Kan man pigge opp orginaldekkene på en White 3 Fat Lite (Vee Rubber Snow Shoe 4,5 72TPI)? Tenkte å spandere på meg 2x250 stk Cold Cutters fra Ebay. Er det kun slangeløst som gjelder hvis du skal gjøre dette selv, er går det like greit med slange?
Jepp, du gjettet riktig, jeg er en fersking på fatbike
Mission + Kold Kutters + superlim + "liner" dvs biltema dobbeltsidig teip. Har slipt av Kold Kuttersene på innsiden og bruker slange. Klar for mer is Mindre jobb enn forventet. Takk for gode tips i tråden her.
Jeg har i lengre tid ønsket meg piggdekk på Fat`en, men utsatt og utsatt, og utsatt det i påvente av .... et billigere alternativ. Såvidt jeg kan forstå, er beste og billkste alternativ 45 North 4, med 120TPI gummi og 240 pigger. Det selges for rundt 1200kr.
Biligutgaven med 33tpi gummi får man hos XXL for 1100kr, mao små forskjeller. XXL tar dog over 1500 for 120TPI utgaven.
Det er faktisk så jeg har vurdert å sette piggdekk på den VANLIGE sykkelen ( HR 29" HT ) for å slippe litt billigere unna. Det kan da umulig bli så glatt i HELE vinter ?
Husk att xxl har prisgaranti .Brutter henta swalbe pro til bikeshop pris der på torsdag.Hadde med utskrift fra siden ti bikeshop ,de kontrollerte det på egen PC og han fikk nett prisen til bikeshop
jeg har da pigget første dekk neidaså tok det litt tid da... men det stikker ut litt her og der.. tips å løse dette nå som jeg allerede har skrud de i første dekk.. tenker jeg sliper ned før jeg setter i neste dekk men tok litt tid dette men for et grovt dekk..
jeg har da pigget første dekk neidaså tok det litt tid da... men det stikker ut litt her og der.. tips å løse dette nå som jeg allerede har skrud de i første dekk.. tenker jeg sliper ned før jeg setter i neste dekk men tok litt tid dette men for et grovt dekk..
Er det noen av dere som har prøvd og skru inn plateskruer med flatt avrundet hode fra innsiden av dekket og ut? Disse skruene ser ut som en treskrue i gjengepartiet men har ett stort flatt hode . Tenkte og prøvd ut denne metoden på mine shaoyang 4,9" da oppsatt med slange som presser mot skruhodene inni dekket og holder piggen på plass. Hodet beskyttes med en liten tape bit
Er det noen av dere som har prøvd og skru inn plateskruer med flatt avrundet hode fra innsiden av dekket og ut? Disse skruene ser ut som en treskrue i gjengepartiet men har ett stort flatt hode . Tenkte og prøvd ut denne metoden på mine shaoyang 4,9" da oppsatt med slange som presser mot skruhodene inni dekket og holder piggen på plass. Hodet beskyttes med en liten tape bit
1. Skru inn piggene, gjerne med tek7 som forsegling 2. Vreng dekket 3. Vinkelsliper eller lignende 4. En liten klump tek7 over stumpene som er slipt ned 5. Dypp et par fingre i såpevann og jevn ut klumpene i pkt 4.
Vurderer å pigge opp jumbo Jim..,, noen andre som har gjort det? Best grip 1000 som gjelder?
Hvor mange pigger trengs tro?
Ser for meg å droppe ytterste rad da jeg tror det er vel så smart å pigge opp de knastene innenfor i forhold til grep på is.
Bikeshop selger pakker med 50 pigger til 349kr. Holder det med 100 i hvert dekk?
100 best grip i hvert dekk vil gi ganske bra grep, men ikke ISP grep. Har kjørt på det selv på noen andre dekk før det kom piggdekk for fatbike i salg. Hvis du skal bruke de til pendling bør du være klar over at rullemotstanden kan bli betydelig da best grip har ganske mye utstikk. Når jeg testa mine på isete fortau måtte jeg trø i slakk nedoverbakke for ikke å stoppe opp
Vurderer å pigge opp jumbo Jim..,, noen andre som har gjort det? Best grip 1000 som gjelder?
Hvor mange pigger trengs tro?
Ser for meg å droppe ytterste rad da jeg tror det er vel så smart å pigge opp de knastene innenfor i forhold til grep på is.
Bikeshop selger pakker med 50 pigger til 349kr. Holder det med 100 i hvert dekk?
Ytterste rad ser jeg på, som viktig å pigge. Sykler man steder hvor det er isvuller og ingen pigg i ytterste. Da kan man fort tryne. Jeg kommer til å pigge opp et sett med jj 4.8. Det blir med shwalbe pigger.
