Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 19 av 22 1 2 17 18 19 20 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042723 18/12/2015 15:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Raskall
Sitat: sveinaa
Drikker man så moderat som 2 øl/glass vin så blir de aller fleste så lite påvirket at det er umulig å måle noen større adferdsendring.

Sikker?

Sitat: helsedirektoratet, https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/455/Alkohol-i-kroppen-IS-1076-bokmal.pdf

I lave konsentrasjoner vil alkohol endre stemningsleiet i positiv
retning, redusere konsentrasjonsevnen samt hemme korttidshukommelsen
og evne til læring. Den kritiske sansen vil også
sløves. Hos de fleste synes denne følelsen av å være lett påvirket
å inntreffe ved alkoholkonsentrasjoner rundt 0,5 promille eller
lavere.
Ved disse, eller litt høyere blodalkoholkonsentrasjoner, inntrer
det oftest en viss kritikkløshet og økt risikovillighet. Generelt vil
de nevnte virkningene bli tydeligere når alkoholkonsentrasjonen i
hjernen og blodet stiger opp mot 1,0 promille. Selv uten reduksjon
av ferdigheter, kan disse alkoholvirkningene øke ulykkesrisikoen,
utløse aggresjon og vold mot andre samt forlede til selvmordsforsøk.

Egentlig godt du kunne bekrefte at det er målbart da. Da vil jeg tror manglende dokumentasjon på veldig negative konsekvenser ved 0-0,5 promille bare bekrefter at forskningen ikke har funnet noe.

Men du kan vel, ut fra helsedirektoratets brosjyre, ikke benekte at man faktisk endrer stemningsleie, får redusert konsentrasjonsevne, får hemmet korttidshukommelsen og redusert evne til læring av så lite som et par alkoholenheter? Det er i min bok endring av adferd.

Hos de fleste synes denne følelsen av å være lett påvirket å inntreffe ved alkoholkonsentrasjoner rundt 0,5 promille eller lavere.

Ja, ut fra helde direktoratets brosjyre ser det ut til at denne følelsen, eller adferdsendringen også kan opptre hos deg som 'avholdsmann'. Da antar jeg selvfølgelig at du da som 'avholdmann' har en lavere promille enn 0,5.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042725 18/12/2015 15:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK

Så kan du la meg være i fred nå?

I fred for hva? Hvis du ønsker å fronte meninger uten å møte motargumenter, tror jeg ikke terrengsykkel.no som kommunisjonskanal er et klokt valg.

Tja.. For at du graver frem sitater fra halvveis tilbake i tråden? Ramla du tilfeldigvis over en setning da du feilklikket på side 9 og kom på at du ikke hadde kommentert det?

Vi har jo gravd frem utsagn av folk, både seriøst og mindre seriøst, som de har gjort i andre tråder eller til og med år tilbake.

Re: Alkohol i jula? [Re: ] #2042726 18/12/2015 15:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: LilleEyolf

Hadde de sagt " fordi pappaen til Per brant opp juletreet og tissa på alle presangene før Tre Nøtter til Askepott var ferdig", så hadde jo det å etterkomme ønsket vært en halvveis innrømmelse at du er en potensiell pakke-pisser.

Det er tross alt snakk om alkoholbruk her, ikke alkoholmisbruk. Da med premisset at det er akseptabelt å nyte noe man strengt tatt ikke trenger, f.eks ribbe, øl, musikk, wattmåler og varmekabler.

Om man føler seg i faresonen som potensiell pakke-pisser så skjønner jeg jo at man må ty til alkoholfritt. Da bør man egentlig styre unna alkohol på generell basis. Ellers kan jo uhell skje. Var en kollega som hadde med noen rørleggere ut, og han ene ble så drita at han gjorde i buksa mens han lå og sov på gulvet hjemme. Endte nesten med at samboeren flytta (Han drakk mye mer enn 2 øl da.).

Kanskje rett og slett så et slag for medisterpølse med skjysaus og potit i år? Samt at man pakker bort juletrebelysningen ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042731 18/12/2015 15:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: hilmer

Hva skal dere drikke til Jul?

