10 åringer på Snapchat?
|
10 åringer på Snapchat?
21/12/2015 17:18
|
Torshov-Simen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Den 10 år gamle datteren i huset vil ha Snapchat på telefonen fordi mange av vennene hennes har det - ryggmargsrefleksen min skriker "NEI!", men hva synes andre barneforeldre?
Hun fikk lov til å opprette Instagram-konto mot at hun måtte godta å ha meg som følger slik at jeg har litt kontroll på hva hun legger ut, men finnes det noen tilsvarende mulighet på Snapchat? Blir bildene hun sender liggende lagret på telefonen hennes?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: 10 åringer på Snapchat?
[Re: Torshov-Simen]
21/12/2015 17:26
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
21/12/2015 17:44
|
iverta
Ringrev
|
Ringrev
Min datter på straks 10 har hatt dette en stund, som far formaner jeg ift obskøniteter osv. Er litt moro når hun inkluderer meg i send til-listen. Så lenge DET varer... Velger kampene mine med omhu, denne lot jeg henne få på walkover.
Edit: instagram er mora litt mer skeptisk til, det med å kreve følgerstatus var en god idé.
Redigert av iverta; 21/12/2015 17:46.
|
|
|
21/12/2015 20:19
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Min eldste datter er 8, og har ønsket seg smarttelefon i ett år. Hun trenger det like mye som jeg trenger en brokkoperasjon.
Ikke la henne få lov ´a. Foreldrerollen hadde vært så mye enklere hvis alle foreldre hadde gitt f... i å la "alle vennene mine har det" være et gyldig argument. All fornuft tilsier jo at en 10-åring ikke skal ha Snapchat?
Kuddle derimot, der har du trygge, fine greier for barn som skal lære seg hvordan sosiale medier fungerer.
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
|
|
|
21/12/2015 20:39
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Ingen mulighet at alle bilder som sendes skal lagres. Litt av poenget til snapchat er akkurat dette.
Jeg er et 27 sjøl, uten barn, så du får ta svaret mitt med ei klype salt.
Jeg vil tro en 15åring kan gjøre større skade for seg selv enn en tiåring. De kommer vel bare til å sende 7 bilder av husets katt til venninne sine.
Hva 15åringen kan finne på å sende til nabogutten blir noe annet.
Kanskje like greit å veilede til sikker bruk gradvis og akseptere at nettliv faktisk er kommet for å bli.
Når det kommer til instagram har vel de fleste det for å sørfe på andres peofiler
|
|
|
[Re: Mr Blomst]
21/12/2015 21:35
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Min eldste datter er 8, og har ønsket seg smarttelefon i ett år. Hun trenger det like mye som jeg trenger en brokkoperasjon.
Ikke la henne få lov ´a. Foreldrerollen hadde vært så mye enklere hvis alle foreldre hadde gitt f... i å la "alle vennene mine har det" være et gyldig argument. All fornuft tilsier jo at en 10-åring ikke skal ha Snapchat?
Kuddle derimot, der har du trygge, fine greier for barn som skal lære seg hvordan sosiale medier fungerer. Kjøp Windows phone. Snapchat har ikke klart å lage en app til den plattformen... http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gp...arttelefon-sort Eller denne som kommer snart... http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gp...arttelefon-hvit
Redigert av anonym; 21/12/2015 21:44.
|
|
|
[Re: anonym]
21/12/2015 23:17
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Blir ikke noe smarttelefon på henne før jeg har fått brokk, hvis jeg var utydelig på dét. Men takk for tipset 
|
|
|
[Re: Skjelven]
21/12/2015 23:24
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil tro en 15åring kan gjøre større skade for seg selv enn en tiåring. De kommer vel bare til å sende 7 bilder av husets katt til venninne sine. Jeg har ikke Snapchat selv, men har inntrykk av (gjennom medier) at man kan møte på snusk der uten å oppsøke det selv, og det er jo det som er skummelt. Det er forskjell på å bli utsatt for noe på nettet, og å utsette seg selv for noe på nettet. En tiåring har mye større sjanse for førstnevnte.
