Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradering?!?

Oppgradering?!? #2044883 30/12/2015 20:55
B
Børre Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Hei!

Jeg har den siste tiden lekt med tanken på å gjøre en oppgradering av landeveissykkelen min. Og uten helt å vite hvor jeg skal begynne har jeg sett på alt fra styretape til ny ramme!
Jeg undres derfor på om dette kloke forumet har noen tips til hvor jeg skal begynne?

For å gi dere litt informasjon så har jeg per i dag kjøpt sykkel på elleve i Trondheim, fantastisk butikk med god service!
Jeg gikk for et av butikkens rimeligere alternativer for snart to år siden, og kjøpte da en Primavera Festino. For omlag 13k fikk jeg da en sykkel med aluramme, campagnolo veloce gir, bremser og krank, Deda styre, stem og setepinne og Paco Race hjulsett.

Det jeg sitter igjen med etter snart to år er at dette egentlig er en sykkel jeg trives svært godt på, men noen minus har jeg kjent på. For å trekke frem det positive først så synes jeg at campa-komponentente fungerer helt utmerket. Deda styre, stem og setepinne fungerer godt og jeg synes at stilpolitisk matcher dette sykkelen svært godt. Paco race hjulene triller og triller. Av negative erfaringer er det i grunn få, men det som har plaget meg mest er subbing fra bakbrems når jeg står og trår... Jeg har tenkt en del, og konkludert i det stille for meg selv at jeg muligens er noe for tung for denne ramma (?) eller er det hjulene som ikke er stive nok?.

Jeg er 190cm uten sokker og matchvekt på omkring 90kg, sykler mest for mosjon og rekreasjons skyld, men deltar gjerne på et par turritt i løpet av sessongen.

Så det store spørsmålet er; hvilken oppgradering vil være fornuftig for at jeg skal få en sykkel som til mitt bruk er tilnærmet 100%? Ny flott karbonramme fra Italia, bikeshop, xxl eller kina? Eller nytt hjulsett? Har lyst dersom det er mulig å bruke alle andre komponenter etter oppgradering.

Håper dere kan bidra til at jeg blir kvitt min lille plage og at jeg får en sykkel som jeg kommer til og trives på i mange mil til!

Anders

Re: Oppgradering?!? [Re: Børre] #2044907 31/12/2015 06:00
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg tror de fleste har opplevd subbing fra bremsene når det tråkkes voldsomt i stående stilling; du river og sliter tross alt ganske hardt i sykkelen da. Kanskje bremseklossene dine står for tett på felgen?

Om du har et budsjett å forholde deg til er ofte hjulsettet enkleste grep for å få størst opplevd forbedring, og Shimano DA C24, Mavic Ksyrium SLR og Fulcrum Racing One er gode allround-hjul til akseptable priser.

Bytte ut hele eller deler av gruppesettet gir ikke all verdens wow-faktor; er det ikke sånn at alle Campagnolos nivåer er likt funksjonelt, og at forskjellen ligger i vekt? Skifte av styre, stem og sete gir heller ikke den store oppgraderingen.

Sitter pengene løst er det selvfølgelig mye, mye morsommere å kjøpe en helt ny sykkel og gå bananas
! Du skal ha steinhardt hjerte om du klarer å klappe på alle Colnagoene og Cipolliniene hos din lokale butikk uten å kjenne det brenne i kredittkortet. Men bruksområde, budsjett, preferanser og magefølelse bør styre en slik kjøpsprosess. ICON_SMILE

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Oppgradering?!? [Re: Børre] #2044920 31/12/2015 10:11
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
90 kg - da skal du ha 25mm (eller mer) dekk. Hvis du ikke allerede har dette, så bytt med en gang!
Vittoria Corsa (med skin walls), parret med latexslanger, er aldeles nydelig.

Enig i mye av det SykkelErik skriver, med unntak av DA 24c. Dette er knallgode hjul som jeg vil anbefale i alle tilfeller bortsett fra på en sykkel med Campa - da blir det etter min mening feil.
Men er vi først inne på hjul, så er dette trolig den ene komponenten (selvsagt inkludert dekk og (eventuelt) slange) som utgjør den største forskjellen på en sykkel.
Jeg kjenner ikke til de hjulene du har, men på en såpass "rimelig" sykkel vil jeg anta at de er ganske basic (?). Uansett mener jeg det er rom for å eie minst 2 hjulsett, så kan du ha et billigere sett du kan slite på i dårlig vær, og evt på rulle om vinteren, og spare de dyrere hjulene til solskinnsturer og evt ritt. Videre vil du også ha et reservesett, dersom du skulle være uheldig å få en skade på et hjul, eller kanskje punktere under oppvarming til et ritt.
Campa har hjul i prisklassen 2000 - 25000, her er det budsjettet ditt som begrenser.
Et annet alternativ kan være å få bygget et fint hjulsett av en dyktig hjulbygger - eller kjøpe deler og bygge selv om du besitter riktig kunnskap.

Av andre ting du evt kunne tenke på kan være å vurdere å bytte styre, dersom det du har er i alu og/eller er ganske tungt og/eller har en form du ikke er helt fornøyd med.
Jeg har byttet til carbonstyre av relativt god kvalitet på alle mine sykler, og opplever med det bedre komfort (mer demping av vibrasjoner), i tillegg til en vektbesparelse på 50-100 g.

Re: Oppgradering?!? [Re: thamg] #2044921 31/12/2015 10:23
Sykkel-Erik Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: thamg

Enig i mye av det SykkelErik skriver, med unntak av DA 24c. Dette er knallgode hjul som jeg vil anbefale i alle tilfeller bortsett fra på en sykkel med Campa - da blir det etter min mening feil.

Selvfølgelig helt enig. Det blir som å stille i en Armani-dress og Asics-sko. ICON_SMILE

Medlem av Tryvann CK
http://www.sykkelerik.com
Re: Oppgradering?!? [Re: Børre] #2045320 02/01/2016 22:13
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Enig i at hjul ofte er den beste oppgraderingen. Campa Zonda er et godt og prisgunstig valg.
Alle Campagruppene er ikke like:
- De 3 øverste (Record/Chorus) har lik funksjonalitet, mens de under ikke har multiskift begge veier.
- Se om du får tak i Chorus eller Record 10-delt bremsehendel/girskifter så vil du merke forskjell.

Re: Oppgradering?!? [Re: Børre] #2054296 21/01/2016 22:30
P
Persi Offline
Medlem
Medlem
P
Som nevnt over;

Høres ut som du har et helt ok oppsett fra før av, men vurder chorus/record 10-delt hendler og/eller et oppgradert hjulsett ICON_SMILE

Re: Oppgradering?!? [Re: alfred] #2054407 22/01/2016 11:21
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Re: Oppgradering?!? [Re: Børre] #2054416 22/01/2016 11:46
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Kjøp eit par Campa Zonda-hjul, og monter 25 mm dekk! (Eg har eit par lite brukte Schwalbe One, dersom det skulle vera interessant. Oppgraderer til enda feitare gummi i år …)

Moderator  support, Valentino