Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 21 av 22 1 2 19 20 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043829 23/12/2015 19:51
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig noen avholdsfolk og motstandere av alkoholservering foran barna setter ribba i vrangstrupen her ICON_LAUGH

http://www.vg.no/nyheter/meninger/julen/en-fest-og-en-plage/a/23584522/

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2061344 16/02/2016 06:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Husker ingenting.

ICON_WINK

Re: Alkohol i jula? [Re: Tange] #2061350 16/02/2016 07:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Noen glass Champagne på julaften - barna ble ikke utsatt for større omsorgssvikt enn normalt

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2061354 16/02/2016 07:42
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Det er tydeligvis et temmelig vidt spekter av alkoholforbruk blant forumdeltakerne. Noe annet ville jo også være underlig.

Ser man på det gjennomsnittlige alkoholforbruket blant nordmenn over 15 år, så ligger dette ca 8 enheter pr uke. Det er tydeligvis mange av skribentene i denne tråden som ligger langt under det Norske Snitt-konsumet.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Alkohol i jula? [Re: voldemort] #2061356 16/02/2016 07:46
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: voldemort

Ser man på det gjennomsnittlige alkoholforbruket blant nordmenn over 15 år, så ligger dette ca 8 enheter pr uke.

At snittet ligger her betyr ikke at de fleste drikker så mye. Det er en liten minoritet som drar dette tallet veldig opp.

Re: Alkohol i jula? [Re: larsdx] #2061365 16/02/2016 08:15
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: larsdx
At snittet ligger her betyr ikke at de fleste drikker så mye. Det er en liten minoritet som drar dette tallet veldig opp.

Er du sikker på at det forholder seg slik?

Re: Alkohol i jula? [Re: voldemort] #2061368 16/02/2016 08:23
gare Offline
More than words
More than words

Ser man på Folkehelseinstituttet viser de til en undersøkelse der man sier at 17% av den norske befolkningen har et risikofylt akoholforbruk uten at dette tallfestestes nærmere i denne artikkelen. Mulig at det står noe mer i selve undersøkelsen det linkes til.
Utover det er det vel ikke helt usannsynlig at det er en viss normalfordeling på dette også? En del som drikker veldig lite, en del som drikker veldig mye, og de fleste som drikker sånn passe(hva nå det måtte innebære ICON_WINK )

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Alkohol i jula? [Re: gare] #2061370 16/02/2016 08:28
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: gare

Ser man på Folkehelseinstituttet viser de til en undersøkelse der man sier at 17% av den norske befolkningen har et risikofylt akoholforbruk uten at dette tallfestestes nærmere i denne artikkelen. Mulig at det står noe mer i selve undersøkelsen det linkes til.
Utover det er det vel ikke helt usannsynlig at det er en viss normalfordeling på dette også? En del som drikker veldig lite, en del som drikker veldig mye, og de fleste som drikker sånn passe(hva nå det måtte innebære ICON_WINK )

Jeg har ikke klart å finne tall på fordelingen av nordmenns forbruk. Fant som deg, denne artikkelen fra Folkehelseinstituttet.

Jeg har ikke funnet noen tall som peker i retning av at snittforbruket "egentlig" er lavere enn 8 enheter, fordi det er et lite mindretall som trekker snittet opp. På grunnlag av at vi snakker om flere millioner mennesker, er det vel kanskje trolig at det oppgitte gjennomsnittet er nettopp dette; et alminnelig gjennomsnitt av forbruk?

Re: Alkohol i jula? [Re: voldemort] #2061371 16/02/2016 08:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Det er tydeligvis et temmelig vidt spekter av alkoholforbruk blant forumdeltakerne. Noe annet ville jo også være underlig.

Ser man på det gjennomsnittlige alkoholforbruket blant nordmenn over 15 år, så ligger dette ca 8 enheter pr uke. Det er tydeligvis mange av skribentene i denne tråden som ligger langt under det Norske Snitt-konsumet.

Sjøl drikker jeg vel ca 6 enheter pr uke i snitt, eks fester. Det blir stort sett en halvliter øl eller to til maten fre/lør eller et glass vin eller to. Tror jeg er relativt gjennomsnittlig, selv om jeg har venner som nok ligger opp mot både 14-15 enheter pr uke.