|
|
|
22/12/2015 06:40
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen mulighet at alle bilder som sendes skal lagres. Litt av poenget til snapchat er akkurat dette. Alle bildene lagres på telefonen. De føyes til en .NOMEDIA som navn. Kan hentes ut fra en backup og bare døpes om. I tillegg er det laget mange applikasjoner nå som kun gjør en ting; lagre snapchat-bilder du får som mottaker. F.eks. SnapCapture eller SnapSave. Altså uten at man tar en screenshot (og avsender da får beskjed). Vi hadde nylig et interessant foredrag for foreldrene på skolen til ungene mine, hvor vi oldiser som ikke engang er på Facebook ble forklart en ting eller to.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
22/12/2015 06:59
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For oss på snart førr, er Snæpp (som ungdommen sier?) bare helt bak mål. Hvorfor avgjøre at noe er verdt bryet med å ta et bilde, for så å la folk se det i max 10 sekunder? Da burde man jo være grei og la mottaker få det på MMS :-)
Men til de som ikke tror bildene lagres, så er det feil altså. Man kan lett lagre bildene.
Angående diskusjonen om en tiåring skal ha Snapp:
1. Who Can Use the Services
No one under 13 is allowed to create an account or use the Services. We or our partners may offer additional Services with additional terms that may require you to be even older to use them. So please read all terms carefully.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
22/12/2015 07:13
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Når det kommer til instagram har vel de fleste det for å sørfe på andres peofiler
Jeg syntes personlig det fine med instagram er at man kan følge ting man syntes er interessante. Grunnen til at jeg ikke er på face lenger (har jo profil da, ellers tror vel folk jeg er død), er at det er jo for det meste svada og selvdigging fra gamle venner og bekjente som jeg har lite eller inget forhold til. På insta følger jeg kun personer/firmaer som jeg syntes er spennende å følge, og slipper derfor det meste av svadaet. Ang. spørsmålet til trådstarter; jeg hadde ikke latt tiåringen fått bruke snap. Unger får lære seg å være sosiale i "the real life" fortsatt. Jeg hadde vel heller ikke gitt tiåringen min smarttelefon heller, men jeg er nok litt gammeldags der. Blir sånn halvveis sjokkert for tida når jeg ser hvor avhengig 16-20 åringer er av sosiale medier (og jeg er ikke såå gammel).
|
|
|
[Re: parob]
22/12/2015 07:16
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Alle bildene lagres på telefonen. De føyes til en .NOMEDIA som navn. Kan hentes ut fra en backup og bare døpes om. I tillegg er det laget mange applikasjoner nå som kun gjør en ting; lagre snapchat-bilder du får som mottaker. F.eks. SnapCapture eller SnapSave. Altså uten at man tar en screenshot (og avsender da får beskjed).
Vi hadde nylig et interessant foredrag for foreldrene på skolen til ungene mine, hvor vi oldiser som ikke engang er på Facebook ble forklart en ting eller to. Det han sa.. Det kommer helt an på datteren, og forholdet dere i mellom, vil jeg si. Om hun bruker hodet og om du gjør det går det nok bra. Det er sannsynligvis bedre om hun ikke blir nektet det som alle andre får lov til, for åpenheten dere i mellom. Denne teknologien er her og ungene/ungdommen tilpasser seg den fortere enn vi gjør, hun finner nye kanaler om du nekter henne denne ene, og lærer seg å skjule det for deg. Om hun er klok og fornuftig går det nok fint.. Min tolvåring begynte vel med snapchat da hun var ti, og er hele tiden i forkant av utviklingen på disse tjenestene, men hun er også svært fornuftig,..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
22/12/2015 08:33
|
Torshov-Simen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det kommer helt an på datteren, og forholdet dere i mellom, vil jeg si. Om hun bruker hodet og om du gjør det går det nok bra. Det er sannsynligvis bedre om hun ikke blir nektet det som alle andre får lov til, for åpenheten dere i mellom. Denne teknologien er her og ungene/ungdommen tilpasser seg den fortere enn vi gjør, hun finner nye kanaler om du nekter henne denne ene, og lærer seg å skjule det for deg. Om hun er klok og fornuftig går det nok fint.. Min tolvåring begynte vel med snapchat da hun var ti, og er hele tiden i forkant av utviklingen på disse tjenestene, men hun er også svært fornuftig,..
