Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Svart asfalt i Bærum

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2045867 05/01/2016 08:05
29Xeed Offline
Entusiast
Entusiast
Driver vel med dette "svart asfalt" greiene langs RV4 å ser det ut som, salter og feier så det står etter. Men man kan ikke stole 100% på at det til en hver tid er isfritt så man man bør jo bruke pigger. Nå er det vel ikke så mange som bor/jobber ved/på disse svarte sykkelstiene, så for å komme til de må man jo sikker også bruke pigger. Så for min del sykler jeg mindre nå som asfalten er svart..

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2045877 05/01/2016 08:25
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Som helårssyklist på 8. året med 20 km hver vei så setter jeg pris på svart asfalt. Lørenskog kommune som jeg bor i "brøyter" gang- og sykkelveiene, Oslo kommune salter og børster.

Usannsynlig mye deiligere å sykle i en bykommune enn i en landbrukkommune.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: 29Xeed] #2045881 05/01/2016 08:32
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: 29Xeed
Driver vel med dette "svart asfalt" greiene langs RV4 å ser det ut som, salter og feier så det står etter. Men man kan ikke stole 100% på at det til en hver tid er isfritt så man man bør jo bruke pigger. Nå er det vel ikke så mange som bor/jobber ved/på disse svarte sykkelstiene, så for å komme til de må man jo sikker også bruke pigger. Så for min del sykler jeg mindre nå som asfalten er svart..

Enig med deg. Sålenge det ikke er svart asfalt hele veien hjemmefra og til jobb, er det ingen vits å salte. Du må uansett ha pigg, og saltingen gjør bare at man må vaske sykkelen hver dag, noe som ikke er særlig stas på vinteren. Jeg liker god brøyting best. Salting bør bare brukes som en siste utvei dersom det har dannet seg et humpete isunderlag.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Rønnern] #2045885 05/01/2016 08:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Rønnern
Som helårssyklist på 8. året med 20 km hver vei så setter jeg pris på svart asfalt. Lørenskog kommune som jeg bor i "brøyter" gang- og sykkelveiene, Oslo kommune salter og børster.

Usannsynlig mye deiligere å sykle i en bykommune enn i en landbrukkommune.

Oslo kommune salter lite. Derimot salter og børster Statens vegvesen sine veier og gang/sykkelveier i Oslo kommune.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: anonym22] #2045888 05/01/2016 08:40
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: anonymous22

Oslo kommune salter lite. Derimot salter og børster Statens vegvesen sine veier og gang/sykkelveier i Oslo kommune.

Aha. Uansett hvem som vedlikeholder er jeg meget godt fornøyd med fremkommeligheten i Oslo, ikke så mye i Lørenskog, der blir det en del sykling i veibanen på vinteren.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Rønnern] #2045892 05/01/2016 08:54
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Aha. Uansett hvem som vedlikeholder er jeg meget godt fornøyd med fremkommeligheten i Oslo, ikke så mye i Lørenskog, der blir det en del sykling i veibanen på vinteren.

Hvorfor syntes du det er bedre å sykle på våt saltet sykkelvei enn deilig tørr snø på fortauet?
Jeg sykler aldri fortau, men om vinteren gjør jeg det hvis veien er saltet og det er brøytet på fortuet. Jeg driter i om sykkelen ruster, men er jo mye diggere med tørt enn vått.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: aug11x] #2045899 05/01/2016 09:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: aug11x

Hvorfor syntes du det er bedre å sykle på våt saltet sykkelvei enn deilig tørr snø på fortauet?
Jeg sykler aldri fortau, men om vinteren gjør jeg det hvis veien er saltet og det er brøytet på fortuet. Jeg driter i om sykkelen ruster, men er jo mye diggere med tørt enn vått.

Jeg elsker å sykle på tørr snø. Hvor lenge tror du snøen ville holdt seg tørr på gang/sykkelveiene langs de store ferdselårene i Oslo, når veiene er fulle av salt og biler? Jeg skulle også ønske de måkte, skrapa, børsta og kosta. Tørr snø tror jeg ikke det ville blitt uansett. Men sørpe er bedre uten salt enn med salt.

For øvrig skulle jeg ønske de slutta å salte bilveiene også, så kunne vi begynt med piggdekk igjen i stedet.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: anonym22] #2045932 05/01/2016 09:56
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Jeg elsker å sykle på tørr snø. Hvor lenge tror du snøen ville holdt seg tørr på gang/sykkelveiene langs de store ferdselårene i Oslo, når veiene er fulle av salt og biler? Jeg skulle også ønske de måkte, skrapa, børsta og kosta. Tørr snø tror jeg ikke det ville blitt uansett. Men sørpe er bedre uten salt enn med salt.

For øvrig skulle jeg ønske de slutta å salte bilveiene også, så kunne vi begynt med piggdekk igjen i stedet.

