Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 22 1 2 18 19 20 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2043067 20/12/2015 19:01
Simtf Offline
Entusiast
Entusiast
Men du tok poenget hans ICON_SMILE

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2043072 20/12/2015 19:32
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
De fleste dyrene vi spiser hadde ikke vært født dersom vi lot være å spise kjøtt, så det dilemmaet er uaktuelt. Du måtte heller stilt spørsmålet slik:

"Er kjøtt så viktig for deg at du må fortsette å lage etterspørsel for at dyr skal ha et mer eller mindre godt liv i stedet kontra ikke ha et liv i det hele tatt?"

Du må rette ryggen litt så ikke poengene svisjer forbi over hodet ditt. ICON_WINK

Re: Alkohol i jula? [Re: Dan] #2043104 20/12/2015 22:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tok poenget, men synes fremdeles at korreksjonen var på sin plass =)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2043111 21/12/2015 03:50
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: grr
Syns egentlig det er mest skremmende hvor viktig alkohol er for mange.

Hvorfor er det skremmende? For meg er det enda viktigere med kaffe. Er det skremmende også?

Jeg har de senere årene "vokst fra" drikkebehovet. Det henger også sammen med at jeg ikke har tid til å ikke fungere dagen derpå, så kan godt hende jeg finner mer glede i det når ungene blir større igjen.

Hvis det å nyte alkohol for deg er ensbetydene med å ikke fungere dagen etterpå, så er det brukerfeil som er problemet, og ikke alkoholen.

Brukerfeil likte jeg.. Den var egentlig god så skal tenke på det neste gang jeg er ute av drift dagen derpå..
Har skumlest litt her, man kan selvsagt feire jul uten noe, men at ungene skal ta skade av litt vin til maten har jeg liten tro på..

Var vel selv mer eller mindre hobby alkis fra 16-30 der hovedfokus i livet var fest lørdag og søndag mm., men det var det miljøet som styrte og ikke mor og fars vin til maten i oppveksten..

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2043115 21/12/2015 06:00
Dan Offline
More than words
More than words

Korreksjon av et argument i tilfelle. Ikke av et standpunkt, siden jeg ikke har det standpunktet. ICON_SMILE (Selv om jeg er vegetarianer av forskjellige etiske grunner så er ikke dyrs overlevelse nødvendigvis en av dem.)

Re: Alkohol i jula? [Re: Dan] #2043165 21/12/2015 09:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Korreksjon av et argument i tilfelle. Ikke av et standpunkt, siden jeg ikke har det standpunktet. ICON_SMILE (Selv om jeg er vegetarianer av forskjellige etiske grunner så er ikke dyrs overlevelse nødvendigvis en av dem.)

Korrekt. Forøvrig mener jeg at dersom man er vegetarianer av miljøhensyn, bør man slutte å spise soya og heller spise elg.

http://forskning.no/klima-dyreverden-ressursokonomi/2008/02/skyt-en-elg-skaff-en-klimakvote

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043176 21/12/2015 09:43
Tex Offline
Besatt
Besatt
Bare folk kunne sluttet å spise salat og heller spist bacon, så hadde mye vært oppnådd:

http://www.telegraph.co.uk/news/earth/en...ists-claim.html

Legger på denne ICON_LAUGH for sikkerhets skyld.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2043180 21/12/2015 09:46
Tex Offline
Besatt
Besatt

Korrekt. Forøvrig mener jeg at dersom man er vegetarianer av miljøhensyn, bør man slutte å spise soya og heller spise elg.

Spørs om det går . Jeg tror ikke det er så vanlig blant vegetarianere å spise kjøtt.

Re: Alkohol i jula? [Re: Tex] #2043182 21/12/2015 09:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tex

Spørs om det går . Jeg tror ikke det er så vanlig blant vegetarianere å spise kjøtt.

Hvis man bare er vegetarianer av miljøhensyn, så må man vel kunne spise kjøtt dersom det er bedre for planeten enn om man tygger i seg andre proteinkilder.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043206 21/12/2015 10:29
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror ikke man kan spise kjøtt og være samtidig være vegetarianer.
Men på den annen side kan man visst etter hva jeg forstår være avholdsmann og likevel drikke alkohol, så hva vet jeg.