Jeg anser henne som rimelig fornuftig, og er egentlig ikke så bekymret for at hun skal gjøre noe helt idiotisk. Det er mer konseptene med at det som er kuult å legge ut i dag kan være kjempeflaut (for en tenåring som synes alt er flaut) at noen ser om 6 år og at de som er vennene dine i dag kan være verdens største r....l og backstabbere i morgen jeg ikke vet om har sunket helt inn når de er i den aldersgruppen.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
22/12/2015 09:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Når det kommer til instagram har vel de fleste det for å sørfe på andres peofiler Manglet det en D der? 
|
|
|
22/12/2015 09:12
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Spørsmålet er jo om det er vi voksne som ikke henger med i utviklingen og påtvinger våre barn våre holdninger og meninger som antageligvis er utdatert og gammeldags for lenge siden. Utviklingen går så fort nå at det er fort gjort og bli hengende litt bakpå for mor og far. Vi må nok akseptere at mange av vi voksne er en slags " teknologisk Amish".
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
22/12/2015 09:18
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil tro en 15åring kan gjøre større skade for seg selv enn en tiåring. De kommer vel bare til å sende 7 bilder av husets katt til venninne sine. Jeg har ikke Snapchat selv, men har inntrykk av (gjennom medier) at man kan møte på snusk der uten å oppsøke det selv, og det er jo det som er skummelt. Det er forskjell på å bli utsatt for noe på nettet, og å utsette seg selv for noe på nettet. En tiåring har mye større sjanse for førstnevnte. Hvis hun legger til "åpne" profiler, kan man komme borti noe via mystory. Hvem hun har lagt til på dette kan du se ganske lett, dere kan kanskje gjøre en deal på at man kun skal legge til folk sammen med mindre de er fra skolen? Mystory greia fungerer slik at hvis jeg foreksempel legger til Steve-o fra jackass, vil jeg kunne se ei historie han lager. Finnes mye forskjellig, alt fra kjendiser, komikere til britiske strippere. Disse må legges til via brukernavn, så noen må oppgi dette til henne evt. Hehe, var ikke tenkt at det skulle være noen D nei, bare jeg som er jævlig dårlig til å skrive
|
|
|
[Re: Knirkekne]
22/12/2015 09:25
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
For oss på snart førr, er Snæpp (som ungdommen sier?) bare helt bak mål. Hvorfor avgjøre at noe er verdt bryet med å ta et bilde, for så å la folk se det i max 10 sekunder? Da burde man jo være grei og la mottaker få det på MMS :-)
Men til de som ikke tror bildene lagres, så er det feil altså. Man kan lett lagre bildene.
Angående diskusjonen om en tiåring skal ha Snapp:
1. Who Can Use the Services
No one under 13 is allowed to create an account or use the Services. We or our partners may offer additional Services with additional terms that may require you to be even older to use them. So please read all terms carefully. Og det er EU-lovverk på g som kan komme til å kreve godkjenning av foreldre for barn under 16 på sosiale medier inkludert snap. Burde være en tankevekker for de fleste oppegående foreldre. Mener noen fortsatt at dette bare er flott, fint og uproblemtaisk for 10'åringen så er det jo bare å lese seg opp på "digital mobbing".
|
|
|
22/12/2015 09:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Synes jeg leste at det var 13 årsgrense? Skjønner ikke helt at man da som foreldre skal overstyre reglene og bestemme hva som passer meg og mine best.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
22/12/2015 09:41
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
(...)i å la "alle vennene mine har det" være et gyldig argument.(...) "Alle andre" = >to i klassen
|
|
|
22/12/2015 09:44
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trådstarter kan kanskje la datter ha smarttelefon, men ha en app-konto tilknyttet seg selv. Da vil han ha full oversikt over hvilke apper som lastes ned, da han må laste ned selv, etter å ha fått søknad fra 10åringen om ønsket app.
