuelt litt basistrening om man behøver det er bortkastet.
Jeg tror også dette. I tillegg tror jeg også at fokus på basistrening for mosjonister gir bedre arbeidsøkonomi enn om man bytter det med tung styrke på bena da kroppen til mange kollapser etter noen timer bånn gass på sti (for mange som ikke har langturer gjelder vel dette egentlig i alt terreng.)... Jeg er også enig i dette, og tror at for en med få timer i uka vil det være mer positivt for formen å kjøre en hardøkt på sykkel enn å bytte det ut med styrke. Tanken min var i alle fall styrke lagt på toppen av den vanlige treninga man har. I stedet for å toppe den treninga du har med litt styrke så kunne du kanskje toppet med enda mer sykling, og blitt i enda bedre form... 
|
|
|
06/01/2016 11:03
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har noen erfaring med 30/15-intervaller (3x13 sykluser)? Jeg abonnerer på nyhetsbrevet fra wattkoden.no (kan anbefales) som jeg syns kommer med gode artikler, og i går kom en artikkel om kortintervaller som var veldig interessant. Basert på en studie (Short intervals induce superior training adaptations compared with long intervals in cyclists) gjort på konkurransesyklister ga kortintervall mye bedre fremgang enn lengre intervaller på 4x5 minutter. Samme tid i arbeids-sone dog, 3x13x0,5 min. Opplevd utmattelse ble oppgitt til å være tilnærmet lik i gruppene også.
Jeg tenker ihvertfall at når aktive utøvere opplever markant bedre fremgang med korte enn lange intervaller gjelder det samme i større eller evt. mindre grad også for de med dårligere form. Så da er det ihvertfall ikke noe å tape, eller?
Har også lest på bloggen til Ingrid Kristiansen at hun er veldig oppgitt over den "vedtatte sannheten" rundt 4x4-intervaller, for det er langt fra den optimale metoden iflg. henne.
Vet ikke om folk her syns dette er kontroversielt eller ei, men vi vil jo alle ha mest bang for the bucks, og da blir ihvertfall jeg veldig nysgjerrig på 30/15.
Noen som har erfart at det funker bra på mosjonister også? Og hvor rolig og hardt bør man evt. kjøre i disse 30 og 15 sekundene? Krever kanskje noe øvelse for å styre intensiteten riktig med så korte drag. Men hva er "framgang"? Alle vil jo nødvendigvis har framgang, også eliteutøvere, ved å kjøre kortere drag på høy intensitet. Er det ikke det man kaller for topping av form? Med så kort arbeidstid/tid i sonen regner jeg med de her snakker om trening over terskel, ellers er jo ikke 19,5min i3 noe vanvittig økt. Jeg leste at utbytte av 30/15 er litt lavere, men ikke mye, som ved å kjøre lengre drag. Bare litt lettere å motivere seg til 30s innsats enn 45min. Brodern er stor fan av 30/15, men han kjører total arbeidstid på rundt 40min og sweetspot intensitet på denne tiden av året. Så 4x20 sett.
|
|
|
06/01/2016 11:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror også dette. I tillegg tror jeg også at fokus på basistrening for mosjonister gir bedre arbeidsøkonomi enn om man bytter det med tung styrke på bena da kroppen til mange kollapser etter noen timer bånn gass på sti (for mange som ikke har langturer gjelder vel dette egentlig i alt terreng.)... Jeg er også enig i dette, og tror at for en med få timer i uka vil det være mer positivt for formen å kjøre en hardøkt på sykkel enn å bytte det ut med styrke. Tanken min var i alle fall styrke lagt på toppen av den vanlige treninga man har. Det er jo nettopp der det stopper for meg. Om jeg skulle kjørt tung styrke på ben så måtte det erstattet noe annet pga restitusjon. Når man i tillegg sannsynligvis må ha mer enn 1 økt i uka med styrke for framgang så kollapser det litt. Den store forskjellen på en som trener mye og en mosjonist med begrenset tid, er jo at den som trener mye kan sitte mange timer på sykkelen i lave soner og få trenings utbytte fra det som igjen kompenserer noe av det man mister ved tapte hardøkter når de feks byttes ut med styrke økter.