Fruen og barna er borte så jeg tru jeg kommer til å kjøpe meg en flaske sprit og drikke meg sørpefull for første gang i livet. Og alt skal filmes slik at jeg kan se når jeg begynner å endre adferd.

Forts. følger.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042732 18/12/2015 15:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Har barnet en "frykt" for alkohol så ligger det noe bak som en bør komme til bunns i. Alle som har barn vet at mye av det som er skummelt kan komme av manglende informasjon eller feil tolkning av informasjon. Om det ikke er det så kan det jo være et traume som ligger bak redselen og da må man prøve å snakke om det. Vil jo si det hadde vært litt skummelt om jr. hadde blitt eksponert for slikt uten at jeg hadde vært klar over det...

Re: Alkohol i jula? [Re: Tange] #2042735 18/12/2015 15:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange

Fruen og barna er borte så jeg tru jeg kommer til å kjøpe meg en flaske sprit og drikke meg sørpefull for første gang i livet. Og alt skal filmes slik at jeg kan se når jeg begynner å endre adferd.

Forts. følger.

Det kan jo bli tidenes feiring!

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042738 18/12/2015 15:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: fredriks
Det är ju förövrigt svårt att tolka utsagn om vad som sker under en grens när talet går från 0-gränsen. Det är ju troligt att det är rätt stor skillnad på 0.1 och 0,5 promille för de allra flesta.

Enig, og jeg vil tro at 2 øl setter meg nærmere 0,5 enn 0.

Som tidligere nevnt gir en dose en promille på ca. 0,2-0,3. Sånt sett er det nok riktig med 0,5 etter to øl (antatt at de blir tatt i løpet av forholdvis kort tid)
Dette forutsetter dog tilnærmest tom mage. Legger man til det som i stor grad er diskutert her og var et utgangspunkt av TS, nemlig at de blir tatt ved et måltid og muligens over lengre tid så er det ikke sikkert du klarer å komme over 0,2-0,3 med to øl.

Re: Alkohol i jula? [Re: Tange] #2042739 18/12/2015 15:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det är ju förövrigt svårt att tolka utsagn om vad som sker under en grens när talet går från 0-gränsen. Det är ju troligt att det är rätt stor skillnad på 0.1 och 0,5 promille för de allra flesta.

Som tidligere nevnt gir en dose en promille på ca. 0,2-0,3. Sånt sett er det nok riktig med 0,5 etter to øl (antatt at de blir tatt i løpet av forholdvis kort tid)
Dette forutsetter dog tilnærmest tom mage. Legger man til det som i stor grad er diskutert her og var et utgangspunkt av TS, nemlig at de blir tatt ved et måltid og muligens over lengre tid så er det ikke sikkert du klarer å komme over 0,2-0,3 med to øl.

Jeg vil tro et sted mellom 0,3 og 0,4 om middagen ikke er for lang.

Re: Alkohol i jula? [Re: hilmer] #2042740 18/12/2015 15:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hva bruker du som søtstoff da?

Ingenting...så det er vel mer sauerkraut.

Er vel derfor det heter surkål. Har aldri hatt noe særlig sans for kål i sukkerlake.

Re: Alkohol i jula? [Re: Raskall] #2042741 18/12/2015 15:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Alle som kan svare et ubetinget ja på følgende spørsmål "frikjennes" fra alle mine argumenter i denne tråden. For dette spørsmålet summerer opp hva jeg prøver å få frem.

Ville du ha latt være å drikke på julaften hvis barnet/barna dine uoppfordret hadde spurt pent om du kunne la være?

Hvorfor ikke? Og de trenger ikke å spørre det pent en gang.
Jeg kan til og med la være resten av året og.
Skjønner ikke hvor du vil hen heller med dette spørsmålet.

Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042742 18/12/2015 15:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous
Bytt ut ordet alkohol og erstatt det med røyk/tobakk/sigartetter og se om det da blir lettere å forstå hvorfor man ikke bør drikke fremfor sine barn.