Kommer fra et hjem med både vold og stort alkoholsmissbruk. Er en av fem søsken. Ingen av oss barna drikker oss overstadig beruset (jo jeg har gjort det i tenårene som veldig mange andre). Kan faktisk virke som alle vi i søskenflokken har opparbeidet et fornuftig og gjennomsnittlig forhold til alkoholbruk til tross for både gener og opplevelser.

Vi er voksne folk i dag, med unntak av en bror som døde alt for tidlig. Alle har vi barn som også har blitt voksne. Disse har også et veldig sunt og fornuftig forhold til alkohol. Så man kan vel si at verden er langt fra sort/hvit.

Ja, jeg vet det finnes mange triste skjebner rundt alkohol, og jeg har opplevd og sett dette på nært hold -men jeg tviler på om pekefinger og moralisering gjør at problemet forsvinner. Julen var for vår del nesten en ferie fra helger med vold og flatfyll, alkisen klarte stort sett å være blid han også i høytiden. Det var de andre ukene i året som skapte mest usikkerhet og frykt. Mest for personen, ikke så mye selve alkoholen. For av en eller annen grunn forstod vi alle sammen at det var pappa og kun han som var problemet. Hans forhold til alkohol var selve problemet, ikke selve alkoholen. Slik har jeg alltid tenkt. Men det finnes sikkert tusenvis av andre som ser dette helt annerledes enn meg og mine søsken. Tror på mange måter det er pappa sitt missbruk som har gjort at jeg for min del har en sunn inngrodd skepsis. Har man opplevd dette på nært hold, så tror jeg de fleste ønsker å unngå å bli et rasshøl -ergo styrer man inntaket. Ble sånn for oss i det minste.

Redigert grunnet litt vel mange skrivefeil, selv til meg å være cheers

Redigert av Lurifax; 16/02/2016 08:48.

Re: Alkohol i jula? [Re: voldemort] #2061373 16/02/2016 08:33
gare Offline
More than words
More than words
Det var en interessant artikkel i Tidsskriftet for den norske legeforening som riktignok er gammel, og baserer seg på forskning fra 40-tallet og fremover i blant annet Frankrike og Canada som estimerer at ca 15% av befolkningen drikker det dobbelte av gjennomsnittet. Videre estimerer denne artikkelen at en dobling av totalkonsumet vil firedoble antall storforbrukere.

Interesserte kan lese litt her.

Redigert av gare; 16/02/2016 08:35. Rediger grunn: en presisering

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Alkohol i jula? [Re: voldemort] #2061374 16/02/2016 08:36
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gare

Jeg har ikke klart å finne tall på fordelingen av nordmenns forbruk. Fant som deg, denne artikkelen fra Folkehelseinstituttet.

Jeg har ikke funnet noen tall som peker i retning av at snittforbruket "egentlig" er lavere enn 8 enheter, fordi det er et lite mindretall som trekker snittet opp. På grunnlag av at vi snakker om flere millioner mennesker, er det vel kanskje trolig at det oppgitte gjennomsnittet er nettopp dette; et alminnelig gjennomsnitt av forbruk?

Jeg har ikke tall. Jeg burde vel skrevet at det kan være et mindretall som drar statistikken opp og at flertallet kanskje drikker mindre. Jeg ville trodd det, jeg villle for eksempel at det er flere som har et risikofylt forbruk enn antallet som ikke drikker i det hele tatt eller som drikker svært lite.

Re: Alkohol i jula? [Re: larsdx] #2061375 16/02/2016 08:41
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ser man på det gjennomsnittlige alkoholforbruket blant nordmenn over 15 år, så ligger dette ca 8 enheter pr uke.

Jeg tror det er mange som har "kontinentale" drikkevaner, og mange tror nok det å drikke seg i god form/ godt humør (altså ikke full.) bare er sundt. I tillegg tror jeg dessverre mange lyver litt til seg selv og omverdenen når de sier at "rusen" ikke betyr noe og at alt er smak.