Redigert av sveinaa; 06/01/2016 11:09.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
06/01/2016 11:14
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror også dette. I tillegg tror jeg også at fokus på basistrening for mosjonister gir bedre arbeidsøkonomi enn om man bytter det med tung styrke på bena da kroppen til mange kollapser etter noen timer bånn gass på sti (for mange som ikke har langturer gjelder vel dette egentlig i alt terreng.)... Jeg er også enig i dette, og tror at for en med få timer i uka vil det være mer positivt for formen å kjøre en hardøkt på sykkel enn å bytte det ut med styrke. Tanken min var i alle fall styrke lagt på toppen av den vanlige treninga man har. I stedet for å toppe den treninga du har med litt styrke så kunne du kanskje toppet med enda mer sykling, og blitt i enda bedre form... Alltid skal man bli usikker på hva man driver med når diskusjonene er i gang på dette forumet. Men du har et poeng, og det er noe jeg har tenkt flere ganger de siste ukene. Jeg vurderer å gå tilbake til 3 SST/terskel i uka, som i fjor, men med 2 timer ekstra rolig. Snittet 7 timer i fjor, og ligger jevnt på 8-9 timer nå inkl styrke og løping. Er inni en litt tung periode nå, med stinne lår og litt pakket muskulatur, og det gjør at man blir enda mer usikker på om man har tatt seg vann over hodet. Skal selvsagt ikke lengre tilbake i tid enn 1 uke hvor jeg hadde veldig gode ben. Mye skyldes nok at jeg ikke har vært flink nok til å styre intensiteten på langkjøringene. Trolig blir jeg nok å kjøre løpet gjennom med dette i år, går det ræv vet jeg at det ikke funker for meg, men foreløpig virker det å gi ganske ok framgang på de fleste områder. Økning i FTP går selvsagt saktere og saktere jo høyere du kommer.
|
|
|
06/01/2016 11:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har noen erfaring med 30/15-intervaller (3x13 sykluser)? Jeg abonnerer på nyhetsbrevet fra wattkoden.no (kan anbefales) som jeg syns kommer med gode artikler, og i går kom en artikkel om kortintervaller som var veldig interessant. Basert på en studie (Short intervals induce superior training adaptations compared with long intervals in cyclists) gjort på konkurransesyklister ga kortintervall mye bedre fremgang enn lengre intervaller på 4x5 minutter. Samme tid i arbeids-sone dog, 3x13x0,5 min. Opplevd utmattelse ble oppgitt til å være tilnærmet lik i gruppene også.
Jeg tenker ihvertfall at når aktive utøvere opplever markant bedre fremgang med korte enn lange intervaller gjelder det samme i større eller evt. mindre grad også for de med dårligere form. Så da er det ihvertfall ikke noe å tape, eller?
Vet ikke om folk her syns dette er kontroversielt eller ei, men vi vil jo alle ha mest bang for the bucks, og da blir ihvertfall jeg veldig nysgjerrig på 30/15.