Har prøvd det, men jeg røyker ikke så det er lite sannsynlig at barna kommer til å spørre meg om jeg kan la være å røyke på julaften.

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2042744 18/12/2015 15:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Bishop007
Sitat: gare

Hadde tobakk og alkohol blitt lansert som nye produkter i dag, ville de ikke blitt godkjent for salg, da de beviselig er helseskadelige.

Det tror jeg du har rett i!

Jeg vil påstå det samme om rakefisk!

Legg til surströmming.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2042746 18/12/2015 15:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Hoaas
Om barna drikker tidlig avhenger vel svært mye av hvilket miljø de havner i på skolen, venner osv. Faktorer vi som foreldre ikke kan styre så veldig mye. Alternativet er jo å ha hjemmeskole og en kjeller de kan sitte i til de blir voksne.

Eller eskalere konsekvensene av å bryte regler til et nivå der det å bryte dem ikke er et valg.

Noe sånt ja, Hvilket miljø barna havner i på skolen er nok i stort grad avhengig av hvordan barn har det hjemme.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042747 18/12/2015 15:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jeg vil tro et sted mellom 0,3 og 0,4 om middagen ikke er for lang.

Jeg var moderat (bevist)

When you consume alcohol on an empty stomach, the alcohol is usually absorbed in the blood within fifteen minutes to two-and-a-half hours. If you have a moderate amount of food in your stomach when you drink, that speed slows down to thirty minutes to three hours. If you’re drinking on a full stomach, alcohol absorption ranges from three to six hours.

Stomach emptying time is a major component of alcohol absorption time.

Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042748 18/12/2015 15:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Forts. følger.

Det kan jo bli tidenes feiring!

Ja, vi gleder oss til Jul.

Re: Alkohol i jula? [Re: ] #2042753 18/12/2015 16:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gavia197
Jeg kan nyte mat veldig godt med vann til.

Det gjør jeg ofte, men jeg tror det hadde redusert opplevelsen av julemiddagen ganske kraftig for meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: anonym] #2042756 18/12/2015 16:12
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket

Barn hermer etter autoriteter.

Jeg kjører rett som det er bil med seksåringen i baksetet. Han ser ut til å akseptere det faktum at jeg kan kjøre bil, men ikke han. Jeg gjemmer ikke unna bilnøkkelen i redsel for at han skal herme etter meg.

Du burde kanskje gjøre det.
http://www.dagbladet.no/2014/02/13/nyheter/10-aring/bil/bil_og_trafikk/trafikk_og_barn/31783926/

At barn hermer ukritisk etter autoriteter er vel ikke tilfelle.. denne gutten var nok notorisk til å kjøre bilen av den grunn at noen hadde lært han det, latt han gjøre det, og i tillegg gitt han inntrykk av at han var så flink at dette kunne han trygt gjøre på egenhånd også.. Ganske alminnelig manglende grenser, og tvilsom barneoppdragelse, men dette er jo noe som ikke nødvendigvis trenger å gjelde alle som er foreldre.
Jeg er overbevist om at mine barn, den yngste er 12, ikke får senskader av at jeg gleder meg over de fleste typer alkoholholdig drikke (tilogmed en pils kan smake godt en sjelden gang!!), og har latt dem se det hele barndommen, tilogmed hatt dem med på polet titt og ofte fra de var små (den eldste så riktignok ikke annet som liten enn en disk med ekspeditører som hentet bokkøl og andre varer fra de skjulte og mystiske hyllene som publikum aldri fikk se..:). Jeg forventer ikke at fundamentalistene her inne er enige eller tror på dette, men for meg så er det åpenbart en mye større risiko i det at en ikke har et sunt og opplyst forhold til en ting hjemmefra, før en blir utsatt for press og påvirkning hjemmefra, det barnet som ikke kjenner til en normal og sunn (i følge meg, det er ingen tvil om at øl og vin, og sprit, er sunt i mitt hode, selv å bli full er noe som ikke er skadelig, om det ikke skjer ofte) omgang med alkoholholdige drikker er dårligere i stand til å håndtere denne påvirkningen som uansett kommer. Det er lettere å vise måtehold når en vet at det finnes, og at det er mulig å oppføre seg bra og ansvarlig også under påvirkning av dette rusmidlet. At en blir i godt humør ved å drikke er ikke så mye skumlere for barn enn at en blir i godt humør av andre ting, tenker jeg, så denne diskusjonen koker ned til et spørsmål om hvorvidt du kjenner deg selv og din begrensning, og hvorvidt du evner å gjøre barna dine trygge på deg, generelt. Hvis du forteller dem "hvite" løgner om hva du gjør og ikke gjør, og de avslører det, da blir denne tryggheten og tilliten kompromittert. Det er mye mer betenkelig å undervurdere/underminere sine barn slik. I min verden i hvert fall.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Alkohol i jula? [Re: ] #2042775 18/12/2015 17:34
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Gavia1975
Sitat: Gavia197
Jeg kan nyte mat veldig godt med vann til.