Jeg lurte på hvorfor Rønnern mente det var bra med salting... Måking er alltid bra.

Enig med deg ang. salting av bilveier. Er jo bare tullete. Er fint og deilig å kjøre på snøveier. I disse miljøhensyn-tider så er det rart at de fortsetter med noe så forurensende som å sprøyte salt overalt langs veiene.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: aug11x] #2045938 05/01/2016 10:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Är det inte väldigt ofta valet inte är mellan dessa två? Här blir det iallafall väldigt ofta ojämn is på g/s veierna och också ofta blöt och mjukt snöslask.

Hur bra det blir med sopning och salting är jag osäker på men jag skulle bli väldigt förvånad om det inte överlag blir bättre förhold för sykling där det saltas.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: aug11x] #2045994 05/01/2016 11:48
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse

Fordi snøen aldri forblir tørr. Den blir til is, isvuller og humpetitumpetidamm... Jeg bruker nok tid og krefter på pendling hver dag som det er, da er det diggere med sort asfalt, selv om den er våt.

Jeg bruker også skjermer og signalgul pendlerjakke.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2046012 05/01/2016 12:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Intet er mer ødeleggende for gleden over vintersykling enn svart asfalt tilsølt med salt og sørpe ICON_TONGUE

Svart asfalt fjerner all moro og alle utfordringer ved vintersykling. Litt som elsykkel for hverdagssykling eller enda verre - for stisykling ICON_WINK

Alt skal ikke være lett og behagelig.

Om ikke vi, hvem skal forsvare syklingens sjel? ICON_GRIN

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Sepeda] #2046040 05/01/2016 13:22
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Sepeda

Alt skal ikke være lett og behagelig.

Hvor sakte sykler du egentlig på elsykkelen din, når du bedriver "hverdagssykling"?
Hvis du presser deg over 25km/t vil du nok oppleve at det blir både tungt og ubehageligt...

Thomas
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: tparsli] #2046052 05/01/2016 13:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: tparsli
Hvor sakte sykler du egentlig på elsykkelen din, når du bedriver "hverdagssykling"?
Hvis du presser deg over 25km/t vil du nok oppleve at det blir både tungt og ubehageligt...

Om det bare hadde vært så vel. I Oslo har jeg den siste sesongen daglig sett "syklister" som knapt tråkker og likevel ligger langt over 25 km/t - og ikke bare i veibanen. Samme har jeg sett i Bergen. Tror neppe resten av landet er noe bedre. Stadig flere ignorerer begrensningene regelverket setter. Jeg frykter at vi om noen år vil mimre om den gode tiden da syklister var syklister og mopedistene var henvist til veibanen. Men det er en helt annen debatt som tas bl.a. her.

Til skrekk og advarsel om hva som er i ferd med å skje, les tråden Vurderer å bygge el-sykkel, 1500 watt, tips?

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Dan] #2046054 05/01/2016 13:49
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
En annen ting er jo at hvis man ikke har svart asfalt hele veien hjemmefra til jobben så må man uansett ha piggdekk og jeg får i hvert fall sår i sjelen av lyden av piggslitasje mot bar asfalt.

Jeg må innrømme at på tørre dager ville det ha vært deilig å kjøre på tørr saltet gangvei uten piggdekk. Men det ville jo alltid ha vært et eller annet sted hvor det var glatt. I går gikk jeg i bakken så det sang (jeg rakk ikke å reagere på at jeg hadde falt før hodet spratt opp igjen fra asfalten). Det var i det jeg tok en liten snarvei på veltråkket sti mellom to gangveier. Isvuller med en centimeter snø på kødder med fatbikepiggdekk.

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Sepeda] #2046061 05/01/2016 13:55
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: Sepeda
Om ikke vi, hvem skal forsvare syklingens sjel? ICON_GRIN

Tipper du overså denne:

Quote:
Jeg bruker også skjermer og signalgul pendlerjakke.

Jeg er ikke en av dere ICON_WINK

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Svart asfalt i Bærum [Re: Rønnern] #2046062 05/01/2016 13:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg bruker også skjermer og signalgul pendlerjakke... Jeg er ikke en av dere ICON_WINK

Helt ubegrunnede fordommer ICON_WINK Er selv på pendlersykkel med fullskjermer og selvsagt signalgul (ok, signalgrønn!) pendlerjakke når været tilsier det - også på is og snø, fortrinnsvis hvit og usaltet ICON_SMILE

Re: Svart asfalt i Bærum [Re: PedroS] #2046209 06/01/2016 09:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: PedroS
Som du sikkert selv har erfart er det heller få dager med helt hvitt dekke på veiene i Oslo-området.

I går og i dag var det helt hvitt og tørt på Tour de finance.

...salt riktignok.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support