Noen som har erfart at det funker bra på mosjonister også? Og hvor rolig og hardt bør man evt. kjøre i disse 30 og 15 sekundene? Krever kanskje noe øvelse for å styre intensiteten riktig med så korte drag. Men hva er "framgang"? Alle vil jo nødvendigvis har framgang, også eliteutøvere, ved å kjøre kortere drag på høy intensitet. Er det ikke det man kaller for topping av form? Med så kort arbeidstid/tid i sonen regner jeg med de her snakker om trening over terskel, ellers er jo ikke 19,5min i3 noe vanvittig økt. Jeg leste at utbytte av 30/15 er litt lavere, men ikke mye, som ved å kjøre lengre drag. Bare litt lettere å motivere seg til 30s innsats enn 45min. Brodern er stor fan av 30/15, men han kjører total arbeidstid på rundt 40min og sweetspot intensitet på denne tiden av året. Så 4x20 sett. Man kan lese litt om dette på side 15 kapt 3.3.1: http://www.sykling.no/sites/default/files/UTHOLDENHETSTRENING_6.pdf
|
|
|
06/01/2016 11:18
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg tror også dette. I tillegg tror jeg også at fokus på basistrening for mosjonister gir bedre arbeidsøkonomi enn om man bytter det med tung styrke på bena da kroppen til mange kollapser etter noen timer bånn gass på sti (for mange som ikke har langturer gjelder vel dette egentlig i alt terreng.)... Jeg er også enig i dette, og tror at for en med få timer i uka vil det være mer positivt for formen å kjøre en hardøkt på sykkel enn å bytte det ut med styrke. Tanken min var i alle fall styrke lagt på toppen av den vanlige treninga man har. Det er jo nettopp der det stopper for meg. Om jeg skulle kjørt tung styrke på ben så måtte det erstattet noe annet pga restitusjon. Når man i tillegg sannsynligvis må ha mer enn 1 økt i uka med styrke for framgang så kollapser det litt. Den store forskjellen på en som trener mye og en mosjonist med begrenset tid, er jo at den som trener mye kan sitte mange timer på sykkelen i lave soner og få trenings utbytte fra det som igjen kompenserer noe av det man mister ved tapte hardøkter når de feks byttes ut med styrke økter. Jeg har bare hatt gode erfaringer med å kjøre styrke rett før intervaller på spinningsykkel samme dag. Så kan du hvile dagen etterpå 
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: grr]
06/01/2016 11:32
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Skal man få fremgang, må man variere. Om man trener ensidig, kommer man til et punkt hvor utviklingen stagnerer. Kroppen trenger ikke endre seg, fordi den allerede er optimalt tilpasset belastningen som treningen utgjør.
Ved å periodisere, kan man i en periode ha mål om å øke maksimale styrken uten å tape utholdenhet. I neste periode kan man sette seg mål om å utvikle terskel og sykkelferdigheter ved å kjøre ordinære terskel- eller sweetspotøkter på sykkelen.
Dette kan jo være en måte å innføre variasjon i treningen, uten å gå "all-in" på hverken den ene eller andre måten.
En ting jeg lurer litt på, er hvorvidt den eksplosive styrketreningen og sweetspotøktene er i konflikt med hverandre restitusjonsmessig. Styrketreningen skal jo primært foregå anaerobt, og aktivere de hurtige muskelfibrene. På den andre siden er sweetspot en aerob prosess, som aktiverer de langsomme muskelfibrene. Er det mulig at man kan toppe vanlig HIT med styrketrening og slippe unna med lavere restitusjonstid enn man tror?
Som EgilS skrev over, i den undersøkelsen var det jo lite I2/I3-timer, så jeg tipper syklistene lå langt under lista for overtrening.
|
|
|
[Re: NilsStrom]
06/01/2016 11:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Litt om muskelfiber (sakset fra cappeldamm): De forskjellige fibertypene virker ikke hver for seg til enhver tid. Fibertype I er alltid med fra start, og den er aktiv under hele økten hvis ikke intensite- ten blir for høy. Når den begynner å bli sliten, setter type II a inn og supplerer. Blir intensiteten altfor høy, må type II b rekrutteres. Alle fibrene er med un- der hele arbeidet, men det er bare når det kreves liten kraft, at type I klarer jobben alene. Med større kraft rekrutteres type II a, og type II b med ytterli- gere økende kraft. Til tross for at type II b-fibrene ikke har utholdende egenskaper, rekrutteres de likevel hvis de øvrige går trøtte. Ved langvarig arbeid med lav intensitet overtar type II a, og så type II b når type I a ikke klarer jobben alene lenger. Som nevnt tidligere er det i ut- gangspunktet gitt hvordan fiberty- pefordelingen er i musklene til en person, men det er påvist at det forekommer endring i fordelingen, og da kan vi ikke fastslå hvilke akti- viteter vedkommende kan gjøre det best i ut fra fibertypefordelin- gen, fordi egenskapene kan endre seg noe med trening.
|
|
|
06/01/2016 11:49
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Gullkombinasjonen er da sweetspot så lett at ikke II-b trengs, kombinert med styrketrening så hard at I eller II a ikke henger med?