Det gjør jeg ofte, men jeg tror det hadde redusert opplevelsen av julemiddagen ganske kraftig for meg.

Vi er alle forskjellige, for meg gikk det helt greit.

Det finnes jo veldig mange gode alkoholfrie alternativer til vann hvis man vil kose seg med god drikke med eller uten mat. En kan for eksempel begynne å utforske de mange eplemostene til Ringi gård og forsøke å matche dem med forskjellig mat. Eventuelt serien Vår fra Sunniva. Eller gå på søken etter mindre lokale produsenter som produserer fruktbaserte drikker med lokalt særpeg. Nerding over god drikke er ikke forbeholdt de som drikker alkohol. Ei heller det å betale mye for nevnte drikke.

mvh
Nils
Re: Alkohol i jula? [Re: sveinaa] #2042806 18/12/2015 20:43
Øyvind V Offline
More than words
More than words
I dag blir det først rulle, også skap montering m øl. Får håpe jeg tåler det jeg tror!

Hvis du skal innom polet en dag anbefaler jeg å prøve Mikkeller Hoppy Lovin Christmas, IPA.

Re: Alkohol i jula? [Re: Tex] #2042812 18/12/2015 21:22
progres Offline
Besatt
Besatt
IMHO - Trådens definitivt beste og mest vettige kommentar !

Sitat: Tex
Neida, det har aldri falt meg inn at min drikking skulle ha noen som helst positiv effekt på mine barn. Men jeg kan lage en lang liste over ting jeg gjør hver dag som sikkert ikke har noen positiv effekt på dem. Selv om man er forleder betyr det da ikke at absolutt alt man gjør skal være til fordel for barna. Mye jeg gjør er de helt likegyldig til. Mer og mer, faktisk .....

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042874 19/12/2015 12:09
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tar gjerne et glass eller to til maten. Det handler om måtehold, å gi barna ett sunt forhold til alkohol kan være en smart investering i deres ungdomstid. Om man gjemmer unna alt av alkohol og får det til å fremstå som fanden og synden selv, så kan man være garantert at sin håpefulle er mer nysgjerring.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Alkohol i jula? [Re: NjuK] #2042884 19/12/2015 13:09
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Jeg ser at flere proklamerer hvor sunt det er for barna å se at mor og far nyter alkohol til maten, og kosen det er, og at dette skaper gode ting for deres fremtid.

Som det kommer frem i DN i dag, er det flere svært gode alternativer til de alkoholholdige drikkene, som kan matches til julemat. http://www.dn.no/smak/2015/12/18/2125/Drikke/alkoholfri-drikke-til-julematen

Dette er da drikker som mor og far kan dele med barna, lære dem å nye ett eller to glass til hver rett, for smaken fremfor for å slukke tørsten; da blir det en felles opplevelse av å smake på maten og drikken, hvordan de komplimenterer hverandre m.m. Vil ikke dette være en bedre løsning for alle; om man ser bort fra rusen? ( Noe som er legitimt, da de fleste av de som fremhever smak og kos som positive aspekter, påpeker også at de knapt får noe rus fra sitt konsum)

Da blir det at det også er alkoholholdige varianter mer som at det er alternativer, hverken bedre eller verre, bare forskjellig, og barna lærer at man skal prøve å finne noe som bidrar til god smak og nytelse..