Ytterste rad ser jeg på, som viktig å pigge. Sykler man steder hvor det er isvuller og ingen pigg i ytterste. Da kan man fort tryne. Jeg kommer til å pigge opp et sett med jj 4.8. Det blir med shwalbe pigger.
Hei rørleggern. Hvis du skal bruke Schwalbe pigger, hvordan får du laget hull i knastene da? Jeg har kjøpt masse Schwalbe pigg, men er usikker på hva den beste måten å lage hullene er. Vurderte også Kold Kutters på de ytterste knastene
Bruk heller Best Grip på ytterste rad på hver side, gir bedre sidegrep enn vanlige sykkelpigger. Kold Kutters har ekstremt mye utstikk, kan bli ustabilt å ha det på kun en rad ytterst på hver side, og du risikerer at neste rad innenfor med vanlig sykkelpigg får dårlig kontakt med underlaget. Kombinasjonen Best Grip ytterst og sykkelpigger i resten av dekket bruker jeg selv, det funker. Da slipper du også pigger som går gjennom casingen på dekket.
Ytterste rad ser jeg på, som viktig å pigge. Sykler man steder hvor det er isvuller og ingen pigg i ytterste. Da kan man fort tryne. Jeg kommer til å pigge opp et sett med jj 4.8. Det blir med shwalbe pigger.
Hei rørleggern. Hvis du skal bruke Schwalbe pigger, hvordan får du laget hull i knastene da? Jeg har kjøpt masse Schwalbe pigg, men er usikker på hva den beste måten å lage hullene er. Vurderte også Kold Kutters på de ytterste knastene
Jeg borer første med 4.5 mm bor. Stikker piggene deretter. Koldkutters har mye utstikk. Sjekk at det går i rammen.
Prosjekt • Jumbo Jim Lite Skin 4,8 • Fattystripper (FS) Blingstrip (felgbånd med refleks) • FS Foam Backer Rods (bead lock) • FS Latex bånd • FS Ventiler (med avtagbar kjerne) • FS Guffe • Kold Kutters 3/8 snøscooter/motorsykkel pigg (ca. 215 i hvert dekk) • Universal spray lim fra Biltema
Prosess • Fjerning av gammelt felgbånd • Grundig vask (mildt salovann) for å fjerne myrrestene etter helgen • Blingstrip (festet med Biltema dobbeltsidig tape og Duck tape) • Montering av Foam Backer Rods (lien bit dobbelsidig tape på hver side) • Montering av Fattystripper (sentrert) • Montering av ventil (brukte smal stripe av gammel slange som forankring innvendig) • Spraylim over felgkant (Fattystripper brettet tilbake) • 5-10 ganger "sjokking" med kompressor (til dekkene holdt luft i noen minutter) • Drøyt halv flaske (0,3 dl) guffe i hvert dekk • Kompressor med en del luft + fordeling av guffe (guffa fant veien, lite lekkasje) • Lot de stå natta over (ingen lekkasje) • Montering av Kold Kutters (rett i dekket uten lynlim) • Pigger så symetrisk som mulig (hver stor senterknast med parallell i neste rad, hver ytterknast bak og annenhvert foran for passe aggresivt grep) • Brukte en lett hånddrill med lavt turtall • Trimmet ikke lateks kanten (den er svart som felgkanten)
Første gang jeg setter opp noe som helst slangeløst og det gikk veldig bra - produktene fra Jim hos FattyStrippers, lever i hvert fall opp til forventningene monteringsmessig. Brukte vel mest tid på å få "sjokket" dekkene på plass. Foam Backer Rods kunne sikkert vært erstattet med noe annet, men valgte å ta med dette for å unngå tap av luft på lavt trykk (ekstra kantforsegling).
Første tur unnagjort etter 2 kvelder med montering/tilpasning og det ble en tur for historiebøkene - varierende forhold med alle varianter av is inkl. is med vann over, hard snø, skog, røtter og en del stein på stier og traktorveger - HELT UTROLIG HVORDAN DETTE SITTER! Ikke antydning til slipp og motet steg for hvert tråkk. Tror ikke det er noe som er i nærheten av Kold Kutters. Slangeløst gav også en helt annen "feeling" og JJ blir nok mitt allround dekk - rett og slett veldig bra.
Mistet ikke en pigg til tross for litt gnaging på stein og røtter, men kjørte på høyt dekktrykk (BBS måleren har tatt kvelden). Tipper 10 PSI eller noe mer.
Så da er egentlig spørsmålet hvor lavt trykk jeg kan kjøre med uten å ha kuttet "Kutterne"? Tror vel ikke jeg kan gå noe særlig under 3 PSI, men dybden på felgen påvirker vel også litt her. Det er jo den store senterknasten som er lavest...
