Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"ombygging" av min CX til sesongen 2016.

"ombygging" av min CX til sesongen 2016. #2040306 10/12/2015 14:31
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Jeg skal forsøke meg på noen Cyclocrossritt i 2016 og har en CX jeg vurderer å "klargjøre" for hardcore (rookie) CXlek.

Følgende utveksling står på. 10 delt med 11-27 shimano. 2-delt krank med 46/36 og 130 mm BCD.

Jeg lurer på å gjøre følgende:
I første omgang ta av 36T drev og sette på 46T drevet på andre siden av boltfestene for å kjøre med et drev forran. I første omgang beholder jeg kassetten bak for å se om kjedelinjen blir OK. Dersom dette funker, altså å i det hele tatt sette drevet på motsatt side av boltfestet, vurderer jeg å kjøpe et mindre drev forran (hva med 42T??) og prøve en 11-32/36 mtb kasset bak.

1.Jeg lurer derfor på om noen har prøvd dette?
2. Hvor små drev kan jeg kjøre på en SRAM GXP krank med BCD 130 mm?
3. Kan jeg sette en 10-delt mtb kassett rett over på et landeveishjul uten problemer?
4. Hvor stor kasset funker på en Campa Record bakskifter, som sikkert har medium lang arm.

Venter spent på svar:-)

Truls


Truls
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2040326 10/12/2015 16:36
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Sitat: hard_rocx

... 2-delt krank med 46/36 og 130 mm BCD....

Er du sikker på det?
Smertegrensen på 130 bcd går vel ved 38...

Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2040332 10/12/2015 17:07
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Sikkert rett Oystein L. Har ikke sjekket hva som går, men ser på Bikeshop at det ikke er mulig å finne mindre enn 39T på 130 BCD. Det kan jo funke det, dersom jeg får kjørt med 11-32 eller 11/36 eller tilsvarende.

Usikker hvor stor kassett en vanlig bakskifter klarer. Går jo fint å kjøre 50/27, så da bør det vel kunne gå å kjøre 39/36 også tenker jeg, men ikke gjort noen dypere studier av dette.


Truls
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2040346 10/12/2015 18:28
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Siden du har 36t på lilleskiva tipper jeg du har bcd 110, og ikke 130.
Da kan du bruke alt fra 34 til 52

Redigert av Oystein L; 10/12/2015 18:28.
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2040364 10/12/2015 20:29
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Hva bakskifteren klarer beror også på sykkelen(hjulfeste/girøre). 29 bak er det største jeg har prøvd på 3 sykler med Chorus og Super Record. På den ene tror jeg ikke det ville funket med større, sansynligvis ville det funket med ørlite større på de andre.
Leste jeg ett eller annet sted at nyere modeller tåler litt mer? Jeg har ikke de helt nyeste.

Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2040423 11/12/2015 08:40
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Av erfaring ville jeg ikke gått for kun 46 foran, med mindre du også bytter til en kassett med 40t.

Selv har jeg 46/36 med 11-28 bak og veldig glad for de minste girene i store deler av løypa. Jeg lurer selv på å bytte til kun ett drev foran, men da hadde jeg gått for 42 og kanskje 11-36 bak.

Redigert av anonymous5; 11/12/2015 08:43.

Anonym5
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2041485 15/12/2015 14:15
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Min kone har 50/34 (kompakt) utgaven av den kranken jeg har. Jeg menre bestemt, på øyemål riktignok, at BCD på hennes krank er mindre enn min som har 46/36. Derfor mitt resonnement på at jeg har 130 mm. Det bør jeg jo bare se å få målt, så slipper jeg å lure:-)

Ja, pontiff. Jeg tror også 46/36 og 11-28 vil funke bra på de rittene jg ser for meg rundt Osloområdet. Til det har jeg jo alt jeg trenger. Er jo litt gøy å fikle og teste ut ting også:-) Dersom jeg har 130 mm BCD, har jeg 39T drev liggende. Tenker da å smelle det på der hvor 36T sitter i dag, og teste ut med 11-28 eller litt større.

Det funker jo fint med 39/27 i relativt bratte otbakker på landeveissykkelen, så hvorfor ikke også på CX`n?

Ellers har jeg ikke fått noe svar på om det er mulig å bruke en Shimano XT kasset 10-delt på mine Mavic ksyrium SL hjul med shimanoboss. Skulle vel kunne gå det?

Da har jeg muligheten til å teste 39/32(34) dersom bakskifteren tillater det. Tenker at det kunne blitt en spennende utveksling til CX?

Muligens litt dårlig kjedelinje på 39/11, men det vet jeg ikke før jeg tester det:-)

Andre med samme tanker eller erfaringer med mine forslag?