Re: Alkohol i jula? [Re: MuddyBear] #2042920 19/12/2015 17:36
Simtf Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke for å være vanskelig, men jeg drikker ikke 2 øl og en Akk akk på julaften for å bli beruset.
Det er fordi det er det jeg synes gir meg mest rent smaksmessig.

Så får de som mener at det er egoistisk bare mene det.

Og en annen ting; jeg forstår at andre kan kose seg like mye eller mer med andre drikker enn det jeg liker, og det er kjempe bra!
Men jeg sliter med at noen ikke kan forstå at jeg drikker det jeg liker, og derfor skal prakke på meg
andre ting.

Redigert av Simtf; 19/12/2015 17:51.
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2042923 19/12/2015 17:51
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Sitter og nipper til et glass rødvin nå jeg, mens barna gjør seg klar for senga. I dag har vi pyntet juletreet, og kona har fått juleblomster.

Om et kvarter skal jeg legge barna. Eldstedatteren på 8 år sa for litt siden at dette blir den beste jula noensinne. Jeg tror jaggu hun kommer til å ha rett i det.

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Alkohol i jula? [Re: MuddyBear] #2042966 19/12/2015 22:50
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: MuddyBear
Jeg ser at flere proklamerer hvor sunt det er for barna å se at mor og far nyter alkohol til maten, og kosen det er, og at dette skaper gode ting for deres fremtid.

Som det kommer frem i DN i dag, er det flere svært gode alternativer til de alkoholholdige drikkene, som kan matches til julemat. http://www.dn.no/smak/2015/12/18/2125/Drikke/alkoholfri-drikke-til-julematen

Dette er da drikker som mor og far kan dele med barna, lære dem å nye ett eller to glass til hver rett, for smaken fremfor for å slukke tørsten; da blir det en felles opplevelse av å smake på maten og drikken, hvordan de komplimenterer hverandre m.m. Vil ikke dette være en bedre løsning for alle; om man ser bort fra rusen? ( Noe som er legitimt, da de fleste av de som fremhever smak og kos som positive aspekter, påpeker også at de knapt får noe rus fra sitt konsum)

Da blir det at det også er alkoholholdige varianter mer som at det er alternativer, hverken bedre eller verre, bare forskjellig, og barna lærer at man skal prøve å finne noe som bidrar til god smak og nytelse..

Datteren krever faktisk å få noe godt i glasset, hvis vi har det. Stort hjemmelaget limonade eller epplejus. Bruker også blandinger av eddik og jus. Prøvde meg på hjemmebrygging av kombucha, men serverte ikke det...tror ikke 4-5 åringer har noe godt av å drikke te..... Det vil bli mye enklere å lage gode alkoholfrie alternativ når hun blir gammel nok til å drikke te. Generelt sett vil jeg si at det er svært vanskelig å gi disse drikkene dybde og en slags bakgrunnsødme - og ikke minst matche de med mat og smak...men de samme problemene har man med vin også. Har blitt glad i Jura-vin - det er en smak jeg ikke deler med veldig mange har jeg forstått.
I det ideelle måltidet så er det ikke bare mat og vin som matcher, men også bordsetting, lukt, selskap osv...det er da det blir skikkelig vanskelig. Falt for japanske te etter å ha kombinert det med Murakami, Paté med sterkvin og Dumas er heller ikke dumt...bare pass på å få en oversettelse som ikke har fjernet matsekvensene.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2043012 20/12/2015 12:29
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Tydelig mange følelser i sving i forhold til alkohol. Syns egentlig det er mest skremmende hvor viktig alkohol er for mange. Jeg har ingen dårlige erfaringer med alkohol og voksne fra oppveksten, annet enn fra egen festing. Foreldrene mine nyter ofte øl eller et glass vin. Jeg har de senere årene "vokst fra" drikkebehovet. Det henger også sammen med at jeg ikke har tid til å ikke fungere dagen derpå, så kan godt hende jeg finner mer glede i det når ungene blir større igjen. Samboeren drikker bortimot ingenting, fordi hun ikke syns det er godt. Jeg syns det er godt med en øl, men utover det så syns jeg vann, brus eller alkoholfritt fungerer helt fint. Tar gjerne en halvliter til fredagspizzaen sammen med ungene.
Har ellers mange dårlige erfaringer med tilstelninger i jobbsammenheng, hovedsaklig når jeg selv har vært forsiktig eller kun har drukket alkoholfritt. Spesielt når man er ute som leder og klokka begynner å nærme seg midnatt, da har de fleste fått nok innabords og skal fortelle alt de ikke tør å fortelle i edru tilstand, om kollegaer, systemer og alt mulig annet. Ubegripelig lite interessant og gir ingen stjerne i margen hos meg.