Redigert av NilsStrom; 06/01/2016 11:50.
|
|
|
[Re: NilsStrom]
06/01/2016 11:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror ikke man får til det. Noe av poenget er at at type I alltid er med også aktiveres IIa og IIx ved intensitet eller ved at I (IIa) blir slitene (Dette er kanskje forklaringen på at rolige langturer er så effektivt.).
|
|
|
06/01/2016 12:13
|
mad_quads
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Leste den artikkelserien fra bloggen hennes også når den kom, og hun er vel mer opptatt av trening rundt terskel (I3) enn over (I4)? Jeg husker ikke/klarte ikke helt å få tak i budskapet hennes. Hun er muligens ikke den aller beste til å formidle. Det var liksom generell kritikk av 4x4 som stod i fokus. Men hva er "framgang"? Alle vil jo nødvendigvis har framgang, også eliteutøvere, ved å kjøre kortere drag på høy intensitet. Er det ikke det man kaller for topping av form? Med så kort arbeidstid/tid i sonen regner jeg med de her snakker om trening over terskel, ellers er jo ikke 19,5min i3 noe vanvittig økt.
Jeg leste at utbytte av 30/15 er litt lavere, men ikke mye, som ved å kjøre lengre drag. Bare litt lettere å motivere seg til 30s innsats enn 45min. Brodern er stor fan av 30/15, men han kjører total arbeidstid på rundt 40min og sweetspot intensitet på denne tiden av året. Så 4x20 sett. De kjørte 30 sek innsatsperiode med høy intensitet. Cirka tilsvarende det man skulle klare i all out i 5 minutter, så over terskel ja. Og du har nok rett i at det er en slags topping av form, men 10 ukers varighet er jo ganske lenge så slik sett er det kanskje ikke vanlig formtopping heller? Det er et intervallopplegg som skal kunne kjøres over mye lengre tid slik jeg oppfatter det. Ja her refereres det til det samme studie ser det ut til. God framgang på 10 uker, og bedre enn 4x5. Kommer så klart an på hvilket grunnlag man har, hvor mye tid man har og hva man vil oppnå. Men syns bare det er litt rart jeg har hørt så mye om 4x4, og ingenting om 30/15 før jeg begynte å søke etter informasjon. edit: skrivefeil
Redigert av mad_quads; 06/01/2016 12:37.
|
|
|
06/01/2016 12:16
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det sånn å forstå at vo2maks trening med en 30/15 struktur er mer effektivt enn f.eks 4x5min drag? Fordi man får en høyere arbeidswatt og mer tid over 90% av vo2maks i løpet av økta. Leser videre at man bør legge opp intervallstruktur etter sesong og hva man ønsker å stimulere, uten at det står noe videre om hva det innebærer. Lengre dragtid off season og kortere dragtid mot sesong?
Redigert av Hoaas; 06/01/2016 12:17.
|
|
|
06/01/2016 12:20
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Men syns bare det er litt rart jeg har hørt så mye om 4x4, og ingenting om 30/15 før jeg begynte å søke etter informasjon. Mulig det er fordi 4x4 er så mye lettere å forklare og gjennomføre, sammenlignet med f.eks tilsvarende 30/15 økt som blir noe ala 4 x 5 x 30/15 ? Jeg hadde heller ikke hørt om så korte intervaller før nå nylig, men synes det er interessant. Kjempehøy watt (sone 5?), men med pauser så syra faller og snitt HF under draget holder seg nede.
|
|
|
06/01/2016 12:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser for meg at noe slikt kan fungere som o2-bolk eller lignende, uten å nødvendigvis toppe formen. De skriver videre i studien at dette ikke er et opplegg man bør kjøre hele tiden, eller hele året, men at man må velge hva man ønsker å oppnå med intervallene, hva man vil forbedre og hvilken stimuli du vil ha til de forskjellige tidene av året.
|
|
|
06/01/2016 12:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror oppsummeringen for kapittelet gir noen svar (inkl gul tekst boks).