Truls
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2041490 15/12/2015 14:27
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
For å få full glede av oppsett med ett drev foran bør du jo ha et dedikert singledrev foran (gjerne NW) og et bakgir med clutch - først da snakker vi skikkelige saker med liten risiko for å miste kjede osv.

Hva slags gir har du i dag? Har du SRAM kan du jo plukke opp et billig terrengbakgir med clutch og sette på opp til 36 kassett bak. Evt. gå all inn med et CX-1 bakgir...

Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: kjasmas] #2041548 15/12/2015 18:10
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Kjører 10-delt Campa Rekord i dag med 46/36 oppsett forran. Virker som om mine tanker kanskje ikke er helt likestilt med dagens oppsett med ett drev forran, men jeg har jo kjedefanger på innsiden idag som jeg tenkte å la stå, og har ikke slitt med at kjedet har hoppet av på yttern egentlig.

Har egentlig lyst til å teste dette jeg, så får vi se om det blir fiasko eller ei:-)

Fortsatt ingen som vet om jeg kan kjøre med 10-delt Shimanokasset på shimanoboss på landeveishjul, også 10-delt?


Truls
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2041549 15/12/2015 18:20
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
Kassetten passer antakelig hjulet ditt, men skal ikke passe bakgiret ditt. Først på 11-delt campa og shimano går hånd i hånd.

Jeg sliter med å få mitt 10-delte record bakgir til å like større kassetter enn 27..

Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: kjasmas] #2041554 15/12/2015 18:40
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Hei igjen,

Mulig tu har helt rett. Når det er sagt har jeg nå i flere år kjørt Campa og Shimano 10-delt om hverandre. Det vil si, jeg kjører med Campa girgruppe, med både shimano og campakjeder om hverandre. I tillegg kjører jeg både shimano og campakassett. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke merker noe forskjell fra et 100% rent oppsett.

39/27 blir jo helt likt utvekslingen på landeveissykkelen. Det er jo for så vidt lett nok. Jeg tenker at dersom jeg ikke kommer opp en bakke på et CX ritt med den utvekslingen, ja da er det vel bare å hive sykkelen på skulderen?:-) Er det ikke det man gjør da?


Truls
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2041559 15/12/2015 19:02
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: hard_rocx


39/27 blir jo helt likt utvekslingen på landeveissykkelen. Det er jo for så vidt lett nok. Jeg tenker at dersom jeg ikke kommer opp en bakke på et CX ritt med den utvekslingen, ja da er det vel bare å hive sykkelen på skulderen?:-) Er det ikke det man gjør da?


Landeveissykling foregår på veier ment for transport, og således er det begrenset hvor lett gir du trenger.

Sykkelkross utøves gjerne i jordvoller, gresskledde åser, dyp gjørme eller tjukk leire. Da trenger det ikke være veldig bratt før du trenger lettere gir enn på landeveien.

Jeg bruker 38 foran og 11/32 bak. I bratte kneiker er jeg ofte på de to letteste girene, og i slike bakker er det raskere å løpe enn å sykle, pluss at en slipper belastningen og tiden det tar å hoppe av og på sykkelen.

De raskeste krossyklistene (i Norge) som bruker CX1 bruker stort sett samme utveksling, Haraldseth som vant brukte eksempelvis 40 foran og 11/36 bak.

39/27 skal du slite bra med å få glede av i kross.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: Alpers] #2041565 15/12/2015 19:18
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Høres fornuftig ut, Henrik.

Men dersom noen kunne svare meg på spørsmålet om jeg kan kjøre en XT kassett på mine Mavis Ksyrium SL (slangeløst forhåpentligvis) med shimanoboss, får jeg jo 39/32 eller 39/34 gitt at min Campa Rekord bakskifter takler dette. Er det mye forskjell på det og ditt oppsett da annet enn at det blir en tann mer på skiva forran?

Hvordan bakskifter har du?


Truls
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2041699 16/12/2015 07:55
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 147
T
thomasr Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
T
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 147
Jeg kjørte 38/11-28 og savnet aldri lettere gir i krossritt – har CX1 så jeg kunne kjørt større kassett om jeg ønsket det. Jeg mener mange sykler med for høy kadens i norsk kross. Da går det sakte og man begynner lett å spinne. Kunne selvfølgelig brukt 11-32 da spredningen er grei med 11-delt, men kassetten kosta avsindig mye så det gadd jeg ikke.

Det handler bare om å komme seg opp den kneika fortest mulig x antall ganger, ikke å ha optimal kadens for at muskulaturen ikke skal bli sliten etter fire timer. I verste fall blir overdreven lett giring en bakdel fordi det gir deg muligheten til å slippe deg ned noen hakk når du har det som vondest.