Når det gjelder jula så har jeg vakt i år. For noen er det å måtte være forsiktig med alkoholen helt krise med å ha vakt, for meg betyr det ingenting.

Re: Alkohol i jula? [Re: grr] #2043026 20/12/2015 13:55
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: grr
Syns egentlig det er mest skremmende hvor viktig alkohol er for mange.

Hvis du tenker på dem som argumenterer her i tråden, og ikke på befolkningen ellers, så tror jeg du bommer. Det er ikke alkoholen som er viktig. Det er det å påtvinges andres personlige overbevisninger som noe allmengyldig som er provoserende.

Jeg kan jo kontre med følgende:
Er kjøtt så viktig for deg at du må fortsette å lage etterspørsel for dreping av dyr, som har hatt et mer eller mindre godt liv og som uansett, hvis de hadde fått velge selv, hadde valgt å få leve enda en sommer? Det er altså så viktig for deg å spise kjøtt selv om jeg selv har klart meg fint uten, både ernærings- og smaksmessig, i over tredve år?

Re: Alkohol i jula? [Re: Dan] #2043030 20/12/2015 14:38
Simtf Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøttproduksjon er en forholdsvis stor bidragsyter til miljøproblemet her i verden også!

Så kjøtt burde man være forsiktige med.
Kan liksom ikke dekke seg bak at det ikke går utover noen andre når man sitter å gasser seg med en stor biff..

Re: Alkohol i jula? [Re: grr] #2043036 20/12/2015 15:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Syns egentlig det er mest skremmende hvor viktig alkohol er for mange.

Hvorfor er det skremmende? For meg er det enda viktigere med kaffe. Er det skremmende også?

Jeg har de senere årene "vokst fra" drikkebehovet. Det henger også sammen med at jeg ikke har tid til å ikke fungere dagen derpå, så kan godt hende jeg finner mer glede i det når ungene blir større igjen.

Hvis det å nyte alkohol for deg er ensbetydene med å ikke fungere dagen etterpå, så er det brukerfeil som er problemet, og ikke alkoholen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: Dan] #2043038 20/12/2015 15:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Er kjøtt så viktig for deg at du må fortsette å lage etterspørsel for dreping av dyr, som har hatt et mer eller mindre godt liv og som uansett, hvis de hadde fått velge selv, hadde valgt å få leve enda en sommer?

De fleste dyrene vi spiser hadde ikke vært født dersom vi lot være å spise kjøtt, så det dilemmaet er uaktuelt. Du måtte heller stilt spørsmålet slik:

"Er kjøtt så viktig for deg at du må fortsette å lage etterspørsel for at dyr skal ha et mer eller mindre godt liv i stedet kontra ikke ha et liv i det hele tatt?"

- Robert Green Ingersoll
Side 19 av 22 1 2 17 18 19 20 21 22

Moderator  support