"Vi har nå presentert effekten av noen ytterpunkt av HIT intervaller og sett at over en 10 ukers periode kan repeterte kortintervaller gi en bedre treningstilpassning enn mer tradisjonelle 5- minutters intervaller. Vi ser at det er kombinasjonen av varighet, intensitet og lengden på restitusjonsperioden som til sammen utgjør de mest sentrale faktorene for det akutte treningsstimuliet. Et sentralt prinsipp innenfor treningslæren er prinsippet om variasjon. Dette gjelder også for hvordan en intervalløkt bør organiseres. Det er med andre ord ikke slik at en eneste HIT protokoll er den beste gjennom et helt år. Individuelle- og periodiske fokusområder bør påvirke hvordan HIT intervallene organiseres, men det er alltid et poeng å være bevist hva man vil oppnå med økta og hvilke signaler for treningstilpasninger man ønsker å stimulere med intervalløkten."
Gul tekstboks: "Kommentarer fra trenerne til noen av våre beste syklister: Trenerne nevner at trening i denne intensitetssonen ikke bare må gjennomføres på sykkelen, men kan også gjøre via motbakkeløping for å få maksimal sirkulatorisk og ventilatorisk belastning. Anbefalte draglengde varierer mellom 4 og 6 minutter og det nevnes at total arbeidstid bør overstige 30 minutter. Når det nærmer seg konkurransesesong trekkes det også frem viktigheten av å være bevist terrenget der intervallene gjennomføres. Med det menes at det nyanseforskjeller i muskelaktivering og arbeidsforhold for musklene om intervallene gjennomføres flatt, oppoverbakke og/eller i teknisk terreng for en terrengsyklist."
|
|
|
06/01/2016 12:32
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror oppsummeringen for kapittelet gir noen svar (inkl gul tekst boks).
"Vi har nå presentert effekten av noen ytterpunkt av HIT intervaller og sett at over en 10 ukers periode kan repeterte kortintervaller gi en bedre treningstilpassning enn mer tradisjonelle 5- minutters intervaller. Vi ser at det er kombinasjonen av varighet, intensitet og lengden på restitusjonsperioden som til sammen utgjør de mest sentrale faktorene for det akutte treningsstimuliet. Et sentralt prinsipp innenfor treningslæren er prinsippet om variasjon. Dette gjelder også for hvordan en intervalløkt bør organiseres. Det er med andre ord ikke slik at en eneste HIT protokoll er den beste gjennom et helt år. Individuelle- og periodiske fokusområder bør påvirke hvordan HIT intervallene organiseres, men det er alltid et poeng å være bevist hva man vil oppnå med økta og hvilke signaler for treningstilpasninger man ønsker å stimulere med intervalløkten."
Gul tekstboks: "Kommentarer fra trenerne til noen av våre beste syklister: Trenerne nevner at trening i denne intensitetssonen ikke bare må gjennomføres på sykkelen, men kan også gjøre via motbakkeløping for å få maksimal sirkulatorisk og ventilatorisk belastning. Anbefalte draglengde varierer mellom 4 og 6 minutter og det nevnes at total arbeidstid bør overstige 30 minutter. Når det nærmer seg konkurransesesong trekkes det også frem viktigheten av å være bevist terrenget der intervallene gjennomføres. Med det menes at det nyanseforskjeller i muskelaktivering og arbeidsforhold for musklene om intervallene gjennomføres flatt, oppoverbakke og/eller i teknisk terreng for en terrengsyklist."