Man kan selvsagt slutte å være vegetarianer, og så spise kjøtt, men det blir jo noe heeeeeeeeeeeeeeeeelt annet.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2043207 21/12/2015 10:30
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis man bare er vegetarianer av miljøhensyn, så må man vel kunne spise kjøtt dersom det er bedre for planeten enn om man tygger i seg andre proteinkilder.

Nå finnes det jo andre proteinkilder enn soya da, så heldigvis slipper jeg å velge mellom soya og elg.

Re: Alkohol i jula? [Re: Tex] #2043215 21/12/2015 11:00
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

*whoosh*

Re: Alkohol i jula? [Re: Stein] #2043242 21/12/2015 12:23
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein

*whoosh*

Jeg er vegetarianer på morssiden, og LO-medlem på farssiden. Jeg kan spise kjøtt, men bare hvis det er rødt.

Re: Alkohol i jula? [Re: Tex] #2043268 21/12/2015 13:05
mogens Offline
Besatt
Besatt

Ikke blant praktiserende vegetarianere, har jeg hørt ICON_SMILE

Re: Alkohol i jula? [Re: Dan] #2043319 21/12/2015 15:15
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn

Hvis du tenker på dem som argumenterer her i tråden, og ikke på befolkningen ellers, så tror jeg du bommer. Det er ikke alkoholen som er viktig. Det er det å påtvinges andres personlige overbevisninger som noe allmengyldig som er provoserende.

Slik jeg opplever det, er det to typer svar, den ene er som Dan referer til, de som reagerer fordi de ikke ønsker andres verdisyn påtvunget dem.
Men det er også mange som legitimerer eget bruksmønster med argumenter som tilsvarer å fornekte forskningskunnskap som er temmelig entydig. Noen påstår at det er sunt, andre at det hjelper på avstressing og noen med påstander om del av en god barneoppdragelse, for ikke snakke om at de selv kan vurdere hvordan de oppleves når de drikker; samt analyser av effekt basert på egne minner fra barndommen.
For de som fornekter kunnskap for å forsvare eget adferd, er jeg enig i at dette er skremmende.

Hvorfor er det skremmende? For meg er det enda viktigere med kaffe. Er det skremmende også?

For meg er også kaffe viktigere for velvære enn alkohol, men da jeg ikke fornekter at det kan være nedsider med drikken også, ser jeg ikke dette som skremmende.
[Dog har jeg sett i tidligere tråder at folk forfekter Nespresso sin overlegenhet til en Espresso laget av en Barista som kan faget sitt, uten selv å ha testet det, og da blir det noe annet. :)]

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043326 21/12/2015 15:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tydelig mange følelser i sving i forhold til alkohol. Syns egentlig det er mest skremmende hvor viktig alkohol er for mange.

Sitat: MuddyBear

Men det er også mange som legitimerer eget bruksmønster med argumenter som tilsvarer å fornekte forskningskunnskap som er temmelig entydig. Noen påstår at det er sunt, andre at det hjelper på avstressing og noen med påstander om del av en god barneoppdragelse, for ikke snakke om at de selv kan vurdere hvordan de oppleves når de drikker; samt analyser av effekt basert på egne minner fra barndommen.
For de som fornekter kunnskap for å forsvare eget adferd, er jeg enig i at dette er skremmende.

Ja, det er tydeligvis mange her.

Her er en liste over alle deltakere i denne tråden, alfabetisk til og med.

Kan dere lage en liste over hvem dere synes passer til deres beskrivelse og så kan de som havner på lista fortelle om de synes grr's og MuddyBears beskrivelse passer til dem.