Jeg tror ikke nevnte "kontinentale" drikkevaner er spesielt farlig kortsiktig, men over et helt liv er den nok dessverre det. Den halve vinflasken i 30-årene blir fort en hel flaske i 50-årene (og de fleste klarere ikke slutte etter 30 år med slike vaner, eller gidder ikke slutte som de sier ICON_WINK ). Og det er nok alt for mange som gleder seg til helgen for da kan man ta seg et glass ICON_SMILE

Selv så koste jeg meg med så og si bare med alkofritt til maten i julen og drakk masse godt øl etter at minsten var i seng.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2061379 16/02/2016 08:45
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde sjåførvakt for høygravid kone nå på nyåret, og var følgelig alkoholfri. Prøvde i den sammenheng Clausthaler Pale Lager, og den er faktisk såpas god at jeg har fortsatt å drikke den også etter at forbudstiden nå er avsluttet. Har ikke vært noen fan av alkoholfri øl tidligere, men denne er betydelig bedre enn mye det utvanna 4.5-skvipet som selges i butikkene. Skader heller ikke at den koster ca 15kr boksen.

http://www.hansaborg.no/omoss/nyhetsarkiv/Alkoholfri-olnyhet-Clausthaler-Pale-Lager-/

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2061382 16/02/2016 08:54
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg kan rapportere om to juleøl konsumert i nærvær av barn på selveste julaften.

Forsøkte å kompensere ved å gi dyre gaver.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2061383 16/02/2016 08:55
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa
Jeg tror det er mange som har "kontinentale" drikkevaner, og mange tror nok det å drikke seg i god form/ godt humør (altså ikke full.) bare er sundt. I tillegg tror jeg dessverre mange lyver litt til seg selv og omverdenen når de sier at "rusen" ikke betyr noe og at alt er smak.

Jeg tror ikke nevnte "kontinentale" drikkevaner er spesielt farlig kortsiktig, men over et helt liv er den nok dessverre det. Den halve vinflasken i 30-årene blir fort en hel flaske i 50-årene (og de fleste klarere ikke slutte etter 30 år med slike vaner, eller gidder ikke slutte som de sier ICON_WINK ). Og det er nok alt for mange som gleder seg til helgen for da kan man ta seg et glass ICON_SMILE

Selv så koste jeg meg med så og si bare med alkofritt til maten i julen og drakk masse godt øl etter at minsten var i seng.

Dette tror jeg du har mye rett i, men for egen del så merker jeg effekten, og da kutter jeg og går over til vann. Jeg liker øl - veldig godt, og nyter det. Men liker ikke følelsen av å bli ruset (personlig synes jeg ikke alkoholfritt øl er like godt)

Virker på meg som du har en god og fin vane, man trenger ikke nyte alkohol rundt barn. Men jeg tror ikke de tar skade av at far/mor tar en øl, eller et glass vin heller. Gitt at far/mor klarer å unngå å bli ruset.

Redigert av Lurifax; 16/02/2016 08:56.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2061419 16/02/2016 10:09
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det vil være sannsynlig at medianen for drikking ligger lavere enn gjennomsnittet ettersom halen på fordelingskurven har en naturlig stans ved null, og ingen like naturlig brems i toppen.

Redigert av Garpen; 16/02/2016 10:15.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2061437 16/02/2016 10:49
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Ifølge denne rapporten så er median alkoholforbruk for 40-åringer i Norge over to uker på 4 øl, 2 vin og 2 brennevin.

Hvis median er mye lavere enn gjennomsnitt er det noen få som drar opp snittet veldig mye.

Redigert av zero; 16/02/2016 10:50.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Alkohol i jula? [Re: ] #2061492 16/02/2016 12:33
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: zero
Ifølge denne rapporten så er median alkoholforbruk for 40-åringer i Norge over to uker på 4 øl, 2 vin og 2 brennevin.

Hvis median er mye lavere enn gjennomsnitt er det noen få som drar opp snittet veldig mye.

Dette forbruket tilsier altså fire enheter pr uke. Når det er halvparten av det offisielle forbruket, kan man få en mistanke om at det er et innslag av underrapportering av eget forbruk når det kommer til detaljene...