Rett og slett superfornøyd med valgene i dette oppsettet!
Kan legge ut noen bilder fra prosessen om det er interessant.
Kongebra! Grepet er fullstendig hinsides, ja. Blir nesten kjedelig å sykle på is, for det føles som at alt har blitt asfaltert. Etter helgekjøring med Kold Kutter dekkene var det skummelt å komme på commuter sykkelen med Ice Spiker på mandags morgen, de føltes som at de var satt inn med teflon og fett i forhold, selv om de utfra vanlig piggdekk standard er fine dekk.
Kongebra! Grepet er fullstendig hinsides, ja. Blir nesten kjedelig å sykle på is, for det føles som at alt har blitt asfaltert. Etter helgekjøring med Kold Kutter dekkene var det skummelt å komme på commuter sykkelen med Ice Spiker på mandags morgen, de føltes som at de var satt inn med teflon og fett i forhold, selv om de utfra vanlig piggdekk standard er fine dekk.
Prioriterer spikerfeste (nærmer meg 50) og driver mest i skogen, og jobbsykler ikke 😉
Kutterne er nok best utenfor vei og her har stiene blitt til striper av is med noen svuller, og under disse forholdene, har jeg vondt for tro at noe er bedre.
Glemte å si at det er god plass i ramma på Xeed'n - tror nesten det er plass til 2Xl også.
Noen erfaringer å dele vedr.trykk uten tilpassede Kutters?
Prosjekt • Jumbo Jim Lite Skin 4,8 • Fattystripper (FS) Blingstrip (felgbånd med refleks) • FS Foam Backer Rods (bead lock) • FS Latex bånd • FS Ventiler (med avtagbar kjerne) • FS Guffe • Kold Kutters 3/8 snøscooter/motorsykkel pigg (ca. 215 i hvert dekk) • Universal spray lim fra Biltema
Prosess • Fjerning av gammelt felgbånd • Grundig vask (mildt salovann) for å fjerne myrrestene etter helgen • Blingstrip (festet med Biltema dobbeltsidig tape og Duck tape) • Montering av Foam Backer Rods (lien bit dobbelsidig tape på hver side) • Montering av Fattystripper (sentrert) • Montering av ventil (brukte smal stripe av gammel slange som forankring innvendig) • Spraylim over felgkant (Fattystripper brettet tilbake) • 5-10 ganger "sjokking" med kompressor (til dekkene holdt luft i noen minutter) • Drøyt halv flaske (0,3 dl) guffe i hvert dekk • Kompressor med en del luft + fordeling av guffe (guffa fant veien, lite lekkasje) • Lot de stå natta over (ingen lekkasje) • Montering av Kold Kutters (rett i dekket uten lynlim) • Pigger så symetrisk som mulig (hver stor senterknast med parallell i neste rad, hver ytterknast bak og annenhvert foran for passe aggresivt grep) • Brukte en lett hånddrill med lavt turtall • Trimmet ikke lateks kanten (den er svart som felgkanten)
Første gang jeg setter opp noe som helst slangeløst og det gikk veldig bra - produktene fra Jim hos FattyStrippers, lever i hvert fall opp til forventningene monteringsmessig. Brukte vel mest tid på å få "sjokket" dekkene på plass. Foam Backer Rods kunne sikkert vært erstattet med noe annet, men valgte å ta med dette for å unngå tap av luft på lavt trykk (ekstra kantforsegling).
Første tur unnagjort etter 2 kvelder med montering/tilpasning og det ble en tur for historiebøkene - varierende forhold med alle varianter av is inkl. is med vann over, hard snø, skog, røtter og en del stein på stier og traktorveger - HELT UTROLIG HVORDAN DETTE SITTER! Ikke antydning til slipp og motet steg for hvert tråkk. Tror ikke det er noe som er i nærheten av Kold Kutters. Slangeløst gav også en helt annen "feeling" og JJ blir nok mitt allround dekk - rett og slett veldig bra.
Mistet ikke en pigg til tross for litt gnaging på stein og røtter, men kjørte på høyt dekktrykk (BBS måleren har tatt kvelden). Tipper 10 PSI eller noe mer.
Så da er egentlig spørsmålet hvor lavt trykk jeg kan kjøre med uten å ha kuttet "Kutterne"? Tror vel ikke jeg kan gå noe særlig under 3 PSI, men dybden på felgen påvirker vel også litt her. Det er jo den store senterknasten som er lavest...
Rett og slett superfornøyd med valgene i dette oppsettet!
Kan legge ut noen bilder fra prosessen om det er interessant.
Rått oppsett Ikke gå for lavt lufttrykk. Så du lager hull på Fattystripper. Da blir det gåtur.