Som bonus kan man kreve å selv bestemme hvilke brukernavn 10åringen skal ha :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: ingeplinge]
22/12/2015 09:47
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Alle bildene lagres på telefonen. De føyes til en .NOMEDIA som navn. Kan hentes ut fra en backup og bare døpes om. I tillegg er det laget mange applikasjoner nå som kun gjør en ting; lagre snapchat-bilder du får som mottaker. F.eks. SnapCapture eller SnapSave. Altså uten at man tar en screenshot (og avsender da får beskjed).
Vi hadde nylig et interessant foredrag for foreldrene på skolen til ungene mine, hvor vi oldiser som ikke engang er på Facebook ble forklart en ting eller to. Det han sa.. Det kommer helt an på datteren, og forholdet dere i mellom, vil jeg si. Om hun bruker hodet og om du gjør det går det nok bra. Det er sannsynligvis bedre om hun ikke blir nektet det som alle andre får lov til, for åpenheten dere i mellom. Denne teknologien er her og ungene/ungdommen tilpasser seg den fortere enn vi gjør, hun finner nye kanaler om du nekter henne denne ene, og lærer seg å skjule det for deg. Om hun er klok og fornuftig går det nok fint.. Min tolvåring begynte vel med snapchat da hun var ti, og er hele tiden i forkant av utviklingen på disse tjenestene, men hun er også svært fornuftig,.. Mulighet det går ann å hente ut snapper som har blitt sendt og mottatt, men da må man vel ha et program for å se disse; .media filene. Mulighet dette blir litt for tungvint for TS. Når det kommer til snapsave har jeg bare så vidt sett andre bruke det, da jeg helt ser poenget med det selv. Men disse har en tendens til å bli slettet fra appstore samt ikke fungere når snapchat kommer med oppdateringer. De programmene jeg har sett har også vært en slaks alternativ versjon av snapchat eller et layer. Vil tro TS kunne ønske at det bare skal bli opprettet et galleri han kan ta noen stikkprøver fra av og til. Mye lettere å komme over grums på YouTube enn på snapchat spør du meg.
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/12/2015 09:54
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes jeg leste at det var 13 årsgrense? Skjønner ikke helt at man da som foreldre skal overstyre reglene og bestemme hva som passer meg og mine best. Barnevakten.no skriver at dette kun gjelder i USA. De under 13 bryter ikke loven i Norge, kun vilkårene for tjenesten. Som betyr hva, at de kan kastes ut fra f.eks. Snapchat hvis det oppdages at de ikke er 13 eller eldre? Forøvrig oppsummerer vel dette sitatet fra linken over det greit: "– Disse tjenestene er amerikanske og er laget i USA hvor man har en 13-års grense. Den er litt kunstig høy og det er ikke noe problem å bruke disse tjenestene hvis man er yngre, det er ikke et lovbrudd å la barna være på sosiale medier, men en vurdering som foreldrene må ta. De vet best hvor modne barna deres er. Det handler om modenhet, sier han."
|
|
|
22/12/2015 09:59
|
Torshov-Simen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Trådstarter kan kanskje la datter ha smarttelefon, men ha en app-konto tilknyttet seg selv. Da vil han ha full oversikt over hvilke apper som lastes ned, da han må laste ned selv, etter å ha fått søknad fra 10åringen om ønsket app.