Sitat: LilleEyolf

Det blir liksom litt for enkelt å bare idiotforklare de som har det annerledes, selv om det er overlagt eller ikke.

Helt enig. Mange tenker slik at de som drikker mer enn meg, har et problem. :-)

Redigert av voldemort; 16/02/2016 12:34.

Re: Alkohol i jula? [Re: Lurifax] #2061513 16/02/2016 13:32
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg liker IPA øl best og det synes jeg smaker best for seg selv uten mat. Hadde det vært bedre til mat hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å ta en eller to til maten.

Synes og det er godt å nyte når freden har lagt seg og jeg kan sitte plantet i sofaen og kose meg (Sikkert og en kombinasjon av smak og alkohol). Det blir på en måte ikke samme kosen å løpe rundt med en øl i hånda når det er stress liksom.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2061689 17/02/2016 07:39
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Spør du folk vil de ikke ha noe presist svar, særlig ikke de som drikker mye (og ofte ujevnt gjennom året). Deler du registrert salg på antall voksne, mister du MYE hjemmelaget og smuglet (for eksempel når statistikken ofte viser at folk i Oslo drikker mye mer enn folk på bygda...)

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2062082 18/02/2016 10:15
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Fra SSBs sider(!): SSB har hverken tall fra taxfreesalg eller for alkohol innført av dem som har vært en tur i utlandet.
SSB oppgir at det selges 6,06 liter ren alkohol pr voksen. Det antatte forbruk er 8 liter. Kan vel da tenkes at taxfree, smugling og egenprodusert ligger i de to ekstra literne?

Re: Alkohol i jula? [Re: voldemort] #2062126 18/02/2016 11:27
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Fra SSBs sider(!): SSB har hverken tall fra taxfreesalg eller for alkohol innført av dem som har vært en tur i utlandet.
SSB oppgir at det selges 6,06 liter ren alkohol pr voksen. Det antatte forbruk er 8 liter. Kan vel da tenkes at taxfree, smugling og egenprodusert ligger i de to ekstra literne?

Kan godt være du har rett, men jeg for min del tror "mørketallet" er mye høyere.

Re: Alkohol i jula? [Re: Lurifax] #2062176 18/02/2016 13:02
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: Lurifax

Kan godt være du har rett, men jeg for min del tror "mørketallet" er mye høyere.

Det ville absolutt ikke forbause meg det minste om du har rett. Svært mange vil nok være tilbakeholdne med å avgi et helt ærlig svar på spørsmålet om eget forbruk.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2062361 19/02/2016 08:05
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Og tømmer du en dunk hjemmebrent med noen kompiser en helg, hvor mange enheter har du drukket, og hvor mye husker du, og hvor interessert er du i å svare på spørreundersøkelser på telefonen?

Re: Alkohol i jula? [Re: pbk] #2062434 19/02/2016 10:29
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: pbk
Og tømmer du en dunk hjemmebrent med noen kompiser en helg, hvor mange enheter har du drukket, og hvor mye husker du, og hvor interessert er du i å svare på spørreundersøkelser på telefonen?

Det var vel det jeg mente, uttrykt med litt andre ord :-)

Re: Alkohol i jula? [Re: JonAre] #2062446 19/02/2016 11:21
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: JonAre
Jeg hadde sjåførvakt for høygravid kone nå på nyåret, og var følgelig alkoholfri. Prøvde i den sammenheng Clausthaler Pale Lager, og den er faktisk såpas god at jeg har fortsatt å drikke den også etter at forbudstiden nå er avsluttet. Har ikke vært noen fan av alkoholfri øl tidligere, men denne er betydelig bedre enn mye det utvanna 4.5-skvipet som selges i butikkene. Skader heller ikke at den koster ca 15kr boksen.

http://www.hansaborg.no/omoss/nyhetsarkiv/Alkoholfri-olnyhet-Clausthaler-Pale-Lager-/

Takk for tipset!

Re: Alkohol i jula? [Re: dagfink] #2062453 19/02/2016 11:40
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: dagfink
Sitat: JonAre

Takk for tipset!

Enig, Clausthaler Pale Lager er finfin.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Side 21 av 22 1 2 19 20 21 22

Moderator  support