aleks75
arimath
aug11x
baronKanon
Bishop007
Brusdalen
chippo
dagfink
Dan
Den glade amatør
EgilS
eGo
EmilZipp
Erik$
Flex
fredriks
Gammelogdesperat
gare
Garpen
Gavia1975
GeirK
grr
hbakken
HeavyDude
henrikh
hilmer
H.Iversen
HNK
Hoaas
hrukin
iceballs
imag
ingeplinge
jaknudsen
JayTe
JoachimV
JonAre
Kanondal
kao
KenR
kjasmas
Knirkekne
Kriss
larsb
larsdx
lektorHaugen
Lid
LilleEyolf
Loki
magic
Marøder
mogens
Morten DMR
Mr Blomst
MuddyBear
Neilpride
nilswithskills
NjuK
oevk
olechr
Oystein L
pbk
perbl
pogoman
pontiff
progres
Raoul Duke
Raskall
Ruppert
Rønnern
sanouka
ScottRacing
Simtf
Stefan77
Stein
Storkopp
anonymous
Supermann
sveinaa
Syklist1
Synzygus
Tange
Tex
Tgabriel
Tommyv
Torshov-Simen
Øyvind V

I tilfelle jeg har glemt noen eller noen føler seg glemt. Værsågod.

Re: Alkohol i jula? [Re: MuddyBear] #2043356 21/12/2015 18:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

[Dog har jeg sett i tidligere tråder at folk forfekter Nespresso sin overlegenhet til en Espresso laget av en Barista som kan faget sitt, uten selv å ha testet det, og da blir det noe annet. :)]

Jeg har deltatt i noen Nespresso-diskusjoner der jeg feilaktig har blitt beskylt for å hevde det, så hvis det er de trådene du sikter til, så er det antakelig dårlig leseforståelse som får deg til å hevde følgende:

Slik jeg opplever det, er det to typer svar, den ene er som Dan referer til, de som reagerer fordi de ikke ønsker andres verdisyn påtvunget dem.

Du må nesten vise noen eksempler på fornektelse av kunnskap - siden jeg har fryktelig vondt for å finne dem selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: MuddyBear] #2043360 21/12/2015 18:22
Dan Offline
More than words
More than words
Men det er også mange som legitimerer eget bruksmønster med argumenter som tilsvarer å fornekte forskningskunnskap som er temmelig entydig.

Dette er jeg i grunnen enig i. Men samtidig er det viktig å se på hva forskningen faktisk sier. Hvis forskningen sier at det er 1/X risiko per kjørt kilometer for å dø når man kjører bil så vil jeg jo umiddelbart kunne si at den forskningen ikke gjelder meg, siden jeg aldri kjører bil i rus og jeg alltid bruker bilbelte. Så min risiko vil alltid være <1/X.

På samme måte ville det være interessant å se om forsøkspersonene i forskningen om eksponering for alkohol i heimen var familier hvor ingen noensinne drakk mer enn én eller to alkoholenheter, eller om det var et spenn over alt fra totalavholds til flatfyll i familien.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043380 21/12/2015 20:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Prøv å google i combinasjon med 'low consumption' , low dose' , single dose' osv. og nesten uansett ender man opp med forskning om alkoholikkere, flatfyll og alkoholmisbruk.
Forbausende lite forskning om barn av foreldre som nøyer seg med et sjeldent 'ett-eller-to glass'. Forbausende? Not.

Men denne gir et litt mer balansert oversikt synes jeg.

http://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703386704576186380879004132

Research on parents' role in underage drinking has been limited. A survey of 6,245 U.S. teens, published in the Journal of Adolescent Health in 2004, found that adults play a very important role in teen drinking—but in different ways. Teens who attended a party where alcohol was supplied by a parent were twice as likely to have engaged in binge drinking and twice as likely to be regular drinkers. But teens who drank along with their parents were only one-third as likely to binge and half as likely to be regular drinkers.

Men dette er nok ikke like velkommen forskning.

Peele har sin egen nettside:

http://www.peele.net/

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043390 21/12/2015 21:38
Dan Offline
More than words
More than words
For øvrig lurer jeg litt på noen ord jeg ikke helt har lært på norsk ennå. Det vil si, jeg har ikke noe godt norsk ord for det som på svensk heter "onykter". På svensk skiller man altså mellom nykter, onykter og full. Hvis rusen legges på en skala fra 0 til 10 så er nykter=0 mens onykter=1-10 og full er la oss si 5-10. Full er altså et subset av onykter, men i onykter inngår også "nesten ikke merkbart men like vel for mye til å kjøre".