I trenerbokser skriver de at anbefalt draglengde er 4-6 minutter og over 30min arbeidstid, mens de oppe skriver at 30/15 er mer effektivt enn tradisjonelle dragtider. Men er litt usikker på når de mener det er best å bruke 30/15, når man ønsker å booste vo2maks? Skjønner at det er mer hensiktsmessig å kjøre intervallene i terreng/type underlag du skal konkurrere i når det nærmer seg sesong.
|
|
|
06/01/2016 12:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg forstår det sånn at variasjon i treningen er viktigst og 30/15 er et fint tilskudd, men at man ikke nødvendigvis får best utbytte av ensidig fokus på det. Selv vektlegger jeg kanskje det trenerne sier mest, da de mellom seg har tusenvis av analyserte treningstimer som deres innspill er tuftet på.
|
|
|
06/01/2016 13:13
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Her er en oppsummering av resultatene for 30/15-intervaller vs 4x5min-intervaller over 10 uker sitert fra Wattkoden:
- Maksimalt oksygenopptak -- 10/15: +8,7% -- 4x5: +2,6% - Makswatt -- 10/15: +8,5% -- 4x5: +1,6% - Terskelwatt -- 10/15: +12% -- 4x5: +5% - Maks 40min, 5min, 30sek -- 10/15: +12%, +8%, +5% -- 4x5: +4%, +3%, +1,4%
Rønnestad BR et al. Short intervals induce superior training adaptations compared with long intervals in cyclists – An effort-matched approach. Scandinavian Journal of Medicine in Science & Sports, 2015; 25: 143-151
|
|
|
06/01/2016 13:31
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Slik jeg forstår det, så er 40/20 med på å trene restitusjons-/innhentningsevne noe som kan være bra å ha med i sekken
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
06/01/2016 21:31
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Marius Bakken er også en tilhenger av intervaller av typen 45/15 sekunder fremfor 4x4 eller lengre intervaller. Han begrunner dette med at pulsen holdes godt oppe gjennom pausene, mens dragene ikke er lange nok til at man pådrar seg mer syre enn man blir kvitt i pausene. Jeg vil tro det gir bedre O2 gevinst med mindre restitusjonstid enn 4x4, og at det også gjelder på sykkel. https://www.kondis.no/getfile.php/198411...rius_Bakken.pdf
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
[Re: Tommyv]
07/01/2016 09:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du må lese alt  Det står: "En pekepinn for startwatt for 30-15 intervaller kan være snittwatten du har når du sykler alt du har i 5 min."
|
|
|
[Re: Tommyv]
07/01/2016 09:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
30 sek på 150 % ftp tror jeg blir sykt tungt. Det er vel fortsatt snakk om S5-intensitet? I så fall er det vel opp til 120 % som er aktuelt.
|
|
|
07/01/2016 09:03
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Det var bare ett eksempel for å vise i hvilket format jeg ønsket svar  Jeg får vel knuse på med en 5 min alt jeg har test for å få mest nøyaktig tall.. 
|
|
|
07/01/2016 09:11
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Har du Strava kan du bruke power curve for et godt estimat.
|
|
|
07/01/2016 09:14
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du bruker strava, har wattmåler og har kjørt noen solide drag tidligere, kan du bare gå inn å se hva du har som makswatt på 5min. Så prøve deg fram ut fra den.
F.eks er min 5min 360w, noe som vil gi rett i underkant av 120% av FTP. Har ikke kjørt en ren 5min all out test, men tallet er fra et ritt på Zwift i desember.
30/15 ser ut til å være overlegent lengre drag, ja. Men leser du det andre så står det også at man må være bevisst på hva man vil stimulere og til hvilken tid på året det er. Jeg ser for meg at man gjerne kan bruke 30/15 som en bolk på vinteren, og som boost før sesong.
|
|
|
07/01/2016 09:16
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tenkte mer på erstatte 4x5 med 30/15 de dagene jeg tenkte å kjøre HIT på generell basis iom. at det er overlegent..(?) Resten forblir likt som tidligere.. Takk for tips, har strava og kan se power curve der ja 
Redigert av Tommyv; 07/01/2016 09:17.
|
|
|
07/01/2016 09:17
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Min 5 min er 358w, dette var dog i Kongsveien under PR-forsøk. Så oppoverwatt i finvær kontra rullewatt på vintern? Usikker.. Er i såfall 128% av FTP.
Og hvilken visning ville dere hatt for watt under 30-sek drag? 3s?
|
|
|
|
|