Som bonus kan man kreve å selv bestemme hvilke brukernavn 10åringen skal ha :-D Den har vi kontroll på, hun kan ikke laste ned et komma uten at vi godkjenner med passord :-)
|
|
|
22/12/2015 09:59
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trådstarter kan kanskje la datter ha smarttelefon, men ha en app-konto tilknyttet seg selv. Da vil han ha full oversikt over hvilke apper som lastes ned, da han må laste ned selv, etter å ha fått søknad fra 10åringen om ønsket app. Vår 11-åring kjenner ikke passordet til sin egen AppStore. Vil hun ha noe nytt, må hun spørre oss foreldre om lov hver gang. Dette fungerer som et særdeles ypperlig filter for å unngå at telefonen fylles opp av alt mulig slags rask. Elendige gratisspill får hun laste inn på nettbrettet sitt istedet (vi har passordet der også, men der er ikke filteret like strengt). Gode spill betaler vi gladelig for (som nå sist, Monument Valley. Et nydelig lite spill, som ikke var for vanskelig, selv for far)
|
|
|
22/12/2015 10:29
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg ville sagt ja. Det er like greit å la henne bruke Snapchat og andre tjenester nå, sånn at det blir en naturlig del av omgivelsene hennes. Hun vil i en ufarlig alder lære seg hva Snapchat er, og hva det ikke er. Jeg tror det er mye mer skadelig om hun lærer om Snapchat gjennom media, og har helt feil forventninger til hva som er "vanlig" når hun er 15...
|
|
|
22/12/2015 10:49
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Kan ikke helt skjønne at snapchat er så skummelt. Da er jo MMS langt værre? I motsetning til Instagram, Facebook, twitter og andre lignende apper/sosiale duppeditter så blir jo ikke ting lagt ut for offentligheten i form av status, men kun sendt til venner du selv velger å legge til på listen. Etter det jeg vet er det heller ikke lett å søke opp profiler slik som f.eks på facebook.
I min vennegjeng så bruker vi MYE snap. Det er vel faktisk det mest foretrukne melding-formen om dagen. Det er hyggelig å se en snutt av søster som står på ski i alpene, av en kompis som har mistet en sko på julebordsfylla eller av samboer som sint viser en kollega som sitter og plystrer julesanger in November.
Poenget er at det er ting man gjerne ikke trenger å lagre, men som også kan være moro å se fra folk man gjerne bryr seg litt om. Synes man noe var ekstra fint/moro så kan man se det en gang til, eller ta et screenshot om det var et bilde (da får mottager beskjed om at du lagret det). Ja, det finnes programmer som lagrer alt, men det er vel kun nyttig om man er tenåring/i tjuårene/singel og sender/får mye "frekke" bilder.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
22/12/2015 11:41
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Vår datter lagrer de fleste meldingene, og det setter vi jo pris på også, for det er morsomt å se dem. Spesielt når det kommer fra noen vi kjenner, brødrene, onkelen osv.. For unge opp til tretti(!) vil jeg anslå snap som den foretrukne meldingsformen. Og det er klart at insta er mye mer "skummelt", der bildene er semi-offentlige og i bedre oppløsning, etc.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ]
22/12/2015 12:12
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Kan ikke helt skjønne at snapchat er så skummelt. Da er jo MMS langt værre? I motsetning til Instagram, Facebook, twitter og andre lignende apper/sosiale duppeditter så blir jo ikke ting lagt ut for offentligheten i form av status, men kun sendt til venner du selv velger å legge til på listen. Etter det jeg vet er det heller ikke lett å søke opp profiler slik som f.eks på facebook.
I min vennegjeng så bruker vi MYE snap. Det er vel faktisk det mest foretrukne melding-formen om dagen. Det er hyggelig å se en snutt av søster som står på ski i alpene, av en kompis som har mistet en sko på julebordsfylla eller av samboer som sint viser en kollega som sitter og plystrer julesanger in November.