Videre opererer man i svensk med en tredelt gruppering av folk etter hvor mye de drikker. En absolutist drikker ikke en dråpe alkohol. En nykterist kan drikke alkohol, men aldri nok til å kjenne en rus. Og så er det alle andre. En absolutist er vel det samme som en avholdsmann på norsk, men hva med nykteristen? Finnes han i det norske språket?

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043399 21/12/2015 22:15
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Påvirket kanskje

"Føreren må være påvirket av rusmiddelet. For alkohol anses man som påvirket når man har en alkoholkonsentrasjon i blodet på 0,2 promille eller mer. Dette gjelder selv om man ved kliniske tester fremstår som edru. 0,2 grensen er satt fordi man ellers stadig ville hatt problemer med å bevise at bilførere faktisk er alkoholpåvirket, og fordi myndighetene ønsker å vise at alkohol og bilkjøring overhodet ikke hører sammen."

Redigert av hrukin; 21/12/2015 22:18. Rediger grunn: utklipp

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Alkohol i jula? [Re: Dan] #2043412 21/12/2015 23:57
mogens Offline
Besatt
Besatt
For øvrig lurer jeg litt på noen ord jeg ikke helt har lært på norsk ennå. Det vil si, jeg har ikke noe godt norsk ord for det som på svensk heter "onykter". På svensk skiller man altså mellom nykter, onykter og full. Hvis rusen legges på en skala fra 0 til 10 så er nykter=0 mens onykter=1-10 og full er la oss si 5-10. Full er altså et subset av onykter, men i onykter inngår også "nesten ikke merkbart men like vel for mye til å kjøre".

Beruset, eller alkoholpåvirket? Man bruker jo begrep som lettere beruset, synlig beruset og overstadig beruset. I vegtrafikkloven brukes begrepet "påvirket av alkokohol" som i lovens bokstav starter ved 0,2 i promille.

Videre opererer man i svensk med en tredelt gruppering av folk etter hvor mye de drikker. En absolutist drikker ikke en dråpe alkohol. En nykterist kan drikke alkohol, men aldri nok til å kjenne en rus. Og så er det alle andre. En absolutist er vel det samme som en avholdsmann på norsk, men hva med nykteristen? Finnes han i det norske språket?

Man sier vel at det er en person som drikker med måtehold. Men jeg tror ikke det finnes et eget substantiv for en slik person.

Re: Alkohol i jula? [Re: Tange] #2043442 22/12/2015 08:24
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Tange
Prøv å google i combinasjon med 'low consumption' , low dose' , single dose' osv. og nesten uansett ender man opp med forskning om alkoholikkere, flatfyll og alkoholmisbruk.
Forbausende lite forskning om barn av foreldre som nøyer seg med et sjeldent 'ett-eller-to glass'. Forbausende? Not.

Men denne gir et litt mer balansert oversikt synes jeg.

http://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703386704576186380879004132

Research on parents' role in underage drinking has been limited. A survey of 6,245 U.S. teens, published in the Journal of Adolescent Health in 2004, found that adults play a very important role in teen drinking—but in different ways. Teens who attended a party where alcohol was supplied by a parent were twice as likely to have engaged in binge drinking and twice as likely to be regular drinkers. But teens who drank along with their parents were only one-third as likely to binge and half as likely to be regular drinkers.

Men dette er nok ikke like velkommen forskning.

Peele har sin egen nettside:

http://www.peele.net/

Litt usikker på om jeg husker rett, men ifm med programmet til Eia (Født sånn eller blitt sånn), mener jeg å huske at det dette var et tema. Tidligere så man at det var en statistisk sammenheng mellom foreldres drikking hjemme og alkoholforbruk blant unge. Man antok også da at det var en årsakssammenheng, men senere forskning viste at genetiske faktorere spilte en større rolle. Unge drakk altså mer, ikke fordi at de så at foreldrene drakk/var fulle, men fordi de hadde arvet uheldige gener. Lurer på om det ikke var Willy Pedersen som uttalte dette. Husker ikke om det var i selve programmet eller i debatten i etterkant. Som sagt, litt usikker på om jeg husker rett....'