Tror du kan få mye glede av 39/27, men det er på kanten.

Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: thomasr] #2041769 16/12/2015 09:32
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Jeg tenker jeg prøver 39/27 eller 28, så får jeg jo raskt svar på om det er helt på trynet:-)


Truls
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2042090 16/12/2015 22:25
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Sykler med 34/28 som letteste både på racer og cx. Neste gang jeg skal gjøre noe med utveksling, går jeg over til 36/28 på racer og 34/32 på cx, ev cx-1.

Mye tyngre å vralte seg oppover i sølete gjørme/grus (med 2 kg ekstra) enn opp samme stigningsprosent på asfalt.


Create the problem and sell the solution
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: DuffMcShank] #2042129 17/12/2015 07:48
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Men du kjører vel ikke med et drev på kranken?


Truls
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2042467 18/12/2015 06:23
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Trodde dere snakket letteste utveksling. Kjører 50/34 drev og 11-28 kassett på begge ja, og kunne trengt noe lettere på cx-en, og noe tyngre til spurtene på racer.


Create the problem and sell the solution
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: DuffMcShank] #2043449 22/12/2015 08:40
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Kanskje litt utydelig hva jeg ønsket å snakke om i denne tråden ja:-)

Jeg vurderer altså å bygge om min cx, som p.t. har 46/36 forran og 11-28 bak, til et drev forran og f. eks. 11-32 (11-34/ 11-36) bak. Spørsmålet mitt er om jeg skal sette på 39 forran (som jeg har liggende, og som vil passe på boltsirkelen på kranken) og en kassett med lette gir bak. Lurte derfor på om det var noen som hadde gjort det på denne måten selv, men det fikk jeg ikke inntrykk av at det er.

Flere og flere sykler med et drev forran (34T) og 11-36 bak. Spennende tenker jeg.....


Truls
Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: hard_rocx] #2043608 22/12/2015 17:54
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Sitat: hard_rocx
Høres fornuftig ut, Henrik.

Men dersom noen kunne svare meg på spørsmålet om jeg kan kjøre en XT kassett på mine Mavis Ksyrium SL (slangeløst forhåpentligvis) med shimanoboss, får jeg jo 39/32 eller 39/34 gitt at min Campa Rekord bakskifter takler dette. Er det mye forskjell på det og ditt oppsett da annet enn at det blir en tann mer på skiva forran?

Hvordan bakskifter har du?


Nå skjønner jeg..

Jeg kjører CX1, altså med et spesialdrev foran (om du allerede vet dette beklager jeg overinformasjonen) som gjør at du slipper kjedefører foran. Jeg har også da en CX1 bakskifter, som har fastspent girarm, som gjør at kjedet alltid er spent for å unngå at det faller av skiven foran.

Videre: Det kan godt hende Campaskifteren takler en 11-34 kassett, men jeg tror ikke det vil funke spesielt bra. I en situasjon du går til maks, med kassetten full av gjørme, stramt kjede og en overarbeidet bakskifter til 2499,- er dette en oppskrift på utgift. Altså, det kan fint funke i mekkestativet men jeg tror det funker dårlig i stativet.

Sånn ellers er det ingen forskjell på mitt og ditt (kommende) oppsett hva gjelder utveksling, bortsett fra den ene ekstra tannen foran.

Ser du på de syklistene som har brukt endelt oppsett opp gjennom historien, har de hatt mange fikse løsninger for å holde kjedet på plass.


Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: "ombygging" av min CX til sesongen 2016. [Re: Alpers] #2045132 01/01/2016 20:19
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
hard_rocx Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 232
Hmm......dersom det er så vanlig at kjedet hopper av krankdrevet, frister det jo ikke særlig mye å eksperimentere for mye med dette. Kunne jo bare latt framgiret stå på, da jeg har en sak montert på originalt, som skal forhindre at kjedet hopper av på innsiden. Men, dersom jeg lar framgiret stå på, sparer jo kun vekt på et mindre krankdrev. Jeg tenker jo ikke på et slikt oppsett for å spare vekt heller når jeg tenker meg om. Hadde vært greit å sluppet å gire der framme i det hele tatt.

Blir vel til at jeg sjekker ut Cyclocross med 46/36 og 11-27(28), så får jeg se om jeg liker konseptet. Gjør jeg det, bytter jeg nok raskt ut en av mine sykler med en Cyclocross med ett drev forran og stor kassett bak, samt hydrauliske skivebremser:-)

Fortsatt godt nytt år:-)


Truls

Moderator  support, Valentino