Poenget er at det er ting man gjerne ikke trenger å lagre, men som også kan være moro å se fra folk man gjerne bryr seg litt om. Synes man noe var ekstra fint/moro så kan man se det en gang til, eller ta et screenshot om det var et bilde (da får mottager beskjed om at du lagret det). Ja, det finnes programmer som lagrer alt, men det er vel kun nyttig om man er tenåring/i tjuårene/singel og sender/får mye "frekke" bilder. http://itavisen.no/2015/11/01/snapchattere-har-ingen-rettigheter-igjen/Dette synest i alle fall jeg er "skummelt" nok, Og alt blir lagret, man har bare ikke kontroll på om det blir brukt, og det utvikles hele tiden tredjeparts programmvare som gjør lagrig og hacking mulig. Følge anbefalte aldersgrenser er i alle fall minimum av hva jeg kommer til å praktisere for mine barn. Og viss det er veldig mange andre som har ting som bryter med aldresgrense, så vil jeg ta det opp i foreldremøter, FAU og med lærere. Det vil vel altid være noen foreldre som ikke bryr seg, men man kan i alle fall prøve å ha noenlunde like retningslinjer i klasse og vennegjenger.. Om jeg ikke husker feil så var det vel liknende ting du godtar ved bruk av facebook, google chrome og instagram? Tror mulighetene er langt større for at bilder du legger på instagram/facebook blir brukt fremfor snap. Men nå trodde jeg mye av frykten foreldre hadde mot sosiale medier var ekle folk med lumske verdier, fremfor salg av eventuelle kattebilder
Redigert av BeefCake; 22/12/2015 12:50.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
22/12/2015 12:26
|
Raskall
More than words
|
More than words
Vi er så "heldige" at vi har ei på 21 og ei på 11. Hun på 21 vokste opp med Nettby, Piczo.com og andre tidlige versjoner av sosiale medier. Dette var i tiden før dette ble gigant-business. Lærdommen fra den gangen kommer veldig godt med på 11-åringen. Vi er veldig strenge på bruk av internett.
Vi lot henne få Instagram-konto før de fikk chat-/privat-meldinger under forutsetning at vi uanmeldt og uten forsinkelse kan be om å få se det som finnes på pc-/telefon- og nettbrett. Noe vi også gjør. En forutsetning er også at det er en privat konto. Hun har også informert alle vennene sine om hvor strengt det er hjemme hos oss.
Slik Instagram har utviklet seg nå hadde vi helst sett at hun ikke hadde konto der heller, men det å slette kontoen hennes nå vil være å drepe hennes sosiale liv. Der avtales møtetider, de samarbeider om lekser, snakker om kjærester og med kjærester osv.
Hun har fått klar beskjed om at med en gang hun begynner å bruke Instagram utenfor våre regler så forsvinner også alt annet enn PC-en på ubestemt tid. Den får hun lov til å bruke til skole- og kreativt arbeid samt Minecraft og et par andre spill.
Vi vet at vi kommer til et punkt hvor dette innsynskravet må opphøre men da er det lov å håpe at netiketten sitter i ryggmargen hennes.
Alt annet av sosiale medier er strengt forbudt og brudd på dette forbudet betyr inndragelse av mobiltelefon og nettbrett samt veiledet bruk av pc.
Foreløpig har hun oppført seg eksemplarisk og kommer til oss for hjelp når det skjer ting hun ikke liker eller forstår på Instagram.
Nå nylig har vi også tatt i bruk systemet Kidslox som er en mdm-løsning for privatpersoner. Her kan vi sette opp begrensninger, tidsskjemaer, sperringer mm. Dette gjør at hun ikke lenger risikerer å miste telefonen men hun risikerer å få telefonen permanent låst for alt annet enn tekstmeldinger og telefoni.
Dette høres sikkert strengt ut, men ut fra erfaringene vi fikk med eldstejenta ser vi det som absolutt nødvendig å ha et strengt regime.
Det er heller ikke gitt at vi tillater andre sosiale medier når hun blir 13.
Redigert av Raskall; 22/12/2015 12:29.
|
|
|
22/12/2015 14:11
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Vår jente 10åring har Snap. Konto på instagram. Full pakke.
Men det er kjørt en grundig far-datter prat om nett/snap vett.
Moviestar planet er i hugget, og sikket det beste stedet for pedofile om dagen tror jeg. Snap er mer skjermet.
De kjører og toskjerms oppsett på PC hjemme(lekser gjøres jo på pc i 5klasse/10år), og det går mye i Skype med venner. Ikke ukjente. Er ikke blåøyd, så jeg har et halvt øye med i det som skjer. Det er vårt ansvar som voksne.
Har en 18åring gutt, og det ble mye spilling, men kom oss gjennom, regler for datatid er for å sikre søvn og døgnrytme var verre enn å møte ukjente skumlinger og dele pikante bilder. Nå er det litt mer real life kjæreste-besøks-greier.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
|
|