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Alkohol i jula? [Re: Goldrush] #2043497 22/12/2015 10:24
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Goldrush
Litt usikker på om jeg husker rett, men ifm med programmet til Eia (Født sånn eller blitt sånn), mener jeg å huske at det dette var et tema. Tidligere så man at det var en statistisk sammenheng mellom foreldres drikking hjemme og alkoholforbruk blant unge. Man antok også da at det var en årsakssammenheng, men senere forskning viste at genetiske faktorere spilte en større rolle. Unge drakk altså mer, ikke fordi at de så at foreldrene drakk/var fulle, men fordi de hadde arvet uheldige gener. Lurer på om det ikke var Willy Pedersen som uttalte dette. Husker ikke om det var i selve programmet eller i debatten i etterkant. Som sagt, litt usikker på om jeg husker rett....'

Men ... de fleste arver vel en stor del av genpoolen sin fra mor og far? Så om mor eller far har et drikkeproblem - har barnet en større statistisk sjanse til å få en lemfeldig bruk med alkohol, uansett om det stammer fra gener eller sosial omgang med mor og far. Siden de aller fleste barn bor sammen med enten mor, far eller begge har dette mest akademisk interesseverdi.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Alkohol i jula? [Re: mogens] #2043564 22/12/2015 12:20
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mogens
Man sier vel at det er en person som drikker med måtehold. Men jeg tror ikke det finnes et eget substantiv for en slik person.

Den korrekte betegnelsen her er "festbrems".

Ho-ho-ho

Re: Alkohol i jula? [Re: Tex] #2043569 22/12/2015 12:40
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev

Ho-ho-ho

Og nettopp denne typen kommentarer bidrar til å stigmatisere avholdsfolk. Humor basert på at avholdsfolk/folk som ikke blir beruset er kjedelige, og at bare de som drikker seg tullete er verdt å ha med på fest bidrar til drikkepress osv.
Jeg regner ikke med at det på noen måte var din intensjon, men jeg har sett meg rimelig lei av at denne typen holdninger er en etablert del av vår sosiale kultur. Dette er ikke et angrep på din kommentar, den var bare utslagsgivende.

mvh
Nils
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043574 22/12/2015 12:54
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg er enig i at det er en del uheldige utsagn i denne tråden.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043594 22/12/2015 15:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Sitat: perbl
Altså, om dere skal spekulere i Tjomlids alkoholproblemer, så sørg i det minste for å skumme teksten såpass mye at dere ser at det _IKKE_ er hans ord dere driver og diskuterer utfra.

Festbrems ICON_WINK

Ser at jeg var urettferdig her. Beklager på det dypeste at jeg kalte deg festbrems.

Re: Alkohol i jula? [Re: nilswithskills] #2043598 22/12/2015 16:29
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: nilswithskills

Ho-ho-ho

Og nettopp denne typen kommentarer bidrar til å stigmatisere avholdsfolk. Humor basert på at avholdsfolk/folk som ikke blir beruset er kjedelige, og at bare de som drikker seg tullete er verdt å ha med på fest bidrar til drikkepress osv.
Jeg regner ikke med at det på noen måte var din intensjon, men jeg har sett meg rimelig lei av at denne typen holdninger er en etablert del av vår sosiale kultur. Dette er ikke et angrep på din kommentar, den var bare utslagsgivende.

Jeg klarer ikke på noen måte å se at Tex sin kommentar var så krenkende når jeg innimellom velger å ikke drikke meg tullete når jeg er på fest.
Det er like krenkende å ordlegge seg dithen at de som drikker på fest drikker seg tullete ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Alkohol i jula? [Re: stosu] #2043686 23/12/2015 08:19
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: stosu
Sitat: nilswithskills

Ho-ho-ho

Jeg klarer ikke på noen måte å se at Tex sin kommentar var så krenkende når jeg innimellom velger å ikke drikke meg tullete når jeg er på fest.
Det er like krenkende å ordlegge seg dithen at de som drikker på fest drikker seg tullete ICON_WINK

Gjorde jeg det da? Les en gang til.

mvh
Nils
Side 20 av 22 1 2 18 19 20 21 22

Moderator  support